The Manchots Het overbekende Blu-stuntteam, met zijn bekende spiegelvlucht.
tweedekkers
SV-4
26-08-2010
Schaffen Fly-In 13-14-15/08/2010. deel 1
Wij hebben er een familie uitstap van gemaakt op de zonnigste dag zaterdag. Deze Fly-In werd dit jaar jammer genoeg getekend door slecht weer. Maar op zaterdag mochten we de meeste deelnemers bewonderen. De tweedekkers van Belgie waren goed vertegenwoordigd. We tekende op: OO-GWC, OO-WIL, OO-KAT, OO-LYR, OO-SVT, OO-SVS, OO-VSV
Enkele SV-4b's waren van de partij op deze mooie Airshow georganiseerd door Defentie. Het waren de SV-4 OO-GWA V-66, OO-LUK V-41 en de OO-SVB V43. Formarievlucht met een Marchetti SF-260. (Deze foto werd gemaakt op zondag door Serge Van Heertum & Eddy Devroey.)
Weer een mooie uitstap naar de Stampe Fly-In 15-16/05/2010. Het weer liet het een beetje afweten, zodat buitenlandse toestellen op zich lieten wachten. Maar de zondag gingen doch een tiental SV-4's een gezamelijke vlucht maken boven Antwerpen. Een geslaagde dag voor alle medewerkers van dit evenement.
Een mooie dag in Frankrijk. Een show die onbeschrijfelijk is. Je bent zowaar in het midden van een film. Warbirds overal; deze vliegshow te La-Ferté-Alais moet je zeker één keer gezien hebben. En natuurlijk kon de QV-4 niet weg te denken zijn.Er waren een drietal SV-4 aanwezig, waaronder deze SV-4a N°447 F-BNCU.
De Oldtimer Fly-In van Schaffen was weeral een topper van formaat. 304 toestellen streken neer op het weekend van 15 augustus 2008. Enkele SV-4's van het type a,b en c waren weeral van de partij. ééntje kwam uit Groot-Brittagne, ééntje uit Duitsland en de andere uit ons landje. OO-ROR, OO-SPM, OO-SVA ex BAF V49, OO-WIL ex BAF V-42, G-BRXP, D-EQXB.
Geluk met het weer........17e Stampe Fly-In een daverend succes. Vele bezoekers en SV-4's uit Duitsland deden menige fototoestelen functioneren. De overvlucht, met het magische getal van 13, boven Antwerpen deed het zonnetje schijnen.Spijtig dat de SV-4b V-43 het liet afweten bij de start aan de runway, magneto problems zouden de oorzaak geweest zijn. Mooie toestellen vielen op waaronder de SV-4b V-29 in zijn eerste leveringskleuren aan de Belgische Luchtmacht. Maar de nieuwste restauratie telg was zeker en vast de SV-4b V-19 OO-ROR. Een zilverkleurige Stampe met een prachtig geluid van de Gipsy Major. In totaal telde ik 18 Stampe's op zondag 20 mei 2007. Al bij al een dag om niet te vergeten, zeker toen de Spitfire in zijn Holland kleurenschema ons een daverende shw gaf om daarna naar Duxford te vliegen. Dank aan iedereen die die deze Fly-In mogelijk maakten. Jozef
De nieuwste Stampe SV-4b is de pas gerestaureerde OO-ROR. Dit ex Belgische luchtmacht toestel vloog als V-19 in ons luchtruim. Na jaren van weg geweest is hij er terug, nu in een zilver kleurenschema. Hij is eigendom van S.Vercauteren die hem zal koesteren in vliegwaardige toestand. Het toestel werd gefotografeerd op de 17e Stampe Fly-In op 20 mei 2007. Proficiat voor deze mooie restauratie anno 2007. Jozef
De oudste twee SV-4b's waren één van de blikvangers op de Defence Days te Beauvechain op 2 en 3 september 2006. Liefst meer den 85000 bezoekers bewonderden onze oude tweedekkers. Het waren SV-4b V-4 OO-EIR en SV-4b V-5 OO-PAX. (Zie ook foto's rechts onderaan.)
Weinig SV-4's op de jaarlijkse oldtimer Fly-In te Schaffen Diest op 12/08/2006. Het slechte weer zat er voor iets tussen. Toch waren er ongeveer 161 toestellen precent op dat weekend met deelnemers van binnen- en buitenland.Op 12/08/2006 was er één SV-4b aanwezig : OO-LUK de ex V-41 van de BAF.
Ter gelegenheid van de meeting 1964 te Melsbroek, werd de Elementaire Vliegschool van de Luchtmacht (EVS Goetsenhoven) voor het eerst aangezocht deel te nemen aan een internationale show, en dit met het opleidingstoestel SV-4bis, van Belgische makelij. Begin 1965 begonnen de oefeningen met het oog op de vorming van een echt akrobatisch team. Gezien de eigenaardigheden van de SV-4B kan men moeilijk een programma samenstellen dat zou kunnen vergeleken worden met andere teams die met straalvliegtuigen zijn uitgerust. De SV-4B is veel trager en lichter, tevens veel minder krachtig en ten zeerste onderhevig aan de grillen en nukken van de wind. Daarentegen is het veel beter dan vele andere toestellen geschikt voor akrobatische bewegingen en voor konfiguraties in rugvlucht.
Met het oog op de deelneming aan de vliegmeetings, en zonder hun opdracht als moniteur te onderbreken, oefenden commandant FEYTEN en luitenant LAMBERMONT zich in patrouille, terwijl adjudant-chef piloot JANSSENS de oefeningen in solo voortzette. De originaliteit van de Manchots-patrouille bleek uit de realisatie van een ganse keten stoutmoedige akrobatische figuren waarbij de mogelijkheden van de rugvlucht rijkelijk benut werden. De jonge patrouille treedt officieel voor de eerste maal op tijdens de internationale vliegmeeting in Brustem in 1965. De aanbiedingen stromen binnen en steeds meer treden ze op in België en het buitenland. In 1966, een jaar met een massa presentaties, vervangt luitenant-vlieger CHRISTIAENS luitenant-vlieger LAMBERMONT.
In 1967 heeft de patrouille nog steeds geen naam. Het embleem van de EVS enerzijds en de originaliteit van de voorgestelde figuren en de virtuositeit van de piloten anderszijds dragen dan bij tot het kiezen van de eerder ongewone en humoristische naam : de MANCHOTS (eigenlijk betekent dit ; een pinguin uit de Zuidpoolstreken, of ook : een eenarmige en vandaar ook : iemand die bijzonder onhandig is) De aanbiedingen voor presentaties in binnen- en buitenland blijven zich opstapelen en weldra is een strenge selectie onontbeerlijk.
De patrouille tradt tot ver in het buitenland op wat dan weer verre verplaatsingen en langdurige vluchten met zich mee bracht : Troyes (Frankrijk), Middleton See Side (Groot-Brittannië), Eindhoven (Nederland), Hunsborn (Duitsland), Ravenna (Italië)
Ik ben Jozef
Ik ben een man en woon in Tienen (Belgie) en mijn beroep is Niet belangrijk..
Ik ben geboren op 23/04/1958 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Vliegtuigen en vooral tweedekkers en ULM's..
De vergeten tweedekkers terughalen is onmogelijk doch geniet van de mooie foto's en informatie.
Tweedekkers gro