Zoals jullie al gelezen hebben zijn de nachten hier soms echt heel koud en kan je wel een warmwaterkruik gebruiken! Maar als er te veel gasten zijn dan zijn er geen meer voor ons. Dus dan hebben we het koud. Er waren er meer, maar we denken dat enkele gasten hun kruik hebben meegenomen. Nu hadden we een geweldig plan: we kopen er als we nog eens naar Windhoek gaan gewoon een voor ons zelf. Maar enkel Johanna was naar Windhoek. Maar gelukkig had ze aan ons gedacht!! Toen ze thuis kwam vertelde ze ons dat ze een cadeautje voor ons bij had! Je kan het al raden een warmwaterkruik!! Nu moeten we er dus geen meer kopen en gaan we geen kou meer lijden als er veel gasten zijn!! En de kruiken kwamen juist op tijd, want gisteren waren er alweer te veel gasten (of te weinig kruiken het is hoe dat je het bekijkt) en zouden we dus geen gehad hebben. Maar dankzij mijn lieve mede vrijwilligster hebben we nu onze eigen exemplaren.
Allé ja ik heb boodschappen laten doen! Het zit zo. Ik had in de catalogus van de speelgoed winkel in Windhoek, waar we de tafel en stoelen gekocht hebben, het een en ander zien staan dat ik echt wilde kopen. Johann ging dus naar Windhoek gisteren en ik vroeg of hij die dingen voor me wilde meebrengen. Johanne een van de andere vrijwilligers ging ook mee naar Windhoek. Ze zijn wel de dozen vergeten mee te brengen om alles in op te bergen, maar ze hadden verder mijn boodschappen netjes bij. Wat heb ik gekocht: een automat en enkele autotje, een poppenbedje met dekentje en kussen, een balans weegschaal en van die vergrootpotjes om insecten in te steken! Dus vanaf morgen begin ik ook dat materiaal mee te nemen. Ik trek zeker foto's en probeer die op de blog te zetten! Maar vandaag is dat dus totaal niet mogelijk omdat het internet in mijn kamer daar niet sterk genoeg voor is en het internet in het huis op dit moment niet werkt. Maar ik hou jullie op de hoogte van hoe ze het materiaal vonden. Tot nu toe vinden ze elk soort nieuw speelgoed heel uitdagend! En ze genieten er echt van! Ze beginnen ook stilaan te spelen met speelgoed, elke keer ze iets nieuws hebben moeten ze uitzoeken wat ze er mee aankunnen! Na die fase beginnen ze ermee te spelen. Maar als ze bv een paardje hebben gehad de eerste keer dan denken ze dat dat hun paard is en dan mag niemand anders er mee spelen. Dus dat is een werkpuntje voor de volgende dagen! Zo weet ik ook weer wat doen natuurlijk!! Ik ben echt benieuwd hoe het bedje, de loeps en de speelmat onthaald gaan worden.
Zondag hebben we weer het een en ander aangepast in de kleuterschool. Eerst ben ik 2 maal met materiaal naar de kleuterschool gegaan! En zoals beloofd kwam ik de man tegen die de boor kwam brengen. Hij hielp me met het dragen van het materiaal. Dat was wel lief, want het was net een doos vol met houten blokken en die woog toch wel wat! Dan na de middag ben ik samen met Johanna (een andere vrijwilliger) naar de kleuterschool gegaan gewapend met boor en andere materialen. Eerste werk: vlagjes ophangen. De draad op de juiste lengte knippen en de vlagjes aanrijgen! Dan mooi ophangen. In totaal hangen er nu 3 vlaggenlijnen in de klas. Dat geeft meteen wat kleur en het gevoel in een klas te komen. Dan op twee plaatsen enkele puzzelmatten gelegd, weer extra kleur en nu kunnen de kinderen op de grond spelen ipv altijd aan een tafel! De spiegelfolie hebben we ook opgehangen. Dan het muziekdoosje en de kalender in de onthaalhoek opgehangen. En de meter naast de spiegel gehangen. Johann (de baas) kwam na een tijdje eens kijken in de kleuterschool, want die had eigenlijk nog niets van de veranderingen gezien! Hij vond dat het er al veel beter uitzag! En hielp ons toen een handje om het schap aan de muur te bevestigen zodat het zeker niet kan omvallen. En gaten te boren in de muur om haken in te draaien zodat we kapstokjes hebben. Na uren werk zag de kamer er plots echt uit als een klasje! Veel meer kleur! Ik vroeg ook aan Johann of de matras uit de klas weg mocht! Want die was echt vies en stond in de weg. Hij zei me dat die gebruikt werd als er een kind moe was of om op te springen. Maar nu kan een kind op een puzzelmat slapen als het echt moet en ze hebben nu voldoende materiaal om niet te moeten springen op een vuile matras met super veel stof in. Dus even later was ook de matras uit de klas! Een hele verbetering. Dan nog even opkuisen en klaar was voorlopig Kees! Maandag kwamen de kinderen binnen en waren volledig opgewonden door alle veranderingen! Ze keken rond en konden hun ogen niet geloven!! De jassen en rugzakken hangen nu netjes aan haakjes! De kinderen kunnen zichzelf bewonderen in de spiegel. Er is weer een nieuwe lading materiaal om mee te spelen. Veel beter! En de kinderen waren onder de indruk van het muziekdoosje. We hebben voor de eerste keer geprobeerd om op twee plaatsen in de klas met ander materiaal te spelen. Maar dit zijn ze echt niet gewoon en zorgt voorlopig nog voor wat onrust in de klas, maar we blijven oefenen zodat ze tegen hopelijk het eind van de week tussen twee of zelfs drie dingen kunnen kiezen zonder ruzie te maken!
Een korte voorstelling van de kinderen: Antonet :maar iedereen zegt Anto: 2 jaar en half, spreekt bijna niets Engels, kent de regels min of meer en heeft wel een eigen karakter!!
Eddy: Is hier op vakantie en komt dus voorlopig naar school. Hij is 3 en spreekt zo goed als geen Engels!! Heeft de regels totaal nog niet door! Blijft dingen gooien, huilt een half uur als je hem straft!
Kunka: Is 3 jaar. Is de liefste van de hoop, maar heeft toch wel een willetje! Ze spreekt het beste Engels (omdat papa ook Engels tegen haar praat) Is lief voor mij. Wordt in de groep een beetje gepest!! De andere sluiten haar soms uit! Was beter, maar ze is ziek geweest dus moeten een beetje opnieuw beginnen.
Kristiano: Is 4 jaar. Spreekt heel beperkt Engels! Is eigenlijk een lieve jongen, maar laat zich soms meeslepen door Adriano.
Adriano: Is 4 jaar. Spreekt wel een beetje Engels (ook enkele scheldwoorden) Is de leider van de bende! Maar een leider op een negatieve manier! Hij stookt iedereen op! Hij kent de regels heel goed, maar hij heeft er voor afgezien om ze te leren!! Hij is een beetje hardleers!! Als zijn mama niet thuis is is hij oké, anders probeert hij toch soms iets uit te steken. Heeft vaak weinig concentratie, wil snel iets anders doen, wil steeds het meeste hebben (ook al verdeel je het speelgoed eerlijk, hij denkt steeds dat hij minder heeft) en als eerste kiezen, slaat kinderen als hij zijn zin niet krijgt!! Ik denk dat als hij niet in de klas zou zijn de andere kinderen heel anders zouden zijn!
Vandaag de eerste dag met echt een heel deel nieuw materiaal in de klas! Eerst hebben we een domino gespeeld, dit kenden ze duidelijk niet!! Maar oefening baart kunst dus ik blijf oefenen. Daarna hebben ze met een doos vol kleine diertjes gespeeld! Tijdens de speeltijd konden ze met nieuwe rijfjes en schubjes spelen Na de speeltijd hebben we met de medium grote blokken gespeeld! Nu waren er dus genoeg blokken voor elk kind en hoefde ze elkaar niet af te maken!! Na de lunch en buitenspeelmoment na lunch hebben we een toren bouw spel gespeeld. Ik ben nu al 2 weken de kleuren intensief aan het oefenen, maar nog steeds kennen ze de kleuren niet!! Zelfs als je vraagt maak dezelfde toren dan lukt hen dit niet zelfstandig! Ook als je vraagt neem een geel blok nemen ze gegarandeerd een andere kleur!! Ook tellen is voor hen gewoon een getalrij opzeggen, maar niet handelend tellen!! Maar wat wil je als ik zie dat zoveel vrijwilligers het belangrijker vonden om cijfers en letters te leren schrijven dan dingen te doen met kleuters die echt belangrijk zijn! Ik hoop dat de volgende vrijwilligers eerst mijn handleiding lezen en daardoor weten wat wel en wat niet met kleuters te doen!! Zo voor morgen heb ik weer een lading nieuwe dingen naar de school gebracht (doe dat liever 's middags dan moet ik dat 's morgens niet dragen) Zo op naar nieuwe ervaringen!!!
Elke avond krijgen de gasten en wij een warmwaterkruik om de koude nachten te overleven. Nu gisteren hadden ze er voor ons geen gemaakt dus deden we dat maar zelf. Maar toen liep het een beetje mis. Ik kreeg kokend water over mijn hand!! Ik liet de kruik uit reactie meteen vallen en stak mijn hand onder het koude water! Gelukkig want op die manier was het niet zo erg! Het heeft wel pijn gedaan 's nachts maar deze morgen zag het er redelijk goed uit! Dus een extra laag zonnecrème daarop en dan lukt het wel weer! Vanaf nu zal ik dus extra voorzichtig zijn als ik nog eens een kruik vul. Ik heb er hier al zo veel gevuld en geen enkel probleem, maar bij deze kolkte er een luchtbel omhoog en dan heb je van Jan natuurlijk. Gelukkig is het niet erg! Vandaag de tweede dag met nieuwe materialen in de kleuterschool ik ben benieuwd hoe ze gaan reageren.
Deze voormiddag zijn we met de kinderen naar de rivier gegaan! We hebben daar wat in het water gespeeld (al was het water ijskoud) en daarna om op te drogen wat aan de kant gespeeld! Wat later hebben we daar onze lunch opgegeten. Heel gezellig! De kinderen vonden het leuk en ze waren best wel braaf dus het is voor herhaling vatbaar!
Hallo iedereen Vandaag is het kerstmis in juli!! Gisteren avond is de doos (lees dus 9 kleinere dozen verpakt als 1 grote doos) aangekomen! Maar het was al zo laat dat ik ze niet meer kon uitladen en dus kon ik ook niet controleren of alles er echt bij was en of alles intact was en zo! Nu alles is er dus echt wel en alles is intact dus dat is echt super. Deze morgen had Johann zijn werknemers de opdracht gegeven de dozen voor mijn slaapkamerdeur te zetten. Ik was vroeg gaan ontbijten en keek na het ontbijt dus snel aan mijn slaapkamerdeur! Daar vond ik geen 1 doos! Dus ik dacht misschien hebben ze ze aan de kleuterschool afgezet? Maar nee ze hadden ze achter de hoek achtergelaten bij de deur van de andere 2 vrijwilligers! Wel niet handig daar dat toch een eindje was met de zware dozen. Dus ik ging hulp halen, toen kwam ik Johann tegen en die vroeg me naar de dozen, toen ik vertelde dat ze de dozen op een verkeerde plaats hadden gezet was hij niet blij! Hij gaf hen meteen de opdracht om de dozen weer in de auto te laden en naar mijn kamer te brengen! Even later waren de dozen dus voor mijn kamer beland en kon ik ze in mijn kamer zetten. Snel even een doos openen en alvast iets meenemen naar de kleuterschool. De rest zou ik na de kleuterschool wel nakijken. Ik heb nu 7 van de 9 dozen al open gedaan. De kleren heb ik in 1 doos gestopt en de andere dingen ook al wat gesorteerd zodat ik elke dag een aantal dingen kan meenemen naar de kleuterschool. Ik bracht toen al een doos naar de kleuterschool zodat ik dat alvast niet morgenvroeg moet doen! Toen kwam ik Ammon tegen een vriendelijke oudere man. Hij vroeg me in gebarentaal of dat naar de kleuterschool moest en zei me dat hij me wel even met de auto zou brengen. En al is de kleuterschool niet echt ver lopen, toch was ik blij dat ik een lift kreeg want de doos was een lomp gewicht een woog toch wel wat! Dus alles al klaargezet voor morgen dus kunnen de kinderen morgen weer enkele nieuwe dingen ontdekken!!!
Na de schooluren ben ik volop bezig met een handleiding voor de volgende vrijwilligers te maken! Daarin komen rechten van het kind, regels voor de kinderen, regels voor vrijwilligers, hoe een dag in de kleuterschool eruit ziet, een daglijn met picto's, een weerkalender met picto's, de dagen van de week in picto's, wat moeten de kleuters op welke leeftijd kunnen en kennen, tips om sneller en leuker te leren zwemmen, eerste hulp, hygiëne + stappenplannen om oa neus te snuiten, handen te wassen en tanden te poetsen, veiligheid, doelstellingen, ideetjes voor thema's en activiteiten, uitleg over het aanwezige materiaal. Voor de doelen kon ik het doelenboek van OVSG raadplegen! Ik heb daar de meest belangrijke hier van toepassing zijnde doelen uitgehaald. Daar bijgezet voor welke leeftijd ze zijn en nu moet ik ze enkel nog vertalen. Voor vrijwilligers die geen kleuterleerkracht zijn is het onzinnig om honderden doelen te gaan op lijsten! En er zijn een aantal doelen die hier wat raar zijn. Het is vooral bedoeld om er voor te zorgen dat de mensen weten hoe een kleuterschool werkt! Ik wil vermijden dat ze hen weer willen leren lezen en schrijven! Want in een van de bundels dat een vrijwilliger maakte stond dat ze op het einde van de derde kleuterklas al hele zinnetjes moesten schrijven. Ook het moto spelend leren wil ik invoeren! Dat is zo belangrijk!
Mijn eerste woordjes Zuid - Afrikaans. Het is een systeem van rekken. Wij hebben dus zondag een mak-a-rak (een rek dus) in elkaar gezet om in de klas te zetten. Het lokaal begint er stilaan uit te zien als een klas! Echt zo een verschil! Nu nog vullen met materiaal en dan zal ik pas echt gelukkig zijn!
Deze ochtend was ik in de klas aan het lesgeven met de kinderen en stond ik even stil bij wat ik ze allemaal al geleerd had op deze 2 weken! Ik moet zeggen het zijn vooral attitudes die ik hen tot nu toe heb bijgebracht! Maar ik hoop dat doordat hun gedrag anders is ze nu stilaan kunnen gaan leren! Deze vooruitgang is enkel bij de kinderen die er van dag 1 waren Eddy is pas aan dag 3 toe en heeft de evolutie wat gemist. Hij staat dus nog achter in gedrag. Ik hoop dat dit na een weekje weer bijgewerkt is. Enkele veranderingen bij de kinderen: Ze roepen niet meer heel de dag! Niet weglopen van de speelplaats. Kunka minder pesten! Niet alles (nog wel enkele dingen) in hun mond steken. Al veel beter samen spelen. Buiten echt spelen ipv gewoon elkaar pijn doen. Beleefder zijn. Al wat meer samen spelen binnen. Alstublieft en dank u zeggen. Tanden poetsen na lunch. Handen wassen na toiletbezoek en voor lunch. Naar een verhaal luisteren zonder een hele tijd te roepen. Respect hebben voor mij! Opruimen zowel binnen als buiten. Delen van fruit als de ander niets bij hebben.
Nog veel dingen te bereiken, maar alles met een keer.
Als leerkracht wordt je hier wel even terug met de voeten op de grond gezet!! Wat hebben onze kinderen veel materiaal om mee te spelen. En gelukkig maar want al spelend leert een kind enorm veel! Hier hebben de kinderen (voorlopig) echt niets! Wat blokken, 5 insteek puzzels (niet echt een uitdaging als je 4 - 5 jaar bent), enkele pluche beertjes, wat kleurpotloden en een krijtbord en 10 krijtjes. Niet echt een prikkelende omgeving om nieuwe dingen te ontdekken. Je moet hier elke dag een strijd leveren om de kinderen te laten leren!! Gisteren hebben we platte stenen gezocht en gewassen, vandaag gaan we daar diertjes van maken en mogen ze die dus kleuren! Het is steeds een uitdaging om de dag door te komen zonder al te veel conflicten! Dat gaat van dagdeel tot dagdeel! Dus van 's ochtends tot speeltijd, dan speeltijd, dan tot lunch en dan buitenspelen en dan tot we naar huis gaan! Het is ongelofelijk hoeveel conflicten 5 kinderen kunnen hebben en hoe sterk de wet van de sterkste hier is. De sterkste krijgt bijna altijd het meeste speelgoed zodat de andere nog 5 blokken hebben om mee te spelen! Gisteren was er geen water meer en hadden we het probleem dat je dus geen handen kan wassen en ook geen tanden kan poetsen .Ik kon uit de kraan van buiten net genoeg water halen om drie bekertjes 1/3 te vullen zodat ze toch hun tanden kunnen poetsen. Ja wat hebben wij het goed in België, ik wist dat al, maar dat wordt nu toch nog eens heel duidelijk!
Ik wist al dat communicatie en zo in Afrika soms een beetje moeilijk verloopt maar daar kregen we maandag weer een mooi voorbeeld van! Ik probeerde tevergeefs de opslagruimte van de doos te bellen in Walvisbay! Johann probeerde het dan en kreeg gelukkig wel aansluiting! Hij moest om te beginnen veel moeite doen om de juiste persoon aan de lijn te krijgen! Eerst verbonden ze hem door met de verkeerde persoon en daarna eindelijk met de juiste. Die vertelde dat de doos vrijdag was doorgestuurd naar Windhoed door DHL, maar het nummer van die zending wist ze niet zo meteen te vinden, want dat zat al in het archief en dat moest ze dus opzoeken. Ze zou dus terugbellen. Toen belde Johann maar zonder nummer naar DHL in Windhoek om te vragen of de doos daar eindelijk was aangekomen. De man wilde eerst niet echt goed meewerken! Dan vroeg Johann dat hij de baas maar moest doorgeven, plots werd de man al wat meewerkender! Hij zocht iets op en kon toen melden dat de doos effectief in het DHL kantoor in Windhoek stond en dat het kon afgehaald worden. Johann gaat dus dinsdag naar Windhoek om de doos op te halen. Ik zal pas gerust zijn als de dozen hier werkelijk staan en ik kan controleren of alles er nog in zit!! Ik vertel Johann maandag avond nog even dat het in totaal 6 grote dozen moeten zijn en 3 kleinere dozen en dat er een meetlat bij zit die er los bij zat. Vingers kruisen!!
Jagen: misschien niet helemaal voor gevoelige lezers! En niet geschikt voor - 16 jarigen!!
Ik heb al verteld dat ze hier het vlees voor de gasten zelf jagen! En gisteren was het weer zo ver. Johann ging jagen. En we mochten mee. Johanna wilde niet mee, maar Hanna en ik zijn dus meegegaan. Boely, de hond van Johann was enorm opgewonden, hij wilde duidelijk mee. Je zag dat het de gewoonte was dat hij mee ging. Om te beginnen zagen we bijna geen een dier! En als we dieren zagen moest een gnoe of een oryx zijn. Verder wordt er op niets gejaagd. Na een uur rijden en bijna geen dier te hebben gezien zagen we de eerste oryxen, maar niet de goede, dus weer verder rijden. We kwamen op stukjes terrein waar de safaritoer niet komt. En het uitzicht was soms heel mooi. De rit wel een beetje bultig! Uiteindelijk na heel lang zoeken zagen we een oryx. Ik zag er 2 en dan zagen we ze weer niet meer en dan weer wel. Hij was niet zo dichtbij, maar Johann is een goede jager en met 1 schot ging de oryx neer. Dan ging Boely achter het dier aan om zeker te zijn dat het niet ging lopen. Niet dat daar een kans voor was hoor. De 2 werknemers die mee waren gingen naar het dier om het te kunnen versnijden om te kunnen meenemen. Wij ook uit de auto en een padje vinden om tot aan het dier te geraken! Boely leeft zich volledig uit en slurpt aan het bloed van het dier. De mannen snijden de buik open om de ingewanden uit het dier te kunnen halen! De maag is zo gigantisch groot!! En zat helemaal vol gras, dus dat werd verwijderd. Hart, longen, lever, etc volgen ook en gaan eruit. Het hoofd wordt van het dier gescheiden en het dier wordt in twee gesneden zodat we het kunnen meenemen naar de auto. Johann probeert in tussen de auto een beetje dichterbij te rijden. Maar toen begon er een probleem! Hij rijdt toch wel in een gracht! Die had hij dus duidelijk niet gezien. De beide achterwielen steken in een gracht van ongeveer 1 meter diep!! Dat is dus wel een probleem als je in de middel of nergens zit. Dus de handen uit de mouwen en op zoek naar grote stenen! Hanna en ik zoeken de stenen terwijl de mannen een oplossing bedenken! We hadden dus slecht nieuws en goed nieuws. Het slechte nieuws was dus dat we vast zaten, het goede nieuws was dus dat we eten hadden!! (Dat hadden we vers gevangen dus we gingen alvast niet uithongeren) Maar na een 20 tal minuten was de auto eruit en konden we onze vers gevangen Oryx inladen. Wij hebben ons steentje bijgedragen door het hoofd te dragen. Een oryx heeft zo'n mooie hoorns!! Ik zou in België nooit gaan jagen! Maar ik ben hier in Afrika en als de mensen hier eten willen moeten ze hun dier jagen! En je mag ook niet hypocriet zijn! Ik eet al 2 weken gnoe en oryx! Dus ik besef dat ze die moeten doodschieten voor we die kunnen opeten! Nu weet ik dus hoe ze het doen.
Gisteren had ik plots 6 kinderen in de klas! Ineens kwam er een kindje aangewandeld met een flesje drinken in de hand. Een beetje verder de oma (of toch een oudere dame die op hem paste) Ik vroeg zijn naam en de dame keek mee aan alsof ze het in Keulen hoorde donderen. Ze verstond geen woord Engels. Dus hen ik het kind dan maar gewoon mee naar school genomen. Onderweg kwam ik nog iemand tegen waar ik het wel aan kon vragen. Het was dus Eddy en hij is 3 jaar oud. Ik denk dat hij echt geen woord Engels spreekt. De andere kinderen beginnen nu eindelijk de regels en structuur te kennen en nu komt er een nieuwe bij. Gelukkig gedroegen de andere zich gisteren redelijk goed. Ik heb nu een beloningssysteem met groene en rode voetafdrukken. Als ze 3 dagen braaf zijn geweest gaan we als beloning naar de rivier. Dat helpt dus wel! Voor zo ver ik weet is Beatrice vandaag terug naar Windhoek vertrokken en komt ze dus niet meer naar de kleuterschool. Maar van Eddy weet ik nog niets! Blijft hij of is hij op bezoek? Ja dit is Afrika plots heb je extra kinderen en er is niemand die je iets meld!