op vrijdag 26/2/2010 hebben we verder gewerkt aan ons project"vlaamse boterham". We hebben het vermogen bekeken.
Een grill of een eleckrische kookplaat zijn elektrische toestellen en verbruiken dus elektriciteit.
een elektrisch toestel heeft een vermogen(uitgedrukt in WATT), hoe groter het vermogen hoe meer elektriciteit het toestel verbruikt.
Wat is nu eigenlijk vermogen?
het vermogen van een elektrisch toestel is de omgezette elektrische energie per seconde.
voorbeeld: een gloeilamp van 40 W (WATT) zet 40 J (JOULLE), aan elektrische energie om in licht (en warmte). Dit binnen een bepaalde tijd (seconde). De eenheid van energie is JOULLE (afgekort J).
Een elektrisch toestel zet dus elektrische energie om in:
- warmte
- licht
- beweging
energie = vermogen x tijd
1J = 1W x 1S
Als je wil weten hoeveel vermogen een elektrisch toestel heeft, moet je maar eens op het toestel zelf zoeken (identificatieplaatje)
Op donderdag 4 maart 2010 hebben we TO gehad, en zo als anders
moesten we weer over het transport van elektriciteit praten, dat was niet zo leuk want ik was er niet zo goed in. Dan we zijn begonnen over een gps hoe dat die werkt , sorry mijn fotos kon ik er niet opzetten.
Op vrijdag 5 maart 2010 hebben we TO+ gehad We moesten bollen wol mee nemen voor de octopus die we gaan maken. We hebben besproken hoe deze realisatie moesten maken, tegen volgende keer hebben we zilverpapier nodig. Of we hem al gaan maken dat weet ik niet maar het word wel leuk.
Vandaag 11/03/2010 hebben we to gehad. We zijn begonnen in ons projectje Mountainbike. We hadden het over de voeding. Je moet s'ochtens goed eten en veel suikers nemen anders is het moeilijker om een grote inspanning te leveren.
We hebben ook een expiriment uitgevoert met een clinistix en een albustix. Met de clinistix meet je de hoeveelheid koolhydraten en met een albustix de hoeveelheid eiwitten. Eerst moesten we de clinistix 1 seconde in een drank houden en dan 10 seconden wachten en dan veranderde de kleur. Toen moesten we de albustix 1 seconde in de drank houden en dan 60 seconde wachten . En daarna veranderede de kleur. De conclusie : om te sporten drink je best een sportdrank of fruitsap met water .
Ten slotte moesten we in groep een tekst lezen over de GPS en op de computer mochten we ook op zoeken want we moesten uitleggen hoe een GPS werkt en wat het juist doet. Dat was niet zo makkelijk.
Ik kan er geen foto's van in de klas er opzetten omdat ik mijn foto toestel niet bij had sorry!groetjes Phebe
Vandaag 12/03/2010 hebben we To+ gehad. We zijn begonnen in ons project Inktvis . We hadden vorige les al 3 bollen wol meegebracht . Vandaag moesten we zilverpapier meebrengen.
Eerst moesten van elke bol wol 48 stukjes snijden van elk 80 cm lang. We mochten voor 1 keer op de bank schrijven. We moesten op de bank 80 cm afmeten en dan een streepje trekken en 80 cm bijschrijven maar wel in potlood. In totaal moest ieder wel 144 stukjes wol hebben . Hier hebben we de hele les aan gewerkt
Vandaag was het smartboard stuk dus hebben we zo al bijna een lesuur verloren. Maar meneer Goddé gebruikte dan de projector. We hebben onze punten gehoord van to+ en die waren voor de meeste goed. Dan zijn we met een nieuw projectje begonnen 'het vakantiehuisje'. We kregen het plan van het huis en moesten zelf het vooraanzicht en zijaanzicht tekenen. Dat was wat we hebben gedaan.
We hebben verdergedaan aan het project inktvis en we hebben meneer Goddé betrapt, hij was aan het boren zonder handschoenen en veiligheidsbril. Maar door ons heeft hij ze toch aangedaan. Voor de inktvis moest iedereen zijn touwtjes nog tellen en dan het hoofdje maken en vlechten. Er waren er veel met een kleurrijke inktvis en ze waren ook mooi (de rest netuurlijk ook). Er waren er nog veel niet klaar meer thuis kan je het ook afmaken. We hebben onze punten ook moeten inschrijven van het hele dagelijks werk 3, en meneer Goddé ging heel snel. Dat was het voor vrijdag.
Op 22/4/2010 moesten we bij TO een brug makken in 90minuten. Bij iedereen was de brug af. Bij de één wat sneler dan bij de andere. Dan moesten we met een auto over de brug rijden. Die auto woog ongeveer 500g. Bij één groep van de klas was de brug ingezakt. Maar bij de andere groepen was het gelukt.
bij to+ hebben we met de lego trein gespeelt. Dat moesten we doen door verschillende plaatje op de trein te zeten (bv licht bewegings ,sensor,een niet poort...). Met de trein moesten we verschillende oefeningen maken (bv met een licht sensor). We moesten ook helpen met alles klaar te zetten voor de open deur.
groetjes wouter en hier komen de foto's de volgend blog zijn foto's
Donderdag 6 mei 2010 hadden we jammer genoeg geen t.o.
In plaats daarvan was er SPORTDAG.
De meisjes zijn in de voormiddag begonnen met oosterse vechtsporten en de jongens zijn op de terreinen begonnen.
De oosterse vechtsporten waren Taekwondo, Judo en Jiujitsu.
Taekwondo is het gebruik van de hand en de voet, met als doel zelfverdediging en het verbeteren van je persoonlijkheid.
Judo is een van oorsprong Japanse vechtsport het woord betekent 'zachte weg'.
kan vertaald worden als "zachte kunst" of nog correcter als "soepele techniek". Het is een zelfverdedigingskunst waarmee men in een paar seconden een aanvaller kan controleren of uitschakelen.
Wij de meisjes dus hebben hier veel bij geleerd en plezier gemaakt.
Na de middag moesten we wisselen de meisjes naar de sportvelden en de jongens naar de oosterse vechtsporten.
Op de sportvelden waren de sporten voetbal, honkbal en een spelletje met een hele grote strandbal.
Ons groepje blauwe is begonnen met honkbal.
Alleen jammer dat de wind niet echt meewerkte.
Daarna voetbal dat was ook vrij leuk.
Dan was er nog het spelletje met de grote strandbal. Je kunt het eigenlijk vergelijken met het spelletje oorlogje. Daarbij maak je twee groepen, elke persoon van je groep krijgt een nummer.
Daarna wordt een (of meerdere) nummers geroepen en moet je om ter snelst het voorwerp gaan halen en naar jou team kant brengen.
Maar wij deden het dus met een strandbal.
Buiten een paar blauwe plekken een wat schrammen had niemand iets.
Vandaag maakten we tijdens de les TO een betonnen theelichthouder.
De ingrediënten waren: cement , zand en water
Hoe maak je het:
1. Neem een botervlootje 2. Neem een soeplepel (soms meer een pollepel) cement en drie soeplepels (pollepels dus) zand. 3. Meng deze nu met water (niet teveel want anders kan je nog eens 10 lepels cement + zand bijvoegen ) 4. Blijf mengen tot je een grijze pudding krijgt 5. DRAAI de theelichtjes in je beton en laat een paar dagen verharden.
we moesten fruit proeven joepie we kregen een zwarte zwembril die we moesten aan doen de fruitsoorten waren appel, rabarber, peer, bannaan, sinaasappel, pompelmoes (jeg), citroen (nog erger) en limoen(dubbel jeg) Dit veroorzaakte een les vol gekkebekken
De bedoeling was blind te proeven en een indeling te maken in een tabel, ieder groepslid moest in een andere volgorde proeven. Na vergelijking van onze tabellen bleken sommige vruchten zoeter of zuurder te worden, raar hoor De foto's kan ik er niet op zetten want dat ding hier vind ze te groot
Hallo bloggers!!! Vandaag 03/06/2010 hebben we t.o. gehad.
We hebben onze perspectief tekeningen verder moeten tekenen en kleuren. Het kleuren moet als volgt: Boven/onderaanzicht rood Vooraanzicht geel Linker/rechteraanzicht blauw We hebben er ook moeten bijschrijven of het cavalier perspectief was ofisometrisch perspectief .
Daarna hebben we er punten op gekregen en ook op onze betonnen theelicht houder. groetjes Phebe!
Hallo beste bloggers! Vandaag 04/06/2010 hebben we T.O+ gehad.
Eerst hebben we onze kruiswoordraadsels gemaakt van ons project inktvis en verse vruchtensla. Daar kregen we uiteraard punten op.
Toen hebben we een debad gehad over het dorpje Doel dat weg moest voor de haven. Er waren 6 leerlingen die de haven wilde uitbereiden en de rest van de klas wilden dat het dorpje bleef.
Vandaag (10/06/2010) hebben we tijdens T.O. onze projecten "Vakantiehuisje" en "IR13" afgewerkt.
Project Vakantiehuisje: We voerden verschillende opdrachten uit: logo's herkennen van grote merken, voor- en nadelen vinden van verschillende soorten deuren en ramen, pictogrammen verklaren, en tenslotte het kruiswoordraadsel invullen. Het kruiswoordraadsel vervangt eigenlijk een "TOETS".
Project IR13: Voor dit project moesten we 1 opdracht uitvoeren: de lichten van een trein laten oplichten als ze een magneet op de sporen merken. Deze opdracht is bij elke groep gelukt, en zal ook worden geëvalueerd.
En dan was de VOORLAATSTE les T.O. om ...
Groetjes,
- Jordi (Verslaggever) - Alex (Materiaalmeester) - Wouter (Organisator) - Gavin (AFWEZIG DEZE LES !!)
Hallo beste bloggers, dit is een samenvatting van het voorbije jaar bij TO+
Chinese puzzel: We leerden materialen kennen om geleiders te bewerken. We plooiden geleiders en leerden solderen. Na een aantal sierfiguurtjes waren we klaar voor het grote werk/ plooien en solderen van een Chinese puzzel.
Pennenhouder: We werkten met kunststof. Schetsten ons eigen ontwerp en maakten een prototype. Als on prototype Ok was gingen we aan de slag met plexiglas. Boren en plooien heeft voor ons nu geen geheimen meer.
Vlaamse boterham: We gingen voor het eerst naar de keuken. Dat was al direct heel leuk, er werd gekookt maar ook veel gespeeld. We moesten dus een vlaamse boterham maken (dat is eigenlijk een gewone croque monsieur maar zonder hesp) maar we hebben er toch hesp bijgedaan. We moesten hem wel bakken in een pan. Het omdraaien ging bij mij niet altijd goed. Maar het was een geslaagde les en we hebben lekker gegeten.
Vruchtensla: Als aller eerste moesten we geblinddoekt stukjes fruit eten en dan zeggen of het zoet, zuur, zeer zuur,zeer zoet of bitter was. Daarna moesten we nog eens naar de keuken,maar deze keer voor een gezonde vruchtensla, we maakten een vruchtensla van appel, banaan, peer, sinaasappels en kiwi. Het wassupper lekker.
IR13: De EN - OF - NIET-poort hadden we al gezien bij gewone TO, maar nu mochten we dit gebruiken op een LEGOtrein, kei leuk.
Pannenkoeken: Deze keer naar de keuken voor iets ongezonds, maar wel lekker. Je hebt melk, vanillesuiker, bloem en eieren nodig, en daarna bakken maar. En proberen de pannenkoek in de lucht gooien (bij mij was dat gelukt maar ik weet niet of het bij de andere ook is gelukt). Daarna nog een bolletje ijs en een beetje slagroom en smullen maar.