Van Lochristi naar Bolzano 19/06/2016 - 28/06/2016
23-06-2016
Rit 5 Rothenburg o/d Tauber/Donauwörth
Ondanks de zware rit met hoge temperaturen gisteren, en mijn late aankomst in het hotel (= minder rust), sta ik deze morgen toch op met een goed gevoel in de benen.
Doordat het gisteren zo laat was, besluit ik om na het ontbijt eerst nog een kijkje te nemen in de stad, en enkele foto's te nemen. In de warmte moet ik toch rijden vandaag, en uiteindelijk maakt het niet echt uit wanneer ik in mijn hotel arriveer.
Vandaag gaan de eerste kilometers niet zo fel op en neer en kan ik rustig in mijn ritme komen. Ik rijd vandaag ook via een totaal ander stuk Romantische Strasse dan gisteren, veel meer afwisseling, en een heel stuk mooier ook. De route gaat vooral via rustige landelijke wegen met af en toe zelfs onverharde wegen door de bossen. Aangenaam fietsen hier, ver weg van het drukke verkeer. Wat mij tijdens de reis ook al is opgevallen, is dat je langs de Duitse wegen, geen papiertje,blikje,flesje of andere vuiligheid tegenkomt. Terwijl in België sommige wegen eerder op een vuilnisbelt lijken. Het zal aan de mentaliteit van de bewoners liggen zeker ?
Mijn middagpauze neem ik vandaag in het mooie stadje Dinkelsbühl met zijn kleurrijke huizen op de wijnmarkt. Met mijn ervaring van gisteren in het achterhoofd neem ik toch maar een iets kortere pauze. Gelukkig wordt het vanaf hier ook iets "vlakker" !
Na de middag gaat het parcours in dezelfde stijl verder, maar begin ik toch wel weer last te krijgen van de warmte (max 39,8 op de gps). Ik moet dan ook weer noodgedwongen meer pauzes inlassen, want het heeft geen zin om extra drank mee te nemen omdat die na een kwartier al warm is.
Mijn eindbestemming van de dag is Donauwörth, waar de rivieren Wörnitz en Donau samenvloeien.
Deze nacht heb ik in het hotel in Aschaffenburg, noodgedwongen een uurtje naar het brandalarm moeten luisteren,...weg goede nachtrust dus.
Bij het verlaten van het hotel gaat het de eerste 25 km flink op en af, met enkele "klimmetjes" van boven de 10% direct, kwestie van opwarming kan dat tellen. Ik heb voor de eerste 30 km dan ook 2 uur nodig. Daarna blijft het op en neer gaan via een bosrijke omgeving tot ik na ongeveer 85 km rond 12u30 aankom in Würzburg aan de Main. Vanaf hier begint ook de Romantische Strasse, die ik de volgende 460 km zal volgen, maar eerst neem ik een pauze om iets te eten, en neem ik een kijkje in de stad.
Rond 13u30 vertrek ik er terug om nog 105 km van de Romantische Strasse te volgen. Het gaan trouwens nog 105 zware kilometers worden, want ik krijg vandaag het dubbele van de hoogtemeters van de vorige dagen onder de wielen geschoven. Met als "hoogtepunt" eentje van bijna 3 km met een maximum stijgingspercentage van 16%,...
Het is vandaag ook de langste rit van de reis (188 km) en bovendien maakt ook de hitte de rit extra zwaar. Temperaturen tot 36 graden !!!
Ik kan mijn vooropgestelde snelheid van 20 km/u (fietsen zonder stops) wel aanhouden, maar ik ben genoodzaakt om meerdere drankpauzes in te lassen (6 liter gedronken vandaag) waardoor ik nog veel tijd verlies, en ik pas om 20u30 aan het hotel arriveer.
Morgen geven ze temperaturen tot 40 graden, dus wil ik zo vroeg mogelijk vertrekken, maar het ontbijt is pas mogelijk vanaf 7u30, dus voor 8u30 geraak ik waarschijnlijk niet weg.
Vanavond ga ik alvast nog mijn krachten aanvullen, en bestel ik heerlijke biefstuk op het gezellige terras van het hotel.
Door de problemen gisteren met "hochwasser" was ik eventjes aan het twijfelen of ik mijn geplande route van vandaag wel zou volgen. Door eventjes navraag te doen, kom ik via mijn beste "Jean Marie Pfaff duits" te weten dat het vanaf het eerste dorp voorbij Koblenz tot Rüdesheim (60 km) heel goed berijdbaar is. OK, we gaan het dus doen volgens de planning,...
Na het ontbijt vertrek ik rond 7u30 voor de volgende rit. Na elvendertig verkeerslichten (die allemaal op rood staan), geraak ik na een dik halfuur eindelijk uit Koblenz. Vanaf het eerste dorp ligt de weg en bijhorende fietspad inderdaad iets hoger, en is het prachtig fietsen langs de Rijn. Onderweg geniet ik van de prachtige uitzichten die deze streek toch wel te bieden heeft. Van het ene pittoreske dorpje naar het andere, prachtige kastelen en ruïnes, en schitterende wijngaarden op de hellingen.
Net voor Rüdesheim gaat het echter opnieuw mis wegens "hochwasser", als enige alternatief kan ik enkel een omleiding volgen die perfect is bewegwijzerd, wat er echter niet bij staat, is dat de omleiding via een "klimmetje" van 6 km gaat met stukken tot 15% (dat is dus steiler dan de Stelvio). Alweer een dik uur tijdsverlies aan mijn been, maar uiteindelijk geef ik er niet om, want boven krijg ik een fantastisch uitzicht cadeau, ik word er ook aangesproken door enkele toeristen die met de stoeltjeslift naar boven zijn gekomen, en vol bewondering kijken naar die Belg die met die zware fiets naar boven is gereden. Lang kan ik echter niet met deze mensen praten want ik moet verder, en ik moet ook nog gaan genieten van mijn verdiende afdaling,....ook aan 15% trouwens!
De rest van het traject naast de Rijn is niet meer berijdbaar, en dus probeer ik mijn track, zo evenwijdig mogelijk te volgen tot in Mainz (km 105), waar ik eerst mijn broodjes uit het hotel nuttig.
In Mainz verlaat ik de Rijn en gaat het nu via lange rechte wegen in een bosrijke omgeving richting mijn eindbestemming Aschaffenburg. Ter hoogte van Darmstadt heb ik "het geluk" van juist in de spits te zitten met de nodige verkeerslichten, die jawel, bijna allemaal op rood staan !!!
Uiteindelijk bereik ik rond 19 uur (2 uur later dan voorzien) en met 180 km op de teller mijn hotel.
Ik zit hier trouwens ook in de streek van de asperges, en ik besluit om deze vanavond op mijn menu te zetten. De asperges met hollandaise saus en scampi's lijken mij wel wat,...
Deze morgen zit ik om 7u30 aan het ontbijt, om een uurtje later te kunnen vertrekken voor de 2e rit. Direct bij het verlaten van Aachen kan ik vol aan de bak, voor enkele pittige klimmetjes met stijgingspercentages tot 8%. Na een uurtje fietsen staat er dan bijgevolg ook maar 16 kilometer op de teller, na 2 uurtjes 35 kilometer,....vanaf Düren wordt het wat vlakker, maar dan krijg ik te maken met felle tegenwind op de lange rechte wegen, en moet ik "stoempen" om 20 km/u te rijden. Ik heb van het thuisfront ook net het weer in België vernomen,...dus ik ga zeker niet klagen want het blijft tenminste droog !!
Tegen de middag besluit ik om iets voorbij Euskirchen mijn broodjes die ik deze morgen heb klaargemaakt op te eten. Ik ben dan 3u30 en 65 kilometer onderweg. Daarna gaat het verder op en af richting Kripp aan de Rijn, en van hier "zou" ik de laatste 45 kilometer de Rijn volgen tot Koblenz. Niet dus !!! Door het noodweer van enkele weken geleden, staat het peil van de Rijn zodanig hoog, dat verschillende fietspaden niet berijdbaar zijn. Dan maar alternatieve wegen zoeken of omleidingen volgen,...tot je een omleiding in een omleiding tegenkomt (ze kennen dat dus niet alleen in België blijkbaar). Ik kwam ook op verschillende wegen plots aan een bord "einde fietspad" met net daarna een ander bord "verboden voor fietsers", en dit zonder enige andere weg in de buurt ??? Wie snapt hier de logica van ?? Dan zit er niets anders op dan terug te keren en een andere weg te kiezen,...tot je terug diezelfde verkeersborden tegenkomt, grrrrr !!
Door al dat geknoei verlies ik uiteindelijk dik 2 uur, maar ik kom gelukkig wel droog (en met enkele kilometers meer) aan in Koblenz. Alvorens mij naar het hotel te begeven, neem ik eerst nog een foto aan de "Deutsches Eck" (het punt waar Moezel en Rijn samenvloeien).
Normaal is het de bedoeling om morgen terug de Rijn te volgen tot Mainz, maar ik denk dat het water nog niet voldoende zal gezakt zijn,...en ik beter nog eens op de landkaart kijk voor een alternatief.
Na een heerlijk ontbijt (aangeboden door mijn steunende rennersvrouw), en in het gezelschap van enkele vrienden, buren en familie, vertrek ik om,"ongeveer 8u stipt" voor de eerste rit naar Aachen. Na ongeveer 5 km heb ik reeds een eerste stop, om nog eventjes goedendag te zeggen tegen enkele clubleden van WTC Calcine. Na het bekijken EN WEGEN van mijn fiets (waarbij ik er enkelen duidelijk zie denken "jij liever dan ik !!! "), kon ik na het vastleggen van de groep op de gevoelige digitale plaat, door de fotograaf van dienst ( ex collega fietsenmaker Patrick Vispoel uit Desteldonk) rond 8u30 echt vertrekken.
Het is nu niet direct de meest zonnige ochtend, maar als ik het weer van de afgelopen dagen bekijk, ben ik al blij dat het de rest van de dag droog blijft.
De rit gaat via Lokeren en Waasmunster richting Temse, waar ik na 30 km over de Schelde rijd. Vervolgens gaat het richting Zennegat om daar het kanaal Leuven Dijle enkele kilometers te volgen.. Ter hoogte van Aarschot volg ik ook een stukje de Demer,...mooi ! In Scherpenheuvel ( er staat reeds 100 km op de teller) breng ik eventjes een bezoekje aan de gekende basiliek, en neem ik eventjes pauze op een terras om iets te eten. Ondertussen is ook het zonnetje komen piepen, en zal het voor de rest van de dag ook zonnig blijven. Ik vervolg mijn weg via de lange N2 tot in Hasselt, om dan verder te rijden tot in Maastricht, waar ik na 155 km over de Maas rijd. Via lange rechte wegen met schitterende fietspaden, gaat het nu bergop en bergaf richting drielandenpunt Vaals. Maar de eindbestemming van de dag is natuurlijk Aachen, welke ik na 185 km bereik.
Na maanden van voorbereidingen, routes tekenen, hotels boeken, treintickets en vliegtuigtickets reserveren, in weer en wind gaan trainen,...is het morgen eindelijk tijd voor het echte werk !!!
De fiets staat klaar, de bagage is gecheckt en dubbel gecheckt. Door hier en daar nog wat zaken te schrappen die ik waarschijnlijk wel kan missen (ik geraak er onderweg wel aan mocht ik het nodig hebben), bespaar ik nog ruim 3kg gewicht en klop ik af op 19,5 kg bagage (inclusief eten en 3 liter extra drinken).
Ik heb ook net nog eens het weerbericht gecheckt, en dat ziet er alvast goed uit voor morgen. bewolkt, 19 graden, windkracht 2 bft, en niet onbelangrijk,... de wind komt uit het westen, en vermits ik naar het oosten rijd is dit dus de ideale richting.
Morgen vertrek ik rond 8u richting mijn eerste hotel in Aachen (Ibis Hauptbahnhof), 185km verderop en 1183 hoogtemeters te overwinnen.
Indien de WIFI-verbinding in het hotel het toelaat, volgt hier morgen een verslagje en enkele foto's van de eerste rit.
Doordat de bloggen site gemaakt is voor Windows, en ik met een Apple toestel de blog aanpas, is er een blijkbaar een probleem om grote foto's direct aan de tekst toe te voegen. De foto's zullen dus als bijlage aan het bericht moeten toegevoegd worden. De kleine foto bij het bericht kan je vergroten door erop te klikken !
Reeds enkele jaren staat de beklimming van de Stelvio op mijn verlanglijstje. De jaren vliegen voorbij en we worden een dagje ouder, dus moest het nu maar eens gaan gebeuren.
Het oorspronkelijke plan was om met de auto naar Italië te rijden, en daar dan de Stelvio met de fiets te beklimmen. Maar waarom zou ik er niet eens "iets speciaals" van maken dacht ik ? En zo kwam het plan om met de fiets van thuis naar de Stelvio te fietsen.
Zo begon ik in de herfst van 2015 aan de voorbereidingen van mijn reis.
Het eerste grote werk was het uitstippelen van mijn route ( www.gpsies.com ). De eerste optie was om via Luxemburg en Zwitserland te rijden, maar omdat dit nogal "een moeilijke" route was door de vele hoogtemeters, ging ik alternatieve routes bekijken. Zo kwam ik uit bij een route via Duitsland, en omdat daar toevallig ook de Romantische Strasse (een bewegwijzerd "fietstochtje" van 460 km van de Main naar de Alpen) in de buurt lag (stond trouwens ook nog op mijn verlanglijstje), was de keuze snel gemaakt.
Eens de route vast lag kon ik aan het tweede deel van de planning beginnen. Hoeveel kilometer per dag ga ik fietsen en waar ga ik overnachten ? Aangezien ik de reis op een 10-tal dagen wil doen, zit ik al snel aan een gemiddelde van 150 km per dag.
De reserveringen van de hotels verliepen met www.booking.com allemaal vrij vlot, mits hier en daar nog een kleine aanpassing van de route en dagafstand.
Het derde en laatste deel van de voorbereiding zou uiteindelijk nog het moeilijkste worden. Ik moest immers vanaf de Stelvio ook nog terug thuis zien te geraken. En aangezien je daar in de Alpen niet direct een trein of vliegtuig kan nemen,...moest ik op zoek naar een andere eindbestemming.
Verschillende opties werden bekeken (Milaan, Innsbruck, Venetië,...). Uiteindelijk is deze eindbestemming Bolzano geworden, waar ik de trein naar Munchen neem, en dan overstap op het vliegtuig richting Brussel.
Vanaf zondag 19 juni 2016 zal ik proberen om hier dagelijks een berichtje en enkele foto's van onderweg te posten.