Ik ben Bartel Van Goethem
Ik ben een man en woon in Rotselaar en Mechelen (België) en mijn beroep is Lesgever praktijk autorijschool.
Ik ben geboren op 20/06/1968 en ben nu dus 56 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Planes trains and motorcycles.
Deze foto is van indertijd toen ik naar de fligthtsim ging in Brugge. Het pilotenuniform is dus niet echt
The Miracle of Flying
When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return - Leonardo da Vinci
16-10-2011
Vliegangst
Veel mensen hebben vliegangst ( sommigen overwinnen die, anderen zullen nooit in een vliegtuig stappen )... Meestal ontstaat die angst uit onwetendheid of slechte ervaringen tijdens een vorige vlucht. In de bibliotheek (afdeling psychologie ) kan je hierover boeken vinden of als het echt moet kan je hier zelfs cursussen voor volgen om die angst te overwinnen, met als afsluiter een echte vlucht. Op deze blog ga ik proberen zoveel mogelijk informatie te verstrekken over het fenomeen vliegen...
Pilotenhumor zegt: "A good landing is one you can walk away from... A perfect landing is if you can use the plane again" "Een goede landing is als je ervan kan wegwandelen, een perfecte landing is als je het vliegtuig opnieuw kan gebruiken." Soms moet de piloot een "harde" landing maken. Bvb. bij regen ( water op de startbaan ) zal hij harder neerkomen om door het gewicht van het landingsgestel het regenwater als het ware weg te duwen waardoor de wielen grip krijgen en het ABS-remsysteem zijn werk kan doen. Een vliegtuig landt met ong. 250 km/u dus goede grip is noodzakelijk. Eens op de grond komen de spoilers op de vleugels automatisch omhoog om de lift te breken en meer grip te geven. De flaps stonden al voluit om af te remmen en er wordt geremd op de motoren. Dit geeft veel motorlawaai ( persoonlijk vind ik dat een fantastisch geluid ). Op sommige ( korte ) startbanen word je echt in je gordel gedrukt. Hou steeds de gordel aan tot volledige stilstand aan de gate en tot het "fasten seatbelt" lampje uitgaat.
In Flight Entertainment: als er op deze schermen geen films vertoond worden kan je hier het verloop van de vlucht zien. Soms gebruikt men ze ook voor de safety demonstration. Dit beeld is vlak na het opstijgen in Venetië aan boord van een Swiss A320 op weg naar Zürich
VFR: ( nee, niet mijn moto ) Visual Flight Rules IFR: Instrument Flight Rules VOR: VHF ( Very High Frequency ) Omni-directional Radio range ( baken voor navigatie ) TCAS: Traffic Collision Avoidance System TOGA : Take-Off / Go-Around SID: Standard Instrument Departure STAR: Standard Arrival route EGT: Exhaust Gas Temperature OAT: Outside Air temperature TAT: Total Air Temperature FF: Fuel Flow
De lijst is eindeloos met "leuke" termen en afkortingen...
Boeing 777 ( of triple 7 ) van Air New Zealand. De 2-motorige toestellen zijn tegenwoordig bijna allemaal geschikt voor ETOPS-vluchten. Dat staat voor Extended range for Twin engine Operations. Deze ETOPS-vluchten hebben speciale apparatuur, krijgen speciaal onderhoud en moeten altijd luchthavens binnen bereik hebben waar ze binnen een bepaalde tijd kunnen landen in noodgevallen. Bvb. luchthavens waarvan ze weten dat de baan lang genoeg is, dat het weer er voldoende goed is om uit te wijken. Normaal moet een 2-motorig toestel binnen het uur aan de grond kunnen staan maar boven de Atlantische- of Stille Oceaan is dat onmogelijk. Een ETOPS-vlucht heeft nu 120 minuten tijd en soms zelfs 180 of 240 minuten. De 180-minuten certificatie kan alleen na een jaar 120-certificatie waarin geen problemen waren.
Op deze tekening van een Finnair MD-11 met als tekst " Official Airline of Santa Claus" zie je duidelijk links aan de vleugel de linkse aileron ( of rolroer ) naar beneden hangen. Zo kan het vliegtuig rollen.. Dit gebeurt gewoon door het stuur ( yoke ) naar links of rechts te draaien. Een vliegtuig kan in 3 dimensies bewegen: rollen ( hellen van de éné vleugel naar de andere ), gieren ( neus van links naar rechts bewegen ) en stampen ( neus op en neer bewegen ). De tip op de vleugel ( die bij een MD-11 wel 2m75 hoog is ) heet winglet, zorgt voor minder luchtwervelingen aan de vleugeltip, minder luchtweerstand, beter klimvermogen en minder brandstofverbruik. Een MD-11 gebruikt tijdens de start 650 liter kerosine per minuut per motor!
Vliegtuig bij iedereen wel bekend denk ik. Vloog uiteindelijk alleen bij British Airways en Air France ( de 2 landen die dit prachtig toestel ontwikkelden ). SABENA bestelde er ook maar zag nadien hiervan af.
Hawaiian Boeing 717 met op achtergrond een Boeing 767 van dezelfde maatschappij. De "vertical fin"of verticale stabilisator bevat het roer dat de piloot bedient door 2 pedalen. Door deze pedalen op de grond helemaal in te drukken bedient hij hiermee de wielremmen.
Jaren geleden tekende ik ook vliegtuigen maar daar ben ik ondertussen mee gestopt. Deze Boeing 747-400 van Thai Airways ( Royal Barge genoemd ) is een eerbetoon aan hun koning Bhumibol Adulyadej
Brussels Airport ( code BRU/EBBR ) vanuit de lucht. Duidelijk zichtbaar zijn de 3 start-en landingsban nen. Ze zijn genummerd 07L-25R, 07R-25L en 02-20. Hierbij staat de L voor Left en de R voor Right. De cijfers zijn ( zonder de nul ) de graden op een windroos. Dus baan 07-25 ligt onder een hoek van 70 en 250 graden op de windroos, wat ongeveer zuidwest is, in de richting van de heersende winden. Vliegtuigen landen en stijgen op tegen de wind in. Een simpel voorbeeld: in Orlando ( Florida ) heb je baan 18-36, dus 180-36O °... Die baan loopt dus pal van zuid naar noord.