De vakantie komt eraan en dus hebben we het afgelopen weekend nog wat verder gewerkt aan de baan.
De containerterminal die we al enkele jaren hebben werkt nu volledig naar behoren. Enkel het halen en afzetten van containers verloopt nog wat stroef. Dat zal ik wel oplossen met een elektromagneet.
Vandaag zijn ook twee nieuwe locs toegekomen. Welke dat zijn, zien jullie morgen als ik de foto's toevoeg!
Op mijn website kunnen jullie ondertussen ook de fotolijsten bekijken, evenals nog andere documenten.
De updates van deze blog hebben een hele tijd stilgelegen, maar ik hoop dat het nu beter wordt met het aanbreken van de vakantie!
Het probleempje bij de 5541 blijkt dan toch niet op 1 2 3 opgelost te zijn. Er is een probleem met de overbrenging naar de tandwielen, de loc zelf krijgt wel stroom (het geluid gaat).
Verder ben ik ook op het idee gekomen om de wagons van een nummer te voorzien. Zo kunnen ze opgevolgd worden als er herhaaldelijk problemen voordoen.
Als de laptop er is deze zomer, zal het nog makkelijker zijn om alles digitaal bij te houden.
Ik heb ook al een ideetje voor mijn stationnetje aan te leggen; Het zou een zijspoor zijn met daarop een klein kopspoor (= een doodlopend spoor voor enkele wagons)
Vanmiddag kwam ik op het idee om het baanplan te wijzigen. Er zou 1 spoor volledig moeten verdwijnen, en enkel in het station een kleine uitwijkmogelijkheid voorzien, eventueel met een klein vrachtspoortje.
De 5541 had vandaag ook een mankement, maar ik heb nog geen tijd gehad om te controleren wat er mis was. In ieder geval wou hij niet meer verder. We hebben hem dan maar op de trein gezet die hij achter zit had en een elektrische loc als noodoplossing genomen om de 5541 naar het werkspoor te brengen. Ik hoop enkel dat de tandwielen niet versleten zijn...
Vandaag weer wat kleine dingen gedaan, onder andere een ledje gemaakt en een gaatje geboord voor de kabels van het testspoor om aan de locs te werken.
In de toekomst zou ik graag een stukje spoor maken waar er wisselstroom of gelijkstroom kan worden opgereden. Mits een eenvoudige omschakeling kan je dus omschakelen.
In theorie is dit perfect mogelijk, in de praktijk zal het even zoeken zijn naar het juiste materiaal.
Vandaag ook nog een kop-staart aanrijding gehad, gelukkig wel zonder schade!
Ik heb ook nog plannen in mijn hoofd om een groot bord te hangen aan de muur waarop je de treinen kunt volgen. Zo zie je welke sporen bezet zijn en welke dus niet. Dit klusje zal ook niet op 1 2 3 gedaan zijn. Maar eerst het schaduwstation nog, en dan zien we wel!
Afgelopen weekend was het weer zover: 4 dagen vrij!
We zullen beginnen bij het begin dus met zaterdag. Toen zijn we naar Duitsland gegaan, meerbepaald naar Bochum-Dahlhausen, waar een museumvereniging zijn onderkomen heeft. We zijn er vorig jaar als eens geweest, maar ik was nog steeds onder indruk! Foto's op aanvraag via mail.
Zondag dan: barbeque bij een treinbestuurder, meer uitleg hoeft dit niet denk ik?
Maandag en dinsdag: modelbouw. We hebben niet zoveel speciaals gedaan (lees niets) De plannen voor een schaduwstation zijn er en zullen misschien deze zomer uitgevoerd worden. Eerst moeten er nog worden voortgedaan aan de blokbeveiliging, en de verdere afwerking aan de achterkant van onze kamer wara het dorp staat.
We zien dus wel, we hebben nog een hoop werk te doen voor er een schaduwstation komt!
Gisteren hebben we weer even aan de baan voortgewerkt. Wegens het niet meer in voorraad hebben van plastieken isolators kan er niet worden voortgedaan aan de bloksecties. Er zijn nu al 2 blokken volledig af, voor de andere moeten we op isolators wachten.
Deze namiddag hoop ik 1 blok volledig automatisch te laten werken.
Ik hou jullie op de hoogte
PS: de kersverse M2's worden nu getrokken door de 6218, de 5541 dient nu voor het slepen van werktreinen (met sound!)
De dagen dat ik niet vermeld ben ik thuis gebleven om op de pc te spelen. Foto's zijn te verkrijgen mits een mailtje.
Dinsdag 3/4: spotten Wetteren Woensdag 4/4: naar Momignies, de laatste 60'ers gaan bewonderen Donderdag 5/4: gespot in de Bocht van Ekeren Vrijdag 6/4: de EM130 gespot te Schellebelle Zaterdag 7/4: een treinbestuurder die ik ken gespot in Wetteren met 5 13'en die hij overbracht Zondag 8/4: "Spoorwegen voor Toeristen" in Blankenberge
Dinsdag 10/4: gespot in Wetteren, er reden die dag opleidingsritten van ERS met de ERS6602, dit is een class66 Woensdag 11/4: modelbouw, toen had ik gevonden hoe ik die relais kon laten werken Donderdag 12/4: Landen-De Panne Vrijdag 13/4: modelbouw Zaterdag 14/4: modelbouw Zondag 14/4: modelbouw, 2132 gespot in Schellebelle die 8 13'en overbracht
De afgelopen week niets bijzonders (lees niets) gedaan en dus geen blog-updates.
Het spotten van woensdag ging onverwachts niet door, ondanks het betere weer. Het werd zaterdag goedgemaakt door een ritje Wetteren-Eeklo-Ronse-Eeklo-Wetteren! U raad het al, een dagje op de 41 dus. De rammelkar van dienst was de 4167. Na al die verhalen over "zonder diesel gevallen" schrok ik wel een beetje dat het bij ons niet zo was. Bijna 20 min stilstand in Eeklo, bijna 30 min in Ronse . De NMBS moet dus duidelijk niet bezuinigen!
Vandaag te horen gekregen dat onze relais dan binnen waren. Woensdag of zaterdag gaan we er dus om. Dan begint een nieuw project 'seinen' dus en zal de baan een grondige metamorfose ondergaan. Daar zijn vandaag reeds de voorbereidingen voor getroffen.
Vrijdagavond en zaterdagnamiddag was het weer "modelbouw-time"
De wissels die ik al had uitgerust met een lampje weigerden natuurlijk dienst, het lampje bleef gewoon branden Dan maar opzoeken wat de oorzaak is... De deurbel (lees ontkoppelrail) heb ik ook weer kapot gekregen
Het zijn allemaal maar kleine dingen, maar ze moeten wel gebeuren hé!
Woensdag hopelijk gaan spotten! Als het weer tegenvalt zal het met de paraplu worden
Gisteren bestond de blog 1 maand, het was de bedoeling om hem in februari al te hebben! Vandaag dus 'officieel' 1 maand! Mogen er nog vele volgen!!!
Zoals jullie gisteren al konden lezen was onze soldeerbout kapot. Vandaag na school zijn we direct om een nieuwe gereden.
Ik heb hem direct 'getest' door nog 2 wissellampjes te solderen, man wat een prutswerk! Wat er allemaal moet gebeuren voor zo 1 wissellampje:
*Boor eerst door de opening waar je een kotje kan opzetten, in de plaat (voor de draadjes). *Je schuurt of vijlt het resterende plastiek weg van het verhoogje voor het kotje. *Je haalt het beschermingsdeel van de wissel. *Slijp de contacten door aan het begin en einde van de wissel zodat de rail geïsoleerd wordt. Welke je moet doorslijpen is afhankelijk van wanneer het lichtje moet branden. *Vervolgens slijp je aan de wisseltongen een biel halfdoor, die ene aan de oorsprong van de tong geeft stroom door aan de rails. Als je dit niet doet dan is je rail niet geïsoleerd, en welke je moet doorslijpen is afhankelijk van wanneer het lampje moet branden. *Steek het ledje nu door de opening en soldeer de draadjes aan de gepaste 'klem'. De korte is voor de middengeleider, de lange voor de rails! Je moet dus al zeker zorgen dat je 1 draad aan de lange klem van de rechte rail gesoldeerd hebt (is te zien in welke stand het lampje moet branden). *De weerstand moet aan het langste stukje van de led komen. *verzet de wissel zodat je zeker bent niet niets van je draden/weerstand/soldeer in de weg zit. *Zet het beschermingsdeel er terug op en sluit de wissel aan.
BELANGRIJK: Als het wissellampje lang moet branden, is het best dat je de weerstand onder de tafel hangt. Deze wordt namelijk nogal vlug warm en anders heb je misschien voor dat de bescherming van de wissel smelt en de wissel rijp is voor de vuilbak (of wisselstukken natuurlijk).
Nog een wissel of 25 te gaan... Ik schat max. een uurtje per wissel (dan mogen er natuurlijk geen grote problemen opduiken). Nog heel wat werk dus, maar kom, je moet er iets voor over hebben!
In de late namiddag weer begonnen aan de lichtjes op de wissels. Blijkbaar had ik er al 1 verkeerd aangesloten want die bleef maar branden. Dit 'probleem' is ondertussen al opgelost en straks mag de wissel weer op zijn plaats!
Hopelijk kunnen we zaterdag om de relais (als ze al binnen zijn teminste)!
Ook heb ik het net weer gekund om de soldeerbout weer kapot te doen, en natuurlijk zijn alle winkels net dicht Wachten tot morgen dus voor een nieuwe soldeerbout, of soldeerpunt!
Met het feit dat de dagen aan het lengen zijn heb ik ook meer en meer zin om te gaan treinspotten, zoals ik volgende woensdag ga doen. Wel een dilemma: of treinspotten, of verder doen aan de modelbaan, maar soit, er komen nog genoeg vakanties
Voor het laatste nieuws omtrent treinen kunnen jullie altijd om mijn forum terecht!
We zullen er nog maar een beetje reclame voor maken zeker?
Het verlanglijste voor wat er allemaal te doen stata in de vakantie raakt maar niet weg. Ik zou nog verder moeten doen met het schilderen van de rails en met de (perron)verlichting
Zo meteen een telefoontje doen naar go-rail, en als de relais binnen zijn dan kan er vanavond (!) al in blok worden gereden!!!
Station steekt in nieuw jasje Hele gebouw verhuist binnen drie jaar
Oostkamp - De renovatie van het Oostkampse stationsgebouw en schuilhuisje is voltooid. ,,De renovatie was dringend nodig voor het comfort en de veiligheid van de reizigers'', zegt NMBS-woordvoerder Geert Dierckx. In 2010 wordt het gebouw verplaatst.
Het neoclassicistische stationsgebouw dateert uit 1865 en is ontworpen door architect Henri Fouquet. De opvallende luifel, het stationsgebouw, het dienstgebouw en het schuilhuisje aan de overkant van de sporen werden in 1997 als monument beschermd.
Afbraak
Wegens de erbarmelijk staat waarin het verkeerde, besloot de NMBS het gebouw te renoveren. De werken zijn in augustus begonnen en zijn nu voltooid. Het prijskaartje bedraagt 59.000 euro.
,,De renovatie was dringend nodig voor de veiligheid en het comfort van de treinreizigers'', legt woordvoerder Geert Dierckx uit. ,,Voortaan staan de wachtenden opnieuw droog onder de gerenoveerde luifel.''
Door de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge zal het stationsgebouw voorzichtig worden afgebroken en in zijn huidige staat elders in Oostkamp worden heropgebouwd. De werkzaamheden voor het derde en vierde spoor in Oostkamp zijn gepland rond 2010.
,,De NMBS schenkt veel aandacht aan het historisch patrimonium en tracht de treingebruikers in zo comfortabel mogelijke omstandigheden in haar stationsgebouwen te ontvangen'', voegt Dierckx er nog aan toe.