Vandaag 21/01/2010 was het weer eens een leuke les tijdens T.O.
We zijn begonnen met het uitleggen van : -Opwekking van elektriciteit -Transport van elektriciteit -Waterkracht -Waterpompcentrale -Broeikaseffect De organisatoren moesten elk een papiertje nemen en wat er op stond moesten we in groep uitleggen.
Toen moesten we een ledje laten branden met 2 schakelaars hiervoor moesten we de EN-poort gebruiken.Dat was niet zo moeilijk. Daarna moesten we een ledje laten branden met 2 schakelaars maar nu moesten we de OF-poort gebruiken.Dit was iets moeilijker.
Ten slotte zijn we van start gegaan met een nieuw project: project mountainbike.
Nog veel kijk plezier met de foto's!!!! Groetjes Phebe Vanhoeyveld
Vandaag (15/01/2010) hebben we tijdens T.O. + gewerkt aan ons nieuw project: "Vlaamse boterham". We begonnen de les met enkele vraagjes in ons projectboekje en we mochten zelf een nieuwe croque verzinnen. Enkele "nieuwe " qroque's waren: qroque tropical, salta qroque, enz. We leerden het verschil tussen voedingsmiddelen en voedingsstoffen. Daarna keken we nog een filmpje over hoe melk en kaas gemaakt wordt.
We kregen vandaag ook onze rapportcijfers van T.O. + : Alex behaalde zoals gisteren terug het hoogste: 100/100 Zij moet dan weer Choco Tofs meebrengen!!!
Volgende week gaan we onze "vlaamse boterham" maken !!!
Daaaaaaaaaaaaaaaaaag, JO P.S.: vergeet niet naar de foto's te kijken!!!
Technologische Opvoeding (donderdag 14 januari 2010)
Beste Bloggers,
Vandaag (14/01/2010) hebben we tijdens T.O. verder gewerkt aan project "Tuinlamp op zonne-energie". We leerden hoe een klassieke centrale werkt en hoe een gewone kerncentrale werkt. Elk groepje moest iets uitleggen: Hoe elektriciteit naar ons thuis komt, wat het broeikaseffect is, enzovoort. Dit lukte bijna bij niemand. We leerden ook manieren om milieuvriendelijk elektriciteit op te wekken. BV.: Windmolens, watermolens, stuwdammen, waterkracht, ... Maar elke manier heeft ook nadelen:
1. windmolens = - gevaarlijk voor vogels - geen mooi zicht - kan op hol slagen bij teveel wind
2. stuwdammen = - De rivier kan buiten haar oevers treden
We kregen vandaag ook onze punten voor het rapport: Alex en Phebe behaald het beste: 95 procent. Zij moeten dan ook trakteren op Choco Tofs.
En dan was de les T.O. om ...
JO
P.S.: vanaf vandaag zit er iemand nieuw in onze klas: Amber
We begonnen met enkele filmpjes van elfyourself, meneer Goddé had deze gemaakt via een site op het internet en er onze hoofden ingeplakt. De superdansers waren Jessy, Wouter, Lisa, Laura en natuurlijk weer IK Dan moesten sommigen hun pennehuoder afmaken Er waren er weer mooie bij Uiteindelijk was iedereen klaar en konden we aan de kruiswoordraadsels beginnen We maakten ze en dan verbeterde we samen We kreegen ook een nieuw thema "de vlaamse boterham"
Vandaag was het herhaling bij TO, elke groep moest blind een briefje trekken met een ander onderwerp erop. We moesten vertellen hoe elektriciteit wordt gemaakt ... EN ik kon dat natuurlijk niet Dan was het broeikasteffect aan de beurt. Uiteindelijk heeft mermeer Goddé het uitgelegd met een supermooie tekening TERWIJL ik dat wel wist Dan de kruiswoordradsels, die waren niet zo moeilijk. En toen was de les van 2uur al om
Op 11 december 2009 hadden we to+ . We hebben verder gewerk in ons project : penhouder . We zijn begonnen met onze penhouder te maken door te boren en plooien . Sommige leerlingen waren een beetje bang voor te boren .Er waren speciaale penhouders bij (zie foto's) . Bijna iedereen was klaar op het einde van de les sommige moesten hun penhouder nog verder afwerken de volgende les die zal na de kerstvakantie zijn . De leerlingen die vroeger klaar waren moesten helpen . Hier onder vind je nog een paar foto's groetjes Valerie Helsen
Op 11 december hebben we to gekregen van mevr. Heyens . We hebben verder gewerkt in ons project tuinlamp op zonne - energie .
We kregen een opdracht, die was: maak een alarm met de of-poort dat reageert op licht en warmte. We moesten eerst een schets maken en dit dan over zetten naar praktijk . Dat is iedereen gelukt . Het was een leerrijke les . Hieronder zijn nog een paar foto 's
Vandaag hebben we verdergedaan met de penhouder. De meeste hadden hun schets al gemaakt, maar moesten dat nog namaken met karton of papier. (volgens meneer Goddé is dit ons prototype) Maar sommigen waren daar al mee klaar en mochten gaan boren. De juiste boor erop draaien en rustig naar beneden laten zakken. Sommigen moesten een staartje maken voor de veiligheid zelfs een jongen . (zie foto) Dat hebben we vrijdag gedaan .
Vandaag hebben we verder gedaan met de stuurkring en de gebruikerskring. Dat was niet altijd makelijk maar het is toch iedereen gelukt . We hebben een brandalarm gemaakt en dat gaat af als het warm is en licht heeft. Dan hebben we daar nog een tekening met symbolen van moeten maken en dat was niet makkelijk . Vandaag was het heel leuk in to maar dat is normaal . Ik kan mijn foto's er helaas niet bij zetten sorry.
Bij To op Donderdag 26 november 2009 : We hebben ons bezig gehouden met het Project : Tuinlamp op zonne - energie. We zijn voort gegaan op vorige les , we hebben Gebruikerskringen getekend en uiteraard ook gemaakt. Het ging natuurlijk al makkelijker dan de eerste keer dat is normaal :).
We hebben ook een filmpje gekeken. Maar tijdens dat filmpje moesten we uiterraard ook nog vraagjes oplossen die vraagjes konden we oplossen met behulp van het filmpje. Natuurlijk heeft iedereen zijn best gedaan ! We hopen dan ook op goede punten.
Bij To+ op Vrijdag 27 november 2009 : We gingen normaal voort doen aan onse penhouder. Maar omdat menheer Goddé er niet was kon dat niet. Maar geen paniek we hebben wel gewerkt ! We hebben de opdracht gekregen om in het Project : Agendaklem, het kruiswoordraadsel moeten oplossen. Als je goed hebt opgelet in de les en afentoe eens in je boekje ging kijken lukt het heus wel ! Het was natuurlijk een leuke les!
Vorige vrijdag, 27 december , viel onze T.O.- les jammer genoeg weg. We kregen twee uur studie in de plaats. Tijdens die studie kregen we de mogelijkheid aangeboden om onze taken en lessen voor te bereiden . Dat was wel welkom net voor de examens ! Ik maakte reeds de taak van wiskunde en werkte aan mijn taak Nederlands ( een aankondiging maken) .De woordenschat van Frans probeerde ik eveneens onder de knie te krijgen.
Bij de les TO+ gaan we een pennenhouder maken uit een kunstof plaatje, eerst moesten we de kleur van ons plaatje kiezen waaruit we onze pennenhouder willen maken.
Toen hebben we een tekening moeten maken hoe onze pennenhouder er zou uitzien, daarna moesten we de juiste lengte en breedte uitknippen en zo onze penhouder is namaken in papier om te zien of ons ontwerp goed is. We hebben ook gezien hoe we de scherpe hoeken van het kunstof plaatje mooi rond kunnen maken. Je had twee soorten vijlen, een gewone vijl en een rasp.
De rasp gebruiken we voor grotere delen weg te halen.
De gewone vijl gebruiken we voor kleine deeltjes weg te halen, b.v. om de hoeken van ons plaatje mooi rond te maken.
TO les donderdag 19/11/'09: de gebruikerskring & de stuurkring
Hallo beste bloggers,
Bij TO hebben we het gehad over de gebruikerskring en de stuurkring. De gebruikerskring dient in ons geval om de groene LED kunnen te laten branden. De stuurkring bepaalt wanneer de groene LED aan en uit gaat, in ons geval was dit met een lichtsensor die bij donker de LED liet uitgaan en bij licht terug aan. Eerst hebben we de gebruikerskring gemaakt, daarna hebben we de stuurkring er moeten bij aanmaken, dat was al iets moeilijker. Het moeilijke eraan is dat we alles zelf moesten zoeken, maar uiteindelijk is het iedereen toch gelukt. We hebben het ook gehad over de NIET-poort, die poort draait alles om (daarom noemen de jongens in de klas ze het ook wel eens een vrouwelijke poort ). Hieronder enkele foto's van ons groepswerk, kijken maar.
Groetjes, Elien
Bij foto 1 was de gebruikerskring en stuurkring klaar, doordat de lichtsensor afgedekt werd was de groene LED uit.
Zodra de lichtsensor licht ziet gaat de groene LED branden.
We hebben een gebruikerskring en een struurkring gemaakt,dat was niet zo makkelijk want je moest heel veel draadjes met elkaar verbinden. Als het niet werkte dan moest je alles nakijken en dat is niet echt plezant, maar meneer Goddé is wel plezant Voor de gehele stroomkring gebruikten we de voeding, een schakelaar, een lamp een lichtsensor en een NIET- plaatje. Dat is een vrouwelijke poort zegt meneer Goddé, die maken van een ja een neen en van een neen een ja. Dat is een grapje natuurlijk
Op 13/11/2009 hadden we TO+
We moesten een Chinese puzzel afwerken door te plooien en te solderen. De puzzel is een soort doos met ringen, en in die ringen zit een staafje. Dan plooi je een soort van hartje en kun je het eruit en erin doen (door een trukje) als de doos gesloten is, want hij kan niet open.
We zijn ook met een nieuw project begonnen, een kunststof pennenhouder.
We moeten daarvoor een plaatje plastic gebruiken dat we moeten plooien, boren en vijlen. Er staat een voorbeeld in ons projectboekje, maar van onze leerkracht moeten we een eigen ontwerp schetsen en ook maken.
Ik hoop dat dit een goed blogverslag is, ik kan de foto's er nog niet opzetten maar ik zal het later nog eens proberen.
Projecten: tuinlamp op zonne energie en solderen sierfiguren en chinese puzzel
Beste Bloggers,
Tijdens de les donderdag zijn we aan een nieuw thema begonnen: Tuinlamp op zonne-energie. We begonnen met de voor- en nadelen van verschillende tuinlampen. Daarna hebben we een tuinlamp op zone-energie uit elkaar mogen halen( kijk maar eens bij de foto's) zo leerde onze klas wat een LEDje is. Dan zijn wij opzoek gegaan welke onderdelen van de tuinlamp overeen kwamen met die van onze paneeltjes.
In de les vrijdag zijn we begonnen met het solderen van onze chinese puzzel. Het was niet zo gemakkelijk als de sierfiguren, maar het viel wel mee. Volgende les moeten we binnen de 5 seconden de puzzel in en uit elkaar kunnen halen. Proberen maar!!!
In de to les hebben we op de computer een kruiswoordraadsel opgelost. (in plaats van een toets, maar dit is wel veel leuker ) We hebben ook al onze punten ingeschreven en meneer Goddé heeft ook onze eindopdracht uitgelegd.
Voordit eindwerk moeten we onderzoekjes doen naar constructies van bruggen en tegen de opendeur zelf eentje maken in papier.
Vandaag werkten we bij TO+ aan onze Chinese puzzel. De Chinese puzzel is een denkspelletje, maar vooral een oefening waar we onze vaardigheden die we inoefenden in pooi- en soldeeroefeningen konden toepassen.
Het afmeten, plooien en solderen was na al die oefeningen kinderspel, maar het oplossen van de puzzel is een ander paar mouwen. Gelukkig is het volgende week vakantie zodat we kunnen trainen in het oplossen van deze puzzel (volgens meneer Goddé moeten we dit kunnen in 5 seconden )
Ook gaf meneer Goddé onze punten voot Technologie van het rapport, diegene met het beste resultaat moet trakteren voor de ganse klas.
Alex behaalde de perfecte score van 100 en zal dus moeten zorgen voor de chocotoffs.
We hebben vandaag een agenda klem gemaakt. Dit is de technische realisatie die bij ons project over kunststof hoort. Eerst deden we per groepje nog een aantal onderzoeksproefjes (warmtegeleiding kunststof), maar daarna gingen we aan de slag. Ik heb er een paar foto's van genomen. Bij de agendaklem hebben we een kunststof latje, dat we op bepaalde plaatsen verwarmen en plooien tot een agendaklem. Niemand heeft zijn vingers verbrand (hoop ik).
Het maken zelf is makkelijk en hieronder komen de foto's .
Met de fiets naar de halve maan in Diest, waar we teamspelen deden om leerlingen van andere klassen beter te leren kennen. Op onze overnachtingsplaats toegekomen verrasten de leerkrachten ons op een overvloedige en zeer lekkere barbeque.
Vooral met het avondspel snachts door het bos wandelen en proefjes toen. Toen één van de leerkrachten met een griezelmasker tevoorschijn kwam was het toch wel schrikken.
De morgen was dan weer niet zo leuk, zeer vroeg uit de veren en ontbijten onder een legertent
Dan dat fietsen dat was pas vermoeiend, al die heuvels op maar gelukkig ook weer af.
Maar we gingen de tweede dag ook zwemmen, keifijn, en als afsluiter kregen we nog een ijsje in Averbode.
De Toww'ers verwelkomen alle bezoekers op deze blog, de bedoeling is dat je regelmatig een kijkje komt nemen in onze klas Techniek.
Het zou tof zijn moest je het ganse schooljaar onze evolutie volgen en af en toe een berichtje laten in ons gastenboek.
We gaan dit jaar projectmatig te werk en gaan het hebben over energie, kunsttoffen, overbrengingen, materialen, elektrotechniek, transport, ... en zoveel meer.
Als na het laatste bericht wil verder gaan, druk dan op de groene pijl naar links.