14-12-2013 om 21:15
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
2 LDP Sint en Piet op bezoek in onze klas.
14-12-2013 om 21:10
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
2 LDP Sinterklaasontbijt
14-12-2013 om 20:58
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
2 LDP Sporen zoeken in het bos.
14-12-2013 om 20:50
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
13-12-2013
6LAD techniek dag deel 3
13-12-2013 om 21:39
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
6LAD techniek dag deel 2
13-12-2013 om 21:37
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
6LAD techniek dag deel 1
Vrijdag de 13de, wat voor velen een ongeluksdag zou kunnen zijn, bleek voor ons een geluksdag te zijn. Wij hadden vandaag het geluk om een dagje te mogen vertoeven in het VTI in Veurne. Daar organiseerden ze voor alle 6de leerjaars uit de regio een techniek-dag met als doel: de kinderen onderdompelen in een bad vol techniek en wetenschap. Ik denk, samen met mijn leerlingen van het 6de leerjaar, dat ik mag zeggen dat ze daar meer dan in geslaagd zijn vanuit het VTI. We beleefden een hele fijne dag vol nieuwe ontdekkingen. Om 9u 's morgens werden wij verwelkomd in de 'grote' school en startten we met een workshop 'tablethouder'. Daarin maakten de kinderen, onder begeleiding van een leerkracht en enkele leerlingen uit het vijfde jaar, een mooie tablethouder. Van mallen leggen op de houten planken, over gaten boren met heuse boormachines tot het in elkaar slaan met spijkers van de afzonderlijke latjes, kwamen we tot een fantastisch resultaat. Daarnaast kregen we ook nog wat uitleg over hoe de materialen correct te gebruiken en waar de materialen vandaan kwamen. Voor velen was het de eerste keer dat ze latjes op elkaar sloegen alsook een boormachine mochten gebruiken. Na deze, toch wel intensieve, workshop was het tijd voor onze tweede workshop: lego. Zoals de begeleidende leerkracht het zelf verwoordde: "We gaan 'spelen' met lego.' In deze workshop werkten de kinderen per 2. Ze kregen een lego-education box. Deze box bestaat uit lego-blokken en uit A-boekjes en B-boekjes. De ene leerling bouwt met boekje A, de tweede leerling bouwt met boekje B. De 2 bouwwerkjes vormen dan samen 1 geheel. Zo maakten ze een autootje, een zeilwagen en een wielmeter. Maar het bouwen alleen was niet de enige opdracht. Ze moesten met hun bouwwerkjes ook testen doen. Zo maakten ze verschillende autootjes en moesten ze steeds proberen om hun autootjes sneller te doen gaan door na te denken over het gebruik van tandwielen. De zeilwagen kreeg dan weer verschillende zeilen en daarbij moesten we testen met welk zeil de zeilwagen het snelst en/of verst vooruit kwam. Kortom, ook hier was het leerproces heel groot maar we beleefden ook veel plezier. Na een korte middagpauze volgde onze laatste workshop: google sketch-up. Een gratis te downloaden 3D programma. De kinderen ontworpen hun eigen kamer. Van muren tekenen, tot deuren en eigen meubeltjes erin plaatsen, dit alles met de correcte afmetingen. Ook hier merkte ik al snel dat de kinderen er heel rap mee weg waren en ook hier verschenen de mooiste droomkamers, heuse stadjes en muren met de felste prints die er maar bestaan. Moe maar enthousiast en voldaan trokken we terug naar school. Heel erg bedankt aan het organiserend team van het VTI Veurne!
13-12-2013 om 21:36
geschreven door lkr Sint-Pietersschool