vbspluimpje
menu + schoolreglement
18-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : ondersteuning

4.15 Geldelijke en niet-geldelijke ondersteuning die niet afkomstig is van de Vlaamse Gemeenschap en de rechtspersonen die daarvan afhangen (reclame- en sponsorbeleid)

Bij sponsoring gaat het om geld, goederen of diensten die een sponsor verstrekt aan een Schoolbestuur, directie, leraren, niet- onderwijzend personeel of leerlingen, waarvoor de sponsor een tegenprestatie verlangt in schoolverband. Tegenprestaties zijn bijvoorbeeld het noemen van de sponsor in de schoolkrant of een opdruk op t-shirts. Voorbeelden van sponsoring zijn:          

·         gesponsorde materialen zoals boekjes, video’s, folders, posters en spellen;

·         gratis producten die winkels of bedrijven uitdelen aan leerlingen of ouders;

·         gesponsorde activiteiten zoals schoolfeesten, sportdagen, schoolzwemmen en schoolreisjes;

·         sponsoring van het schoolgebouw, bijvoorbeeld een leslokaal, de inrichting, computerapparatuur of cateringactiviteiten.

Schenkingen, waar geen tegenprestatie tegenover staat, vallen dus niet onder het begrip sponsoring.

 

Bij het sluiten van een sponsorovereenkomst is het handig om de volgende regels als uitgangspunt te gebruiken:

·         sponsoring moet in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen;

·         sponsoring moet verenigbaar zijn met de pedagogische en onderwijskundige taak en doelstelling van de school;

·         sponsoring mag niet in strijd zijn met het onderwijsaanbod en de kwalitatieve eisen die een school aan het onderwijs stelt;

·         sponsoring mag de onderwijsinhoud en/of de continuïteit van het onderwijs niet beïnvloeden;

·         sponsoring mag geen aantasting betekenen van de objectiviteit, de geloofwaardigheid, de betrouwbaarheid en de onafhankelijkheid van het onderwijs, de scholen en de daarbij betrokkenen;

·         sponsoring mag geen schade berokkenen aan de geestelijke en/of lichamelijke gesteldheid van leerlingen.

Het Schoolbestuur is altijd verantwoordelijk voor wat er in schoolverband plaatsvindt. Zelfs als het gaat om bijvoorbeeld de oudervereniging die een sponsorovereenkomst aangaat waarbij een tegenprestatie wordt gevraagd waarmee ouders of leerlingen in schoolverband worden geconfronteerd. Het Schoolbestuur moet ook in zulke gevallen beoordelen of de sponsorovereenkomst verantwoord is.

Als ouders het niet eens zijn met beslissingen van de school over sponsoring, kunnen zij daarover een klacht indienen bij de    Commissie Zorgvuldig Bestuur, Departement Onderwijs, Secretariaat-generaal,  t.a.v. Willy Van Belleghem, Kamer 5B25, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel    

4.16 Vrijwilligers

De school maakt bij de organisatie van verschillende activiteiten gebruik van vrijwilligers. De nieuwe wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van de vrijwilligers verplicht o.m. de scholen om aan de vrijwilligers te informeren over een aantal elementen. Omdat elke ouder een schoolreglement ontvangt en voor akkoord ondertekent, kiest de school ervoor om de informatie betreffende de vrijwilligers in het schoolreglement op te nemen. Op die manier is elke ouder op de hoogte.

Organisatie

       VZW SG het Vlakke Land

       Vrije Basisschool

       De Br. Peellaertstraat 23, 8600 Diksmuide

Maatschappelijk doel : onderwijs aan kleuter en lager

Verplichte verzekering

De school heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, van de organisatie en de vrijwilligers. Het verzekeringscontract werd afgesloten bij de verzekeringsdienst van het interdiocesaan Centrum  (dossiernr. C90/2 … polisnr. 24000398).

De polis ligt ter inzage op het schoolsecretariaat.

Vrije verzekering

De school heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de lichamelijke schade die geleden is door vrijwilligers tijdens de uitvoering van het vrijwilligerswerk of op de weg naar- en van de activiteiten. Het verzekeringscontract werd afgesloten bij de verzekeringsdienst van het interdiocesaan Centrum  (dossiernr. C90/2 … polisnr. 97014882).

Vergoedingen

De activiteit wordt onbezoldigd en onverplicht verricht. De organisatie voorziet in geen enkele vergoeding voor vrijwilligersactiviteiten.

Aansprakelijkheid

De school is aansprakelijk voor de schade die de vrijwilliger aan derden veroorzaakt bij het verrichten van vrijwilligerswerk. Ingeval de vrijwilliger bij het verrichten van vrijwilligerswerk de school of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware fout. Voor zijn  lichte fout is hij enkel aansprakelijk als die hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.

Geheimhoudingsplicht

Het vrijwilligerswerk houdt in dat de vrijwilliger geheimen kan vernemen ten aanzien waarvan hij gehouden is tot de geheimhoudingsplicht. Deze bepaling richt zich vooral tot vrijwilligers die actief zijn binnen telefonische hulpverlening zoals Tele-onthaal, de Zelfmoordlijn en andere vormen van hulpverlening waarbij vrijwilligers in contact komen met vertrouwelijke informatie. Op vrijwilligers die actief zijn binnen scholen is deze bepaling in beginsel niet van toepassing.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: bijdrageregeling

4.14 Bijdrageregeling

Voor scholen van het gesubsidieerd basisonderwijs kan geen direct of indirect inschrijvingsgeld gevraagd worden.  Evenmin kunnen er bijdragen worden  gevraagd voor materialen die gebruikt worden om de eindtermen te  realiseren  of  de ontwikkelingsdoelen na te streven.  De overheid bepaalt de lijst met  materialen die kosteloos ter  beschikking  moeten worden gesteld om de eindtermen te realiseren of de ontwikkelingsdoelen na te streven.

Lijst met materialen
- Bewegingsmateriaal
- Constructiemateriaal
- Handboeken, schriften, werkboeken en –blaadjes, fotokopieën, software
- ICT- materiaal
- Informatiebronnen
- Kinderliteratuur
- Knutselmateriaal
- Leer- en ontwikkelingsmateriaal
- Meetmateriaal
- Multimediamateriaal
- Muziekinstrumenten
- Planningsmateriaal
- Schrijfgerief
- Tekengerief
- Atlas
- Globe
- Kaarten
- Kompas
- Passer
- Tweetalige alfabetische woordenlijst
- Zakrekenmachine

 


Het schoolbestuur kan wel een bijdrage vragen voor:

-   Activiteiten of verplichte materialen die niet noodzakelijk zijn voor de eindtermen en  ontwikkelingsdoelen en waarvan de ouders het te besteden bedrag niet zelf kunnen  bepalen. Voor deze categorie dient de school een scherpe maximumfactuur te  respecteren.

Voor het schooljaar 2012-2013 bedraagt het geïndexeerd plafond:

- voor twee- en driejarigen 25 euro;

- voor vierjarigen 35 euro;

- voor vijfjarigen 40 euro.

Voor het lager onderwijs bedraagt het geïndexeerd bedrag 70 euro per leerjaar.

De basisbedragen (respectievelijk 20, 30, 35 en 60 euro) worden jaarlijks aangepast aan  de gezondheidsindex van de maand maart van het kalenderjaar waarin het schooljaar  begint. Bij die aanpassing wordt het bedrag afgerond naar het dichtstbijzijnde veelvoud  van vijf.

-   Meerdaagse uitstappen. Voor deze categorie dient de school voor het schooljaar 2012-  2013 een maximumfactuur van €400 per kind voor de volledige loopbaan lager onderwijs te respecteren. Voor het kleuteronderwijs mag geen bijdrage gevraagd  worden. Het  basisbedrag voor meerdaagse uitstappen, 360€, is ook onderworpen aan  de jaarlijkse  indexering.

-   Diensten die de school aanbiedt en die buiten de kosteloosheid en de maximumfacturen   vallen. Voor deze categorie worden de kosten opgenomen in een bijdrageregeling.  Deze  bijdrageregeling wordt besproken in de schoolraad en wordt bij het begin van het  schooljaar meegedeeld aan de ouders. De kosten die aan de ouders worden  doorgerekend moeten in verhouding zijn tot de geleverde prestatie.    

In bijlage vindt u de lijst van bijdragen die na overleg binnen de schoolraad door het schoolbestuur gevraagd worden   aan de ouders voor deelname aan  activiteiten en voor gebruik van materialen die niet kosteloos kunnen  aangeboden  worden.

Sommige bedragen kunnen wijzigen  in de loop van het schooljaar:

Bv. wanneer er buiten onze wil om een prijsstijging is voor het zwemmen, maaltijden verzorgd door de traiteurdienst,  ....

Wij vragen  een bijdrage voor:                                                                  richtprijs :       

Zwemmen (verplicht)

1ste tot 5de leerjaar                                                                                                             € 0,75

6de leerjaar                                                                                                                         gratis           

Schoolreis   

       Kleuter                                                                                                                               +/-€ 20,00

       Lager                                                                                                                                  +/-  € 20 à 25       

       Eventueel een drankje                                                                                                   +/- € 1,50     

 

Bosklassen  

       5de en 6de leerjaar (betaling wordt over 4 beurten verdeeld)                                  +/- €145,00  

Zeeklassen

       2de en 3de leerjaar (betaling wordt over 3 beurten verdeeld)                                  +/- €80,00

gymkledij

       T- shirt                                                                                                                               € 8,.00

       Zwart broekje/ witte sokken/ turnpantoffels                                                            vrij aan te kopen

Sportdag (verplicht)

       Kleuter                                                                                                                               +/-€ 5,00

       Lager                                                                                                                                  +/-€ 8,00         

 

U kunt vrij gebruik maken van  :                                                                                              kosten

Maaltijden :

       Kleuter                                                                                                                               €  2,75

       Lager(soep- warme maaltijd – water)                                                                         €  3,00

       Soep                                                                                                                                    € 0,50

Middagtoezicht :                                                                                                                      € 0,25

Drank

Melk                                                                                                                                    € 0,35

Fruitsap                                                                                                                              € 0,40

Opvang per beginnend half uur                                                                                           € 0,70

Tijdschriften :

De tijdschriften worden NIET gebruikt in klas. (Indien ze uitzonderlijk wel gebruikt worden, dan koopt de school ze  aan).

Het nemen van een abonnement is volledig vrij!

Dopido (1 kl)                                                                                                                           € 29,00/ jaar

Dokadi (2kl)                                                                                                                              € 29,00/ jaar                                     

Doremi (3kl)                                                                                                                             € 29,00/ jaar

Leesknuffel (2de- 3de kleuter)                                                                                                       € 33,00 per jaar

Averbode boeken kleuter

(Kerstboek, paasboek, vakantieboek)                                                                                 € 5,50  per boek

Averbode vakantieboeken 1ste tem 4de lj.                                                                           € 5,50 per boek

Averbode vakantiewerkboeken 5/6de lj                                                                              €10,00 per set

(vakantieoefenboek + oefenboek Frans)

betalingen :

Op het einde van de maand volgt een gedetailleerde maandrekening en overschrijving. Betaal tijdig!  

Er kan via domiciliëring betaald worden. De ouders die hiervan nog geen gebruik maken krijgen in het begin van het  schooljaar de nodige formulieren.

Conflictbeheer :

Indien u problemen ondervindt met het betalen van de schoolrekeningen, kunt u contact opnemen met de directeur.  Het  is de bedoeling dat er afspraken  worden gemaakt over een aangepaste betalingsmodaliteit. Wij verzekeren een   discrete behandeling van uw vraag.

Indien we vaststellen dat de schoolrekening geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft zonder dat er financiële problemen   zijn of omdat de gemaakte  afspraken niet worden nageleefd, zal de school verdere stappen ondernemen.  Ook dan  zoeken we in eerste instantie in overleg naar een oplossing.  Indien dit niet mogelijk blijkt, kunnen we overgaan tot  het  versturen van een aangetekende ingebrekestelling.  Vanaf dat moment kunnen we maximaal de  wettelijke  intrestvoet  aanrekenen op het verschuldigde bedrag.

Bij  afwezigheden en annulatie kunnen kosten worden aangerekend. Dat gebeurt als de school kosten heeft  gemaakt  en deze niet kan recupereren.  

Bij verlies of beschadiging van schoolmateriaal  kunnen de door school gemaakte kosten voor aankoop van nieuw  materiaal verrekend worden aan de  ouders.

Bij achterstallige betalingen van twee maanden volgt de school de normale procedure als bij niet- betaling. De  ouders  worden hiervan verwittigd.


17-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: parallelklassen

 

 

4.12 Parallelklassen – zorgklas- ambulante leerkrachten- leesouders

parallelklassen

De school engageert zich om er voor te zorgen dat leerkrachten een grote werkkracht aan de dag leggen. De  leerkrachten maken afspraken wat het geven van dezelfde leerinhouden betreft. De eindtoetsen zijn voor elke klas  dezelfde wat taal en wiskunde betreffen.

In parallelklassen wordt dezelfde leerstof gegeven. Indien het schoolteam het nodig acht worden de parallelklassen  herschikt.

Zorgklas

Wie komt?         

- Kinderen  met leermoeilijkheden i.v.m. wiskunde en taal of een onderdeel ervan.            

Bedoeling : Die kinderen bij wie de basiskennis nog onvoldoende verworven is en die zonder hulp dreigen af te  haken, bijwerken, hetzij individueel hetzij in groepjes met dezelfde leermoeilijkheden om zittenblijven zoveel  mogelijk te vermijden.

Hoe : De kinderen volgen in hun klas.  Op bepaalde weloverwogen tijdstippen worden ze intens bijgewerkt op de  basisleerstof, gedurende korte lesperiodes (15 tot 30 min.)        

Opname :  Op aanvraag van de klastitularis en/ of na bespreking met het CLB.  Er is regelmatige rapportering van de  vorderingen naar ouders voorzien: na bespreking met CLB, rapport Kerstmis en einde schooljaar.

 

- Kinderen met socio-emotionele problemen,gedragsproblemen, aanpassingsproblemen, verdriet, ....

Bedoeling  : Voor die kinderen willen we in de eerste plaats aanspreekpunt zijn.  Kinderen kunnen hun probleem op een  rustige manier ter sprake brengen bij iemand die niet rechtstreeks betrokken partij is.  Andersom kan het ook  gebeuren, met name dat de zorgleerkracht als niet betrokken partij aan de leerling verwoordt wat zijn of haar  gedrag bij anderen (leerlingen en/of leerkracht) teweeg brengt. 

Opname  :De opname gebeurt altijd in overleg met de klastitularis en de zoco.  Uiteraard kunnen de signalen komen van de leerling zelf, de ouders, het CLB, medeleerlingen, ...

       Uiteraard worden ouders op de hoogte gebracht van de problematiek en de werkwijze en de resultaten.

        Katrien Debouck in functie van haar opdracht als zorgcoördinator contacteert de ouders.

Leesouders

Met de hulp van enkele ouders/grootouders wordt de klas in kleine groepjes opgedeeld om hardop te lezen.  Hierdoor komt elk kind veel meer aan bod.  De titularis neemt de zwakste groep. We zijn die leesouders heel  dankbaar.

4.13 Een- of meerdaagse schooluitstappen (extra-muros activiteiten)

Het streefdoel is dat alle leerlingen deelnemen. Bij ééndaagse uitstappen geldt de ondertekening van dit schoolreglement als principiële toestemming voor deelname aan die ééndaagse uitstappen.  Indien de ouders de toestemming bij een ééndaagse extra-muros activiteit weigeren, dienen zij dat vooraf aan de school te melden.  Bij een meerdaagse extra-muros activiteit is een afzonderlijke schriftelijke toestemming van de ouders vereist.


16-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : orde en tucht

 

4.11 Orde- en tuchtmaatregelen

Het orde- en tuchtreglement is een middel om de goede gang van zaken in onze opvoedingsgemeenschap te vrijwaren.

Elke klastitularis stelt samen met zijn leerlingen een gedragscode op.

Wanneer een leerling de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan er een ordemaatregel worden genomen (en/of kunnen er meer bindende gedragsregels worden vastgelegd in een geschreven begeleidingsplan).

Mogelijke ordemaatregelen zijn:

- een verwittiging

- strafwerk

- een tijdelijke verwijdering uit de les door aanmelding bij de directie

- ...

Deze ordemaatregelen kunnen genomen worden door elk personeelslid van de school in samenspraak met de directie.

Wanneer het gedrag van de leerling werkelijk een probleem betekent voor het verstrekken  van onderwijs en/of het opvoedingsproject van de school in gevaar brengt, kan er een tuchtmaatregel genomen worden.

Deze beslissing wordt genomen door het schoolbestuur, of bij delegatie door de directeur.  In de praktijk zal schorsing of uitsluiting in het basisonderwijs allicht zelden voorkomen.  In gevallen waar het gedrag van een leerling het recht op onderwijs van de medeleerlingen in het gedrang brengt, moet er evenwel een ernstige sanctie mogelijk zijn.  Beide maatregelen (schorsen en uitsluiten) kunnen dus enkel toegepast worden op leerlingen waarmee een school zware tuchtproblemen heeft.. aangezien we er vanuit kunnen gaan dat dergelijke zware tuchtproblemen zich niet voordoen bij kleuters, zal allicht geen enkele school kleuters uitsluiten of schorsen.  Schorsing en uitsluiting is ook niet bedoeld om een verstoorde communicatie tussen de school en ouders te beslechten.  Schorsing en uitsluiting kunnen evenmin door het schoolbestuur (of de directie) gebruikt worden als oplossing voor een leerling met een besmettelijke ziekte (bijv. luizen).  Bij besmettelijke ziekten kan immers alleen de arts van het CLB beslissen welke maatregelen aangewezen zijn.

4.11.1. Schorsen

Dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling gedurende een bepaalde periode de lessen en activiteiten van zijn leerlingengroep niet mag volgen, maar betekent niet dat de betrokkene niet op school moet zijn.

 4.11.2 Uitsluiten

Dit houdt in dat de gesanctioneerde leerling definitief uit de school verwijderd wordt op het moment dat deze leerling in een andere school is ingeschreven en uiterlijk één maand, vakantieperiode niet inbegrepen, na schriftelijke kennisgeving van de beslissing van de uitsluiting. In afwachting daarvan bevindt betrokken leerling zich in dezelfde toestand als een geschorste leerling.

4.11.3 Procedure bij schorsing voor meer dan één dag en bij uitsluiting van leerlingen


Bij het nemen van een beslissing tot schorsing van meer dan één dag of een beslissing tot uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd:

1.    De directeur wint het advies in van de klassenraad.

         2. De leerling wordt, in aanwezigheid van de ouders en eventueel bijgestaan door een raadsman, ondervraagd over de vastgestelde feiten. Voormelde personen worden hiertoe vijf werkdagen vooraf per brief verwittigd.

3.    De ouders hebben inzage in het tuchtdossier van de leerling.

         4. De genomen beslissing wordt schriftelijk gemotiveerd en schriftelijk  aan de ouders van de betrokken leerling meegedeeld.

Tegen tuchtmaatregelen is er geen beroep mogelijk, behalve tegen uitsluiting.

Uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van de beslissing tot uitsluiting, kunnen ouders schriftelijk beroep indienen bij de voorzitter van de beroepscommissie . Het beroep schort de uitvoering van de eerder genomen beslissing niet op.

De leerling wordt samen met zijn ouders per brief opgeroepen om te verschijnen voor deze beroepscommissie. Uiterlijk vijf werkdagen na ontvangst van het beroep komt deze beroepscommissie samen.

De ouders hebben inzage in het dossier.

De beroepscommissie brengt de ouders binnen de vijf werkdagen per aangetekende brief op de hoogte van haar gemotiveerde beslissing. Deze beslissing is bindend voor alle partijen.

Een personeelslid van de school kan niet optreden als vertrouwenspersoon.

Buitenstaanders mogen het tuchtdossier niet inzien, behalve mits schriftelijke toestemming van de ouders.

Beroepscommissie   :    Vicariaat voor onderwijs

                              Beroepscommissie basisonderwijs

                              H. Geeststraat 4

                               8000 Brugge

Als ouders geen inspanning doen om hun kind in een andere school in te schrijven krijgt de uitsluiting effectief uitwerking na één maand.(vakantiedagen niet meegerekend).  Is het kind één maand na de schriftelijke inkennisgeving nog niet in een andere school ingeschreven, dan is de oude school niet langer verantwoordelijk voor de opvang van de uitgesloten leerling.  Het zijn de ouders die erop moeten toezien dat hun kind aan de leerplicht voldoet.  het CLB kan mee zoeken naar een oplossing.

Ten gevolge van een definitieve uitsluiting het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar kan het schoolbestuur de betrokken leerling weigeren terug in te schrijven.

Een leerling die in een school ingeschreven is, maar het volgend schooljaar niet meer welkom is in deze school, kan beschouwd worden als een uitgesloten leerling wanneer de in het schoolreglement opgenomen procedure gevolgd wordt.


15-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : onderwijs aan huis

 

4.9 Onderwijs aan huis

Leerlingen vanaf  5 jaar (d.w.z. leerlingen die vijf jaar of ouder geworden zijn vóór 1 januari van het lopende schooljaar) hebben recht op tijdelijk onderwijs aan huis (kleuter- of lager onderwijs; 4 lestijden per week) indien volgende voorwaarden gelijktijdig zijn vervuld :Een leerplichtig kind uit het lager onderwijs heeft recht op tijdelijk onderwijs aan huis (4 lestijden per week) indien volgende voorwaarden gelijktijdig zijn vervuld:   

1. de leerling is meer dan 21 kalenderdagen ononderbroken afwezig wegens ziekte of ongeval (vakantieperiodes meegerekend).

2. De ouders hebben een schriftelijke aanvraag ingediend bij de directeur van de thuisschool;  De aanvraag is vergezeld van een medisch attest waaruit blijkt dat het kind de school niet of minder dan halftijds kan bezoeken en dat het toch onderwijs mag volgen.

3. De afstand tussen de school (vestigingsplaats) en de verblijfplaats van betrokken leerling bedraagt ten hoogste 10 km.

Specifieke situatie bij chronische ziekte (= ziekte die een continue of repetitieve behandeling van minstens 6 maanden noodzaakt):

1. Voor chronisch zieke kinderen vervalt de wachttijd van 21 kalenderdagen.  Deze kinderen hebben recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis na 9 halve schooldagen afwezigheid (moeten niet in een ononderbroken periode doorlopen). Telkens het kind daarop opnieuw 9 halve schooldagen afwezigheid heeft opgebouwd, heeft het opnieuw recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis;

2. Voor chronisch zieke leerlingen moet bij de eerste aanvraag tijdens het betrokken schooljaar een medisch attest worden gevoegd, uitgereikt door een geneesheer-specialist, dat het chronisch ziektebeeld bevestigt en waaruit blijkt dat het kind onderwijs mag krijgen.  Bij een nieuwe afwezigheid ten gevolge van deze chronische ziekte tijdens hetzelfde schooljaar is geen nieuw medisch attest vereist Er dient wel een nieuwe aanvraag voor tijdelijk onderwijs aan huis ingediend te worden.

·         voor chronisch zieke kinderen vervalt de wachttijd van 21 kalenderdagen. Deze kinderen hebben recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis na 9 halve schooldagen afwezigheid (moeten niet in een ononderbroken periode doorlopen). Telkens het kind daarop opnieuw 9 halve schooldagen afwezigheid heeft opgebouwd, heeft het opnieuw recht op 4 uur tijdelijk onderwijs aan huis;

·         de ouders hebben een schriftelijke aanvraag ingediend bij de directeur van de thuisschool;

·         de aanvraag is vergezeld van een medisch attest waaruit blijkt dat het kind de school niet of minder dan halftijds kan bezoeken en dat het toch onderwijs mag volgen. Voor chronisch zieke leerlingen moet bij de eerste aanvraag tijdens het betrokken schooljaar een medisch attest worden gevoegd, uitgereikt door een geneesheer-specialist, dat het chronisch ziektebeeld bevestigt en waaruit blijkt dat het kind onderwijs mag krijgen. Bij een nieuwe afwezigheid ten gevolge van deze chronische ziekte tijdens hetzelfde schooljaar is geen nieuw medisch attest vereist. Er dient wel een nieuwe aanvraag voor tijdelijk onderwijs aan huis ingediend te worden.

·         De afstand tussen de school (vestigingsplaats) en de verblijfplaats van betrokken leerling bedraagt ten hoogste 10 km.

·         Leerlingen die ingeschreven zijn in een school en die leerplichtig zijn, moeten regelmatig aanwezig zijn in de school. Leerlingen die onwettig afwezig zijn, verliezen het statuut van regelmatige leerling. De regelgeving bepaalt in welke situaties leerplichtige kinderen gewettigd afwezig kunnen zijn en welke de verplichtingen van de ouders en de school zijn.

4.10 Getuigschriften basisonderwijs

Het schoolbestuur kan op voordracht en na beslissing van de klassenraad een getuigschrift basisonderwijs uitreiken aan de regelmatige leerling uit het gewoon lager onderwijs. Een regelmatige leerling is volgens het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 een leerling die slechts in één school is ingeschreven. In het basisonderwijs, of als leerplichtig in het kleuteronderwijs, moet de leerling daarenboven aanwezig zijn, behoudens gewettigde afwezigheid en deelnemen aan alle onderwijsactiviteiten die voor hem of zijn leergroep worden georganiseerd.

De klassenraad oordeelt autonoom of een regelmatige leerling in voldoende mate de doelen die in het leerplan zijn opgenomen, heeft bereikt om een getuigschrift basisonderwijs te bekomen.

De beslissing van de klassenraad is steeds het resultaat van een weloverwogen evaluatie in het belang van de leerling.

Het is uitzonderlijk dat dergelijke beslissing door de ouders wordt aangevochten. In voorkomend geval wenden de ouders zich binnen de zeven kalenderdagen tot de directeur die de klassenraad binnen de drie dagen bijeenroept. De betwiste beslissing wordt opnieuw overwogen. De ouders worden schriftelijk verwittigd van het resultaat van deze bijeenkomst. Als de betwisting blijft bestaan, kunnen de ouders met een aangetekend schrijven beroep aantekenen bij de voorzitter van het schoolbestuur binnen een termijn van zeven kalenderdagen na ontvangst. Het schoolbestuur beslist of de klassenraad opnieuw wordt samengeroepen. De ouders worden schriftelijk op de hoogte gebracht van de beslissing van het schoolbestuur.

Iedere leerling die bij het voltooien van het lager onderwijs geen getuigschrift basisonderwijs krijgt, heeft recht op een attest afgeleverd door de directie met vermelding van het aantal en de soort van gevolgde leerjaren lager onderwijs.


14-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: afwezigheden

4.8 Afwezigheden

Op wie is de regelgeving van toepassing? 

De regelgeving op afwezigheden is van toepassing op leerplichtige kinderen in het gewoon basisonderwijs. De  regelgeving is  ook van toepassing op leerlingen die, wegens verlengd kleuterschoolbezoek, op zesjarige leeftijd  nog in het kleuteronderwijs zitten. Zij zijn op basis van hun leeftijd leerplichtig. Ook leerlingen die reeds op  vijfjarige leeftijd zijn overgestapt naar het lager onderwijs vallen onder de reglementering.
Niet- leerplichtige leerlingen in het kleuteronderwijs kunnen niet onwettig afwezig zijn, aangezien ze niet onderworpen zijn aan de leerplicht en dus niet steeds op school moeten aanwezig zijn.

Het is belangrijk dat kleuters regelmatig naar school komen. Kinderen die activiteiten missen lopen meer risico om te mislukken en raken minder goed geïntegreerd in de klasgroep. We verwachten dat de ouders ook de  afwezigheden van hun kleuter onmiddellijk melden omwille van veiligheidsoverwegingen.

Welke afwezigheden zijn gewettigd?

Belangrijk : Wie binnen de 10 effectieve schooldagen geen geldig  document kan voorleggen (briefje, doktersattest, ...) wordt als onwettig afwezig beschouwd.

Ziekte.

Is een kind méér dan drie opeenvolgende kalenderdagen ziek dan is steeds een medisch attest vereist.  Dat attest kan afkomstig zijn van een geneesheer, een geneesheer- specialist, een psychiater, een tandarts, een  orthodontist en de administratieve diensten van een ziekenhuis of een erkend labo.
Consultaties ( zoals bijvoorbeeld een bezoek aan de tandarts), moeten zoveel mogelijk buiten de schooluren  plaatsvinden.
Wanneer een kind een chronische ziekte heeft die leidt tot verschillende afwezigheden zonder dat telkens een  doktersconsultatie noodzakelijk is (bijv. astma, migraine,...) is het goed contact op te nemen met de school en  het CLB. Het CLB kan dan een medisch attest opmaken dat de ziekte bevestigt. Wanneer het kind afwezig is  voor die aandoening volstaat dan een attest van de ouders.

Een medisch attest wordt beschouwd als twijfelachtig als:

het attest geeft zelf de twijfel van de geneesheer aan wanneer deze schrijft “dixit de patiënt”;

het attest is geantedateerd of begin- en einddatum werden ogenschijnlijk vervalst;

het attest vermeldt een reden die niets met de medische toestand van de leerling  te maken heeft zoals bv. de  ziekte van één van de ouders, hulp in het huishouden, … 

De school zal het CLB contacteren telkens ze twijfels heeft over een medisch attest.

Voor ziekte tot en met drie opeenvolgende kalenderdagen volstaat een briefje van de ouders. Dergelijk  briefje kan slechts vier keer per schooljaar door de ouders zelf geschreven worden. Vanaf de vijfde keer is een  medisch attest vereist.  

De ouders verwittigen de school zo vlug mogelijk en bezorgen ook het attest zo vlug mogelijk.

Van rechtswege gewettigde afwezigheden.

In volgende situaties kan een kind gewettigd afwezig zijn. De ouders moeten een verklaring of een document met  officieel karakter kunnen voorleggen ter staving van de afwezigheid. Voor deze afwezigheden is geen voorafgaand  akkoord van de directeur nodig. De ouders verwittigen de school vooraf van dergelijke afwezigheden.

- Het bijwonen van een begrafenis- of huwelijksplechtigheid van iemand die onder hetzelfde dak woont als het  kind, of van een bloed- of aanverwant van het kind.

- Het bijwonen van een familieraad.

- De oproeping of dagvaarding voor de rechtbank (bijvoorbeeld wanneer het kind in het kader van een  echtscheiding moet verschijnen voor de jeugdrechtbank).

- Het onderworpen worden aan maatregelen in het kader van de bijzondere jeugdzorg (bijvoorbeeld opname in een  onthaal- , observatie- en oriëntatiecentrum).

- De onbereikbaarheid of ontoegankelijkheid van de school door overmacht (bijvoorbeeld door staking van het  openbaar vervoer, door overstroming,...).

- Het beleven van feestdagen die inherent zijn aan de door de grondwet erkende levensbeschouwelijke overtuiging  van een leerling (anglicaanse, islamitische, joodse, katholieke, orthodoxe, protestants- evangelische godsdienst)

Concreet gaat het over:

                 -  islamitische feesten: het Suikerfeest en  het Offerfeest  ( telkens 1 dag);

-  joodse feesten: het joods Nieuwjaar ( 2 dagen), de Grote Verzoendag (1 dag), het Loofhuttenfeest (2 dagen),  het  Slotfeest (2 laatste dagen),  de Kleine Verzoendag (1 dag), het feest van Esther (1 dag), het Paasfeest (4  dagen), het Wekenfeest (2 dagen);

-  orthodoxe feesten: Paasmaandag, Hemelvaart en Pinksteren voor de jaren waarin het orthodox Paasfeest  niet samenvalt met het katholieke Paasfeest.

- De katholieke feestdagen zijn reeds vervat in de wettelijk vastgelegde vakanties. De protestants-  evangelische en de  anglicaanse godsdienst hebben geen feestdagen die hiervan afwijken.

Voor elke afwezigheid bezorgen de ouders zo vlug mogelijk een officieel document aan de school.

Afwezigheden waarvoor de toestemming van de directeur nodig is.

Deze categorie afwezigheden verleent de school autonomie om in te spelen op specifieke situaties die niet altijd  door de regelgeving op te vangen zijn. Indien de directeur akkoord is en mits voorlegging van, naargelang het  geval, een officieel document of een verklaring van de ouders, kan de leerling gewettigd afwezig zijn om één van  de onderstaande redenen:

- Het overlijden van een persoon die onder hetzelfde dak woont als het kind of van een bloed- of aanverwant tot en  met de tweede graad. ( Voor de dag van de begrafenis zelf is geen toestemming van de directeur nodig. Het gaat  hier over een periode die het kind eventueel nodig heeft om emotioneel evenwicht terug te vinden (rouwperiode)).  Mits toestemming van de directeur kan zo ook een begrafenis van een bloed- of aanverwant in het buitenland  bijgewoond worden.

- Het actief deelnemen aan een culturele of sportieve manifestatie, indien het kind hiervoor als individu of als lid  van een club geselecteerd is. Het bijwonen van trainingen komt niet in aanmerking, wel bijv. de deelname aan een  kampioenschap/competitie. Het kind kan maximaal 10 halve schooldagen per schooljaar hiervoor afwezig  zijn (hetzij achtereenvolgend, hetzij gespreid over het schooljaar).

 

- De deelname aan time-out- projecten (code O). Deze afwezigheden komen in het basisonderwijs zelden voor,  maar in die situaties waarin voor een leerling een time- outproject aangewezen is, is het in het belang van de  leerling aangewezen om dit als een gewettigde afwezigheid te beschouwen. Voor sommige leerlingen is er geen  andere oplossing dan hen tijdelijk te laten begeleiden door een externe gespecialiseerde instantie;

- In echt uitzonderlijke omstandigheden afwezigheden voor persoonlijke redenen. Voor deze afwezigheden moet  de directeur op voorhand zijn akkoord verleend hebben. Het gaat om maximaal 4 halve schooldagen per  schooljaar (al dan niet gespreid).

- Afwezigheden wegens topsport voor de sporten tennis, zwemmen en gymnastiek. Dit kan slechts toegestaan  worden voor maximaal 6 lestijden per week, mits het vooraf indienen van een dossier met de volgende  elementen:

a. een gemotiveerde aanvraag van de ouders;                          

  b. een verklaring van een bij de Vlaamse sportfederatie aangesloten sportfederatie;                  

c.. een medisch attest van een sportarts verbonden aan een erkend keuringscentrum van de Vlaamse    

                                Gemeenschap;                                                              

                d. een akkoord van de directie.

Deze vijf categorieën van afwezigheden zijn geen automatisme, geen recht dat ouders kunnen opeisen. Enkel de  directeur kan autonoom beslissen om deze afwezigheden toe te staan. De directeur mag onder geen beding  toestemming geven om vroeger op vakantie te vertrekken of later terug te keren. De leerplicht  veronderstelt dat een kind op school is van 1 september tot en met 30 juni.

Afwezigheden van kinderen van trekkende bevolking, in zeer uitzonderlijke omstandigheden.

De volgende regels zijn van toepassing op de kinderen van binnenschippers, kermis-  en circusexploitanten en -  artiesten en woonwagenbewoners. Ze zijn niet van toepassing op kinderen die behoren tot de trekkende bevolking  maar die ter plaatse verblijven (bijvoorbeeld in een woonwagenpark). Die kinderen moeten elke dag op school  aanwezig zijn.

Ouders behorend tot de categorie trekkende bevolking die hun kind inschrijven in een school, moeten er - net als  alle andere ouders -  op toezien dat hun kind elke dag op school aanwezig is.
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen zich situaties voordoen waarbij het onvermijdelijk is dat  het kind tijdelijk  met de ouders meereist. Deze situaties moeten op voorhand goed met de school besproken worden. De ouders  maken samen met de school duidelijke afspraken over hoe het kind in die periode met behulp van de school  verder de onderwijstaken zal vervullen (de school zorgt voor een vorm van onderwijs op afstand) en over hoe de  ouders met de school in contact zullen blijven. Deze afspraken moeten in een overeenkomst tussen de  ouders en de school neergeschreven worden. Enkel als de ouders hun engagementen naleven is het kind  gewettigd afwezig.

Problematische afwezigheden.

Alle afwezigheden die niet opgesomd en gewettigd kunnen worden zoals hierboven beschreven zijn te  beschouwen als problematische afwezigheden. Leerlingen die ongewettigd afwezig zijn (d.w.z. problematische  afwezigheden die niet omgezet worden in gewettigde afwezigheden) verliezen hun statuut van regelmatige leerling  overeenkomstig van het decreet basisonderwijs. Dit houdt in dat de betrokken leerling in het zesde leerjaar geen getuigschrift basisonderwijs kan krijgen en dat de school de betrokken leerling niet kan meetellen voor de  personeelsformatie en de toelagen.

De school zal de ouders onmiddellijk contacteren bij elke problematische afwezigheid en deze  afwezigheid melden aan het CLB. School en CLB zullen in communicatie met de betrokken ouders een  begeleidingsplan opstellen voor de betrokken ouders en hun kinderen.

Van zodra het kind meer dan 10 halve schooldagen problematisch afwezig is stelt de school samen met het CLB  een begeleidingsdossier op dat ter inzage is voor de verificateurs.


13-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : ouderlijk gezag

4.5 ouderlijk gezag

Zorg en aandacht voor het kind

Voor kinderen die een echtscheiding doormaken, wil de school een luisterend oor, openheid,  begrip  en extra aandacht bieden.

Neutrale houding tegenover de ouders

De school is bij een echtscheiding geen betrokken partij. Beide ouders, samenlevend of niet,  staan  gezamenlijk in voor de opvoeding van hun kinderen. Zolang er geen vonnis van de rechter  is, houdt  de school zich aan de afspraken gemaakt bij de inschrijving. Is er wel een vonnis, dan  volgt de  school de afspraken zoals opgelegd door de rechter.

Afspraken in verband met informatie doorstroom naar de ouders

Wanneer de ouders niet meer samenleven, maakt de school met beide ouders afspraken over de  wijze van informatiedoorstroming en de manier waarop beslissingen over het kind worden  genomen.

- Afspraken i.v.m. de agenda, brieven, …:

- Afspraken in verband met oudercontact:

Co-schoolschap

Dit is het kind tijdens het schooljaar op twee plaatsen school laten lopen, afhankelijk van bij  welke  ouder het verblijft. Om de verbondenheid met de klasgroep en de continuïteit van het  leren te  garanderen, weigert de school mee te werken aan het co-schoolschap.

4.6 Leerplicht

In september van het jaar waarin het kind 6 jaar wordt, is het leerplichtig en wettelijk verplicht om les te volgen.  Ook wanneer het op die leeftijd nog in het kleuteronderwijs blijft, is het dus net als elk ander leerplichtig kind  onderworpen  aan de controle op het regelmatig schoolbezoek.

Een jaar langer in de kleuterschool doorbrengen, vervroegd naar de lagere school komen en een achtste jaar in  de  lagere school verblijven kan enkel na kennisgeving van en toelichting bij het advies van de klassenraad en van  het  CLB- centrum. De ouders nemen de uiteindelijke beslissing.

4.7 Organisatie van de leerlingengroepen

De klassenraad beslist, in overleg en in samenwerking met het CLB dat onze school begeleidt, of een leerling kan overgaan naar een volgende leerlingengroep.

De directeur beslist in overleg met de zoco en betrokken leerkrachten in welke leerlingengroep een leerling terechtkomt.

Leerlingengroepen kunnen heringedeeld worden op basis van een gewijzigde instroom.  (Bijvoorbeeld in de kleuterschool na een instapdatum).


12-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: inschrijven

4.4 Inschrijven van leerlingen

·         Voorrang broer en zus en kinderen van personeelsleden : van 1 maart tot en met 15 maart

·         Algemene inschrijvingsperiode: Vanaf de eerste schooldag na  15 maart.

Een inschrijving kan pas ingaan na instemming met het schoolreglement en het pedagogisch project van de school.   Het schoolreglement wordt via elektronische drager of schriftelijk aangeboden en de ouders moeten er zich  schriftelijk  akkoord mee verklaren. Het schoolbestuur vraagt of de ouders een papieren versie van het  schoolreglement wensen  te  ontvangen. Bij  de inschrijving dient een officieel  document te worden voorgelegd dat  de identiteit van het kind  bevestigt  en de  verwantschap aantoont (de SIS-kaart, het trouwboekje, het  geboortebewijs,  een identiteitsstuk van  het kind zoals  een  bewijs van inschrijving in het vreemdelingen register, een  reispas,...).  De inschrijving van een  leerling geldt voor de  duur van de hele schoolloopbaan in de afdeling, tenzij de  ouders zich met een wijziging van het  schoolreglement niet  akkoord verklaren (zie verder). 

Bij de inschrijving van een leerling, zal de school informeren naar de organisatie van het ouderlijk gezag, de  gezinssamenstelling, de verblijfsregeling,... de school gaat echter uit van een vermoeden van instemming van de  andere ouder indien zij niet op de hoogte is of wordt gebracht van een problematische situatie.  Indien de school op  de  hoogte is van een (mogelijks) problematische thuissituatie, zal zij de toestemming van beide ouders vragen bij  de  inschrijving van het kind in de school.

Alle kleuters en leerlingen worden op de datum van de inschrijving opgenomen in het inschrijvingsregister. Zij  worden  slechts eenmaal ingeschreven  volgens chronologie. Een kleuter die nog geen 2 jaar en 6 maanden is, kan  ingeschreven worden. Maar pas wanneer de kleuter voldoet aan de  toelatingsvoorwaarde (2,5 jaar zijn), wordt de  kleuter  opgenomen in het stamboekregister en kunnen de ouders de verklaring van enige inschrijving  invullen en  handtekenen. Vanaf de volgende instapdatum wordt de kleuter toegelaten in de school en wordt hij/zij opgenomen in   het    aanwezigheidsregister van de klas. Kleuters zijn niet leerplichtig.

Kleuters vanaf 2.5 tot 3 jaar mogen in het kleuteronderwijs op school aanwezig zijn op volgende instapdagen :

Instapdata tijdens het schooljaar

de eerste schooldag na de zomervakantie

de eerste schooldag na de herfstvakantie

de eerste dag na de kerstvakantie

1 februari

de eerste schooldag na de krokusvakantie

de eerste schooldag na de paasvakantie

de eerste schooldag na Hemelvaart

Een kleuter die de leeftijd van drie jaar bereikt heeft, kan elke dag worden ingeschreven en in de school  toegelaten zonder rekening te houden met  de instapdagen.

Om toegelaten te worden tot het gewoon lager onderwijs moet een leerling zes jaar zijn voor 1 januari van het  lopende schooljaar.  Als hij nog niet  de leeftijd van zeven jaar heeft bereikt of zal bereiken voor 1 januari van  het   lopende schooljaar, moet hij bovendien aan een van de volgende  voorwaarden voldoen :

1° het voorgaande schooljaar ingeschreven zijn geweest in een door de Vlaamse Gemeenschap erkende  Nederlandstalige school voor  kleuteronderwijs en gedurende die periode gedurende ten minste 220 halve  dagen  aanwezig zijn geweest;

2° voldoen aan een proef die de kennis van het Nederlands, nodig om het lager onderwijs aan te vatten, peilt.  De  Vlaamse Regering legt de  inhoud van die taalproef vast.  Het CLB waarmee de school waar de betrokken  leerling  zich aanbiedt een beleidscontract heeft, is bevoegd die  taalproef af te nemen;

3° Beschikken over een bewijs dat hij voorafgaande schooljaar onderwijs heeft genoten in een  Nederlandstalige  onderwijsinstelling uit een lidstaat  van de Nederlandse Taalunie.

Met uitzondering van de leeftijdsvereiste is deze regeling van toepassing op leerlingen die worden  ingeschreven  in  Franstalige scholen in de  taalgrensgemeenten die deel uitmaken van het Nederlandse  taalgebied.

Een leerling die 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar kan in het lager onderwijs ingeschreven  worden op voorwaarde dat hij tijdens  het voorafgaande schooljaar was ingeschreven in een door de Vlaamse  Gemeenschap erkende Nederlandstalige school voor kleuteronderwijs en  gedurende die periode ten minste  185   halve dagen aanwezig was geweest;

Een leerling die 5 jaar wordt vóór 1 januari van het lopende schooljaar en die tijdens het voorafgaande  schooljaar  niet was ingeschreven in een  door de Vlaamse Gemeenschap erkende Nederlandstalige school  voor  kleuteronderwijs, kan in het lager onderwijs worden ingeschreven op basis  van een taalproef.

Weigeren van leerlingen :

Ouders hebben het recht om hun kind in te schrijven in de school van hun keuze. Toch kan de school een leerling weigeren onder bepaalde omstandigheden.

1.Het schoolbestuur weigert de inschrijving van de betrokken leerling die het vorige of het daaraan voorafgaande  schooljaar door een tuchtmaatregel definitief werd uitgesloten in de school.

2. Kinderen kunnen specifieke noden hebben. Van ouders wordt verwacht dat zij dit meedelen aan de school. (bv. beschikken over een inschrijvingsverslag voor het  B.O. type 1,2,3,4,5,6 en 7) Dan zullen wij je kind inschrijven met de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.. De  school  zal samen metde ouders en het CLB onderzoeken of haar  draagkracht voldoende groot is om het kind de nodige ondersteuning te geven op  het  vlak van  onderwijs, therapie en verzorging.  Na het onderzoek wordt de beslissing schriftelijk of via elektronische drager binnen de 4 kalenderdagen aan de ouders bezorgd. De ouders krijgen toelichting bij de beslissing van het schoolbestuur door de directeur. Bij weigering neemt het Lokaal Overlegplatform of de door de Regering aangeduide personen contact op met de ouders en wordt er gezocht naar een oplossing. Een klachten procedure bij de Commissie inzake Leerligenrechten is ook mogelijk

Indien de ouders, bij inschrijving nalaten om mee te delen dat hun kind een attest buitengewoon onderwijs heeft en er de eerste weken na de inschrijving vermoeden is van specifieke noden, zal de school haar draagkracht alsnog onderzoeken.

Bij het onderzoek naar de draagkracht houdt de school, in overleg met de ouders en het CLB, rekening met:

- De verwachtingen van de ouders ten aanzien van het kind en ten aanzien van de school;

- De  concrete ondersteuningsnoden van de leerling op het vlak van leergebieden, sociaal functioneren,  communicatie en mobiliteit;

- Een inschatting van het regulier aanwezig draagvlak van de school inzake zorg;

- De beschikbare ondersteunende maatregelen binnen én buiten het onderwijs;

- Het intensief betrekken van de ouders bij de verschillende fasen van het overleg- en beslissingsproces.

Het kind wordt ingeschreven onder de ontbindende voorwaarde van het aantonen van onvoldoende draagkracht.

Bij een weigering op draagkracht wordt door het Lokaal Overlegplatform (LOP) onmiddellijk, en zonder te  wachten  op de vraag van de ouders, een  bemiddelingsprocedure opgestart.  Bij weigering op basis van de  andere redenen  start het LOP alleen een bemiddeling wanneer de ouders er  uitdrukkelijk om verzoeken.  Indien de school niet  behoort tot een LOP zal het Departement Onderwijs een nabijgelegen LOP aanduiden.  Na de  bemiddeling door  het Lokaal Overleg Platform kunnen ouders alsnog een klacht indienen bij de  Commissie inzake  Leerlingenrechten.

3.Onze school moet haar capaciteit vastleggen. De capaciteitsbepaling en het aantal beschikbare zitjes vind je terug in de schoolbrochure, op de website, … Eens onze capaciteit bereikt is, wordt elke bijkomende leerling geweigerd. Elke geweigerde leerling krijgt een weigeringsdocument en wordt als geweigerde leerling in het inschrijvingsregister geschreven. Na de vijfde schooldag van oktober hoeven scholen niet langer rekening te houden met de volgorde van het inschrijvingsregister. Toch wordt dit wel aangeraden.  Voor de instappertjes blijf de volgorde van het inschrijvingsregister behouden tot de eerste schooldag van september volgend op het schooljaar waarop de inschrijving betrekking heeft.

Maximumcapaciteit  bepaald door onze school:

Voor de kleuterafdeling

                De Breyne Peellaertstraat 23           200 kleuters

                Esenplein 13                                       100 kleuters

                Pluimstraat 20                                     100 kleuters

Voor de lagere afdeling

                De Breyne Peellaertstraat  23          425 leerlingen

                Esenplein 13                                       100 leerlingen

               

Maximum per afdeling

                De Breyne Peellaertstraat 23           625 leerlingen

                Esenplein 13                                       200 leerlingen

                Pluimstraat 20                                     100 leerlingen

Totaal voor de school                                       925 kinderen       

4.Bij elke wijziging van het schoolreglement informeert het schoolbestuur de ouders schriftelijk  of  via elektronische drager over die wijziging en de ouders geven opnieuw schriftelijk akkoord.  Indien de ouders zich met de wijziging niet akkoord verklaren, dan wordt aan de inschrijving van  het kind een einde gesteld op 31 augustus van het lopende schooljaar. 

5. Is je kind ingeschreven in de kleuterschool van een bepaalde vestiging dan hoeft het zich niet opnieuw in te schrijven bij de overgang naar het eerste leerjaar in dezelfde vestiging. Voor een andere vestiging van de school moet men dit wel doen.


10-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: algemene informatie

 

4 Algemene informatie

4.1 Organisatie van de schooluren

4.1.1 Afspraken voor de afdeling

Schooluren


08u.25 tot 12u.00 (woensdag: 8u.25 tot 11u.10)   

13u.20 tot 15u.40 (vrijdag van 13u15 tot 15u.10)  

Vanaf 8u.00 en 's middags vanaf 13u.00 is er toezicht door de leerkrachten.

Speeltijd

Voormiddag:

Kleuter: 10u.30 - 10u.45

Namiddag:   

Kleuter: 1415u00 - 15u.15(uitz. vrijdag: 14u30-14u45)

4.2 De voor- en naschoolse opvang

De school zorgt voor opvang van 7u.30 tot 8u.00 en van 16u.00 tot 18u.00 (vrijdag van 15u.30 tot 18u.00)

Je mag gerust de naam van je kind invullen op het bordje in de gang.

Wie gebruik wil maken van de avondopvang of woensdagmiddagopvang (Prut11u30-12u) verwittigt vooraf via klasagenda, heen-en weerschriftje of via een gewoon blaadje.  Op deze manier weten we ook wie niet mee mag met de rij.                      .                       

4.2.1 De morgenopvang

De morgenopvang gaat door in de zaal, bij mooi weer op de speelplaats.  De kinderen kunnen er gezelschapsspelen spelen, fietsen, voetballen, touwtje  springen, ..

De kinderen kunnen er op een rustige manier vertoeven.  

       Prijs : € 0,70

4.2.2 De avondopvang

De avondopvang wordt georganiseerd van 16u. (vrijdag vanaf 15u.30) tot 18u.00.

Wie na 16 uur nog niet afgehaald werd van school, wordt beschouwd als deelnemer van de avondopvang. Uw kind  wordt dus nooit alleen naar huis  gestuurd. Niemand hoeft dan ook snelheidsovertredingen te begaan om alsnog op  tijd te komen.

       Prijs : :€ 0.70 / beginnend half uur

Wie na 18 u. nog niet werd afgehaald, betaalt bijkomend  € 4,00 per beginnend halfuur vanaf 18 u.

Wie gebruik maakt van de avondopvang staat onder de hoede van de school en dient zich aan de afspraken te houden.

De verantwoordelijke van de opvang bepaalt of er binnen of buiten wordt gespeeld. 

- Bij het verlaten van de avondopvang meldt men zich persoonlijk bij de verantwoordelijke.  Men wenst een goede avond, vermeld zijn/haar naam en klas.  Op deze manier kan de verantwoordelijke zonder problemen en correct bijhouden wie wanneer precies de opvang heeft verlaten.

4.2.3 Prutske

Kinderdagverblijf

 Oostendestraat 9A

8600 Diksmuide

051/50 37 30

mail : prutske.diksmuide@skynet.be

Prutske staat ook in voor buitenschoolse opvang van 3 tot 12 jaar op woensdagnamiddag, en schoolvrije dagen  (studiedagen of vakantiedagen.)   Er worden allerhande activiteiten georganiseerd.
Ook de onthaalmoeders,  aangesloten  bij Prutske, mogen kinderen opvangen tot 12 jaar.
Er is ook thuisopvang mogelijk voor zieke of  gehandicapte kinderen tot 12 jaar.

Op woensdag zorgt het kinderdagverblijf voor naschoolse opvang van 11u.30 tot 18u.00 voor kleuter en lager.Het is duidelijk dat het kinderdagverlijf vooraf  en tijdig door de ouders moet verwittigd worden door de ouders.

HEEL BELANGRIJK :

Wie wenst gebruik te maken van de buitenschoolse opvang van Prutske moet vooraf verwittigen, zodat het  kinderdagverblijf beschikt over de nodige gegevens.

contactpersonen: Ann Defruyt of Ann Deprez tel. 051/50 37 30

4.3 Busvervoer

Het busvervoer is voorzien voor de kinderen die naar de dichtste school van hun keuze gaan.

De  abonnementsprijs bedraagt:

€ 178,00  per schooljaar

€ 65,00  voor 3 maanden  

€ 23 voor 1 maand  

De prijzen kunnen worden aangepast door het ministerie. Wie verder woont dan 4 km, betaalt volgens de tarieflijst van  het  ministerie.

Je neemt best enkele dagen vooraf contact op met de directeur.


09-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : Clb

3.3.4 CLB

Het CLB van Veurne-Diksmuide-Westkust verleent zijn medewerking bij het volgen, onderzoeken en bespreken van kleuters en leerlingen.  Bij problemen zoekt het CLB met de ouders telkens naar de meest geschikte hulp.

Het CLB is een vertrouwde instantie op school en heeft regelmatig contact met directie, zorgcoördinator en leerkrachten.

Ons CLB wordt geleid door directeur Jan Seys.

Domeinen :

 begeleiding bij leermoeilijkheden en ontwikkelingsproblemen :

       o  spraakmoeilijkheden en taalachterstand

       o  vertraagde motoriek

       o  leesproblemen, dyslexie

       o  aandachtsproblemen, AD(H)D

       o  …

begeleiding bij studiekeuze

       o  studiekeuze na het 6de leerjaar

begeleiding bij problemen op sociaal en emotioneel vlak

       o  gedragsproblemen

       o  concentratieproblemen

       o  rouwverwerking

       o  faalangst

       o  …

begeleiding van preventieve gezondheidszorg

       o  algemeen medisch onderzoek op het CLB : 2de kleuter en 5de lj.

       o  Lengte – gewicht – gezichtscontrole op school : 1ste kleuter + 1ste lj + 3de lj

       o  Gratis vaccinatie mits toestemming :

               1ste lj: difterie – polio – tetanus –pertussis

               5de lj : mazelen – bof – rode hond

               Mogelijkheid tot inhaalvaccinaties

Het CLB werkt op aanvraag van de school of van de ouders.  U kan als ouder steeds contact opnemen met de medewerkers van het CLB.  Het CLB werkt gratis en is gebonden aan het beroepsgeheim.

Contact:

       Vrij CLB

       Kasteelstraat 31

       8600 Diksmuide

       Tel 051/50 45 58

       Fax 051/50 52 64

 

Het CLB-team van uw school :

·         Lies Vanhuyse                                Psychopedagogisch werker   lies.vanhuyse@vclb-veurne.be

·         Mieke Gunst                                     Maatschappelijk werker    mieke.gunst@vclb-beurne.be

·         Anne Craeymeersch                      Paramedisch werker anne.craeymeersch@vclb-veurne.be

·         Karin Luickx                                      CLB-arts  karin.luickx@vclb-veurne.be

Info

De school en het CLB hebben een gezamenlijk beleidscontract opgesteld dat de aandachtspunten voor de leerlingenbegeleiding vastlegt.  Dat is met de ouders besproken in de schoolraad.

Niet alleen de school, maar ook de leerlingen en ouders kunnen het CLB om hulp vragen.  Het CLB werkt gratis en discreet.  Het centrum, de school en de ouders dragen een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Als de school aan het CLB vraagt om een leerling te begeleiden, zal het CLB een begeleidingsvoorstel doen.  Het CLB zet de begeleiding slechts voort als de ouders van de leerling hiermee instemmen. Vanaf de leeftijd van 12 jaar vermoedt de regelgever dat een kind voldoende competent is om zelfstandig te beslissen of hij/zij wil instemmen met het voorgestelde  begeleidingsplan.

Ouders zijn verplicht hun medewerking te verlenen aan:

1.        de begeleiding van leerlingen die spijbelen.  Als de betrokken ouders niet ingaan op de initiatieven van het centrum, meldt het centrum dit aan de door de Vlaamse regering aangeduide instantie.

2.        collectieve medische onderzoeken en/of preventieve gezondheidsmaatregelen i.v.m. besmettelijke ziekten.

Hebben ouders bezwaren tegen een bepaalde arts van het CLB, dan kan in overleg een andere arts worden aangeduid.  In dat geval zijn de kosten ten laste van de ouders.

Het centrum maakt zijn werking bekend aan de ouders.  Dat gebeurt minstens op het ogenblik dat de leerling voor de eerste keer wordt ingeschreven in de school.  Ouders krijgen informatie over de rechten en plichten van ouders, leerlingen, de school en het centrum.

De regering kan het centrum verplichten vormen van begeleiding voor deelgroepen van leerlingen, ouders en scholen voor te stellen.  Het staat deze leerlingen, ouders en scholen vrij om al dan niet op dit verzekerd aanbod in te gaan.

Als een leerling van school verandert, behoudt het centrum zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid ten aanzien van die leerling tot de leerling is ingeschreven in een school die door een ander centrum wordt bediend.

Als een leerling voor een bepaalde periode niet ingeschreven is in de school, behoudt het centrum zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid ten aanzien van die leerling tot het einde van de periode van niet-inschrijving.

Het centrum heeft recht op de relevante informatie die over de leerlingen in de school aanwezig is en de school heeft recht op de relevante informatie over de leerlingen in begeleiding.  Ze houden allebei bij het doorgeven en het gebruik van deze informatie rekening met de geldende regels inzake het beroepsgeheim, de deontologie en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Het multidisciplinair dossier van uw kind - Overdracht van het CLB-dossier

De school waarin uw kind is ingeschreven behoort tot het werkgebied van het Vrij CLB Veurne-Diksmuide- Westkust.

Het multidisciplinair dossier van uw kind bevat alle voorhanden zijnde gegevens die over uw kind op het centrum aanwezig zijn, ook vroegere gegevens uit het vroegere MST-PMS-dossier.

Als een leerling van school verandert, is het CLB dat de vorige school begeleidt, ervoor verantwoordelijk dat het CLB- dossier de leerling volgt.  Er is geen toestemming van de ouders vereist om een multidisciplinair dossier over te dragen.

Er bestaat maar één CLB- dossier en dit dossier is in principe een ondeelbaar geheel.  Daarom wordt het bij schoolveranderen in één zending overgemaakt.  Elk CLB is eraan gehouden de ouders te informeren over het doorgeven van het dossier.  Er wordt een wachttijd van 10 dagen gerespecteerd na het informeren van de ouders.  Als ouder kunt u afzien van die wachttijd.  U kunt binnen die 10 dagen verzet aantekenen tegen het overmaken van de niet- verplichte gegevens uit het dossier.  U kunt geen verzet aantekenen tegen de overdracht van volgende gegevens: identificatiegegevens, vaccinatiegegevens, gegevens in het kader van de verplichte CLB-opdrachten, bijzondere consulten en de medische onderzoeken uitgevoerd als vorm van nazorg na een algemeen, een gericht of een bijzonder consult.

Indien u verzet aantekent verzendt het vorige CLB enkel de verplicht over te dragen gegevens samen met een kopie van het verzet.  Het bewaart de gegevens waartegen verzet werd aangetekend tot 10 jaar na het laatste contact.


08-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : samenwerking

3.3 Samenwerking

3.3.1 Ouderraad Centrum


Leden     Een lijst van de leden van het oudercomité wordt via uw kind meegegeven na definitieve samenstelling.

Patrick Bekaert, directeur, vertegenwoordigt de school in de vergaderingen van het oudercomité. De vereniging heeft tot  doel de  opvoeding en het onderwijs van de kinderen te bevorderen door een nauwe samenwerking tussen ouders en  school.

3.3.2 Schoolraad

Voorzitter :    Marin Mackelberg, Gen. Baron Jacquesstraat    27, 8600 Diksmuide                                      051/ 50 35 04

Leden:

Vertegenwoordigers van het personeel

Christine Cobbaert, Ijzerlaan 14,, 8600 Diksmuide                                          051/503884

 Sylvie jansseune, Amphoek 4, 8600 Diksmuide                                               051/501356

Vertegenwoordigers  van de ouders

Marin Mackelberg, Gen. Baron Jacquesstraat, 8600 Diksmuide                    051/503504

Martine Desmet, Zuidhillestraat 1,  8600 Diksmuide                                        051/570493

Ann Deprez-Kerkaert,Kloosterhofstraat 2, 8600 Diksmuide                            051/510332

 Vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap :

Gerda Beauprez, Eikhofstraat 19, 8600 Diksmuide                                          051/502748

Jurgend Delbarge, Maagdhoek 16,8600 Diksmuide                                        051/500835

3.3.3 Lokaal overlegcomité

Een overlegplatform tussen  het schoolbestuur en de syndicale vertegenwoordigers van de leerkrachten.

Leden :

vertegenwoordigers van de leerkrachten

Inge Demuynck

Katrien Déré

                Sesier Marianne

                vertegenwoordigers van de raad van bestuur

                 E.H. Deken Wilfried Jonckheere

                Geert Dendooven

                Philip Libeert


07-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: klassen

3.2.7 Klassen en leerkrachten

opmerking :

Per 1 september zijn verschuivingen mogelijk. Ieder jaar wordt het lestijdenpakket  berekend. In overleg met ouders, leerkrachten en het schoolbestuur   wordt nagegaan of er andere klassen uitgesplitst moeten worden. Het klasaantal en nieuwe inschrijvingen spelen daarbij een belangrijke rol.

Het schoolbestuur beslist over de samenstelling van het personeel.

Afdeling Pluimpje: kleuteronderwijs

peuter

Charlot ANECA

Grauwe Broedersstraat 58, 8600 Diksmuide

 051/ 50 19 83

1ste kl + 2de kl

Ilse LANSENS
Albrecht Rodenbachlaan 1, 8810 Lichtervelde

 051/ 54 64 92

2de + 3de kl

Evelien VERHAEGHE
Kaasschaalstraat 5, 8600 Diksmuide

 051/ 51 00 91

3de kl

Hilde DELPUTTE
Binnenweg 5, 8904 Boezinge

Charlotte BLOMME

Lindenlaan 5 -8920 LANGEMARK      

057/ 42 22 86

 

057/ 48 93 87

LO

 Marij PARET

Pollinkhovestraat 10, 8647 Lo-Reninge

Bieke DERYNCK

Kiekenstraat 3, 8600 Diksmuide

0479/ 36 16 65

 

0496/ 33 31 76

Kinderverzorgster

Marjan VERMANDER
Maagdhoek 5 , 8600 Diksmuide

 051/ 50 23 11


06-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: Wie is wie

3 Wie is wie?

3.1 Structuur van de school

Onze school bestaat uit drie vestigingsplaatsen:

1

De Breyne Peellaertstraat 23,
8600 Diksmuide

Tel : 051 / 50 43 12

kleuteronderwijs

lager onderwijs ( 1ste lj. -6de lj.)  

 

2

Esenplein 13,
8600  Esen-Diksmuide

Tel : 051 / 50 14 19

kleuteronderwijs       

lager onderwijs ( 1ste lj. -2de lj. - 3de lj.)  -  gemengd

3

Pluimstraat 20,
8600 Diksmuide

Tel : 051 / 50 33 17

 kleuteronderwijs

  

3.2 Organisatie van de school

3.2.1 Schoolbestuur

benaming:       vzw ‘SG Het Vlakke Land’

                   St.Niklaasstraat 9, 8600 Diksmuide

voorzitter:           Z.E.H. W. Jonckheere

leden:               Michel Verfaille, Zr. BrigitteVandenbroucke, Christine Ramboer, Stefaan D’Hont,

                            Bart Dedeurwaerder,  Zr. Yvonne Depypere,  Johan Decramer, Geert Dendooven,

                           Georges Vande Woude,  Philippe Libeert, Jean-Pierre Pareyn, Zr. Antoinette Aeck

Het schoolbestuur is de eindverantwoordelijke voor het schoolgebeuren. Om het schoolgebeuren uit te bouwen doet zij een beroep op de eigen diocesane begeleiding.

3.2.2 Scholengemeenschap :

Scholengemeenschap Het Vlakke Land

Met als scholen :

·         GVBS, De Br. Peellaertstraat 23, 8600 Diksmuide

·         GVBS, Nieuwpoortstraat 4, 8600 Pervijze

·         G VBS, Beerststraat 36, 8600  Beerst - Vladslo

·         GVBS, Iepersteenweg 8, 8600 Woumen

·         GVBS voor Buitengewoon onderwijs ‘Klimop’, Pluimstraat 22, 8600 Diksmuide

·         GVBS, Hogestraat 15, 8610 Werken

3.2.3 Directie

Directeur

 Patrick BEKAERT

Kaasschaalstraat 7, 8600 Diksmuide  

 051/503836 (thuis)

0479/ 89 99 97

 

3.2.4 Secretariaat

Afdeling De Breyne Peellaertstraat

Anja DEBEUCKELAERE

Renata HOET

051 / 50 43 12

 

 3.2.5 Zoco

lager en kleuter

 Katrien DEBOUCK
Stationstraat 38 – 8650 Merkem

051/ 54 52 81

lager

Katrien DEVOS

Ijzerdijk 11, 8600 Diksmuide

058/ 28 94 20

 

Kleuter

Greet LALEMAN

Broekstraat  3 - 8600 Vladslo

051 50 47 41

 

3.2.6 Gok

 kleuter

 Marie-Ange DOOLAEGHE

Oude Veurnestraat 5 bus 6, 8900 Ieper

057/20 60 18

 lager

Tjorven JONCKHEERE

Roerdompstraat 2, 8600 Diksmuide

Greet VANHOVE

Roeselarestraat 22, 8600 Diksmuide

0499/41 45 36

 

0473/43 22 47


05-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl: pedagogisch project

2 Pedagogisch Project: Wat willen we?

Wij verwachten van alle ouders dat ze loyaal achter de identiteit en het pedagogische project van onze school staan en deze mee dragen.

Hieronder vindt u een beschrijving van de uitgangspunten van ons pedagogisch project. U kunt steeds terecht bij de directeur voor verdere informatie.

2.1 De uitgangspunten vanuit onze christelijke identiteit.

Wij zijn een katholieke school en willen een pedagogisch verantwoord onderwijs en een kwaliteitsvolle opvoeding aanbieden. Onze inspiratie vinden wij in het evangelie en in de katholieke traditie. Wij zijn een dienst van de kerkgemeenschap aan jonge kinderen.

Wij gaan ervan uit dat je mens wordt in een verbondenheid met anderen, met de wereld en met jezelf.

In deze verbondenheid ervaren we God als dragende grond en krijgt ook de verbondenheid met het mysterie concreet gestalte. Vanuit onze verbondenheid met God durven we als katholieke basisschool de toekomst hoopvol tegemoet zien en vertrouwen we erop dat onze inspanningen niet op niets uitlopen.

Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:

·         het unieke van ieder mensenkind,

·         de verantwoordelijkheid van ieder mens voor zijn handelen,

·         verbondenheid en solidariteit met anderen,

·         vertrouwen in het leven (hoop),

·         genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is,

·         openheid, respect en zorg voor mens en natuur,

·         verwondering door het gewone als ongewoon te ervaren,

·         vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid,

·         zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties,

…

Wij bieden in onze school gevarieerde en zinvolle pastorale activiteiten aan. We nodigen alle leerlingen regelmatig uit op activiteiten die gericht zijn op:

·          de ontmoeting van elkaar in verbondenheid;

·          de verdieping in de Bijbelse Boodschap;

·          de dienstbare en solidaire inzet voor anderen dichtbij en veraf;

·          het vieren van belangrijke gebeurtenissen in het leven op school, in verbondenheid met elkaar en (waar het kan) in verbondenheid met God.

In de godsdienstlessen die door alle leerlingen verplicht gevolgd worden komt de christelijke levensbeschouwing uitdrukkelijk ter sprake. De godsdienstlessen ondersteunen de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de kinderen. Ons doel is de  kinderen  te helpen om competente vertellers te worden van het levensbeschouwelijke in hun eigen levensverhaal. We brengen kinderen thuis in de verhalen uit de eigen traditie, en leren hun de verbinding leggen tussen deze verhalen en de existentiële vragen en grenservaringen uit het eigen leven en uit het leven van andere mensen.  Dat veronderstelt communicatie.  Het inzicht in de eigen traditie kan verdiept worden door de dialoog met andere levensvisies.

Zonder de verankering in een traditie heeft de dialoog echter geen grond onder de voeten.  Er bestaat geen levensbeschouwelijke benadering van de werkelijkheid los van een levensbeschouwelijke traditie.  In onze school opteren we uitdrukkelijk voor de benadering van de levensbeschouwelijke dimensie vanuit de christelijke godsdienst en de katholieke traditie.

Ook de zinvragen die zich aandienen in de andere leergebieden komen daar uitdrukkelijk aan bod.

2.2 Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod

We staan stil bij wat kinderen moeten leren om op te groeien tot ‘goede ‘ mensen.

De uniekheid van elk kind staat voorop.  Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: hoofd, hart en handen.

Doorheen ons aanbod brengen we  kinderen in contact met alle componenten van de cultuur:

·         de wereld van taal en communicatie

·         de wereld van het muzische

·         de wereld van cijfers en feiten

·         de wereld van de techniek

·         de wereld van het samenleven

·         de wereld van verleden en heden

·         de wereld van het goede

·         de wereld van zingeving

In ons aanbod is een logische samenhang te vinden:

We werken met leerlijnen waarin het ene logisch volgt uit het andere.  We bouwen voort op wat kinderen al beheersen.

We zorgen er ook voor dat alles wat kinderen leren in de verschillende leergebieden en leerdomeinen zinvol samenhangt.

We willen dat wat kinderen leren deel wordt van hun zijn, van hun persoon.  Het is niet voldoende dat kinderen beschikken over een aantal weetjes of dat ze een aantal vaardigheden kunnen toepassen als de leerkracht het vraagt.  Waar het uiteindelijk op aan komt, is dat kinderen leren met het oog op het leven.  Dat ze de dingen die ze leren kunnen plaatsen en gebruiken in hun leven.  Dat is leren dat zin heeft en zin geeft.

2.3 We kiezen voor een doeltreffende aanpak en een stimulerend opvoedingsklimaat

We zoeken naar de beste aanpak om het leren van de kinderen te ondersteunen en te begeleiden.

Wij nemen kinderen serieus.  Kinderen staan positief tegenover het leven en de wereld.  Wij willen aansluiten bij die positieve ingesteldheid.

Leren is niet een vullen van vaten met alle mogelijke kennis.  Kinderen zijn zelf actief betrokken in het leren. Ze bouwen nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden op, bouwen voort  op wat ze al kennen en kunnen.

Onze opvoeding wordt gedragen door:

·         onze gerichtheid op de uniekheid van ieder kind.

We stemmen ons aanbod en het leerproces  zoveel mogelijk af op de ontwikkeling van ieder kind

·         de pedagogie van verbondenheid.


Leren is een sociaal gebeuren. Leren is samenleren, wederzijdse verrijking.

·         de pedagogie van de hoop.

We hebben een optimistische visie op de ontwikkeling van kinderen. We geloven in  de groeikansen van kinderen en dat ze ondanks hun grenzen, hun beperkingen, hun onmogelijkheden,toch kansen hebben en begeleid kunnen worden in hun groei.

·         de pedagogie van het geduld

Onderwijs en opvoeding afstemmen op de mogelijkheden van kinderen vraagt veel geduld opdat de hoop niet zou omslaan in wanhoop, want dan is opvoeding onmogelijk.

Van onze leerkrachten verwachten we dat ze:

·     model staan voor goed leren

·     strategische vragen stellen

·     aansluiten bij wat de leerlingen al beheersen

·     zinvolle contexten aanbieden

·     interactieprocessen begeleiden

·     peilen naar de vorderingen

·     helpen en coachen

 

2.4 We werken aan de ontplooiing van elk kind, vanuit een brede zorg

We streven ernaar elk kind centraal te stellen.

Ieder kind is  beeld van God.  Wij omringen kinderen daarom met brede zorg.  We willen kinderen optillen en hen uitzicht geven op een veilige oever van welbevinden.  Daarvoor zijn de pedagogie van de hoop en van het geduld essentieel.

Onze brede zorg heeft twee dimensies

We hebben aandacht voor de ‘gewone zorgvragen’ van alle kinderen.  Ieder kind is anders, uniek en heeft eigen vragen, problemen en mag daarvoor aanspraak maken op de nodige zorg.

Wij worden uitgedaagd om het onderwijs zoveel mogelijk af te stemmen op de noden van de kinderen, bijvoorbeeld door te diagnosticeren en te differentiëren.

We verbreden onze zorgen voor kinderen wiens ontwikkeling anders verloopt dan verwacht (sneller of trager). Hier stoten we op ‘bijzondere zorgvragen’.  Voor deze bijzondere zorgvragen werken we als school samen met ouders, CLB, scholen voor buitengewoon onderwijs en gespecialiseerde centra …

2.5 Onze school als gemeenschap en als organisatie

We erkennen onze partners in de opvoeding en het onderwijs van kinderen.  We respecteren ieders verantwoordelijkheid.  We zorgen voor een goede organisatie.

Onze school wordt gedragen door het hele team onder de leiding van de directie.  We werken samen, overleggen en streven naar een voortdurende kwaliteitsbewaking en -verbetering.

We delen onze zorg voor kwaliteitsvol onderwijs met:

·         de ouders als eerste verantwoordelijken voor de opvoeding van  uw kinderen.  Daarom streven we naar een goede communicatie en een zo groot mogelijke betrokkenheid van ouders bij de school;

·         het schoolbestuur dat de eindverantwoordelijkheid draagt voor het beleid van de school;

·         externe begeleiders die ons ondersteunen, vormen en ons helpen bij onze professionalisering.

·         de lokale kerkgemeenschap die verwijst naar de traditie en het geloof van waaruit in de school gewerkt wordt.

·         de lokale gemeenschap waarin we gestalte geven aan onze opvoedings - en onderwijsopdracht.


02-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : ouderraad

 

 

1.2 Ouderraad

Beste ouders,

Als ouders willen wij allemaal het beste voor onze kinderen. We bieden hun een huis en een thuis, waar ze zich "thuis" voelen in de geborgenheid van ons gezin, waar ze ervaren wat het betekent om aanvaard, gewaardeerd en bemind te worden. De school is een verlengstuk van het gezin.

U zult er enkele reglementen en afspraken alsook een pak praktische informatie aantreffen over het reilen en zeilen van onze school. De school die wij voor onze kinderen wensen, mag immers geen wereldvreemd gebouw zijn waar onze kinderen “leren”. School en gezin zijn op elkaar aangewezen en moeten daarom samenwerken. Zo kan de school een "open thuis" worden, waar opvoeders elkaar vinden in samenwerking, en waar alle opvoeders samenwerken aan de totale en christelijke ontwikkeling van de kinderen.

Als ouders bent u ook steeds welkom met vragen en/of opmerkingen bij leden van de oudervereniging. Uw voorstellen worden dan op de eerstvolgende vergadering van de ouderraad op de agenda geplaatst.                                            

De ouderraad


01-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : welkom

1 Welkom

1.1 Een school voor jou

Beste ouders,

Het verheugt ons dat u voor het onderwijs en opvoeding van uw kind op onze school een beroep doet. U  bent van harte welkom! Het schoolteam (directie en leerkrachten) zal zich ten volle inzetten voor de  opvoeding en onderwijs zodat uw kind een goed schooljaar doormaakt.

U mag een christelijk geïnspireerd, eigentijds,  en degelijk onderwijs verwachten. Wij hopen goed met u  te kunnen samenwerken.

Voor vragen en problemen proberen we samen  een oplossing te zoeken.
Wij hopen dat u uw kind aanmoedigt de doelstellingen van onze school na te streven en de afspraken na  te leven.

Dag nieuwe leerling,

Van harte welkom.
Ben je ingeschreven in de kleuterklas, dan kom je in een boeiende wereld terecht.
Kom je naar het eerste leerjaar, dan gaat een nieuwe wereld voor je open.
Als je nieuw bent op onze school zal de aanpassing wat tijd vragen. We zullen je helpen.
Aan alle kinderen die terug starten in september: hartelijk welkom.
We wensen je allen een fijn schooljaar toe.                        

Vriendelijke groeten,

Directie en leerkrachten


31-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : inhoud

Schoolreglement

 

1 Welkom

1.1 Een school voor jou

1.2 Ouderraad

2 Pedagogisch Project: Wat willen we

2.1 De uitgangspunten vanuit onze christelijke identiteit

2.2 Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod

2.3 We kiezen voor een doeltreffende aanpak en een stimulerend opvoedingsklimaat

2.4 We werken aan de ontplooiing van elk kind, vanuit een brede zorg

2.5 Onze school als gemeenschap en als organisatie

3 Wie is wie ?

3.1 Structuur van de school

3.2 Organisatie van de school

3.2.1 Schoolbestuur

3.2.2 Scholengemeenschap 

3.2.3 Directie

3.2.4 Secretariaat

3.2.5 Zoco

3.2.6 Gok

3.2.7 Klassen en leerkrachten

3.3 Samenwerking

3.3.1 Ouderraad

3.3.2 Schoolraad

3.3.3 Lokaal overlegcomité

3.3.4 CLB

Domeinen 

Contact

Info

Het multidisciplinair dossier van uw kind - Overdracht van het CLB-dossier

4 Algemene informatie

4.1 Organisatie van de schooluren

4.1.1 Afspraken voor de afdeling 

Schooluren

Speeltijd

4.2 De voor- en naschoolse opvang

4.2.1 De morgenopvang

4.2.2 De avondopvang

4.2.3 Prutske

4.3 Busvervoer

4.4 Inschrijven van leerlingen

Weigeren van leerlingen                                                                                                                                                                                                  
4.5 ouderlijk gezag

4.6 Leerplicht

4.7 Organisatie van de leerlingengroepen

4.8 Afwezigheden

4.9 Onderwijs aan huis

4.10 Getuigschriften basisonderwijs

4.11 Orde- en tuchtmaatregelen

4.11.1 Schorsen

4.11.2 Uitsluiten

4.11.3 Procedure bij schorsing voor meer dan één dag en bij uitsluiting van leerlingen

4.12 Parallelklassen – zorgklas- ambulante leerkrachten- leesouders

4.13 Een- of meerdaagse schooluitstappen (extra-muros activiteiten )

4.14 Bijdrageregeling

4.15 Geldelijke en niet-geldelijke ondersteuning die niet afkomstig is van de Vlaamse Gemeenschap en de rechtspersonen die daarvan afhangen (reclame- en sponsorbeleid )

4.16 Vrijwilligers

4.17 Preventie en welzijn

4.17.1 Verkeersveiligheid

4.17.2 Medicatie

4.17.3 Ongevallen en schoolverzekering

4.17.4 Rookverbod

4.18 Leefregels

4.18.1 Gedragsregels

4.18.2 Contacten ouders-school

4.18.3 Kleding

4.18.4 Persoonlijke bezittingen

4.18.5 Eerbied voor materiaal

4.18.6 Milieubeleid

4.18.7 Luizen

4.18.8 Middagmalen

4.18.9 Melk en fruitsap 

4.18.10 Snoep

4.18.11 Huistaken, agenda en rapporten

4.18.12 Lessen lichamelijke opvoeding  en zwemmen

4.18.13 Fietsen

4.18.14 Schoolverandering in de loop van het schooljaar

4.18.15 Christelijk opvoedingsaspect

4.18.16 Echtscheiding

4.18.17 Privacy

4.18.18 Adresverandering

4.18.19 Schoolfotografie

4.18.20 Verjaardagen

5 Engagementsverklaring

5.1 Onze school kiest voor een intense samenwerking met de ouders

5.2 Aanwezig zijn op school

5.3 Individuele leerlingenbegeleiding

5.4 Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal

6 Andere afspraken

6.1 Website

6.2 Studietoelagen

6.3 Parochie

6.4 Vrije dagen

6.5 Schoolactiviteiten


30-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl : menu maart
      vrijdag  01/03/2013
      Tomatenroomsoep                        
Gebakken kalfsbrood                    
Ardeense saus
Rodekool                               
Gekookte aardappelen                    
maandag  04/03/2013 dinsdag  05/03/2013 donderdag  07/03/2013 vrijdag  08/03/2013
Juliennesoep                           
Rundsbouletten-Champignons tomatensaus 
Trivelli                                
Jardinièresoep                         
Zalm in roomsaus                       
Gestoofde prei in roomsaus             
Puree                                   
Boerensoep                             
Varkensgebraad Prince Orloff           
Erwtjes                                
Gekookte aardappelen                    
Tomatensoep                            
Kipfrietjes                            
Ananas in currysaus                    
Zilvervliesrijst                        
maandag  11/03/2013 dinsdag  12/03/2013 donderdag  14/03/2013 vrijdag  15/03/2013
Aspergesoep                            
Bolognaise                             
Geraspte kaas                          
Spaghetti                               
Tomatensoep met balletjes              
Kabeljauw in mosterdsaus               
Wortelstamppot                          
Crecysoep                              
Kippenfilet                            
Appelmoes                              
Gekookte aardappelen                    
Tomatengroentesoep                     
Hamrolletje met seizoengroenten        
Kaassaus                               
Puree                                   
maandag  18/03/2013 dinsdag  19/03/2013 donderdag  21/03/2013 vrijdag  22/03/2013
Seldersoep                             
Varkensgebraad                         
Duivelse saus
Erwtjes & wortelen                     
Gekookte aardappelen                    
Tomatensoep                            
Hokifilet in brevalsaus                
Spinazie                               
Puree                                   
Groentesoep                            
Kippenburger                           
Prinsessenbonen                        
Gekookte aardappelen                    
Preisoep                               
Lasagne                                 
maandag  25/03/2013 dinsdag  26/03/2013 donderdag  28/03/2013 vrijdag  29/03/2013
Landbouwerssoep                        
Braadworst                             
Appelmoes                              
Gekookte aardappelen                    
Wortelsoep                             
Gentse waterzooi                       
Gebakken aardappelen                    
Juliennesoep                           
Kalkoenfilet                           
Currysaus
Ananas                                 
Rijst                                   
Tomatensoep                            
Zeefantasie                            
Bloemkool                              
Puree                                   
       

29-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pl :menu april
maandag  15/04/2013 dinsdag  16/04/2013 donderdag  18/04/2013 vrijdag  19/04/2013
Seldersoep                             
Rundsbouletten-Champignons tomatensaus 
Trivelli                                
Tomatengroentesoep                     
Kippies                                
Ananas in currysaus                    
Rijst met groentengarnituur             

Kervel-preisoep                        
Varkensgebraad Prince Orloff           
Erwtjes & wortelen                     
Gekookte aardappelen     

          
Landbouwerssoep                        
Zalm in roomsaus                       
Broccoli                               
Puree                                   
maandag  22/04/2013 dinsdag  23/04/2013 donderdag  25/04/2013 vrijdag  26/04/2013
Tomatensoep                            
Hesp in kaassaus                       
Macaroni                                
Preisoep                               
Kippenburger                           
Spinazie                               
Gekookte aardappelen                    

Aspergesoep                            
Gevogeltemignonette                    
Kruidenroom
Cruditeiten                            
Gekookte aardappele
                  
Tomatengroentesoep met balletjes       
Hokifilet in brevalsaus                
Gestoofde worteltjes                   
Puree                                   
maandag  29/04/2013 dinsdag  30/04/2013    
                     Boerensoep                             
Lasagne                                 
   
       

28-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.menu mei
maandag  29/04/2013 dinsdag  30/04/2013 donderdag  02/05/2013 vrijdag  03/05/2013
                     Boerensoep                             
Lasagne                                 
Groentesoep                            
Kalkoenfilet                           
Veenbessensaus
Prinsessenbonen                        
Gekookte aardappelen         
         
Tomatengroentesoep                     
Gebakken vleesbrood                    
Appelmoes                              
Gekookte aardappelen  
                
maandag  06/05/2013 dinsdag  07/05/2013 donderdag  09/05/2013 vrijdag  10/05/2013
Erwtensoep                             
Bolognaise                             
Geraspte kaas                          
Spaghetti          
                   
Wortelsoep                             
Cordon bleu                            
Bloemkool                              
Puree                   
              
                                         
maandag  13/05/2013 dinsdag  14/05/2013 donderdag  16/05/2013 vrijdag  17/05/2013
Tomatensoep                            
Vissticks                              
Spinazie                               
Puree                                   
Preisoep                               
Ardens gebraad                         
Duivelse saus
Prinsessenbonen                        
Gekookte aardappelen 
                 
Seldersoep                             
Gevogelterollade                       
Erwtjes                                
Gekookte aardappelen
                  
Tomatengroentesoep met balletjes       
Omelet met hesp                        
Bloemkool                              
Gebakken aardappelen     
             
maandag  20/05/2013 dinsdag  21/05/2013 donderdag  23/05/2013 vrijdag  24/05/2013
                     Wortelsoep                             
Kippenfilet                            
Veenbessensaus
Appelmoes                              
Gekookte aardappelen   
               
Groentesoep                            
Kaasvink                               
Erwtjes & wortelen
                    

Gekookte aardappelen  
                
Tomatensoep                            
Kabeljauw in brévalsaus
               

Broccoli                               
Puree 
                                
maandag  27/05/2013 dinsdag  28/05/2013 donderdag  30/05/2013 vrijdag  31/05/2013
Boerensoep                             
Gevogelteburger                        
Witte kool                             
Puree                                   
Tomatengroentesoep                     
Hesp in kaassaus                       
Macaroni                                
Kervel-preisoep                        
Kalkoenfilet                           
Kruidenroom
Perziken                               
Rijst                                   
Erwtensoep                             
Lasagne                                 
       

>

Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs