Goeie morgen beste bloggers,
Ik hou jullie deze ochtend terug up
to date over het aanmaken van mijn observatiedocument mbt
binnenklasdifferentiatie tijdens een les geschiedenis.
Afgelopen weken heb ik zoals
vermeld in mijn eerdere blog twee zeer interessante boeken over
binnenklasdifferentiatie gelezen. Namelijk het boek
Binnenklasdifferentiatie van de
auteurs C. Coubergs, K. Struyvn, N. Engels, W. Cools en K. De Martelaer en
Leren in 5 dimensies van de auteurs R. Marzano en W. Miedema. Hierbij heb ik
zeer veel over binnenklasdifferentiatie bijgeleerd. Dankzij deze boeken beschik
ik al over een 15tal interessante vragen over binnenklasdiffferentiatie tijdens
een observatiestage.
Plots dook er in verband met mijn
enquête een nieuw probleem op. Hoe zouden deze vragen beantwoord moeten worden?
Open vragen, gesloten vragen of een combinatie van beide. Na rijp beraad heb ik
de doordachte keuze genomen om een combinatie van beide te gebruiken. Open
vragen zijn vragen waarop de respondent zelf een antwoord moet formuleren,
bijvoorbeeld Welke verschillende fases gebruikt de leerkracht in zijn les? of
kun je de klassfeer beschrijven. In het rapport van het onderzoek kan gekozen
worden om ofwel een lijst met de letterlijke antwoorden op te nemen, ofwel om
de gecodeerde antwoorden in percentages weer te geven. Gesloten vragen leveren
direct cijfermatige antwoorden op. Deze maken het dus makkelijker om de enquête
nadien in cijfers om te zetten. Wat de gesloten vragen betreft, zijn er
verschillende soorten en deze kunnen op verschillende manieren worden
ingedeeld. Over deze indeling en hoeveel
open/gesloten vragen ik wil stellen, ga ik de komende weken goed nadenken. Hierdoor hoop ik een evenwichtige
enquête te kunnen bekomen.
Ik hou jullie de komende weken van de
verdere ontwikkelingen op de hoogte.
Hopelijk tot snel!
Groeten,
Thibaut
10-12-2015, 10:49
Geschreven door thibaut_s 
|