De verlossende blog,
Ik kan jullie met trots melden
dat mijn observatiedocument voor het vak geschiedenis met speciale aandacht
voor binnenklasdifferentiatie helemaal af is.
Zoals ik jullie vorige week
gemeld heb, ging ik mijn voorlopige versie nog aanpassen. De basis is helemaal
dezelfde gebleven maar ik heb echter omwille van de duidelijkheid wel enkele
vragen geschrapt of aangepast.
Door vragen te schrappen, heb ik
ervoor gezorgd dat de observator enkel nog essentiële vragen moet beantwoorden.
Bij de voorlopige versie had ik nog twijfel bij enkele vragen. Deze zullen niet
meer terug te vinden zijn in de definitieve versie. Ik heb hier duidelijk voor
gekozen omdat de essentie van een observatie opdracht het observeren is. Deze
persoon mag dus niet enkel bezig zijn met het invullen van een document.
Het document bestaat uit 3 delen.
Het eerste deel bestaat uit 2 open vragen die de leerling met behulp van de
docent voorafgaand aan de les invult. Ik kies hier bewust voor omdat ik er zo
voor zorg dat de leerling voor de les al kennis heeft gemaakt met de docent van
wie hij de les zal bijwonen. Hierdoor kunnen beiden elkaar op een professionele
manier leren kennen waarbij de observator vervolgens kan vragen wat de inhoud van de les zal zijn
en welke doelstellingen de docent hiermee wilt behalen. Hierdoor weet de
observator onmiddellijk waarover de les zal gaan. Dankzij deze voorkennis, kan
je als observator vervolgens de rest van het observatiedocument grondiger en
correcter invullen.
Het tweede deel van het
observatiedocument bestaat uit 7 open vragen die de observator tijdens de les
invult. Deze vragen hebben 4 onderwerpen met betrekking tot de les, namelijk de
rollen, activiteiten, het materiaal en de groepering. De observator kan deze
vragen zeer kort invullen. Hierdoor kan de observator zijn aandacht bij de les
houden. Deze vragen helpen de observator om de verhoudingen en verdelingen in
een klas nader te onderzoeken om deze dan uiteindelijk volledig te kunnen
beoordelen bij het derde deel van het observatiedocument.
Het derde deel van het
observatiedocument bestaat uit 8 gesloten vragen met betrekking tot
binnenklasdifferentiatie. Hierbij beantwoordt de observator de stelling aan de
hand van 5 beoordelingen. Deze gaan van helemaal niet akkoord tot helemaal
akkoord. Dankzij de voorgaande open vragen die hij in de twee vorige delen al
beantwoord heeft, kan de leerling deze vragen nu goed beoordelen. Volgens mij
is dit een observatiedocument waarbij je rekening houdt met de belangrijkste
elementen van binnenklasdifferentiatie en waarbij je de observator de kans
geeft om heel de les aandachtig te volgen. Dit document kan dus met betrekking
tot binnenklasdifferentiatie in het secundaire onderwijs gebruikt worden.
Ik ben zeer tevreden over het
resultaat maar ben nog blijer met de weg ernaartoe. Dankzij dit document heb ik
binnenklasdifferentiatie zeer goed en nader kunnen onderzoeken. Aangezien dit
enorm belangrijk is voor de leerkracht van de toekomst zal dit me dan ook
helpen om later een goede en gemotiveerde leerkracht te worden.
Met vriendelijke groeten,
Thibaut
30-12-2015, 15:07
Geschreven door thibaut_s 
|