vakdidactiek DT3 Geschiedenis
Inhoud blog
  • Het eindresultaat
  • voorlopige versie observatie opdracht
  • Verschillende soorten vragen
  • ontwikkelen observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferntiatie" post 1
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Observatiedocument "Geschiedenis en binnenklasdifferentiatie
    20-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorlopige versie observatie opdracht

    Hier ben ik weer met een nieuwe blog!

    Dit is alweer mijn derde post met betrekking tot het maken van een observatiedocument over binnenklasdifferentiatie.

    Deze week heb ik alvast grote vorderingen gemaakt bij het maken van dit observatiedocument. Ik ben begonnen met de eerste versie van mijn observatiedocument. Hierbij maak ik gebruik van open- en gesloten vragen. De voorlopige versie van het observatiedocument beslaat uit 3 pagina’s waarvan 1,5 pagina open vragen.

    Ik heb vandaag echter besloten om toch nog een deel van mijn open vragen te schrappen. Door mijn vele vragen in mijn observatiedocument, stel ik me momenteel de vraag of de observator gedurende de les die hij moet observeren nog genoeg zal kunnen opletten. Hij zal bij deze voorlopige versie eerder bezig zijn met het beantwoorden van de vragen  ipv de les goed te kunnen observeren. Ik heb hierdoor dus beslist om enkele open vragen schrappen, dit zijn de vragen die ik minder essentieel vind bij het observeren. Al de open vragen die ik stel gaan niet over binnenklasdifferentiatie maar over het lesonderwerp, hoe de klas is ingedeeld en de verschillende activiteiten van leerkracht/student.

    De gesloten vragen gaan wel over binnenklasdifferentiatie waarbij ik de observator de keuze tussen 5 opties geef, namelijk: helemaal niet akkoord, niet akkoord, akkoord, helemaal akkoord en niet van toepassing. De optie tussen niet akkoord en akkoord is dus in mijn observatiedocument niet aanwezig. Dit is een zeer bewuste keuze omdat deze keuze de gemakkelijkste optie is voor een observator. Wanneer hij het niet goed weet, kan hij dan makkelijk de optie “twijfel” aanduiden ipv er zeer grondig over na te denken. Door deze keuze niet als optie te geven, hoop ik er zo de observator echter toe aan te zetten om voor elke vraag zeer grondig na te denken. In tegenstelling tot het snel invullen van “twijfel”.

    Ik heb 8 zeer gerichte vragen over binnenklasdifferentiatie. Ik stel bewust niet te veel vragen zodat de observator de les nog goed kan volgen. Wanneer ik teveel vragen zou stellen, zou de observator de les namelijk niet goed meer volgen waardoor de essentie van de opdracht verloren gaat. Ik kies dus bewust voor de kwaliteit van de vragen ipv de kwantiteit van de vragen. Dit zorgt er wel voor dat ik deze week nog vragen zal moeten schrappen en bijwerken.

    Ik hoop tegen volgende week mijn officiële versie van dit document klaar te hebben. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte.

    Vele groetjes,

    Thibaut

    20-12-2015, 17:08 Geschreven door thibaut_s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 28/12-03/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs