Gisteren bestond de blog 1 maand, het was de bedoeling om hem in februari al te hebben! Vandaag dus 'officieel' 1 maand! Mogen er nog vele volgen!!!
Zoals jullie gisteren al konden lezen was onze soldeerbout kapot. Vandaag na school zijn we direct om een nieuwe gereden.
Ik heb hem direct 'getest' door nog 2 wissellampjes te solderen, man wat een prutswerk! Wat er allemaal moet gebeuren voor zo 1 wissellampje:
*Boor eerst door de opening waar je een kotje kan opzetten, in de plaat (voor de draadjes). *Je schuurt of vijlt het resterende plastiek weg van het verhoogje voor het kotje. *Je haalt het beschermingsdeel van de wissel. *Slijp de contacten door aan het begin en einde van de wissel zodat de rail geïsoleerd wordt. Welke je moet doorslijpen is afhankelijk van wanneer het lichtje moet branden. *Vervolgens slijp je aan de wisseltongen een biel halfdoor, die ene aan de oorsprong van de tong geeft stroom door aan de rails. Als je dit niet doet dan is je rail niet geïsoleerd, en welke je moet doorslijpen is afhankelijk van wanneer het lampje moet branden. *Steek het ledje nu door de opening en soldeer de draadjes aan de gepaste 'klem'. De korte is voor de middengeleider, de lange voor de rails! Je moet dus al zeker zorgen dat je 1 draad aan de lange klem van de rechte rail gesoldeerd hebt (is te zien in welke stand het lampje moet branden). *De weerstand moet aan het langste stukje van de led komen. *verzet de wissel zodat je zeker bent niet niets van je draden/weerstand/soldeer in de weg zit. *Zet het beschermingsdeel er terug op en sluit de wissel aan.
BELANGRIJK: Als het wissellampje lang moet branden, is het best dat je de weerstand onder de tafel hangt. Deze wordt namelijk nogal vlug warm en anders heb je misschien voor dat de bescherming van de wissel smelt en de wissel rijp is voor de vuilbak (of wisselstukken natuurlijk).
Nog een wissel of 25 te gaan... Ik schat max. een uurtje per wissel (dan mogen er natuurlijk geen grote problemen opduiken). Nog heel wat werk dus, maar kom, je moet er iets voor over hebben!
01-03-2007 om 22:17
geschreven door trainfreak 
|