Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in het gastenboek
swfjvh en trainfreak4403
Voor alle treininfo moet je hier zijn! Welkom op deze blog die over treinen, zowel groot en klein, gaat.
20-02-2007
20/02
Vandaag weer wat aan modelbouw gedaan.
Er is voortgewerkt aan de betere afwerking van de ledjes voor de wissels. Ik heb een manier gevonden dat ik een wissel op 30 minuten met een ledje kan uitrusten. Er zijn al 2 wissels gedaan, er moeten er nog een dertigtal gedaan worden...
Hopelijk kunnen we vlug beginnen aan de bloksecties, want vandaag hebben we weeral enkele botsingen voorgehad We zullen morgen wel zien of de relais al binnen zijn.
Omdat er omleidingen waren door werken op L50a, zijn we deze namiddag gaan spotten langs L75. Aan passagierstreinen was geen gebrek, maar we hebben bijna geen enkele cargo gezien.
Treinbestuurders leggen enkele uren het werk neer Stakers protesteren tegen hoge werkdruk
Dendermonde - De zeventig treinbestuurders van de stelplaats Dendermonde legden van gisterochtend vroeg tot 15 uur het werk neer. Reden van de staking was volgens het gemeenschappelijk vakbondsfront de hoge werkdruk. Het treinverkeer liep vertraging op.
Deze staking is noodzakelijk'', onderstreept treinbestuurder Herman Verwaeren uit Dendermonde. ,,Al maanden wijzen we er de directie op dat er gaten in de personeelsbezetting gaan vallen, wegens mensen die met pensioen gaan. Maar onze oproep valt in dovemansoren. Gevolg is dat er personeel te kort is en dat het heel moeilijk wordt om vrij te nemen. Als we een dag vakantie willen, moeten we dat twee maanden op voorhand aanvragen. Naar een begrafenis gaan van een neef, nicht, tante of oom mogen we vergeten. We kunnen er geen dag voor vrij nemen.''
,,Tegen eind dit jaar gaan zeven of acht treinbestuurders met pensioen'', vullen de vakbondsafgevaardigden Luc De Smet (ACV), Luc Pauwels (OVS) en Rudy De Feyter (ACOD) aan. ,,Vele van de mensen nemen eerst al hun vakantie op en werken dus nu al niet meer of stoppen binnenkort.''
,,Die mensen moeten zo snel mogelijk worden vervangen, maar dat gebeurt niet. Nochtans heeft de directie perfect zicht op wie met pensioen gaat. Daar komt nog bij dat nieuwe treinbestuurders pas na drie maanden opleiding aan de slag kunnen. Concreet eisen we op 1 maart vijf nieuwe treinbestuurders voor Dendermonde.''
Akkoord bereikt
Rond de middag gingen directie en treinbestuurders rond de tafel zitten en werd een akkoord bereikt. Volgende week gaan twee nieuwe treinbestuurders aan de slag en tegen 1 april komen er nog eens vier extra treinbestuurders naar Dendermonde. De vakbonden schaarden zich achter dit compromis en om 15 uur gingen de treinbestuurders opnieuw aan de slag.
De Bond voor Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) was niet te spreken over de stakingsactie. Uit heel Vlaanderen werden treinbestuurders naar Dendermonde gestuurd, maar het treinverkeer liep onvermijdelijk vertraging op. ,,We vinden een onaangekondigde werkonderbreking onaanvaardbaar. De reizigers worden gegijzeld. Een hoge werkdruk doet zich niet van de ene dag op de andere voor. Directie en stakers moeten zo snel mogelijk tot een vergelijk komen.''
Gisteren nog de koppeling van de 8024 een beetje afgeslepen omdat die nooit wou afkoppelen (met de telex omhoog).
Vanmiddag was de kermis al open om 14u, gelukkig is de muziek nu al stiller (moet straks slapen) Ook kwam Eric (mede treinspotter) op bezoek om de 5907 op foto vast te leggen!
Vandaag zijn we onze nieuwe loc gaan halen. Het betreft de 5907.
Een beetje achtergrondinformatie: De 59'ers waren de eerste diesellocoomtieven (HLD) bij de NMBS. Ze kwamen in dienst midden de jaren 50. Nu zijn er slechts 2 exemplaren in goede staat bewaard: de 5941 bij het TSP en de 201.010 (latere 5910) bij het historische patrimonium van de NMBS. Wie foto's of filmpjes wenst dient maar een mailtje te sturen!
De kudde schapen die we besteld hadden staat ondertussen ook al op zijn plaats.
Vandaag kreeg ik bijna spijt dat ik een pc heb. De partitie waar 99% van al mijn data opstaat was bijna verdwenen. Meer den 6 000 treinfoto's, bijna zomaar weg
Gelukkig heb ik een goeie back-up die werkte.
De pc staat nu terug in orde en zo meteen gaan we voortwerken aan de baan.
Jawel, ook de woensdagnamiddag wordt er voortgebouwd!
-Vandaag de ondersteuningen geoptimaliseerd, het was eigenlijk wel nodig ook. Daarbij enkele kabels moeten herdoen omdat ze waren losgekomen. -Voorbereiding ledjes wissels, hoewel ik nog steeds niet weet hoe -Zeer kleinschalig begonnen aan het leiden van de kabels in kabelgoten. -Enkele kabel weggewerkt die vroeger zichtbaar lagen. Gaatjes geboord en daarin de kabels naar de onderkant geleid.
Toen ik vanmiddag naar huis reed lag er nog sneeuw op de velden en in het gras. Ook zou er een 55'er rijden naar Zeebrugge. Maar ik zag het niet zitten om hem op te wachten in de koude!
Het komende weekend is er kermis 50m. verder. Benieuwd hoe laat het zal worden...
Nu zijn we al een heel eind gevorderd met de baan.
De vorderingen: -Reeds 1 schakelaar hangt verborgen en heeft een verklikkerlichtje. -Het lichtje van de kruiswissel brand ook al als het zin heeft. Toch beter dan niets! -De ontkoppelrail is elektrisch aangesloten en werkt naar behoren! -Alle schakelaars zitten nu onder de baan en met een verklikker ledje. Hierbij is wel nog een klein probleempje maar daar zal ik straks wel een oplossing voor vinden. -Er zijn plannen om al onze wissels (35 in totaal) met een ledje uit te rusten. Als er zondag nog tijd over is doen doen we een test op 1 wissel en als dat mogelijk is beginnen we eraan! -Er zijn 'gootjes' gehangen voor de kabels. Die worden ontdaan van alle hindernissen en dan aan elkaar gesoldeerd.
In de hoop, en angst voor het vele werk, zijn de bestelde relais waarschijnlijk komende week binnen. Een nieuw tijdperk zal dan ingaan
In de loop van de avond hebben we vandaag nog wat voortgedaan. -Ontkoppelrail uitgenomen en getest om elektrisch aan te sluiten, achteraf ook geverfd. -Schakelrail voor bloksecties uitgenomen en geverfd samen met nog enkele kleine rails.
De werktrein getrokken door de 5541 had een koppelingsbreuk. De Duitse 365 709-5 had de eer om de ontkoppelde wagons, met Telex-koppeling omhoog, op te duwen naar de bundels waar de wagens werden aangekoppeld. Zo konden de werken toch nog verdergaan.
Vandaag een tweetal uurtjes gemodelbouwd. Resultaat:
-De pas toegekomende ledjes uitgetest door er een weerstand tussen te plaatsen en aan te sluiten aan de 'kleine' transfo. -Schakelaarkop staat niet langer meer op zijn kop. -Schakelaar voor de baanverlichting aan/uit staat nu onder de ban gemonteerd. -Enkele 'lusterklemmen' vervangen door de draadjes aan elkaar te solderen. De lusterklemmen worden gebruikt bij het volgende project. Het gebruik van gesoldeerde draden is wel goedkoper, maar moeilijker om later draden bij te voegen.
Een fototje van vandaag:
We zien de 6218 met de langste combinatie die mogelijk is op onze baan.
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.