Na een stevig ontbijt en een paar lagen zonnecrime,
vertrokken we vanuit Leuven richting Dudzele. Dankzij de motards konden we Leuven vlot verlaten.Vandaag werden de kasseikrakers beloond.Johan en Michel namen het voortouw.Beiden waren aan elkaar gewaagd. Uiteindelijk
moest Johan de duimen leggen. Het was weer een warme dagmet hier en daar een aangenaam briesje.
s Middags kregen we een lekkere pastamaaltijd
aangeboden te Gavere. De cornetto zorgde voor de nodige verfrissing.Nog efkes een laagje zonnecrime en we
kondener weer tegen, want t
zonnetje straalde.In Dudzele aangekomen
konden we weer genieten van een Bavikske, wijntje en ander lekkers. Kers op de
taart was de BBQ die voorafgegaan werd door een fris Sangriatje. Een beetje
later dan anders, maar t was ook de laatste avond samen, kroop iedereen
zacht onder de wol.
Zoals gewoonlijk vertrokken om 0830 uur. Toen we gingen vertrekken
hoorden we plots een knal. Klapband van Johan. Gelukkig waren we nog
niet aan het rijden. We konden snel terug weg en dit onder een stralende
zon. Direct na de start ging het al bergop, dit gedurende 5 km, een
kuitenbijter. Na deze klim waren we snel aan de Cote de la Redoute een
befaamde helling in Sougné-Remouchamps, vooral bekend uit
Luik-Bastenaken-Luik. Na dit kwam dan snel de cote de La Roche de
Fauchon, ééntje om te onthouden.
In Sprimont moesten we even rechtsomkeer maken, daar er wegenwerken
waren. Het middagmaal werd na 108 km genuttigd te Sint -Truiden in de
militaire kazerne 2KSOO (een school voor onderonderofficieren). Verse
soep, Spaghetti, groenten, dessert, koffie alles werd mooi geserveerd.
Na de middagstop moesten nog 46 km worden afgelegd. Het was een zware
dag, zeker in de voormiddag, mede door de beklimmingen en de hitte.
Iedereen kwam veillig binnen te Leuven.
Groetjes Stephan
Deze morgen vertrokken om 0830u met een prachtige blauwe hemel. mooie
wegen, maar steeds bergop bergaf, heel lastig. Op de momenten dat we
rustig konden rijden hadden de motards de tijd om even rustig met elkaar
te praten via de radio. Dit hoorden we ook in de voertuigen, trouwens
altijd. Op een gegeven moment zei de Herre :t si hier zo schoon,
prachtig kijk hier kan je heel ver zien, mooi uitzicht. En kijk dat huis
met de puntig dak ? Ik keek vanuit de wagen maar zag geen huis met
puntige top, t was de kerk van het dorp waar we langs reden. Blijkbaar
zeggen ze in Antwerpen tegen een kerk een huis met een puntig dak. Dit
was even een verhaal vanuit de wagen. Het middagmaal werd genomen te
Barveaux na 105 km. Op het menu stond ebli met tonijn, tomaat,
wortelen en erwten. Banaan als dessert de koffie en koekje ontbraken
niet. Na de noen moesten er nog 65 km worden afgelegd, dit in een
blakende zon. Al snel hadden we door dat het een helse tocht zou worden.
Na het doorkruisen van het stadje Durbuy hebben we halt gehouden en de
renners meegedeeld dat we de rit met 10 km gingen inkorten, wegens de
drukkenden hitte. Maar we moesten wel via een heel drukke baan Malmedy
vervoegen. Met de motards hebben we het traject in één groep mooi kunnen
uitrijden. Iedereen kwam veilig maar moe aan in Malmedy. Na een
bavikske, chips en nootjes zag je alleen maar blije gezichten. Op naar
morgen.
Groetjes Stephan
Vandaag was onze eerste rit naar Vaalbeek.
Het was de rit van de wegenwerken. Na 25 km moesten we rechtsomkeer
maken, route volledig afgesloten. 10 meter verder moesten we normaal
rechts indraaien. Niet erg we waren net vertrokken. Tot de middag konden
we redelijk doorrijden. De groep werd steeds bij elkaar gehouden, ook
bergop. Met de mobiele seingevers hebben we steeds radiocontact. De 3
seingevers leveren prachtig werk. Zo moesten we na onaangekondigde (in
het Franstalig gedeelte van België) werken, de groep alleen laten door
rijden met de motards. Enkel de fietsen konden door, de voertuigen niet,
omdat de kraanman zijn kraan niet wou verplaatsen. Niet erg in een mum
van tijd waren we met de wagens terug bij de groep. Verder verliep alles
vlot, dit aan een goed tempo, ook bergop lukte het goed. Mits de vele
werken zijn we toch vlot door alles heen kunnen fietsen. Tevens was het
prachtig weer. We waren om ±1600 uur in La Foresta, ons logement. Met
kamers van 2 personen, bedjes mooi opgemaakt.
Op naar morgen waar ons de eerste beklimmingen te wachten staan.
Groetjes Stephan
Sorry mensen, t is feest geweest. We zijn op 45 km van Compostela en
onze laatste dag samen. Iedereen is goed aangekomen. Logement is ok,
maaltijd is super.
Morgen nog 45 km en iedereen content !
Groetjes Stephan
Verslag Compostela: 15 Mei 2012 Sagahun- Ponferrada
Mooie rit vanuit het pittoreske Sagahun, Door de prachtige streek
Castilla Y Leon. Middagmaal werd benut in Astorga, ebli stond op het
programma als menu. Na de middag stond de beklimming FONCEBADON. De
pas is 1504 meter hoog en daarmee het hoogste punt van de hele camino.
Daarom staat bij de top als bekroning van een reusachtige hoop stenen
een boomstam van vijf meter hoog, waarop een ijzeren kruis is bevestigd.
Conform de traditie nemen veel pelgrims een steen(tje) van huis mee en
gooien of leggen dat op deze hoop, als symbool van de last die ze met
zich meedragen en waarvan ze zich door hun pelgrimstocht kunnen
bevrijden. We wachten het peloton op op ± 6 km van de top, de grote van
de groep bestond nog uit een12 renners. Toen we iedereen lieten voorbij
rijden en Yves in zcht kwam reden we terug naar de kopgroep, die al
herleid was tot 7 man. Op kop Tino met in zijn wiel Raf op 50 meter
gevolgd door een groepje met op kop Theo, in zn wiel Reggy, Carlos,
Georges en Jan. Tino probeerder meermaals weg te komen, tevergeefs ..We
zijn dan tot op de top gereden en wachten op de man die eerst zou boven
komen .Theo.
Nadat iedereen het nodige deed bij het kruis, stond ons nog een
gevaarlijke afdaling te wachten, met midden in de afdaling een nijdige
lange helling en dit in een afdaling. We reden een klein dorpje binnen,
waar onze vrachtwagen nauwelijks door kon. Iedereen werd aangemaand om
de afdaling zo veilig mogelijk te doen ook aan Frans werd dit gevraagd
(durft soms ne keer snel gaan). Allen kwamen veilig op het verzamelpunt
aan in het dorp Molinaseca. Samen reden we naar het hotel. Het was een
geslaagde en mooie rit geweest.
Groetjes Stephan
Dinsdag 10° Rit - 160 Km Sahagun - Ponferada,
HOLA ! Que tal?
Vandaag was het terug een "another day in paradise". Mooie rit vanuit het pittoreske Sagahun, vertrekstemperatuur van 8°. Door de prachtige streek Castilla Y Leon. Middagmaal in Astorga, waar we opnieuw verwend waren op een lekkere pasta. Velotour legt ons echt in de watte. De mec van dienst heeft vandaag ook de nodige zorgen toegediend. Na de middag stond de beklimming "FONCEBADON", cruz de ferro (ijzeren kruis) waar we de meegebrachte steen aan het kruis konden leggen. (herinner u man bijt hond). Het was een historich moment, om daar aan cruz de ferro te komen was het ook weer een ware kruistocht of veldslag, waar de spieren weer serieus op de proef werden gesteld. Maar de beste heeft gewonnen, bravo Theo. Het leggen van de steen was natuurlijk een mooi moment van stilte, want: Stilte = Rust Rust = Vrede Vrede = Geluk Waar de scherven van mijn leven achterblijven, alleen met in mijn hoofd al mijn vrienden & vriendinnen. Die in mijn leven waren en mij op dit pad vergezellen. Adios, Carlos
Na een prachtig ontbijt, zijn we vertrokken om 08u30.
Temperatuur 12 graden, fris, maar met een blauwe hemel.
Er werd besloten deze overgangsrit aan en rustig tempo af te werken. Het
was een vlakke rit. Lange stukken rechtdoor, kilometers lang, mooi om
te fietsen vooral omdat het heel rustige wegen zijn. Tevens was er bijna
geen wind, en als hij er was duwde hij de renners in de poep vooruit.
We volgen nog steeds de Camino route waar ook veel pelgrims deze weg
volgen. Het middagmaal werd benut in Fromista, daar waar de ooievaars
thuis zijn. We kochten voor het dessert voor iedereen een ijsje, dit
werd zeer geapprecieerd door de renners. Na de middag moetsen nog een 60
km worden afgewerkt, dit aan een gezapig tempo. Om 16u00 waren we in
het hotel. Deftig hotel, dit op een plaats waar ook de pelgrims logeren
in een refuge. De sfeer in de groep is top. Onze Moskouvieten pesten
elkaar soms op een leuke manier, dit zonder mensen te kwetsen.
Gegevens van de rit: 152 km, gemiddeld 26,3 km/hr, 5u48 op de fiets, 697 hoogtemeters en max temperatuur 27 graden.
Groetjes
Stephan
Verslag Compostela: 13 Mei 2012 Puente La Reina-Burgos
Deze morgen vertrokken om 08u30.
Eerst brachten we een bezoek aan de brug in Puente la Reina, romaanse
brug over rivier de Arga. aangelegd voor en door de Sint Jacobs route.
Alle pelgrims nemen deze brug om het dorp te kunnen verlaten. De
voormiddag rit verliep vlot, veel wind en wat pittige hellingen. Het
middagmaal bestond uit pasta. We vertrokken redelijk snel na het eten
daar we nog 100 km moesten fietsen. Dit met een beklimming. De
kilometers schoven snel weg onder de wielen. We reden op wegen die in
aanleg waren voor autosnelwegen. De kaarten en gps klopten niet.
Gelukkig was de bewegwijzering ok, zodat we zonder problemen en omwegen
onze bestemming bereikten. Er was één Col vandaag, de Puerto de la
Pedraja, hoogte 1150 meter. Op de Col vormde zich al snel een kopgroep
van 6 man, als snel haakte Johan zijn karretje af. op de top had Theo de
voorhand op Reggy, Tino, Georges en Jan. Na de hergroepering reden we
in groep naar Burgos. Iedereen kwam veilig binnen. Het hotel is zeer
goed, grote kamers en de fietsen mochten mee op de kamer, daar er niet
echt een veilige bergplaats ter beschikking was. Het avondmaal was om
20u00, soep, vis en ijstaart, soep en vis aan vollenté. Ook wijn werd
geserveerd en natuurlijk water voor bij de wijn. Verder stelt iedereen
het goed. Nog vergeten te vermelden dat Peter gisteren de pechvogel was
van de dag, ketting breuk, lekke band en voorderailleur ging stuk. Dit
euvel werd snel weggewerkt.
Gegevens van de rit: 187 km, gemiddeld 25,5 km/hr, 7u18 op de fiets, 2232 hoogtemeters en max temperatuur 22 graden.
Groetjes Stephan