De schepen van Svitzer Ocean Towage staan droog. Dat wil zeggen, dat er op deze schepen geen flesje of blikje alcohol te vinden is, tot groot verdriet van de bemanning. Nu heeft iedere boot een ballasttank. In en zonodig uit deze tank wordt zeewater gepompt zodat het schip te allen tijde horizontaal blijft liggen. Een mooie uitvinding! Als ze die tank nou eens vullen met de hieronder bedoelde vloeistof, dan blijft het bovenstaande gewoon geldig!
Iemand die mij goed kent, weet, dat de titel van dit item uniek is voor mij. Ik ben meer van 'de gelijke'. Maar gisteren was het een ander verhaal: de roos die in de achtertuin over de pergola groeit, is dit jaar zo zwaar van bloemen, dat hij bij de eerste de beste regenbui naar beneden is gekomen. Nu is het over het algemeen niet zo erg, als een roos lager hangt dan bedoeld is, maar onder deze pergola loopt het pad naar de achterkant van de tuin. Op deze manier kunnen we er niet meer door. Ik was daarom van plan, om een extra steun aan te brengen in de vorm van een rozenboogje, maar die kan ik op dit moment nergens in ons dorp kopen. Daarom ging ik aan de slag met planken, een schroefboormachine, zaag, schoeven en al dat soort dingen. Helaas gaat het niet lukken: ik kan onmogelijk de roos omhoog duwen en ondertussen schroeven in de balk draaien hoog boven mijn hoofd. Dus heeft de roos gewonnen van deze zeemansvrouw. Tegelijkertijd heeft hij zijn ondergang daarmee getekend, want met de snoeischaar kan ik heel goed een doorgang hakken!
Computertechnici proberen al een hele tijd om een denkende computer te maken. Denkende computers lijken ontzettend handig, want zij zouden bijvoorbeeld de besturing van een vliegtuig, auto of schip over kunnen nemen, zodat er geen menselijke hersens meer nodig zijn voor het bedienen van machines/motoren en menselijke fouten worden uitgesloten. Dit toekomstperspectief is minder ver dan dat het lijkt. Er zijn al auto's die zelf kunnen fileparkeren (handig voor menige vrouw ) en automatische piloten voor vliegtuigen en schepen. De complexiteit van de menselijke hersenen is echter nog lang niet te evenaren. Het anticiperen op 'niet gewone' situaties gaat in ons hoofd vele malen sneller dan in welke computer ook. De weg van de combinatie zien-denken-reageren is erg efficiënt aangelegd in ons hoofd. Vandaag kan ik opeens niet inloggen in mijn outlook, ook niet via de website. Wat is er mis gegaan? Het lijkt erop, dat mijn computer begint te 'denken'! In ieder geval een voorbeeld van 'inefficiënt gedrag'!
Ik hou van bloemen, kleuren en van de meeste dieren (en van nog een aantal items ). Op muggen ben ik niet bijzonder dol, maar als ik ze naar buiten kan laten, zal ik dat eerder doen dan ze doodslaan. Vanmorgen zat er een mug in de grote glazen vaas die op het aanrecht stond om afgewassen te worden. Ik bedacht, als ik er een bord op zou plaatsen, dat ik hem dan naar buiten kon laten. Het bord werd erop geplaatst en om 6.45 uur open ik de keukendeur en gooide vervolgens de vaas met de mug de deur uit. Met een enorm kabaal van 3001 rondspattende glasstukjes kon de mug de bedoelde vrijheid kiezen..... Het bordje had ik gelukkig nog wel in de hand, maar ik vrees, dat veel mensen in de buurt wreed gewekt werden. Scherven brengen geluk, zal ik maar denken!
Aangezien we een paar dagen terug het achterdek van de London mochten bewonderen, kan de Singapore, die samen met de London de FPSO aan het slepen is, niet achterblijven: (gelezen via: www.towingling.com)
Water en Nederland, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Of het nu voor recreatie, persoonlijke verzorging, drinken, overlast of vervoer gebruikt wordt, steeds hebben we het over hetzelfde stofje: H2O
We proberen het te beheersen, erin te zwemmen en het schoon te maken en gebruiken het als 'brandstof' bij het bereiden van eten in de magnetron. Soms komt echter de kracht van het water als winnaar uit de bus: overstromingen en neerslag kunnen enorme schade aanrichten. Net zo vernietigend is het tekort aan water: planten en dieren gaan dood en schepen liggen voor de sluizen die beperkt open gaan te wachten in een file. Op dit moment komt het water met veel dondergeweld uit de hemel vallen. Het is hier echter meer een verademing dan dat het overlast veroorzaakt, want er is een ernstig tekort ontstaan.
Zeeziekte is een naar verschijnsel dat bij heel veel mensen ontstaat als ze de horizon anders zien dan dat de evenwichtsorganen, in de beide oren ervaren. De symtomen kunnen zijn: groen zien, gapen, koud,
lusteloos, vermoeid, katterig, geen eetlust, zweterig, bleek, zelfmedelijden,
misselijk, wanhopig: 'elke golf is vreeslijk' en 'het houdt maar niet
op' en overgeven. Meestal went men in de loop van tijd aan het verschil in ervaren en waarneming, maar er is een enkele die er nooit overheen komt. Om het ongemak te verzachten, kan men gaan liggen. Belangrijk is om het vochtgehalte op peil te houden en droog beschuit te knabbelen, zodat men wat over te geven heeft als het weer zover is. Over zeeziekte heen komen werkt het best als je 'gewoon' door kunt werken en buiten de horizon kunt zien. Ikzelf kan erg zeeziek worden en na 3 dagen pas verbetering voelen.
Bas ziet op dit moment groen! Echter niet van zeeziekte, waar hij al 25 jaar geen last mee van heeft, maar van jaloezie! De mannen van de London en de Singapore hebben namelijk even laten zien wat zij aan het doen zijn: Aan de London: Móóie foto! Hartelijk dank!
Vandaag krijgt mijn moeder (79) een nieuwe knie. Dat is voor iemand van deze leeftijd tegenwoordig niet meer iets unieks. Het enige verschil met menig andere patiënt is, dat het de derde nieuwe knie is, die mijn moeder in haar leven ontvangt. 22 jaar geleden kreeg ze namelijk in deze knie al een prothese en die is nu 'los gaan zitten', waardoor hij vervangen moet worden. Altijd spannend als mensen geopereerd moeten worden.
Eén van de meestvoorkomende slijtageplaatsen bij zeevarenden zijn de knieën. Deze gewrichten zijn namelijk niet zo geschikt om continu op een bewegend oppervlak te staan. En het vele trappenlopen aan boord (minstens 20 trappen per dag!), doet er ook geen goed aan. Met het doorvaren tot je 67ste wordt dit een groot probleem, lijkt me. Maar gelukkig is mijn man nog lang geen 67!
Mijn laatste schildercreatie is af. Helaas is de foto niet zo mooi als het schilderij in het echt, maar dat zal iedere schilder van zijn eigen plaatje zeggen, neem ik aan. Wat is schilderen toch een heerlijke bezigheid. Wat dat betreft kan Bas deze zomer vast zijn hart ophalen, want er valt hier thuis wel weer het één en ander te schilderen. Of is dat gevoel niet hetzelfde?
Meestal ben je als zeesleper ver weg van calamiteiten, maar soms een tikkie te dichtbij. Gisteren ontploft er een brandstoftank op de kade tegenover die waar de "Rotterdam" voor de kant lag. Door het onbeheersbare vuur wat ontstond, werd iedereen verzocht om te vertrekken. De brand werd waarschijnlijk veroorzaakt door werkzaamheden op de tank. Ondanks de vuurzee, is er 'slecht' één zwaargewonde. Op het passagierschip wat aan dezelfde kade lag, liepen 12 man verwondingen op.
Zwartbaard was een
Engelse piraat, die erg tot de verbeelding spreekt op dit moment. Natuurlijk
omdat de volgende piratenfilm zojuist in de bioscoop is verschenen, maar ook,
omdat er nu een expeditie aan de gang is om schatten van Zwartbaard te bergen.
De echte naam van deze zeepiraat is waarschijnlijk Edward Teach, maar het zou
ook maar zo Edward Drummond kunnen zijn geweest.
De piraat in spé sloot zich bij aankomst in de Nieuwe Wereld aan bij een
kapitein die onder Engels bewind schepen die onder een andere vlag voeren,
kaapte.
Deze kapitein vertrok echter en liet Zwartbaard werkeloos achter. Hij verdeed
zijn tijd met gokken, vrouwen en drinken.
Echt veel voldoening had hij daar blijkbaar niet van en hij besloot een eigen
piratennetwerk op te zetten.
Zwartbaard kaapte vele schepen, was meedogenloos en zeer succesvol. Hij
veroverde het Franse fregat "La Concarde", doopte het om tot
"Queen Anne's Revenge" en zette zijn strooptochten voort, maar nu met
24 kanonnen aan boord!
Meer dan 300 piraten sloten zich bij hem aan en hij voerde het bevel over 4
schepen.
Gedurende 18 maanden was hij de schrik der zeevarenden totdat hij in 1718
onthoofd werd.
De expeditie zou afgelopen week het anker hebben gevonden van de "Queen
Anna's Revenge". Aangezien het niet van goud is, lijkt me het niet zo
opmerkelijk om een anker in zee te vinden. Er liggen er tenslotte veel.
De naam die de piraat kreeg, had hij te danken aan zijn zwarte baard.
Gisteren heb ik via MSN gezien, dat mijn echtgenoot niet op hem lijkt. Zíjn
bijnaam zou eerder 'Zonderbaard' kunnen zijn, want hij had zich keurig
geschoren!
Hoewel we elkaar twee keer per week 'spreken' via de MSN, waar vrijwel nooit gebruik van de webcam gemaakt kan worden door slechte verbindingen, is het erg leuk om post uit Gibraltar te krijgen! Deze keer een kaartje:
Voor wie niets te doen heeft: vandaag is de Dag van de Zeesleepvaart in Maassluis! Met voor groot en klein wat wils. De Elbe, de Furie en de Hudson kan men bewonderen en ook een actie van havensleepbootjes. Bovendien is voor 5,- p.p. een rondvaart te boeken! Chantykoren zingen de bezoekers aan elkaar en het Museum voor de zeesleepvaart is open. De grote afwezige in dit verhaal is natuurlijk de "Rotterdam". Die hadden ze toch wel even uit Gibraltar kunnen laten komen?
Als Bas thuis zou zijn, zouden we zeker die kant op vertrokken zijn. Helaas zit deze trip er voor mijzelf niet in vandaag!
Deze godin uit de mythologie is de beschermvrouwe van het recht.
Ze heeft haar ogen dicht (of is geblindoekt), zodat ze degenen die voor haar
staan zonder vooroordeel kan aanhoren; in haar linkerhand heeft ze een
weegschaal waar de getuigenissen en bewijzen eerlijk tegen elkaar afgewogen
worden en dan heeft ze het zwaard der gerechtigheid in haar rechterhand waarmee
ze een oordeel kan vellen. Vandaag heb ik de twijfelachtige eer om voor deze mooie dame als getuige te verschijnen. Van één van de partijen heb ik een brief ontvangen met de orders te verschijnen op straffe van een celstraf! Een vreemd soort recht....en wat een verloren dag voor mij.
De trein is een mooi
vervoersmiddel: hij gaat snel, zonder files en gedurende de reis kun je een
boek lezen, naar buiten of naar mensen kijken, telefoneren of kletsen.
Het enige nadeel is, dat je soms ernstige vertraging oploopt als de treinen
niet zo gaan als de bedoeling is.
Daar heeft men in Dalfsen wat op gevonden: de "Van station tot
stationloop"!
Dit is een regionale hardloopwedstrijd die aantoont, dat je in anderhalf uur de
afstand tussen Ommen en Dalfsen kunt overbruggen.
Dus als er weer massaal de trein gemist wordt: begin maar vast te rennen! Ik
zou alleen wèl de kortste weg pakken. Onze buurman heeft gisteren weer meegelopen en zijn tijd met een minuut
verbeterd!
Als een schip in een haven komt, is het voor de bemanning heerlijk om even de benen te strekken op de wal en wat inkopen te doen. Ook voor aflossing, is de aankomst in een haven essentieel. Er zijn landen, waar niet afgelost wordt, omdat het er te gevaarlijk is. Nigeria is zo'n voorbeeld. Vanuit kantoor wordt er dan besloten om pas bij de volgende havenaankomst af te lossen. Van een heel ander kaliber is het politieke gesteggel in de wereld. Zo heeft Brazilië verboden om o.a. Nederlandse zeelieden de wal op te laten gaan en om af te lossen. Zij hebben het monsterboekje geschrapt als officieel identificatiedocument, omdat de Nederlandse overheid heeft nagelaten om bepaalde verdragen te ondertekenen. Ook de zeelieden uit Duitsland, Zuid-Afrika, Kroatië en de Filippijnen zijn de pineut. En dan is Brazilië wel een heel groot land.
Ik ben dol op cijfers. Al surfend over het wereld wijde web, kwam ik zo'n terugtelklok tegen. Aangezien ik niet "Expecting my husband" kon kiezen, vond ik "Expecting a boy" wel toepasselijk: