De SV-4b is een tweezitter trainer die aangedreven wordt door een De Havilland Gipsy Major serie 10, Mk 1 of Mk 2 motor met een maximum van 145 PK. De vroegere uitvoeringen hadden een Blackburn Cirrus of een Gipsy Major Mk 80. Eén van de problemen met de motor Mk 10, was dat in vlucht de propellor afbrak en hierdoor de piloot een noodlanding diende te maken.
De Gipsy Major is een viertakt luchtgekoelde motor met vier in omge-keerde in lijn cilinders. De schroef is van hout en niet verstelbaar. De romp is een combinatie van hout en metaal en dat alles bespannen met linnen.
Het toestel kan ook met een sleephaak worden uitgerust om zwevers te slepen. Bij dubbele besturing zit de onderrichter vooraan en de leerling achter-aan. Een solovlucht wordt altijd op de achterste zitplaatst bestuurd. Beide zit-plaatsen zijn uitgerust met volledige besturings-en bedieningsinstrumenten.
Normaal is het toestel uitgerust met een verschuifbare cockpitkap, in de zomer kan men met open cockpit vliegen. De voorste besturingzitplaats kan af-gedekt worden met een plaat, voor acro-vluchten. Alle acro-vluchten zijn toege-laten mits een by-pas aanpassing voor de brandstoftoevoer. De cockpitkap is uit-gerust met een verschuifbare oranje perspex panelen, als deze gebruikt worden in combinatie met blauwe brillen, kunnen instrumentvliegen beoefend worden.
Twee vliegers uit WO I, Jean Stampe en Maurice Vertongen besloten in 1922 een vliegschool voor militaire vliegers op te richten, maar ze vonden geen enkel bestaand lesvliegtuig geschikt. Ze besloten dan maar er zelf een te laten bouwen bij de Brusselse gebroeders Renard. In 1930 richtten ze hun eigen fabriek Stampe-Vertongen op in Deurne. De tweedekkers die de firma ontwierp in 1933 en bouwde moesten concurreren met de De Havilland DH Tiger 82 Moth, 60 Moth en de DH maar waren veel wendbaarder, zoals voor een opleidingsvliegtuig hoorde.
De eerste ontwerpen werden getekend door Alfred Renard. Het waren de RSV vliegtuigen (Renard Stampe Vertongen) type 26, 26/100, 18/26 en 22. Renard verliet de firma om een eigen fabriek op te starten, en werd vervangen door de jonge ingenieur Georges Ivanow. Hij bracht verdere verbeteringen aan, en ontwierp de ST26, RSV323G11 en SV3. In 1932 werd hem gevraagd een studie te maken voor een nieuw ontwerp en de SV4 (met de initialen van de bouwers) was geboren. De SV4 maakte zijn eerste vlucht op 13/5/33 en werd geregistreerd als OO-ANI. Tussen 1933 en 1938 werden er 6 gebouwd (OO-ANK, OO-AAC, OO-ACB, OO-APR en OO-ASU). Toen Ivanow echter omkwam in een crash met een SV10, stopten Stampe en Vertongen de productie van vliegtuigen en legden zich enkel no toe op het onderhoud ervan. Onderd druk van Elza Leysen, een piloot studente van Stampe, werd de nieuwe ingenieur Demidoff aangeworven met de opdracht een Belgisch acro vliegtuig te bouwen. Een eerste exemplaar vloog op 19/10/37, onder de registratie letters OO-JAN (genoemd naar de Belgische luchtvaartpionier Jan Olieslagers).
In opdracht van de Belgische Luchtmacht, die hun AVRO 530 wilden vervangen, werd een vernieuwde versie gebouwd van de OO-JAN, de OO-ATC en OO-ATD. In 1939 ging Stampe dit toestel voorstellen aan de Franse Luchtmacht en kwam terug met een Belgische bestelling van 30 toestellen, die zouden worden gebouwd als SV-4B (B staat voor Bis, om deze toestellen te onderscheiden van de eerdere SV-4 versies). Bij het uitbreken van WOII overleefden 24 van deze 30 toestellen (zie hoofdstuk SV-4B gedurende WOII in Afrika). In 1939 had Frankrijk inmiddels al een bijkomend order geplaatst voor nog eens 300 toestellen. De fabriek in Deurne zag zich niet in staat een dergelijk groot aantal toestellen te bouwen en de licentierechten werden verkocht aan Farmann in Frankrijk. Deurne zou er 50 bouwen. Uiteindelijk werden het er slechts 10 waarvan slechts 1 exemplaar ook vloog. WO II kwam echter roet in het eten gooien en de fabriek werd stilgelegd. Pas in 1947 werd de produktie van de SV4-B heropgestart, nadat Stampe en Vertongen opnieuw gingen samenwerken met hun oorspronkelijke partner Renard. Ze vernieuwden de SV-4B met een krachtiger motor en een gesloten cockpit. Standaard uitgerust met een DH Gipsy Major 10 motor of uitzonderlijk met een Blackburn Cirrus Major III motor. De Belgische Luchtmacht wou intussen de Tiger Moth toestellen vervangen en bestelde 66 SV-4B toestellen. Aan de Belgische Luchtmacht werden 65 (van de geplande 66) toestellen geleverd. In Frankrijk en Algerije werden intussen ongeveer 850 Stampe SV-4A en SV-4C gebouwd, meestal uitgerust 140 hp motor Renault 4 Pei. Maar het ging langzaam bergaf met de firma. In 1970 stopte SV ermee. De fabriek was niet meer modern genoeg om nog te kunnen concurreren.
Eén van de oorspronkelijke 2 SV-4 toestellen, de OO-ATD, werd gekocht door baron Thierry d'Huart, en stond van bij het uitbreken van WOII verstopt in de tuin van zijn kasteel. Op 4/7/41 konden de piloten Michel Donnet en Leon Divoy ermee naar Engeland vluchten. In 1945 keerde dit toestel terug naar België. Het ging verloren in een crash in 1960. De SV-4B behoort intussen tot een van de zeldzaamste old-timer vliegtuigen ter wereld.
De nostalgie van de tweedekkers. Wat moet men zich daarbij voorstellen? Wel, na dit bezoek van deze website zal U daar evenwel overtuigd van zijn, dat de dag van vandaag geen echte tweedekkers meer gebouwd worden.
Voor mij begon de passie allemaal tijdens de jaren 60. Toen telde ik de tweedekkers en schreef hun nummer in de zandbak. Die mooie elegante tweedekkers, de SV-4b, sierden het luchtruim boven Goetsenhoven (Tienen) gedurende mijn ganse jeugd. Daar leerden Lucht-machtpiloten vliegen. Uiteraard was mijn droom piloot worden, dat later een beetje werkelijk-heid bleek te zijn. De jaren verstreken en mijn dokumenten en fotos groeide uit tot een mooie verzameling.
De SV-4b is de blikvanger. Wetende dat in Frankrijk, Algerije en België ruim 1200 toestellen gebouwd werden in verschillende versies.Vandaag probeer ik van al deze toestellen een foto te bemachtigen wat zo goed als onmogelijk is. Maar ik doe mijn best. Waar er ook een vliegshow is, hoop ik een tweedekker te fotograferen en hoop hem nog niet in mijn verzameling te hebben.
De sierlijk mooie SV-4 tweedekker, die de hogere regionen gebruikt voor zijn spectaculaire acro-figuren. Het is een lust voor het oog.
Gelukkig hebben we vandaag piloot/eigenaars, die wrakken opkopen en deze machines restaureren tot een vliegwaardige toestand. Dit bewijst elk jaar de Stampe Fly-In te Deurne en de Oldtimer Fly-In te Schaffen/Diest.
Geniet van de mooie elegante SV-4 toestellen, een lust voor het oog.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.
Ik ben Jozef
Ik ben een man en woon in Tienen (Belgie) en mijn beroep is Niet belangrijk..
Ik ben geboren op 23/04/1958 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Vliegtuigen en vooral tweedekkers en ULM's..
De vergeten tweedekkers terughalen is onmogelijk doch geniet van de mooie foto's en informatie.
Tweedekkers gro