Inhoud blog
  • Stampe Fly-In 17 05 2015 deel3.
  • Stampe Fly-In 17 05 2015 deel2.
  • 25ste Stampe Fly In 17 05 2015 Deurne.
  • 25 jaar Stampe-Fly In 16 en 17 mei 2015
  • Eerste Koksijde Fly In 2 augustus 2014 een succes.
  • Tweedekkers nemen het luchtruim even in op Goetsenhoven.deel2
  • Tweedekkers nemen het luchtruim even in op Goetsenhoven.deel1
  • 24th Antwerp Stampe & Ercoupe Fly In 01 juni 2014
  • 24th Antwerp Stampe & Ercoupe Fly In.
  • Beste Wensen voor 2014.
  • Voor het eerst op Goetsenhoven.
  • Open door 15 Wing Melsbroek Airbase.
  • Back to the home base Goetsenhoven.
  • 23ste Stampe Fly-In 11-12 mei 2013 deel2
  • 23ste Stampe Fly In 11-12 mei 2013 deel1
  • V-21 na 33 jaar terug in de lucht.
  • V-21 terug vliegwaardig.
  • Stampe Fly-In 2013
  • Warbird te Malle 18/08/2012.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    17e Stampe Fly-In 20 mei 2007 te Deurne.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Stampe Fly-In te Deurne op 28 mei 2006. Prachtige toestellen en geluk met het weer deden dit evenement slagen.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Oldtimer Fly-In te Schaffen augustus 2005
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Mijn favorieten
  • Spotters
  • Aviation Art
  • Luchtvaart Oostende
  • The Manchots
    Het overbekende Blu-stuntteam, met zijn bekende spiegelvlucht.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    tweedekkers
    SV-4
    07-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Manchots stuntteam.

    Les Manchots (1965-1970)

    Ter gelegenheid van de meeting 1964 te Melsbroek, werd de Elementaire Vliegschool van de Luchtmacht (EVS Goetsenhoven) voor het eerst aangezocht deel te nemen aan een internationale show, en dit met het opleidingstoestel SV-4bis, van Belgische makelij.
    Begin 1965 begonnen de oefeningen met het oog op de vorming van een echt akrobatisch team.
    Gezien de eigenaardigheden van de SV-4B kan men moeilijk een programma samenstellen dat zou kunnen vergeleken worden met andere teams die met straalvliegtuigen zijn uitgerust.
    De SV-4B is veel trager en lichter, tevens veel minder krachtig en ten zeerste
    onderhevig aan de grillen en nukken van de wind.
    Daarentegen is het veel beter dan vele andere toestellen geschikt voor akrobatische bewegingen en voor konfiguraties in rugvlucht.


    Met het oog op de deelneming aan de vliegmeetings, en zonder hun opdracht als
    moniteur te onderbreken, oefenden commandant FEYTEN en luitenant LAMBERMONT
    zich in patrouille, terwijl adjudant-chef piloot JANSSENS de oefeningen in solo
    voortzette.
    De originaliteit van de Manchots-patrouille bleek uit de realisatie van een ganse keten stoutmoedige akrobatische figuren waarbij de mogelijkheden van de rugvlucht rijkelijk
    benut werden.
    De jonge patrouille treedt officieel voor de eerste maal op tijdens de internationale vliegmeeting in Brustem in 1965.
    De aanbiedingen stromen binnen en steeds meer treden ze op in België en het
    buitenland.
    In 1966, een jaar met een massa presentaties, vervangt luitenant-vlieger CHRISTIAENS luitenant-vlieger LAMBERMONT.

    In 1967 heeft de patrouille nog steeds geen naam.

    Het embleem van de EVS enerzijds en de originaliteit van de
    voorgestelde figuren en de virtuositeit van de piloten anderszijds
    dragen dan bij tot het kiezen van de eerder ongewone en
    humoristische naam : de MANCHOTS (eigenlijk betekent dit ; een
     pinguin uit de Zuidpoolstreken, of ook : een eenarmige en vandaar
    ook : iemand die bijzonder onhandig is)
    De aanbiedingen voor presentaties in binnen- en buitenland blijven
     zich opstapelen en weldra is een strenge selectie onontbeerlijk.

    De patrouille tradt tot ver in het buitenland op wat dan weer verre verplaatsingen en
    langdurige vluchten met zich mee bracht : Troyes (Frankrijk), Middleton See Side
    (Groot-Brittannië), Eindhoven (Nederland), Hunsborn (Duitsland), Ravenna (Italië)…

    07-12-2005 om 00:00 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (33 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kenmerken an de SV-4b

    Kenmerken:

    -Spanwijdte:                          8,4 meter.

    -Lengte:                                 6,77 meter.

    -Hoogte:                                2,35 meter.

    -Schroef diameter:               1,42 meter.

    -Pijlstelling vleugels:            9°

    -V-stelling bovenvleugel:     2°30’

                      ondervleugel:      3°30’

    -Leeggewicht:                       651 kg.

    -Totaalgewicht:                    830 kg.

    -Inhoud benzinetank:          90 liter.

    -Inhoud olietank:                 9 liter.

    -Kruissnelheid:                    75 knopen.

    -Acrosnelheid:                     100 knopen.

    -Overtreksnelheid (stall):   45 knopen.

    ________________________________________________________________

     

    07-12-2005 om 00:00 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    06-12-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's 2005
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Internationale Stampe Fly-In
    te Deurne/Antwerpen
    Datum 08/05/2005.

    06-12-2005 om 21:59 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's 2005
    Klik op de afbeelding om de link te volgen SV-4 V-43 op de Oldtimer Fly-In te Schaffen/Diest op 14/08/2005.

    06-12-2005 om 20:27 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OO-PAM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Type:                            SV-4b 
    Registratienummer:   OO-PAM
    BAF nummer              V-48
    Thusbasis:                   Deurne
      

    06-12-2005 om 00:00 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (27 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OO-SVB
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Type:                            SV-4b 
    Registratienummer:   OO-SVB
    BAF nummer              V-43
    Thusbasis:                   Deurne

    06-12-2005 om 00:00 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (24 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OO-EIR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Type:                            SV-4b 
    Registratienummer:   OO-EIR
    BAF nummer              V-4
    Thusbasis:                   Deurne
    Dit is de oudste SV-4b van Belgie.
      

    06-12-2005 om 00:00 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (30 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beschrijving van de SV-4b.

    Beschrijving van de SV-4b.

    De SV-4b is een tweezitter trainer die aangedreven wordt door een De Havilland Gipsy Major serie 10, Mk 1 of Mk 2 motor met een maximum van 145 PK. De vroegere uitvoeringen hadden een Blackburn Cirrus of een Gipsy Major Mk 80. Eén van de problemen met de motor Mk 10, was dat in vlucht de propellor afbrak en hierdoor de piloot een noodlanding diende te maken.

    De Gipsy Major is een viertakt luchtgekoelde motor met vier in omge-keerde in lijn cilinders. De schroef is van hout en niet verstelbaar. De romp is een combinatie van hout en metaal en dat alles bespannen met linnen.

    Het toestel kan ook met een sleephaak worden uitgerust om zwevers te slepen. Bij dubbele besturing zit de onderrichter vooraan en de leerling achter-aan. Een solovlucht wordt altijd op de achterste zitplaatst bestuurd. Beide zit-plaatsen zijn uitgerust met volledige besturings-en bedieningsinstrumenten.

    Normaal is het toestel uitgerust met een verschuifbare cockpitkap, in de zomer kan men met open cockpit vliegen. De voorste besturingzitplaats kan af-gedekt worden met een plaat, voor acro-vluchten. Alle acro-vluchten zijn toege-laten mits een by-pas aanpassing voor de brandstoftoevoer. De cockpitkap is uit-gerust met een verschuifbare oranje perspex panelen, als deze gebruikt worden in combinatie met blauwe brillen, kunnen instrumentvliegen beoefend worden.

    ________________________________________________________________


     

    06-12-2005 om 00:00 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (20 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Historiek.
    Historiek vande SV-4 tweedekker.

    De Stampe Vertongen SV-4B

    Twee vliegers uit WO I, Jean Stampe en Maurice Vertongen besloten in 1922 een vliegschool voor militaire vliegers op te richten, maar ze vonden geen enkel bestaand lesvliegtuig geschikt.
    Ze besloten dan maar er zelf een te laten bouwen bij de Brusselse gebroeders Renard.
    In 1930 richtten ze hun eigen fabriek Stampe-Vertongen op in Deurne.
    De tweedekkers die de firma ontwierp in 1933 en bouwde moesten concurreren met de De Havilland DH Tiger 82 Moth, 60 Moth en de DH maar waren veel wendbaarder, zoals voor een opleidingsvliegtuig hoorde.

     

    De eerste ontwerpen werden getekend door Alfred Renard. Het waren de RSV vliegtuigen (Renard Stampe Vertongen) type 26, 26/100, 18/26 en 22. Renard verliet de firma om een eigen fabriek op te starten, en werd vervangen door de jonge ingenieur Georges Ivanow. Hij bracht verdere verbeteringen aan, en ontwierp de ST26, RSV323G11 en SV3. In 1932 werd hem gevraagd een studie te maken voor een nieuw ontwerp en de SV4 (met de initialen van de bouwers) was geboren. De SV4 maakte zijn eerste vlucht op 13/5/33 en werd geregistreerd als OO-ANI. Tussen 1933 en 1938 werden er 6 gebouwd (OO-ANK, OO-AAC, OO-ACB, OO-APR en OO-ASU). Toen Ivanow echter omkwam in een crash met een SV10, stopten Stampe en Vertongen de productie van vliegtuigen en legden zich enkel no toe op het onderhoud ervan. Onderd druk van Elza Leysen, een piloot studente van Stampe, werd de nieuwe ingenieur Demidoff aangeworven met de opdracht een Belgisch acro vliegtuig te bouwen. Een eerste exemplaar vloog op 19/10/37, onder de registratie letters OO-JAN (genoemd naar de Belgische luchtvaartpionier Jan Olieslagers).

    In opdracht van de Belgische Luchtmacht, die hun AVRO 530 wilden vervangen, werd een vernieuwde versie gebouwd van de OO-JAN, de OO-ATC en OO-ATD. In 1939 ging Stampe dit toestel voorstellen aan de Franse Luchtmacht en kwam terug met een Belgische bestelling van 30 toestellen, die zouden worden gebouwd als SV-4B (B staat voor Bis, om deze toestellen te onderscheiden van de eerdere SV-4 versies). Bij het uitbreken van WOII overleefden 24 van deze 30 toestellen (zie hoofdstuk SV-4B gedurende WOII in Afrika). In 1939 had Frankrijk inmiddels al een bijkomend order geplaatst voor nog eens 300 toestellen.
    De fabriek in Deurne zag zich niet in staat een dergelijk groot aantal toestellen te bouwen en de licentierechten werden verkocht aan Farmann in Frankrijk. Deurne zou er 50 bouwen. Uiteindelijk werden het er slechts 10 waarvan slechts 1 exemplaar ook vloog.
    WO II kwam echter roet in het eten gooien en de fabriek werd stilgelegd.
    Pas in 1947 werd de produktie van de SV4-B heropgestart, nadat Stampe en Vertongen opnieuw gingen samenwerken met hun oorspronkelijke partner Renard. Ze vernieuwden de SV-4B met een krachtiger motor en een gesloten cockpit.
    Standaard uitgerust met een DH Gipsy Major 10 motor of uitzonderlijk met een Blackburn Cirrus Major III motor. De Belgische Luchtmacht wou intussen de Tiger Moth toestellen vervangen en bestelde 66 SV-4B toestellen.
    Aan de Belgische Luchtmacht werden 65 (van de geplande 66) toestellen geleverd.
    In Frankrijk en Algerije werden intussen ongeveer 850 Stampe SV-4A en SV-4C gebouwd, meestal uitgerust 140 hp motor Renault 4 Pei.
    Maar het ging langzaam bergaf met de firma.
    In 1970 stopte SV ermee. De fabriek was niet meer modern genoeg om nog te kunnen concurreren.

    Eén van de oorspronkelijke 2 SV-4 toestellen, de OO-ATD, werd gekocht door baron Thierry d'Huart, en stond van bij het uitbreken van WOII verstopt in de tuin van zijn kasteel. Op 4/7/41 konden de piloten Michel Donnet en Leon Divoy ermee naar Engeland vluchten. In 1945 keerde dit toestel terug naar België. Het ging verloren in een crash in 1960.

    De SV-4B behoort intussen tot een van de zeldzaamste old-timer vliegtuigen ter wereld.

    06-12-2005 om 00:00 geschreven door vliegtuigen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (19 Stemmen)


    Archief per week
  • 18/05-24/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 15/10-21/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 08/08-14/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 23/08-29/08 2010
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto




    Over mijzelf
    Ik ben Jozef
    Ik ben een man en woon in Tienen (Belgie) en mijn beroep is Niet belangrijk..
    Ik ben geboren op 23/04/1958 en ben nu dus 67 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Vliegtuigen en vooral tweedekkers en ULM's..
    De vergeten tweedekkers terughalen is onmogelijk doch geniet van de mooie foto's en informatie. Tweedekkers gro
    Gastenboek
  • Stampe S4
  • SV fan
  • oo-svb
  • Heer
  • oo-pax

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom op mijn blog!
    Tweedekkers SV-4c te Schaffen ,augustus 2005.
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    De SV-4a
    Foto

    De SV-4d
    Foto


    Fly-In Schaffen 12/08/2006
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Defence Days te Beauvechain 2 en 3 september 2006.
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs