Foto
Inhoud blog
  • Bedankt
  • Rit 9 Santa Catarina Valfurva/Bolzano
  • Rit 8 Landeck/Santa Caterina Valfurva
  • Rit 7 Peiting/Landeck
  • Rit 6 Donauwörth/Peiting
  • Rit 5 Rothenburg o/d Tauber/Donauwörth
  • Rit 4 Aschaffenburg/Rothenburg o/d Tauber
  • Rit 3 Koblenz/Aschaffenburg
  • Rit 2 Aachen/Koblenz
  • Rit 1 Lochristi/Aachen
  • Ready for take-off
  • Fiets
  • Route
  • Voorwoord
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • Indrukwekkend
  • knappe prestatie
  • felicitaties
  • Goe gedaan vent !!
  • A.M.A.I.

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    10-daagse fietsvakantie Stelvio/Bolzano 2016
    Van Lochristi naar Bolzano 19/06/2016 - 28/06/2016
    26-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 8 Landeck/Santa Caterina Valfurva
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij het bekijken van mijn boeking voor de B&B van vanavond (halverwege de Passo Gavia), stel ik vast dat er geen internet beschikbaar is !!!

    Ik bekijk vanavond na de rit of er een mogelijke oplossing te vinden is voor dit "probleem" (eventueel in een ander hotel of restaurant in de buurt).

    Voor vandaag geven ze wisselvallig weer met kans op onweer en regen. Momenteel is het droog en bevinden de hoge bergtoppen zich nog in de mist.

    Onbijt is vandaag vanaf 7u30 en een uurtje later vertrek ik dan richting het drielandenpunt Nauders (grens Oostenrijk/Zwitserland/Italië), juist voor Nauders gaat het echter mis. De weg is er volledig afgesloten voor een groot sportevenement, er staat politie, en je komt er niet door. Er is wel een omleiding van 20 km voorzien via Zwitserse wegen inclusief de beklimming van de Norbertshöhe (1405m). Dit moet natuurlijk vandaag gebeuren op het moment dat ik de zwaarste rit van de vakantie heb gepland.

    Na de omleiding kom ik net voorbij Nauders terug op de goede weg en begin ik direct aan de beklimming van de Passo di Resia (1455m) op de top kom ik meteen ook aan de Italiaanse grens. Ik rijd ook nog voorbij de uit het water stekende kerktoren van Curon Venosta (later meer hierover), en een paar kilometer verder begint het plots water te gieten, en kan ik mijn regenkledij aantrekken en de regenhoezen over de tassen doen. Voor te schuilen heb ik vandaag geen tijd met datgene dat nog op het programma staat (er staat trouwens toch nergens een bushokje,...).

    Ik vervolg mijn weg richting Prato aan de voet van de Stelvio tot wanneer, jaja, de weg is afgesloten wegens wegenwerken en ik een omleiding moet volgen,...

    Uiteindelijk geraak ik pas tegen 14u in Prato, waar ik besluit om eerst mijn broodjes uit het hotel op te eten. Tegen 14u30 kan ik dan in de regen eindelijk aan (wat later zal blijken) de zwaarste beklimming ooit beginnen.

    De beklimming is 24,5 km lang aan bijna constant 10% met 48 haarspeldbochten. Na een kilometer of 5 stopt het met regenen, en zie ik het allemaal weer wat meer zitten. Meter na meter, bocht na bocht, klauter ik naar boven. Met een fiets van bijna 35 kg niet te vergeten. Ik probeer een ritme en versnelling te vinden die ik een uurtje of 4 kan volhouden,...op 9 km van de top begint het opnieuw te onweren, het water valt met bakken uit de lucht en er staat een ijskoude snijdende wind. Verschillende fietsers worden van de berg geplukt door hun volgwagens en geven er de brui aan. Voor mij zullen het de 9 zwaarste kilometers ooit worden,....

    Uiteindelijk bereik ik na bijna 4 uur klimmen de top (2758m), het is dan reeds 18u30, ik ben kletsnat en het is er amper 3 graden, mijn handen hebben zo koud dat ik nog amper kan schakelen of remmen.

    Ik haast mij dan ook snel een taverne binnen om er iets warm te drinken, droge kleren aan te doen, en mij klaar te maken voor de ijskoude, natte en gevaarlijke afdaling.

    Beneden in Bormio besluit ik eerst nog snel iets te gaan eten, want ik moet immers ook nog 13 km klimmen op de Passo Gavia (tot Santa Caterina) en ik zit nu toch wel ferm door mijn krachten heen.

    Ik wou bij mijn planning zeker nog tot halverwege de Gavia geraken, omdat ik morgen mijn trein moet halen in Bolzano, en dan is dit stuk toch al achter de rug.

    Uiteindelijk bereik ik pas omstreeks 21u30 mijn hotel.

    Dit was ongetwijfeld de zwaarste dag (in de 30 jaar dat ik fiets), maar ik heb het gehaald, en dat is het bijzonderste !!!

    Bijlagen:
    IMG_1334.JPG (474.3 KB)   
    IMG_1335.JPG (220.5 KB)   
    IMG_1339.JPG (416.3 KB)   
    IMG_1340.JPG (455.5 KB)   
    IMG_1343.JPG (307.3 KB)   
    IMG_1344.JPG (313.1 KB)   
    IMG_1345.JPG (403.9 KB)   
    IMG_1347.JPG (440.5 KB)   

    26-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    25-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 7 Peiting/Landeck
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze nacht heel goed en rustig kunnen slapen in mijn hotel, maar blijkbaar was ik toch niet alleen op mijn kamer,...deze ochtend was ik immers voorzien van een paar ferme muggenbeten op armen en benen. Door de invallende zon op de kamer ben ik al vroeg wakker, en wanneer ik door het raam kijk, zie ik in de verte de bergen liggen. Daarvoor ben ik naar hier gekomen, en heb ik al die kilometers al gereden, en daar trekken we vandaag dus heen. Ik heb er in ieder geval héél veel zin in, en om 7u stipt zit ik als eerste al aan het ontbijt (het is thuis meestal iets anders,...).

    Iets na 8 uur vertrek ik dan voor mijn eerste rit in de bergen, en zet ik koers richting Füssen (meteen ook het eindpunt van de Romantische Strasse). 2 kilometer verder rijd ik over de Oostenrijkse grens en trek ik nu echt de bergen in. Vanaf hier gaat het nu constant op en af richting Reutte en daarna richting Lermoos waar de Fernpass begint. Ondanks het feit dat ik aan de voet van de Fernpass reeds bijna 10000 hoogtemeters op de teller heb staan sedert de afgelopen week, is dit mijn eerste "echte col" van de reis. 

    Ik start de beklimming van 7,5 km bij een aangename 28 graden, licht bewolkt, en een koel briesje,...mijn weer dus, en ik voel me dan ook meteen in mijn sas. Het is er echter héél erg druk (zou de vakantie in Duitsland of Oostenrijk reeds begonnen zijn?), op sommige plaatsen (vóór en in de bochten) is het zelfs file. Ik moet er dan ook op "het kantje" rijden om de auto's (en de Nederlandse auto's met bijhorende "trekhut" in het bijzonder) niet te hinderen. Ik geraak verder zonder problemen over de top (1210m), en in de afdaling moet ik bij de pinken blijven, want ook hier is het op sommige plaatsen file.

    Na de afdaling neem ik eerst mijn pauze om iets te eten en te drinken. Daarna gaat de tocht verder richting Imst, en komen er toch wel heel erg dreigende onweerswolken opzetten. Een paar kilometer verder is het prijs en barst er een onweer los. Gelukkig kan ik schuilen in het plaatselijke bushokje. Na een uurtje begint het fel te minderen met regenen, en besluit ik de regenhoezen over de tassen te trekken en verder te rijden. Ik moet immers nog 20 kilometer fietsen tot eindbestemming Landeck, waar ik uiteindelijk droog en in het zonnetje arriveer.

    Aan het hotel waar ik vandaag verblijf zijn het ook juist feesten, maar daar ga ik weinig last van hebben omdat mijn kamer aan de achterkant ligt. Gelukkig maar, want morgen moet ik uitgerust zijn voor de grote dag,...de beklimming van de Stelvio !!!

    Bijlagen:
    IMG_1300.JPG (511.2 KB)   
    IMG_1306.JPG (373.7 KB)   
    IMG_1310.JPG (747 KB)   
    IMG_1312.JPG (441.8 KB)   
    IMG_1313.JPG (525.3 KB)   
    IMG_1317.JPG (991.3 KB)   
    IMG_1323.JPG (653.7 KB)   

    25-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (16 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    24-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 6 Donauwörth/Peiting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze morgen bij het klaarmaken van mijn fiets aan het hotel, raak ik in gesprek met een Nederlands koppel die met pak en zak de Donau volgen tot in Wenen. Hij 30 kg bagage op de fiets, zij een stuurtasje en 2 drinkbussen,....wat kan de liefde toch mooi zijn (bekeken door de ogen van de vrouw dan). 

    Ikzelf  fiets ook nog een stukje langs de Donau, om dan iets verder terug koers te zetten naar het zuiden. Vandaag is het de 3e dag dat ik de Romantische Strasse volg, en opnieuw krijg ik een totaal andere omgeving en parcours dan de vorige dagen. Veel kleinere dorpjes die ook al verder uit elkaar beginnen te liggen en waar soms geen winkel of café te bespeuren valt. Dit deel van de route is meer gericht op het natuurschoon van de streek.

    De uitbater van het hotel voorspelde gisteren dat het vandaag de warmste dag zou worden (en hij heeft nog gelijk ook !!!). Tegen 10 uur staat er al 32 graden op de gps. Wat dan weer als voordeel heeft dat mijn was die achterop de fiets hangt te wapperen snel droog is.

    Tegen de middag bereik ik Augsburg, een grote stad, en niet direct mijn favoriet. Maar aangezien Landsberg am Lech nog 55 km verderop ligt, besluit ik hier mijn pauze te nemen. Vanaf hier zal ik een ganse tijd de rivier de Lech stroomopwaarts volgen tot Landsberg. Ik kom vandaag weer tientallen fietsers tegen (al dan niet met bagage), die allen de Romantische Strasse volgen maar dan in de andere richting van Füssen naar Würzburg, en dan valt eindelijk mijn euro, waarschijnlijk heeft het er iets mee te maken dat stroomafwaarts makkelijker fietst dan stroomopwaarts,....

    In Landsberg neem ik ook nog een redelijk lange pauze op een terras aan de wondermooie waterval, het is ondertussen 42,6 graden volgens de gps, en ik bestel er "eine heiBe schokolademilch", grapje natuurlijk, maar de ober zijn gezicht is wel geld waard ! Ik zou hier nog uren kunnen zitten, maar ik moet verder. Ik moet immers nog wat klimmen tot mijn iets hoger gelegen hotel in Peiting. Gelukkig blijven de zware steile klimmen achterwege en gaat het eerder via "vals plat" verder. Op een 30 kilometer van mijn eindbestemming van de dag zie ik ook plots de cols opduiken. Nog een eindje verder rijd ik ook voorbij de plaatselijke Nieuwdonk, en besluit ik om nog snel een verfrissende duik te nemen alvorens de laatste 20 km aan te vatten.

    Bijlagen:
    IMG_1267.JPG (545.4 KB)   
    IMG_1271.JPG (1 MB)   
    IMG_1272.JPG (630.3 KB)   
    IMG_1277.JPG (611.6 KB)   
    IMG_1294.JPG (436.6 KB)   

    24-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    23-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 5 Rothenburg o/d Tauber/Donauwörth
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondanks de zware rit met hoge temperaturen gisteren, en mijn late aankomst in het hotel (= minder rust), sta ik deze morgen toch op met een goed gevoel in de benen.

    Doordat het gisteren zo laat was, besluit ik om na het ontbijt eerst nog een kijkje te nemen in de stad, en enkele foto's te nemen. In de warmte moet ik toch rijden vandaag, en uiteindelijk maakt het niet echt uit wanneer ik in mijn hotel arriveer.

    Vandaag gaan de eerste kilometers niet zo fel op en neer en kan ik rustig in mijn ritme komen. Ik rijd vandaag ook via een totaal ander stuk Romantische Strasse dan gisteren, veel meer afwisseling, en een heel stuk mooier ook. De route gaat vooral via rustige landelijke wegen met af en toe zelfs onverharde wegen door de bossen. Aangenaam fietsen hier, ver weg van het drukke verkeer. 
    Wat mij tijdens de reis ook al is opgevallen, is dat je langs de Duitse wegen, geen papiertje,blikje,flesje of andere vuiligheid tegenkomt. Terwijl in België sommige wegen eerder op een vuilnisbelt lijken. Het zal aan de mentaliteit van de bewoners liggen zeker ?

    Mijn middagpauze neem ik vandaag in het mooie stadje Dinkelsbühl met zijn kleurrijke huizen op de wijnmarkt. Met mijn ervaring van gisteren in het achterhoofd neem ik toch maar een iets kortere pauze. Gelukkig wordt het vanaf hier ook iets "vlakker" !

    Na de middag gaat het parcours in dezelfde stijl verder, maar begin ik toch wel weer last te krijgen van de warmte (max 39,8 op de gps).
    Ik moet dan ook weer noodgedwongen meer pauzes inlassen, want het heeft geen zin om extra drank mee te nemen omdat die na een kwartier al warm is. 

    Mijn eindbestemming van de dag is Donauwörth, waar de rivieren Wörnitz en Donau samenvloeien.

    Bijlagen:
    IMG_1250.JPG (802.3 KB)   
    IMG_1252.JPG (896.5 KB)   
    IMG_1253.JPG (1 MB)   
    IMG_1255.JPG (795.5 KB)   
    IMG_1256.JPG (770 KB)   
    IMG_1257.JPG (500.8 KB)   
    IMG_1258.JPG (839.9 KB)   

    23-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (21 Stemmen)
    >> Reageer (4)
    22-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 4 Aschaffenburg/Rothenburg o/d Tauber
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze nacht heb ik in het hotel in Aschaffenburg, noodgedwongen een uurtje naar het brandalarm moeten luisteren,...weg goede nachtrust dus.

    Bij het verlaten van het hotel gaat het de eerste 25 km flink op en af, met enkele "klimmetjes" van boven de 10% direct, kwestie van opwarming kan dat tellen. Ik heb voor de eerste 30 km dan ook 2 uur nodig. Daarna blijft het op en neer gaan via een bosrijke omgeving tot ik na ongeveer 85 km rond 12u30 aankom in Würzburg aan de Main. Vanaf hier begint ook de Romantische Strasse, die ik de volgende 460 km zal volgen, maar eerst neem ik een pauze om iets te eten, en neem ik een kijkje in de stad.

    Rond 13u30 vertrek ik er terug om nog 105 km van de Romantische Strasse te volgen. Het gaan trouwens nog 105 zware kilometers worden, want ik krijg vandaag het dubbele van de hoogtemeters van de vorige dagen onder de wielen geschoven. Met als "hoogtepunt" eentje van bijna 3 km met een maximum stijgingspercentage van 16%,...

    Het is vandaag ook de langste rit van de reis (188 km) en bovendien maakt ook de hitte de rit extra zwaar. Temperaturen tot 36 graden !!!

    Ik kan mijn vooropgestelde snelheid van 20 km/u (fietsen zonder stops) wel aanhouden, maar ik ben genoodzaakt om meerdere drankpauzes in te lassen (6 liter gedronken vandaag) waardoor ik nog veel tijd verlies, en ik pas om 20u30 aan het hotel arriveer.

    Morgen geven ze temperaturen tot 40 graden, dus wil ik zo vroeg mogelijk vertrekken, maar het ontbijt is pas mogelijk vanaf 7u30, dus voor 8u30 geraak ik waarschijnlijk niet weg. 

    Vanavond ga ik alvast nog mijn krachten aanvullen, en bestel ik heerlijke biefstuk op het gezellige terras van het hotel.


    Bijlagen:
    IMG_1237.JPG (343.3 KB)   
    IMG_1238.JPG (487 KB)   
    IMG_1240.JPG (400.2 KB)   
    IMG_1241.JPG (492.9 KB)   
    IMG_1245.JPG (746.5 KB)   
    IMG_1246.JPG (605.6 KB)   
    IMG_1247.JPG (352.5 KB)   
    IMG_1248.JPG (659.6 KB)   

    22-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (18 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    21-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 3 Koblenz/Aschaffenburg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door de problemen gisteren met "hochwasser" was ik eventjes aan het twijfelen of ik mijn geplande route van vandaag wel zou volgen. Door eventjes navraag te doen, kom ik via mijn beste "Jean Marie Pfaff duits" te weten dat het vanaf het eerste dorp voorbij Koblenz tot Rüdesheim (60 km) heel goed berijdbaar is. OK, we gaan het dus doen volgens de planning,...

    Na het ontbijt vertrek ik rond 7u30 voor de volgende rit. Na elvendertig verkeerslichten (die allemaal op rood staan), geraak ik na een dik halfuur eindelijk uit Koblenz. Vanaf het eerste dorp ligt de weg en bijhorende fietspad inderdaad iets hoger, en is het prachtig fietsen langs de Rijn. Onderweg geniet ik van de prachtige uitzichten die deze streek toch wel te bieden heeft. Van het ene pittoreske dorpje naar het andere, prachtige kastelen en ruïnes, en schitterende wijngaarden op de hellingen.

    Net voor Rüdesheim gaat het echter opnieuw mis wegens "hochwasser", als enige alternatief kan ik enkel een omleiding volgen die perfect is bewegwijzerd, wat er echter niet bij staat, is dat de omleiding via een "klimmetje" van 6 km gaat met stukken tot 15% (dat is dus steiler dan de Stelvio). Alweer een dik uur tijdsverlies aan mijn been, maar uiteindelijk geef ik er niet om, want boven krijg ik een fantastisch uitzicht cadeau, ik word er ook aangesproken door enkele toeristen die met de stoeltjeslift naar boven zijn gekomen, en vol bewondering kijken naar die Belg die met die zware fiets naar boven is gereden. Lang kan ik echter niet met deze mensen praten want ik moet verder, en ik moet ook nog gaan genieten van mijn verdiende afdaling,....ook aan 15% trouwens!

    De rest van het traject naast de Rijn is niet meer berijdbaar, en dus probeer ik mijn track, zo evenwijdig mogelijk te volgen tot in Mainz (km 105), waar ik eerst mijn broodjes uit het hotel nuttig.

    In Mainz verlaat ik de Rijn en gaat het nu via lange rechte wegen in een bosrijke omgeving richting mijn eindbestemming Aschaffenburg. Ter hoogte van Darmstadt heb ik "het geluk" van juist in de spits te zitten met de nodige verkeerslichten, die jawel, bijna allemaal op rood staan !!!

    Uiteindelijk bereik ik rond 19 uur (2 uur later dan voorzien) en met 180 km op de teller mijn hotel.

    Ik zit hier trouwens ook in de streek van de asperges, en ik besluit om deze vanavond op mijn menu te zetten. De asperges met hollandaise saus en scampi's lijken mij wel wat,...

    Bijlagen:
    IMG_1199.JPG (549.8 KB)   
    IMG_1204.JPG (505.9 KB)   
    IMG_1223.JPG (505.2 KB)   
    IMG_1225.JPG (375.3 KB)   
    IMG_1227.JPG (679.4 KB)   
    IMG_1228.JPG (512.6 KB)   
    IMG_1229.JPG (483.6 KB)   
    IMG_1233.JPG (670.7 KB)   
    IMG_1235.JPG (588.9 KB)   
    IMG_1236.JPG (454.4 KB)   

    21-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (19 Stemmen)
    >> Reageer (3)
    20-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 2 Aachen/Koblenz
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze morgen zit ik om 7u30 aan het ontbijt, om een uurtje later te kunnen vertrekken voor de 2e rit. Direct bij het verlaten van Aachen kan ik vol aan de bak, voor enkele pittige klimmetjes met stijgingspercentages tot 8%. Na een uurtje fietsen staat er dan bijgevolg ook maar 16 kilometer op de teller, na 2 uurtjes 35 kilometer,....vanaf Düren wordt het wat vlakker, maar dan krijg ik te maken met felle tegenwind op de lange rechte wegen, en moet ik "stoempen" om 20 km/u te rijden. Ik heb van het thuisfront ook net het weer in België vernomen,...dus ik ga zeker niet klagen want het blijft tenminste droog !!

    Tegen de middag besluit ik om iets voorbij Euskirchen mijn broodjes die ik deze morgen heb klaargemaakt op te eten. Ik ben dan 3u30 en 65 kilometer  onderweg. Daarna gaat het verder op en af richting Kripp aan de Rijn, en van hier "zou" ik de laatste 45 kilometer de Rijn volgen tot Koblenz. Niet dus !!! Door het noodweer van enkele weken geleden, staat het peil van de Rijn zodanig hoog, dat verschillende fietspaden niet berijdbaar zijn. Dan maar alternatieve wegen zoeken of omleidingen volgen,...tot je een omleiding in een omleiding tegenkomt (ze kennen dat dus niet alleen in België blijkbaar). Ik kwam ook op verschillende wegen plots aan een bord "einde fietspad" met net daarna een ander bord "verboden voor fietsers", en dit zonder enige andere weg in de buurt ??? Wie snapt hier de logica van ?? Dan zit er niets anders op dan terug te keren en een andere weg te kiezen,...tot je terug diezelfde verkeersborden tegenkomt, grrrrr !!

    Door al dat geknoei verlies ik uiteindelijk dik 2 uur, maar ik kom gelukkig wel droog (en met enkele kilometers meer) aan in Koblenz. Alvorens mij naar het hotel te begeven, neem ik eerst nog een foto aan de "Deutsches Eck" (het punt waar Moezel en Rijn samenvloeien).

    Normaal is het de bedoeling om morgen terug de Rijn te volgen tot Mainz, maar ik denk dat het water nog niet voldoende zal gezakt zijn,...en ik beter nog eens op de landkaart kijk voor een alternatief.

    Bijlagen:
    IMG_1175.JPG (459.6 KB)   
    IMG_1187.JPG (367.3 KB)   
    IMG_1188.JPG (488 KB)   
    IMG_1190.JPG (324.5 KB)   
    IMG_1193.JPG (461.2 KB)   
    IMG_1195.JPG (702.5 KB)   

    20-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (24 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    19-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 1 Lochristi/Aachen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een heerlijk ontbijt (aangeboden door mijn steunende rennersvrouw), en in het gezelschap van enkele vrienden, buren en familie, vertrek ik om,"ongeveer 8u stipt" voor de eerste rit naar Aachen. Na ongeveer 5 km heb ik reeds een eerste stop, om nog eventjes goedendag te zeggen tegen enkele clubleden van WTC Calcine. Na het bekijken EN WEGEN van mijn fiets (waarbij ik er enkelen duidelijk zie denken "jij liever dan ik !!! "), kon ik na het vastleggen van de groep op de gevoelige digitale plaat, door de fotograaf van dienst ( ex collega fietsenmaker Patrick Vispoel uit Desteldonk) rond 8u30 echt vertrekken.

    Het is nu niet direct de meest zonnige ochtend, maar als ik het weer van de afgelopen dagen bekijk, ben ik al blij dat het de rest van de dag droog blijft.

    De rit gaat via Lokeren en Waasmunster richting Temse, waar ik na 30 km over de Schelde rijd. Vervolgens gaat het richting Zennegat om daar het kanaal Leuven Dijle enkele kilometers te volgen..
    Ter hoogte van Aarschot volg ik ook een stukje de Demer,...mooi ! In Scherpenheuvel ( er staat reeds 100 km op de teller) breng ik eventjes een bezoekje aan de gekende basiliek, en neem ik eventjes pauze op een terras om iets te eten. Ondertussen is ook het zonnetje komen piepen, en zal het voor de rest van de dag ook zonnig blijven.
    Ik vervolg mijn weg via de lange N2 tot in Hasselt, om dan verder te rijden tot in Maastricht, waar ik na 155 km over de Maas rijd.
    Via lange rechte wegen met schitterende fietspaden, gaat het nu bergop en bergaf richting drielandenpunt Vaals. Maar de eindbestemming van de dag is natuurlijk Aachen, welke ik na 185 km bereik.

    Bijlagen:
    FC7E7FCC-3F43-4414-9B07-8710666D1B4D.JPG (537.8 KB)   
    IMG_1141.JPG (376.9 KB)   
    IMG_1149.JPG (480.5 KB)   
    IMG_1153.JPG (590.3 KB)   
    IMG_1161.JPG (433 KB)   
    IMG_1162.JPG (433.3 KB)   
    IMG_1166.JPG (429.5 KB)   

    19-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (32 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    18-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ready for take-off
    Na maanden van voorbereidingen, routes tekenen, hotels boeken, treintickets en vliegtuigtickets reserveren, in weer en wind gaan trainen,...is het morgen eindelijk tijd voor het echte werk !!!


    De fiets staat klaar, de bagage is gecheckt en dubbel gecheckt. Door hier en daar nog wat zaken te schrappen die ik waarschijnlijk wel kan missen (ik geraak er onderweg wel aan mocht ik het nodig hebben), bespaar ik nog ruim 3kg gewicht en klop ik af op 19,5 kg bagage (inclusief eten en 3 liter extra drinken).


    Ik heb ook net nog eens het weerbericht gecheckt, en dat ziet er alvast goed uit voor morgen. bewolkt, 19 graden, windkracht 2 bft, en niet onbelangrijk,... de wind komt uit het westen,  en vermits ik naar het oosten rijd is dit dus de ideale richting.


    Morgen vertrek ik rond 8u richting mijn eerste hotel in Aachen (Ibis Hauptbahnhof), 185km verderop en 1183 hoogtemeters te overwinnen.


    Indien de WIFI-verbinding in het hotel het toelaat, volgt hier morgen een verslagje en enkele foto's van de eerste rit.


    Doordat de bloggen site gemaakt is voor Windows, en ik met een Apple toestel de blog aanpas, is er een blijkbaar een probleem om grote foto's direct aan de tekst toe te voegen. De foto's zullen dus als bijlage aan het bericht moeten toegevoegd worden. De kleine foto bij het bericht kan je vergroten door erop te klikken !

    18-06-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiets
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    In tegenstelling tot mijn eerdere fietsvakanties (Alpe d'Huez  - Lourdes - Mont Ventoux),

    vertrek ik dit keer niet met een hightech racefiets, volgwagen en bevoorrading.

    Neen, deze keer ga ik met een robuuste aluminium trekkingfiets met bagage op pad.



    Merk: Batavus

    Model: Zonar X-Light

    Gewicht: 14,6 kg (zonder toebehoren)

    Groep: Shimano SLX 3x10v

    Cranckstel: 44/32/24

    Cassette: 11-32

    Banden: Continental Touring Plus (anti-lek)

    Tassen: Vaude Road Master

    Pomp: Topeak Road Morph (hoop ik niet nodig te hebben)

    Gps: Garmin Edge 1000

     

    07-05-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (20 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Route


    Zondag 19 juni        Lochristi (B) - Aachen (D)  185 km/1183 hm

    Maandag 20 juni     Aachen (D) - Koblenz (D)  145 km/1044 hm

    Dinsdag 21 juni       Koblenz (D) - Aschaffenburg (D)   173 km/1124 hm

    Woensdag 22 juni   Aschaffenburg (D) - Röthenburg o/d Tauber (D)   188 km/2135 hm (via Romantische Strasse)

    Donderdag 23 juni  Röthenburg o/d Tauber (D) - Donauwürth (D)   137 km/1338 hm (via Romantische Strasse)

    Vrijdag 24 juni        Donauwürth (D) - Peiting (D)    170 km/1543 hm (via Romantische Strasse)

    Zaterdag 25 juni      Peiting (D) - Landeck (A)   133 km/2138 hm (via Romantische Strasse & Fernpass)

    Zondag 26 juni        Landeck (A) - Santa Caterina Valfurva (I)   139 km/4050 hm (via Passo di Resia & Passo dello Stelvio & Passo Gavia)

    Maandag 27 juni     Santa Caterina Valfurva (I) - Bolzano (I)  136 km/2831 hm (via Passo Gavia & Passo del Tonale & Mendelpass)

    Dinsdag 28 juni       Terugkeer naar België


    Alle routes zijn in detail te bekijken en te downloaden op http://www.gpsies.com/mapUser.do?username=GuyStevens

    Info over de beklimmingen op www.climbbybike.com

    Info over de Romantische Strasse op www.romantischestrasse.de





    06-05-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (19 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwoord
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste bezoekers van mijn blog,


    Reeds enkele jaren staat de beklimming van de Stelvio op mijn verlanglijstje. De jaren vliegen voorbij en we worden een dagje ouder, dus moest het nu maar eens gaan gebeuren.

    Het oorspronkelijke plan was om met de auto naar Italië te rijden, en daar dan de Stelvio met de fiets te beklimmen. Maar waarom zou ik er niet eens "iets speciaals" van maken dacht ik ? En zo kwam het plan om met de fiets van thuis naar de Stelvio te fietsen.

    Zo begon ik in de herfst van 2015 aan de voorbereidingen van mijn reis.


    Het eerste grote werk was het uitstippelen van mijn route ( www.gpsies.com  ). De eerste optie was om via Luxemburg en Zwitserland te rijden, maar omdat dit nogal "een moeilijke" route was door de vele hoogtemeters, ging ik alternatieve routes bekijken. Zo kwam ik uit bij een route via Duitsland, en omdat daar toevallig ook de Romantische Strasse (een bewegwijzerd "fietstochtje" van 460 km van de Main naar de Alpen) in de buurt lag (stond trouwens ook nog op mijn verlanglijstje), was de keuze snel gemaakt.

    Eens de route vast lag kon ik aan het tweede deel van de planning beginnen. Hoeveel kilometer per dag ga ik fietsen en waar ga ik overnachten ? Aangezien ik de reis op een 10-tal dagen wil doen, zit ik al snel aan een gemiddelde van 150 km per dag.
    De reserveringen van de hotels verliepen met www.booking.com allemaal vrij vlot, mits hier en daar nog een kleine aanpassing van de route en dagafstand.

    Het derde en laatste deel van de voorbereiding zou uiteindelijk nog het moeilijkste worden. Ik moest immers vanaf de Stelvio ook nog terug thuis zien te geraken. En aangezien je daar in de Alpen niet direct een trein of vliegtuig kan nemen,...moest ik op zoek naar een andere eindbestemming. Verschillende opties werden bekeken (Milaan, Innsbruck, Venetië,...). Uiteindelijk is deze eindbestemming Bolzano geworden, waar ik de trein naar Munchen neem, en dan overstap op het vliegtuig richting Brussel.

    Vanaf zondag 19 juni 2016 zal ik proberen om hier dagelijks een berichtje en enkele foto's van onderweg te posten.



    05-05-2016 om 00:00 geschreven door Guy Stevens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (26 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs