Wij hebben gezien, dat het ware Evangelie, dat Christus en Zijn Apostelen predikten, over het Koninkrijk van God ging.
Er bestaan vele denkbeelden hierover. De Joden uit de dagen van Christus dachten, dat een Messiasfiguur hun fysieke natie langs militaire weg zou leiden om andere regeringen te onderwerpen, totdat zij over alle mensen oppermachtig zouden regeren. Later kwam het denkbeeld op, dat de Kerk het Koninkrijk vormde. Anderen geloofden, dat het Koninkrijk van God een etherisch "koninkrijk" in de harten van de mensen is. Anderen zien, dat in het verslag van het Evangelie van Mattheus "het koninkrijk der hemelen" wordt genoemd en concluderen, dat dit verwijst naar eeuwige gelukzaligheid in de hemel. Sommigen beweren ook, dat het Koninkrijk de persoon Jezus Zelf is.
"In de Bijbel is het onderwerp 'Het Koninkrijk van God / de Hemel' om twee belangrijke redenen van grote betekenis: het komt vaak voor in de eerste drie canonieke (synoptische) evangeliën van het Nieuwe Testament en de overtuiging, dat het centraal staat in de boodschap van de historische Jezus. De betekenis, die voortkomt uit een wereld van oosterse vorsten en koninkrijken, verschilt zeer van moderne westerse democratieën en wordt op verschillende manieren uitgelegd. Historisch gezien wordt dit in verband gebracht met de toekomstige staat van de verrezen, onsterfelijke heiligen; met de Kerk; met beschouwelijk kloosterleven; mystieke extase; vrome godsdienstige ervaring; met de toenemende verloste maatschappij, geïnspireerd door liefde; de toekomstige transformatie van deze wereld; apocalyptische hoop op het hiernamaals; en een open - niet omschreven zinnebeeld, die vele interpretaties mogelijk maakt". (The Anchor Bible Dictionary [Het Anchor Bijbel woordenboek] Hoofdstuk. 4, pag. 49)
Volgens de schrijver George E. Ladd (door velen beschouwd als een autoriteit betreffende het onderwerp van het Koninkrijk van God) reduceerde een bepaalde theoloog het Koninkrijk van God tot "de subjectieve wereld en begreep dit in termen van de menselijke geest en zijn relatie tot God. Het Koninkrijk van God is een naar binnen gerichte kracht, die de menselijke ziel binnengaat en in bepaalde toestand brengt. Het bestaat uit enkele godsdienstige basis waarheden, die algemeen toepasbaar zijn". Een meer recente uitleg volgens Ladd "stelt het Koninkrijk voor als de absolute, 'het geheel andere', dat de tijd en ruimte is ingegaan in de persoon van Jezus van Nazareth..." (The Gospel of the Kingdom ], pag. 15) Hij vervolgt:
"Aan het andere uiterste staan degenen, die net als Albert Schweitzer, de boodschap van Jezus over het Koninkrijk verstaan als een apocalyptisch rijk, dat door een bovennatuurlijke daad van God geïnstalleerd zal worden wanneer de geschiedenis afgebroken zal worden en een nieuwe hemelse orde van bestaan begint. Het Koninkrijk van God is in de betekenis van het woord geenszins een tegenwoordige of geestelijke realiteit; het is in alle opzichten toekomst en bovennatuurlijk". (id. pag. 15)
Ladds boek brengt ook de zienswijze of interpretaties naar voren, die "het Koninkrijk van God op de een of andere manier relateert aan de Kerk". Vanaf de dagen van Augustinus, "wordt het Koninkrijk met de Kerk geïdentificeerd". De schrijver legt uit:
"Naar gelang de Kerk groeit, groeit het Koninkrijk en wordt in de wereld verbreid. Vele Protestante theologen hebben een gewijzigde vorm van deze interpretatie onderwezen en houden vast, dat het Koninkrijk van God geïdentificeerd kan worden met de ware Kerk, die het vorm geeft in de zichtbare belijdende Kerk. Wanneer de Kerk het Evangelie in de wereld brengt, verbreidt zij het Koninkrijk van God. Een optimistische versie zegt, dat het de missie van de Kerk is om de hele wereld voor Christus te winnen en aldus de wereld in het Koninkrijk van God te transformeren". (pag. 15)
· Hebben al deze interpretaties gelijk?
· Wat is de Waarheid te midden van deze verwarring? Wat is het Koninkrijk van God?
Wat is een Koninkrijk?
Om het Koninkrijk van God te begrijpen, moeten wij ons eerst afvragen wat een koninkrijk is. De voornaamste definitie in het woordenboek van het woord "koninkrijk" is, "een staat of regering, waar een koning of koningin aan het hoofd staat".
Dit is ook de Bijbelse definitie van een koninkrijk. Vier dingen zijn noodzakelijk om een echt koninkrijk te vormen:
1. een koning of regerend persoon;
2. land of territorium;
3. onderdanen of inwoners in dat rechtsgebied;
4. wetten en een regeringsvorm.
Als wij één van bovenvermelde onderdelen eruit laten, hebben wij geen echt koninkrijk. En als wij in een of ander etherisch "koninkrijk" geloven, geloven wij NIET in het ware Evangelie!
De Waarheid over het onderwerp van het Koninkrijk wordt in Gods Woord geopenbaard. Wat de mensen denken kan interessant zijn en appelleren aan het intellect, maar de Waarheid staat in de Heilige Schrift. Johannes 17:17 "Heilig hen in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid".
De Bijbel openbaart, dat de Boodschap van Jezus over regering en bestuur gaat. Hij werd geboren om Koning voor de mensheid te worden! De profeet Jesaja schreef over Hem: Jesaja 9:5-6 "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen".
Kort voor de menselijke conceptie van Christus zei de aartsengel Gabriël aan Maria, die Zijn moeder zou worden, "Deze zal groot zijn, en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden; en de Here, God zal Hem de troon van Zijn vader David geven, en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen". (Lucas 1:32-33)
Tijdens de berechting van Jezus vroeg Pontius Pilatus Hem of Hij een koning was. "Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem". (Johannes 18:37)
Te veel mensen in deze misleide wereld zien Christus of als "het kindje Jezus in de kribbe" of als een broze zwakkeling, aan een kruis genageld. Zij denken niet na over Zijn rol als een toekomstige Almachtige Regeerder en Koning.
De Droom van Nebukadnessar
Welke vorm van regering rust op de schouders van Christus? Is het slechts menselijke devotie voor een "lieve Jezus"?
Beslist niet! Gods boodschap en Plan voor de mensheid is blijvend.
Bijna 600 jaar voor de geboorte van Christus werd de profeet Daniël geïnspireerd om over de komst van het Koninkrijk van God te schrijven.
Gedurende de Joodse ballingschap in het vroegere Neo-Babylonische of Chaldeeuwse Rijk, diende Daniël zijn meesters in het paleis van keizer Nebukadnessar. Deze wereldheerser had een levensechte droom, die hem zoveel zorgen baarde, dat hij er niet van kon slapen. (Daniël 2:1) Hij moest de betekenis weten! Daarom ontbood Nebukadnessar de magiërs, astrologen en tovenaars uit zijn hofhouding om de betekenis van de droom aan hem te openbaren. Maar deze scherpzinnige despoot vertelde zijn "vertrouwde" adviseurs zelfs niet wat hij had gedroomd! Zij werden eerst verzocht zijn droom aan hem te vertellen, zodat hij kon weten, dat hun interpretaties te vertrouwen waren. (v.2-9) Zij waren natuurlijk niet in staat dit te doen. (v. 10-11)
God had Daniël echter "inzicht in allerlei gezichten en dromen..." gegeven. (Daniël 1:17) Toen hij voor Nebukadnessar werd gebracht (Daniël 2:25) legde hij uit, "De verborgenheid waarnaar de koning vraagt, kunnen geen wijzen, bezweerders, geleerden of waarzeggers de koning te kennen geven. Maar er is een God in de hemel, die verborgenheden openbaart; Hij heeft de koning Nebukadnessar bekendgemaakt wat in de toekomende dagen geschieden zal". (v. 27-28)
Gods bedoeling hier was dus om aan deze heidense heerser te openbaren, dat er een ware God is, die het hele universum regeert, alsook wat "in het laatste der tijden" zou gebeuren. Als U het fascinerende nieuws van toekomstige gebeurtenissen op voorhand wilt begrijpen - open dan Uw Bijbel. Sla dit verbazingwekkende hoofdstuk in Daniël op en lees het zelf! Daniël 2: 31-36
"Gij, o koning, had een gezicht, en zie, er was een groot beeld! Dit beeld was hoog, en de glans ervan was buitengewoon; het stond voor u, en de aanblik ervan was schrikwekkend. Het hoofd van dat beeld was van gedegen goud, zijn borst en armen waren van zilver, zijn buik en lendenen van koper, zijn benen van ijzer, zijn voeten deels van ijzer deels van leem. Terwijl gij bleeft toezien, raakte, zonder toedoen van mensenhanden, een steen los, die het beeld trof aan de voeten van ijzer en leem en deze verbrijzelde; toen werden tegelijkertijd het ijzer, het leem, het koper, het zilver en het goud verbrijzeld, en zij werden gelijk kaf op een dorsvloer in de zomer en de wind voerde ze mee, zodat er geen spoor meer van te vinden was; maar de steen die het beeld getroffen had, werd tot een grote berg, die de gehele aarde vulde. Dit is de droom, en de uitlegging daarvan zullen wij de koning zeggen".
Betekende deze droom iets? Ja, want God had het geïnspireerd! Het was profetisch. Toch denken sommige mensen, dat Bijbelse profetie slechts welluidende poëzie is - en geen leidend, voorspellend doel dient. Anderen geloven, dat profetie inderdaad betekenis heeft, maar dat wij onmogelijk kunnen ontcijferen wat de betekenis is - tenminste niet eerder dan na haar vervulling en zelfs dan nog niet. Dan zijn er nog anderen, die het idee onderschrijven, dat de profetische betekenis onderhevig is aan persoonlijke interpretatie.
Deze zienswijzen verwerpen of verdraaien een belangrijk aspect van de Boodschap van Christus. En omdat meer dan een vierde deel van de Bijbel profetie is, maken dergelijke zienswijzen over profetie, een belangrijk deel van Gods Woord onbruikbaar voor ons.
Toch zegt God ons: "Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig" ( 2 Timotheus 3:16) en Openbaring 19:10 leert ons dat:
09-08-2011 om 15:11
geschreven door The Reminder
|