Inhoud blog
  • “Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij
  • “Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij
  • Wat is het Evangelie van het Koninkrijk? (vervolg)
  • Wat is het Evangelie van het Koninkrijk 1?
  • INLEIDING
  • OOK UW LEVEN KAN ANDERS WORDEN !!!
  • VOOR WIE IS JEZUS GESTORVEN ?
    Jezus Christus komt zeker terug !!!
    Categorieën
  • Openbaring (0)
  • Betekend geloven nog iets vandaag?
    Komt Jezus Christus echt terug?
    08-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOOR WIE IS JEZUS GESTORVEN ?
    Als we ons voor deze vraag plaatsen, voor wie is Jezus gestorven, en denken aan de antwoorden, die er in den loop der tijden door mensen op gevonden zijn, voelen we een grote dankbaarheid voor het feit dat God er in Zijn Woord zelf het antwoord op gegeven heeft.

    De voorrechten van Israël als volk, door de apostel Paulus genoemd in Romeinen 3:1-2 en 9:4-5, waren voorrechten die wij, behorende tot de heidenen, niet bezaten.

     De absoluut verloren toestand van het menselijke geslacht wordt in al zijn vreselijkheid omschreven in de volgende tekst:

     Efeze 2:11,12:

    "Daarom gedenkt dat gij die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werd van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt; dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls; al vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld."

    De Apostel Paulus in Romeinen 3:9 -19 maakt elke poging om voor deugdzame mensen een uitzondering te maken, onmogelijk:

     Romeinen 3:10

    "...Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;..."

     Welk heerlijk licht schijnt in deze duisternis, als we lezen waarom God alles onder de zonde besloten heeft, op een zodanige wijze, dat Hij zowel het goede als het slechte in den mens volkomen terzijde heeft gezet. Luister:

    Romeinen 11:32

    "...Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn."

    Galaten 3:22

    "Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden".

    Eerst dus: geen onderscheid wat Gods (rechtvaardige) veroordeling betreft van alle mensen.

    Maar nu: is er geen onderscheid wat betreft de rijkdom Zijner genade voor alle mensen (over allen, die geloven, Romeinen 3:22).

    Niet als Jood, maar als lid van Zijn Gemeente, waarin is er geen sprake is van noch Jood noch Griek, kan de apostel nu door de Heilige Geest zeggen:

     Efeze 2:4-7 :

    "Maar God, die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden) en heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus, opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemende rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus."

    Welk een grote liefde heeft God ons betoond, dat Hij ons levend gemaakt heeft toen wij dood waren voor Hem door onze zonden. Het was Zijn eeuwige liefde, die Hem bewoog, barmhartig te zijn, voor Israël, als voor het heidendom, gelijk de apostel zegt:

    Romeinen 11:33

    "..opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn". "0, diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen!"

    Vroeger waren we zonder Christus, zonder hoop en zonder God. Wij waren dood door onze misdaden en onze zonden. Nu worden wij 'levend gemaakt', en vervuld met 'blijdschap en vrede door het geloof'. Nu zijn wij gerechtvaardigd en ' hebben vrede met God door onzen Here Jezus Christus.

    Welk een tegenstelling

     En toch bent u in de ene toestand of in de andere. Een andere toestand is niet mogelijk. Of u bent onder het vroeger, of onder het 'nu'. Beide toestanden omvatten het ganse menselijke geslacht, zodat het ganse mensdom volgens Gods Woord verdeeld wordt in slechts twee groepen: één groep 'zonder Christus', en één groep 'in Christus'.

     De Here God , 'die niet wil dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen', heeft in deze tegenwoordige tijd het ganse menselijke geslacht in een volkomen veranderde positie ten opzichte van zichzelf gebracht door de werkelijke oorzaak van de vijandschap weg te nemen, hierdoor was Hij:

     2 Korinthe 5:19

    "..de wereld met zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende;."

    De dood van Christus is voor de gehele wereld. Zijn werk aan het kruis strekt zich uit tot iedereen en voor wie dit leest in het bijzonder.

    Johannes 1:29

    "Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt,"

    Johannes 3:16

    "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe,"

    2 Korinthe 5:15

    "..Als die dit oordelen, dat indien één voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn,"

    1 Timótheüs 2:4

    "..Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen,"

    Hebreeën 2:9

    "Opdat Hij door de genade Gods voor allen den dood smaken zou,"

    1 Johannes 2:2

    "En Hij is een verzoening voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld,"

    Jesaja 53:5,6

    "Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg. Doch de Here heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen,"

    Nu blijkt het zeer duidelijk, dat Jezus stierf in de plaats van iemand anders, en die 'iemand anders' is: iedereen, zodat een zendeling, die in het meest woeste en onherbergzame deel van de wereld komt, kan zeggen tot die mens: "Jezus Christus is voor U gestorven."

     Boven aangehaalde Schriftplaatsen (Staten vertaling) openbaren het universele werk dat God voor allen volbracht heeft:

    2 Corinthe 5:15

    " ..Één voor allen gestorven..,"

    M.a.w.: "Een zaligheid voor allen, als genadegift voor een ieder die gelooft."

    Op de meest duidelijke wijze leert de Heilige Schrift dat Jezus Christus een Plaatsvervanger is voor anderen. Hij stierf, opdat anderen niet behoefden te sterven. Wat Hij gedaan heeft, hoeft niet weer gedaan te worden. Christus deed een werk voor allen op zulk een wijze dat God volkomen bevredigd is. De woorden, waarin de Heilige Geest de universele strekking van dit werk openbaart, kunnen niet misverstaan worden.

    De Bijbel leert:

    ten eerste: dat elk mens een zondaar is.

    Vervolgens: dat de dood van Jezus Christus voor elke zondaar zijn persoonlijke betekenis heeft; en dat de persoonlijke verhouding van elk mens tot Christus en zijn werk zijn eeuwige staat bepaalt.

     'Alle mensen', 'allen', 'een iegelijk', 'de gehele wereld;' deze woorden zijn duidelijk genoeg.

     Indien een zondaar het plaatsvervangende werk van Jezus Christus niet aanvaardt, heeft de dood van Christus slechts een veroordelende betekenis voor hem. Maar allen die Hem aangenomen hebben, zijn daardoor, rechtvaardig voor God gerekend.

    Vóór dat onze Heer en Heiland Zijn geest van Zich liet, toen Hij aan het kruis hing, zei Hij: "Het is volbracht."

    Hiermee gaf Hij te kennen, dat van Godswege het oordeel der zonde gedragen was. Er was nu een rechtvaardige grond gelegd, waarop voor iedere zondaar een volkomen zaligheid verkrijgbaar is. De dood van Christus redt weliswaar niet alle mensen, doch stelt de mensen in staat gered te worden. Door de dood van Jezus is God in staat hen die 'dood waren', levend te maken met Christus. "Want God was in Christus de wereld met Zich zelven verzoenende." Het woord 'verzoenende 'heeft hier niet de betekenis van 'een geschil bijleggen', doch van 'een onderlinge betrekking veranderen'. Let wel: God verandert niet, maar Hij heeft de toestand, waarin de wereld tot Hem stond, veranderd door de dood van Jezus. God heeft zelf de nodige bemiddeling tussen, Zijn Eigen Rechtvaardige Persoon, en een zondige wereld tot stand gebracht. Door de wereld een Middelaar te verschaffen, en de rechte grondslag voor bemiddeling aan te wijzen, wordt de wereld niet gered, maar de rechtvaardiging van zondige mensen door een Rechtvaardig God is nu mogelijk geworden.

     Dit wordt duidelijk wanneer we weten, dat het woord 'verzoening' in 1 Johannes 2:2 in de grondtekst de naam aanduidt van het deksel van de Ark van het Verbond, zodat we die tekst zouden kunnen vertalen door:

    "en Hij is het Verzoendeksel voor onze zonden, en niet alleen voor de onze maar ook voor de zonden der gehele wereld."

    Het met bloed gesprengde Lichaam van onzen Here Jezus Christus is het Nieuwtestamentische 'Verzoendeksel', waar 'allen', 'een ieder', en 'de gehele wereld'. Wanneer we onze eigen doemwaardigheid erkennen , kunnen we om de hand te leggen op het Lam van God, zodat God aan een ieder met deze ingesteldheid, de zaligheid kan schenken.

    Daar, en daar alleen kan een heilig en rechtvaardig God een verloren zondaar ontmoeten. Op hetzelfde ogenblik dat een zondaar door het geloof Jezus Christus aanneemt als zijn Verlosser en Zaligmaker, wordt de rechtvaardigheid Gods zijn deel, en bezit hij de zaligheid.

    Vanaf dat ogenblik vangt dan een nieuw en bijzonder werk Gods aan in de gerechtvaardigde.

    Deze uit genade zalig geworden zondaar is dan een nieuwe schepping geworden. Hij begint nu een nieuw leven met nieuwe behoeften en een nieuwe verantwoordelijkheid.

    Het werk van God voor allen, en Zijn werk in de gelovige vormen samen 'den uitnemende rijkdom Zijner genade voor de tegenwoordige tijd, doch alles als vrucht van de kruisdood van Christus. Alles is tot eer van Jezus christus.

    Er blijkt dus duidelijk, dat de zaligheid, zowel wat betreft de rechtvaardig making, als het nieuwe leven dat daar op volgt, nooit een werk kan zijn van de zondaar, maar uitsluitend een werk is van God voor, en in de mens.

    Dit is wat God bedoelt met de verkondiging van het Evangelie. Hij wacht op de persoonlijke erkenning en aanvaarding van hetgeen Hij in Christus voor de wereld beschikbaar heeft gesteld.

    2 Corinthe 5:20-21

    "Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen! Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem."

    Misschien zegt u: “Dit is zo nieuw voor mij” Moet ik dan niets anders doen dan het offer van Jezus aanvaarden voor de verzoening van mijn zonden? Jazeker! Dit is de blijde boodschap! Dit is Gods Liefde! Hijzelf heeft de oplossing gebracht. Hij houdt van u!

    Zoals de natuurlijke geboorte in deze wereld voor alle mensen op dezelfde manier gebeurt, zo gebeurt ook de Wedergeboorte in het Koninkrijk Gods voor alle mensen op dezelfde wijze. Prijs Zijn Grote Naam. Halleluja!!

    Wij kunnen de genade nooit verdienen, het is een geschenk van God. Om het aan te nemen moet u zich omkeren, met uw gezicht naar hem, om dit geschenk aan te nemen.

    U moet zich bekeren, wedergeboren worden, opgroeien in Zijn genade en dan de werken doen die Hij voor u bestemd heeft.

    08-08-2011 om 15:16 geschreven door The Reminder  




    Archief per dag
  • 15-08-2011
  • 09-08-2011
  • 08-08-2011


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs