29-04-2011 om 21:44
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
3LAD+4LAD+5LAD+6LAD akkervogels (deel 3)
29-04-2011 om 21:43
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
3LAD+4LAD+5LAD+6LAD akkervogels (deel 2)
29-04-2011 om 21:41
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
3LAD+4LAD+5LAD+6LAD akkervogels (deel 1)
Vandaag namen wij deel een aan fantastisch project georganiseerd door de Nachtegaal, 'Akkervogels'. Bij dit project is het de bedoeling om granen te zaaien waar de akkervogels verzot op zijn. Op deze manier kunnen deze vogels ook terug hun voedsel vinden in de natuur. Vaak gaan boeren hun velden besproeien met allerhande pesticides waardoor het echt natuurlijke materiaal ook mee verdwijnt en onze akkervogels op hun honger blijven zitten. Vandaar dit project. Voor dit project trokken wij naar de boerderij 'Koekuithof' in Adinerke. Met een stralende zon op de achtergrond werden wij opgewacht door boswachter Johan. Hij begeleidde ons naar een waar groen paradijs, een speeldomein voor onze kinderen. Een domein dat bestaat uit een speelbos en een hele groene zone waar kinderen steeds terecht kunnen om te spelen. Achter deze zone lag het veld waar wij onze zaden zouden zaaien. Maar voor we konden gaan zaaien was het wel de bedoeling dat iedereen goed begreep wat de bedoeling daarvan was. Om dit duidelijk te maken hadden de mensen van de Nachtegaal een fantastisch idee. Via een doorschuifsysteem kregen de kinderen in kleine groepjes allerhande informatie. Bij Willy R. leerden en zagen ze hoe de boeren vroeger hun velden inzaaiden. Hier mochten de kinderen al een eerste keer proeven van hoe het zaaien in de namiddag ging moeten gebeuren. Willy V. vertelde in geuren en kleuren over de verschillende soorten akkervogels, de problematiek en liet de kinderen ook kijken naar de akkervogels. Bij Liliane gingen ze te werk met een kompas. Hoe moeten wij ons leren oriƫnteren in en op een perceel grond? Natuurlijk moesten we ook kennis maken met de verschillende soorten granen. Bij Jaak en zijn vrouw kregen de kinderen de verschillende granen te zien, mochten ze proeven, kregen ze de planten te zien, kregen ze ook het verwerkte product te zien en mochten ze via een spelletje alles inoefenen wat gevolgd werd door een lekkere beloning. Hoe groot nu zo'n perceel is en hoe de boer zijn perceel indeelt, dat leerden ze bij Bruno en Bart. Kortom een zeer leerrijk doevoormiddag. De kinderen deden alles met zeer veel enthousiasme en medewerking. Was dit alles nog niet voldoende, kregen ze nog een echte verrassing. Het boerenpaard. Het boerenpaard zou ervoor zorgen, met de eg, dat de gezaaide zaden goed in de grond terecht zouden komen. Pierre gaf hierbij een heel duidelijk uitleg over het boerenpaard. Een dier van wel 900kg dat luisterde als een goed afgerichte hond. De kinderen hingen echt aan zijn lippen. Daarna was het tijd voor het middagmaal. Na zo'n intensieve ochtend had iedereen wel honger. Ook het spelen in de groene zone mocht hierbij niet ontbreken. In kleine groepjes werden de kinderen dan opgehaald om het veld te gaan inzaaien. Opnieuw, met een korte maar duidelijke uitleg, ging iedereen aan het werk. Natuurlijk was het werk van het boerenpaard nadien zeer interessant. Tijdens het kijken naar het boerenpaard, kregen de kinderen ook de kans om op de rug van het paard te zitten. Voor velen de meest uitdagende opdracht van de dag. Zoals u kunt lezen, hebben de kinderen er een prachtige dag opzitten. De hele dag buiten vertoeven in een prachtig domein, waar u trouwens ook naartoe kunt, vele leerrijke workshops en een ritje op het boerenpaard maakten het voor velen een onvergetelijke dag.
Juf Helena en juf Nele
29-04-2011 om 21:39
geschreven door lkr Sint-Pietersschool
28-04-2011
3LAD Rekenen
Normaal vinden we rekenen niet leuk. Maar dit spelletje vonden we wel leuk. Het is een rekenspel. Iedereen zat goed op te letten tijdens de uitleg. Het spel was tot 100 en van de anderen was het tot 1000. We denken dat iedereen het spel leuk vond. Soms was het een moeilijke rekensom of juist een makkie. Soms was het ook grappig wegens een dom antwoord.
Ellen en Lisa
28-04-2011 om 17:02
geschreven door lkr Sint-Pietersschool