Vandaag 11/03/2010 hebben we to gehad. We zijn begonnen in ons projectje Mountainbike. We hadden het over de voeding. Je moet s'ochtens goed eten en veel suikers nemen anders is het moeilijker om een grote inspanning te leveren.
We hebben ook een expiriment uitgevoert met een clinistix en een albustix. Met de clinistix meet je de hoeveelheid koolhydraten en met een albustix de hoeveelheid eiwitten. Eerst moesten we de clinistix 1 seconde in een drank houden en dan 10 seconden wachten en dan veranderde de kleur. Toen moesten we de albustix 1 seconde in de drank houden en dan 60 seconde wachten . En daarna veranderede de kleur. De conclusie : om te sporten drink je best een sportdrank of fruitsap met water .
Ten slotte moesten we in groep een tekst lezen over de GPS en op de computer mochten we ook op zoeken want we moesten uitleggen hoe een GPS werkt en wat het juist doet. Dat was niet zo makkelijk.
Ik kan er geen foto's van in de klas er opzetten omdat ik mijn foto toestel niet bij had sorry!groetjes Phebe
Op vrijdag 5 maart 2010 hebben we TO+ gehad We moesten bollen wol mee nemen voor de octopus die we gaan maken. We hebben besproken hoe deze realisatie moesten maken, tegen volgende keer hebben we zilverpapier nodig. Of we hem al gaan maken dat weet ik niet maar het word wel leuk.
Op donderdag 4 maart 2010 hebben we TO gehad, en zo als anders
moesten we weer over het transport van elektriciteit praten, dat was niet zo leuk want ik was er niet zo goed in. Dan we zijn begonnen over een gps hoe dat die werkt , sorry mijn fotos kon ik er niet opzetten.
op vrijdag 26/2/2010 hebben we verder gewerkt aan ons project"vlaamse boterham". We hebben het vermogen bekeken.
Een grill of een eleckrische kookplaat zijn elektrische toestellen en verbruiken dus elektriciteit.
een elektrisch toestel heeft een vermogen(uitgedrukt in WATT), hoe groter het vermogen hoe meer elektriciteit het toestel verbruikt.
Wat is nu eigenlijk vermogen?
het vermogen van een elektrisch toestel is de omgezette elektrische energie per seconde.
voorbeeld: een gloeilamp van 40 W (WATT) zet 40 J (JOULLE), aan elektrische energie om in licht (en warmte). Dit binnen een bepaalde tijd (seconde). De eenheid van energie is JOULLE (afgekort J).
Een elektrisch toestel zet dus elektrische energie om in:
- warmte
- licht
- beweging
energie = vermogen x tijd
1J = 1W x 1S
Als je wil weten hoeveel vermogen een elektrisch toestel heeft, moet je maar eens op het toestel zelf zoeken (identificatieplaatje)
- De klassieke centrale - Waterpompcentrale - Opwekken van elecktriciteit - Transport van elecktriciteit - Broeikaseffect
Ieder groepje moest een kaartje trekken en wat er op stond moest je met je groepje uitleggen. We hebben ook in het project Mountainbike gewerkt.We hebben het ook gehad over kracht die je bij een fiets moet gebruiken.We hebben daarbij besloten dat "Om de fiets in beweging te krijgen, je kracht moet uitoefenen en als we die kracht dan nog eens over een afstand uitoefenen spreken we van arbeid." We hebben ook geleerd dat de pedalen van een fiets hefbomen zijn,en hoe langer de hefbomen zijn hoe minder kracht je moet uitoefenen. Maar de fiets heeft ook nog andere hefbomen zoals :
- Het stuur - De rem - De spaken
We hebben ook geleerd over krachtoverbrenging , dat we de kracht die we op de trapper zetten overgebracht wordt via een ketting naar het achterste wiel. Ook hebben we het nog gehad over de versnellingen. Zo ik denk dat het dat een beetje was.
Vandaag 22/01/2010 ze we naar de kookklas geweest.Dat was natuurlijk heel leuk!!!
We moesten een vlaamse boterham maken .Eerst moesten we in groepjes van vier gaan staan en dan moesten we elk ons handen wassen en een kokmuts opzetten. Dan moesten we kaas en hesp en de boterhammen halen .En dan bakken! De boterham moest er goud-bruin uitzien. En natuurlijk moest te tafel ook gedekt zijn. En dan lekker smullen van onze Vlaamse boterham!!!!!! Daarna moesten we afwassen en alles moest terug op de zelfde plaats terug staan anders moesten we een woensdag namiddag blijven om alles netjes te zetten. Gelukkig heeft iedereen alles juist weg gezet.
Vandaag 21/01/2010 was het weer eens een leuke les tijdens T.O.
We zijn begonnen met het uitleggen van : -Opwekking van elektriciteit -Transport van elektriciteit -Waterkracht -Waterpompcentrale -Broeikaseffect De organisatoren moesten elk een papiertje nemen en wat er op stond moesten we in groep uitleggen.
Toen moesten we een ledje laten branden met 2 schakelaars hiervoor moesten we de EN-poort gebruiken.Dat was niet zo moeilijk. Daarna moesten we een ledje laten branden met 2 schakelaars maar nu moesten we de OF-poort gebruiken.Dit was iets moeilijker.
Ten slotte zijn we van start gegaan met een nieuw project: project mountainbike.
Nog veel kijk plezier met de foto's!!!! Groetjes Phebe Vanhoeyveld
Vandaag (15/01/2010) hebben we tijdens T.O. + gewerkt aan ons nieuw project: "Vlaamse boterham". We begonnen de les met enkele vraagjes in ons projectboekje en we mochten zelf een nieuwe croque verzinnen. Enkele "nieuwe " qroque's waren: qroque tropical, salta qroque, enz. We leerden het verschil tussen voedingsmiddelen en voedingsstoffen. Daarna keken we nog een filmpje over hoe melk en kaas gemaakt wordt.
We kregen vandaag ook onze rapportcijfers van T.O. + : Alex behaalde zoals gisteren terug het hoogste: 100/100 Zij moet dan weer Choco Tofs meebrengen!!!
Volgende week gaan we onze "vlaamse boterham" maken !!!
Daaaaaaaaaaaaaaaaaag, JO P.S.: vergeet niet naar de foto's te kijken!!!
Technologische Opvoeding (donderdag 14 januari 2010)
Beste Bloggers,
Vandaag (14/01/2010) hebben we tijdens T.O. verder gewerkt aan project "Tuinlamp op zonne-energie". We leerden hoe een klassieke centrale werkt en hoe een gewone kerncentrale werkt. Elk groepje moest iets uitleggen: Hoe elektriciteit naar ons thuis komt, wat het broeikaseffect is, enzovoort. Dit lukte bijna bij niemand. We leerden ook manieren om milieuvriendelijk elektriciteit op te wekken. BV.: Windmolens, watermolens, stuwdammen, waterkracht, ... Maar elke manier heeft ook nadelen:
1. windmolens = - gevaarlijk voor vogels - geen mooi zicht - kan op hol slagen bij teveel wind
2. stuwdammen = - De rivier kan buiten haar oevers treden
We kregen vandaag ook onze punten voor het rapport: Alex en Phebe behaald het beste: 95 procent. Zij moeten dan ook trakteren op Choco Tofs.
En dan was de les T.O. om ...
JO
P.S.: vanaf vandaag zit er iemand nieuw in onze klas: Amber
We begonnen met enkele filmpjes van elfyourself, meneer Goddé had deze gemaakt via een site op het internet en er onze hoofden ingeplakt. De superdansers waren Jessy, Wouter, Lisa, Laura en natuurlijk weer IK Dan moesten sommigen hun pennehuoder afmaken Er waren er weer mooie bij Uiteindelijk was iedereen klaar en konden we aan de kruiswoordraadsels beginnen We maakten ze en dan verbeterde we samen We kreegen ook een nieuw thema "de vlaamse boterham"
Vandaag was het herhaling bij TO, elke groep moest blind een briefje trekken met een ander onderwerp erop. We moesten vertellen hoe elektriciteit wordt gemaakt ... EN ik kon dat natuurlijk niet Dan was het broeikasteffect aan de beurt. Uiteindelijk heeft mermeer Goddé het uitgelegd met een supermooie tekening TERWIJL ik dat wel wist Dan de kruiswoordradsels, die waren niet zo moeilijk. En toen was de les van 2uur al om
Op 11 december 2009 hadden we to+ . We hebben verder gewerk in ons project : penhouder . We zijn begonnen met onze penhouder te maken door te boren en plooien . Sommige leerlingen waren een beetje bang voor te boren .Er waren speciaale penhouders bij (zie foto's) . Bijna iedereen was klaar op het einde van de les sommige moesten hun penhouder nog verder afwerken de volgende les die zal na de kerstvakantie zijn . De leerlingen die vroeger klaar waren moesten helpen . Hier onder vind je nog een paar foto's groetjes Valerie Helsen
Op 11 december hebben we to gekregen van mevr. Heyens . We hebben verder gewerkt in ons project tuinlamp op zonne - energie .
We kregen een opdracht, die was: maak een alarm met de of-poort dat reageert op licht en warmte. We moesten eerst een schets maken en dit dan over zetten naar praktijk . Dat is iedereen gelukt . Het was een leerrijke les . Hieronder zijn nog een paar foto 's
Vandaag hebben we verdergedaan met de penhouder. De meeste hadden hun schets al gemaakt, maar moesten dat nog namaken met karton of papier. (volgens meneer Goddé is dit ons prototype) Maar sommigen waren daar al mee klaar en mochten gaan boren. De juiste boor erop draaien en rustig naar beneden laten zakken. Sommigen moesten een staartje maken voor de veiligheid zelfs een jongen . (zie foto) Dat hebben we vrijdag gedaan .
Vandaag hebben we verder gedaan met de stuurkring en de gebruikerskring. Dat was niet altijd makelijk maar het is toch iedereen gelukt . We hebben een brandalarm gemaakt en dat gaat af als het warm is en licht heeft. Dan hebben we daar nog een tekening met symbolen van moeten maken en dat was niet makkelijk . Vandaag was het heel leuk in to maar dat is normaal . Ik kan mijn foto's er helaas niet bij zetten sorry.
Bij To op Donderdag 26 november 2009 : We hebben ons bezig gehouden met het Project : Tuinlamp op zonne - energie. We zijn voort gegaan op vorige les , we hebben Gebruikerskringen getekend en uiteraard ook gemaakt. Het ging natuurlijk al makkelijker dan de eerste keer dat is normaal :).
We hebben ook een filmpje gekeken. Maar tijdens dat filmpje moesten we uiterraard ook nog vraagjes oplossen die vraagjes konden we oplossen met behulp van het filmpje. Natuurlijk heeft iedereen zijn best gedaan ! We hopen dan ook op goede punten.
Bij To+ op Vrijdag 27 november 2009 : We gingen normaal voort doen aan onse penhouder. Maar omdat menheer Goddé er niet was kon dat niet. Maar geen paniek we hebben wel gewerkt ! We hebben de opdracht gekregen om in het Project : Agendaklem, het kruiswoordraadsel moeten oplossen. Als je goed hebt opgelet in de les en afentoe eens in je boekje ging kijken lukt het heus wel ! Het was natuurlijk een leuke les!
Vorige vrijdag, 27 december , viel onze T.O.- les jammer genoeg weg. We kregen twee uur studie in de plaats. Tijdens die studie kregen we de mogelijkheid aangeboden om onze taken en lessen voor te bereiden . Dat was wel welkom net voor de examens ! Ik maakte reeds de taak van wiskunde en werkte aan mijn taak Nederlands ( een aankondiging maken) .De woordenschat van Frans probeerde ik eveneens onder de knie te krijgen.
Bij de les TO+ gaan we een pennenhouder maken uit een kunstof plaatje, eerst moesten we de kleur van ons plaatje kiezen waaruit we onze pennenhouder willen maken.
Toen hebben we een tekening moeten maken hoe onze pennenhouder er zou uitzien, daarna moesten we de juiste lengte en breedte uitknippen en zo onze penhouder is namaken in papier om te zien of ons ontwerp goed is. We hebben ook gezien hoe we de scherpe hoeken van het kunstof plaatje mooi rond kunnen maken. Je had twee soorten vijlen, een gewone vijl en een rasp.
De rasp gebruiken we voor grotere delen weg te halen.
De gewone vijl gebruiken we voor kleine deeltjes weg te halen, b.v. om de hoeken van ons plaatje mooi rond te maken.
TO les donderdag 19/11/'09: de gebruikerskring & de stuurkring
Hallo beste bloggers,
Bij TO hebben we het gehad over de gebruikerskring en de stuurkring. De gebruikerskring dient in ons geval om de groene LED kunnen te laten branden. De stuurkring bepaalt wanneer de groene LED aan en uit gaat, in ons geval was dit met een lichtsensor die bij donker de LED liet uitgaan en bij licht terug aan. Eerst hebben we de gebruikerskring gemaakt, daarna hebben we de stuurkring er moeten bij aanmaken, dat was al iets moeilijker. Het moeilijke eraan is dat we alles zelf moesten zoeken, maar uiteindelijk is het iedereen toch gelukt. We hebben het ook gehad over de NIET-poort, die poort draait alles om (daarom noemen de jongens in de klas ze het ook wel eens een vrouwelijke poort ). Hieronder enkele foto's van ons groepswerk, kijken maar.
Groetjes, Elien
Bij foto 1 was de gebruikerskring en stuurkring klaar, doordat de lichtsensor afgedekt werd was de groene LED uit.
Zodra de lichtsensor licht ziet gaat de groene LED branden.