Hier ben ik weer
met een nieuwe blog!
Dit is alweer
mijn derde post met betrekking tot het maken van een observatiedocument over
binnenklasdifferentiatie.
Deze week heb ik
alvast grote vorderingen gemaakt bij het maken van dit observatiedocument. Ik
ben begonnen met de eerste versie van mijn observatiedocument. Hierbij maak ik
gebruik van open- en gesloten vragen. De voorlopige versie van het observatiedocument
beslaat uit 3 paginas waarvan 1,5 pagina open vragen.
Ik heb vandaag
echter besloten om toch nog een deel van mijn open vragen te schrappen. Door mijn
vele vragen in mijn observatiedocument, stel ik me momenteel de vraag of de
observator gedurende de les die hij moet observeren nog genoeg zal kunnen
opletten. Hij zal bij deze voorlopige versie eerder bezig zijn met het
beantwoorden van de vragen ipv de les
goed te kunnen observeren. Ik heb hierdoor dus beslist om enkele open vragen
schrappen, dit zijn de vragen die ik minder essentieel vind bij het observeren.
Al de open vragen die ik stel gaan niet over binnenklasdifferentiatie maar over
het lesonderwerp, hoe de klas is ingedeeld en de verschillende activiteiten van
leerkracht/student.
De gesloten
vragen gaan wel over binnenklasdifferentiatie waarbij ik de observator de keuze
tussen 5 opties geef, namelijk: helemaal niet akkoord, niet akkoord, akkoord,
helemaal akkoord en niet van toepassing. De optie tussen niet akkoord en
akkoord is dus in mijn observatiedocument niet aanwezig. Dit is een zeer
bewuste keuze omdat deze keuze de gemakkelijkste optie is voor een observator. Wanneer
hij het niet goed weet, kan hij dan makkelijk de optie twijfel aanduiden ipv
er zeer grondig over na te denken. Door deze keuze niet als optie te geven,
hoop ik er zo de observator echter toe aan te zetten om voor elke vraag zeer
grondig na te denken. In tegenstelling tot het snel invullen van twijfel.
Ik heb 8 zeer
gerichte vragen over binnenklasdifferentiatie. Ik stel bewust niet te veel
vragen zodat de observator de les nog goed kan volgen. Wanneer ik teveel vragen
zou stellen, zou de observator de les namelijk niet goed meer volgen waardoor
de essentie van de opdracht verloren gaat. Ik kies dus bewust voor de kwaliteit
van de vragen ipv de kwantiteit van de vragen. Dit zorgt er wel voor dat ik
deze week nog vragen zal moeten schrappen en bijwerken.
Ik hoop tegen
volgende week mijn officiële versie van dit document klaar te hebben. Ik hou
jullie in elk geval op de hoogte.
Vele groetjes,
Thibaut
20-12-2015, 17:08
Geschreven door thibaut_s 
|