Ik ben Bartel Van Goethem
Ik ben een man en woon in Rotselaar en Mechelen (België) en mijn beroep is Lesgever praktijk autorijschool.
Ik ben geboren op 20/06/1968 en ben nu dus 56 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Planes trains and motorcycles.
Deze foto is van indertijd toen ik naar de fligthtsim ging in Brugge. Het pilotenuniform is dus niet echt
The Miracle of Flying
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return - Leonardo da Vinci
19-11-2012
Vertrek in Brussel
Een Airbus A319 met registratie OO-SSQ vertrekt vanop baan 25R in Zaventem, op weg naar Wenen. Een vlucht van ong. anderhalf uur...Gefilmd vanaf het opdraaien van de startbaan tot aan het intrekken van de flaps...
Cessna 172 landt in Luik op baan 05R, je ziet duidelijk de PAPI, links van de baan. Precision Approach Path Indicator. En hoort mooi de gesprekken met de verkeersleiding
Op 22 juli vloog ik nog eens mee aan boord van een Cessna 172, deze keer vanop internationale luchthaven Luik. We stegen op vanop RWY05R (da's in NO-richting). Het knappe op dergelijke luchthaven is dat je de gesprekken hoort tussen verkeersleiding en de andere ( grote ) toestellen. We vlogen via de Maas over de stad Luik en hadden een mooi zicht op het station luik Guillemins.
Op 1 juli kreeg ik als cadeau van mijn stiefkinderen deze vlucht aan boord van een Cessna 172XP, vanuit vliegveld Grimbergen. We vlogen naast Mechelen en via Keerbergen en Putte naar Holsbeek en terug. Ik mocht het toestel zelf besturen voor een 15-tal minuten.
Hier meer info over VFR, wat staat voor Visual Flight Rules wat vrij vertaald betekent "vliegen op het zicht"
Op 12 april vloog ik met mijn partner naar Rome Fiumicino voor een 4-daagse city trip. We vlogen met een Boeing 737-300 van Brussels Airlines ( ex Virgin Express toestel ) met reg. OO-VEK. We stegen op bij mooi weer vanaf startbaan 25R, de langste baan in Zaventem met een gewicht van 51,7 ton waarvan 7,2 ton brandstof. Er waren slechts 88 passagiers aan boord. Vliegtuig was dus maar halfvol. Bij het instappen gaf ik de chef de cabin een papier om via de piloten de vluchtinfo te bekomen die ik hier vermeldde.
Mijn eerste vlucht was een luchtdoop vanuit Antwerpen (Deurne), ergens eind jaren 70. Ik denk dat het een Cessna was. Deze vlucht ging over de haven en Doel. In juni 88 maakten we met mijn klas een luchtdoop in een Fokker 50 vanuit Antwerpen tot boven Mechelen. Ik kreeg de luchtvaartmicrobe echt te pakken toen ik voor het eerst in een jet vloog, datw as april 1997 in een B737 van Sabena om de komeet Hale-Bopp te bekijken. We maakten toen een rondje Parijs. Sindsdien was ik verzot op vliegen en dit zijn bijna al mijn bestemmingen: Londen 2X, Alicante 2X, Barcelona, Gran Canaria (Las Palmas), Florida 3X (Miami en Orlando), Mallorca, Aruba, Kopenhagen, Helsinki en Rovaniemi, Venetië via Zürich. Plus enkele luchtdopen boven België, o.a. de afscheidsvlucht van de SABENA-Jumbo in oktober 1999 en de Virgin vlucht om de tsunami slachtoffers te steunen, in januari 2005 ( in een storm nota bene ) Dit brengt mijn totaal (zorgeloze ) vliegkilometers op ong. 89914 km wat bijna 2X rond de wereld is...
Airbus A380-800 in Airbus Industrie kleuren tijdens de Parijse airshow in le Bourget op 20 juni 2009 ( mijn verjaardag ). Ongelofelijk hoe wendbaar ens til dit reusachtige toestel is.
Veel mensen hebben vliegangst ( sommigen overwinnen die, anderen zullen nooit in een vliegtuig stappen )... Meestal ontstaat die angst uit onwetendheid of slechte ervaringen tijdens een vorige vlucht. In de bibliotheek (afdeling psychologie ) kan je hierover boeken vinden of als het echt moet kan je hier zelfs cursussen voor volgen om die angst te overwinnen, met als afsluiter een echte vlucht. Op deze blog ga ik proberen zoveel mogelijk informatie te verstrekken over het fenomeen vliegen...
Pilotenhumor zegt: "A good landing is one you can walk away from... A perfect landing is if you can use the plane again" "Een goede landing is als je ervan kan wegwandelen, een perfecte landing is als je het vliegtuig opnieuw kan gebruiken." Soms moet de piloot een "harde" landing maken. Bvb. bij regen ( water op de startbaan ) zal hij harder neerkomen om door het gewicht van het landingsgestel het regenwater als het ware weg te duwen waardoor de wielen grip krijgen en het ABS-remsysteem zijn werk kan doen. Een vliegtuig landt met ong. 250 km/u dus goede grip is noodzakelijk. Eens op de grond komen de spoilers op de vleugels automatisch omhoog om de lift te breken en meer grip te geven. De flaps stonden al voluit om af te remmen en er wordt geremd op de motoren. Dit geeft veel motorlawaai ( persoonlijk vind ik dat een fantastisch geluid ). Op sommige ( korte ) startbanen word je echt in je gordel gedrukt. Hou steeds de gordel aan tot volledige stilstand aan de gate en tot het "fasten seatbelt" lampje uitgaat.