vakdidactiek DT3 Geschiedenis
Inhoud blog
  • Het eindresultaat
  • voorlopige versie observatie opdracht
  • Verschillende soorten vragen
  • ontwikkelen observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferntiatie" post 1
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferentiatie
    30-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eindresultaat


    De verlossende blog,

    Ik kan jullie met trots melden dat mijn observatiedocument voor het vak geschiedenis met speciale aandacht voor “binnenklasdifferentiatie” helemaal af is.

    Zoals ik jullie vorige week gemeld heb, ging ik mijn voorlopige versie nog aanpassen. De basis is helemaal dezelfde gebleven maar ik heb echter omwille van de duidelijkheid wel enkele vragen geschrapt of aangepast.

    Door vragen te schrappen, heb ik ervoor gezorgd dat de observator enkel nog essentiële vragen moet beantwoorden. Bij de voorlopige versie had ik nog twijfel bij enkele vragen. Deze zullen niet meer terug te vinden zijn in de definitieve versie. Ik heb hier duidelijk voor gekozen omdat de essentie van een observatie opdracht het observeren is. Deze persoon mag dus niet enkel bezig zijn met het invullen van een document.

    Het document bestaat uit 3 delen. Het eerste deel bestaat uit 2 open vragen die de leerling met behulp van de docent “voorafgaand aan de les” invult. Ik kies hier bewust voor omdat ik er zo voor zorg dat de leerling voor de les al kennis heeft gemaakt met de docent van wie hij de les zal bijwonen. Hierdoor kunnen beiden elkaar op een professionele manier leren kennen waarbij de observator vervolgens  kan vragen wat de inhoud van de les zal zijn en welke doelstellingen de docent hiermee wilt behalen. Hierdoor weet de observator onmiddellijk waarover de les zal gaan. Dankzij deze voorkennis, kan je als observator vervolgens de rest van het observatiedocument grondiger en correcter invullen.

    Het tweede deel van het observatiedocument bestaat uit 7 open vragen die de observator “tijdens de les” invult. Deze vragen hebben 4 onderwerpen met betrekking tot de les, namelijk de rollen, activiteiten, het materiaal en de groepering. De observator kan deze vragen zeer kort invullen. Hierdoor kan de observator zijn aandacht bij de les houden. Deze vragen helpen de observator om de verhoudingen en verdelingen in een klas nader te onderzoeken om deze dan uiteindelijk volledig te kunnen beoordelen bij het derde deel van het observatiedocument.

    Het derde deel van het observatiedocument bestaat uit 8 gesloten vragen met betrekking tot binnenklasdifferentiatie. Hierbij beantwoordt de observator de stelling aan de hand van 5 beoordelingen. Deze gaan van helemaal niet akkoord tot helemaal akkoord. Dankzij de voorgaande “open vragen” die hij in de twee vorige delen al beantwoord heeft, kan de leerling deze vragen nu goed beoordelen. Volgens mij is dit een observatiedocument waarbij je rekening houdt met de belangrijkste elementen van binnenklasdifferentiatie en waarbij je de observator de kans geeft om heel de les aandachtig te volgen. Dit document kan dus met betrekking tot binnenklasdifferentiatie in het secundaire onderwijs gebruikt worden.

    Ik ben zeer tevreden over het resultaat maar ben nog blijer met de weg ernaartoe. Dankzij dit document heb ik “binnenklasdifferentiatie” zeer goed en nader kunnen onderzoeken. Aangezien dit enorm belangrijk is voor de leerkracht van de toekomst zal dit me dan ook helpen om later een goede en gemotiveerde leerkracht te worden.

    Met vriendelijke groeten,

    Thibaut

    30-12-2015, 15:07 Geschreven door thibaut_s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 28/12-03/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs