Van Lochristi naar Bolzano 19/06/2016 - 28/06/2016
20-06-2016
Rit 2 Aachen/Koblenz
Deze morgen zit ik om 7u30 aan het ontbijt, om een uurtje later te kunnen vertrekken voor de 2e rit. Direct bij het verlaten van Aachen kan ik vol aan de bak, voor enkele pittige klimmetjes met stijgingspercentages tot 8%. Na een uurtje fietsen staat er dan bijgevolg ook maar 16 kilometer op de teller, na 2 uurtjes 35 kilometer,....vanaf Düren wordt het wat vlakker, maar dan krijg ik te maken met felle tegenwind op de lange rechte wegen, en moet ik "stoempen" om 20 km/u te rijden. Ik heb van het thuisfront ook net het weer in België vernomen,...dus ik ga zeker niet klagen want het blijft tenminste droog !!
Tegen de middag besluit ik om iets voorbij Euskirchen mijn broodjes die ik deze morgen heb klaargemaakt op te eten. Ik ben dan 3u30 en 65 kilometer onderweg. Daarna gaat het verder op en af richting Kripp aan de Rijn, en van hier "zou" ik de laatste 45 kilometer de Rijn volgen tot Koblenz. Niet dus !!! Door het noodweer van enkele weken geleden, staat het peil van de Rijn zodanig hoog, dat verschillende fietspaden niet berijdbaar zijn. Dan maar alternatieve wegen zoeken of omleidingen volgen,...tot je een omleiding in een omleiding tegenkomt (ze kennen dat dus niet alleen in België blijkbaar). Ik kwam ook op verschillende wegen plots aan een bord "einde fietspad" met net daarna een ander bord "verboden voor fietsers", en dit zonder enige andere weg in de buurt ??? Wie snapt hier de logica van ?? Dan zit er niets anders op dan terug te keren en een andere weg te kiezen,...tot je terug diezelfde verkeersborden tegenkomt, grrrrr !!
Door al dat geknoei verlies ik uiteindelijk dik 2 uur, maar ik kom gelukkig wel droog (en met enkele kilometers meer) aan in Koblenz. Alvorens mij naar het hotel te begeven, neem ik eerst nog een foto aan de "Deutsches Eck" (het punt waar Moezel en Rijn samenvloeien).
Normaal is het de bedoeling om morgen terug de Rijn te volgen tot Mainz, maar ik denk dat het water nog niet voldoende zal gezakt zijn,...en ik beter nog eens op de landkaart kijk voor een alternatief.
Na een heerlijk ontbijt (aangeboden door mijn steunende rennersvrouw), en in het gezelschap van enkele vrienden, buren en familie, vertrek ik om,"ongeveer 8u stipt" voor de eerste rit naar Aachen. Na ongeveer 5 km heb ik reeds een eerste stop, om nog eventjes goedendag te zeggen tegen enkele clubleden van WTC Calcine. Na het bekijken EN WEGEN van mijn fiets (waarbij ik er enkelen duidelijk zie denken "jij liever dan ik !!! "), kon ik na het vastleggen van de groep op de gevoelige digitale plaat, door de fotograaf van dienst ( ex collega fietsenmaker Patrick Vispoel uit Desteldonk) rond 8u30 echt vertrekken.
Het is nu niet direct de meest zonnige ochtend, maar als ik het weer van de afgelopen dagen bekijk, ben ik al blij dat het de rest van de dag droog blijft.
De rit gaat via Lokeren en Waasmunster richting Temse, waar ik na 30 km over de Schelde rijd. Vervolgens gaat het richting Zennegat om daar het kanaal Leuven Dijle enkele kilometers te volgen.. Ter hoogte van Aarschot volg ik ook een stukje de Demer,...mooi ! In Scherpenheuvel ( er staat reeds 100 km op de teller) breng ik eventjes een bezoekje aan de gekende basiliek, en neem ik eventjes pauze op een terras om iets te eten. Ondertussen is ook het zonnetje komen piepen, en zal het voor de rest van de dag ook zonnig blijven. Ik vervolg mijn weg via de lange N2 tot in Hasselt, om dan verder te rijden tot in Maastricht, waar ik na 155 km over de Maas rijd. Via lange rechte wegen met schitterende fietspaden, gaat het nu bergop en bergaf richting drielandenpunt Vaals. Maar de eindbestemming van de dag is natuurlijk Aachen, welke ik na 185 km bereik.
Na maanden van voorbereidingen, routes tekenen, hotels boeken, treintickets en vliegtuigtickets reserveren, in weer en wind gaan trainen,...is het morgen eindelijk tijd voor het echte werk !!!
De fiets staat klaar, de bagage is gecheckt en dubbel gecheckt. Door hier en daar nog wat zaken te schrappen die ik waarschijnlijk wel kan missen (ik geraak er onderweg wel aan mocht ik het nodig hebben), bespaar ik nog ruim 3kg gewicht en klop ik af op 19,5 kg bagage (inclusief eten en 3 liter extra drinken).
Ik heb ook net nog eens het weerbericht gecheckt, en dat ziet er alvast goed uit voor morgen. bewolkt, 19 graden, windkracht 2 bft, en niet onbelangrijk,... de wind komt uit het westen, en vermits ik naar het oosten rijd is dit dus de ideale richting.
Morgen vertrek ik rond 8u richting mijn eerste hotel in Aachen (Ibis Hauptbahnhof), 185km verderop en 1183 hoogtemeters te overwinnen.
Indien de WIFI-verbinding in het hotel het toelaat, volgt hier morgen een verslagje en enkele foto's van de eerste rit.
Doordat de bloggen site gemaakt is voor Windows, en ik met een Apple toestel de blog aanpas, is er een blijkbaar een probleem om grote foto's direct aan de tekst toe te voegen. De foto's zullen dus als bijlage aan het bericht moeten toegevoegd worden. De kleine foto bij het bericht kan je vergroten door erop te klikken !
Reeds enkele jaren staat de beklimming van de Stelvio op mijn verlanglijstje. De jaren vliegen voorbij en we worden een dagje ouder, dus moest het nu maar eens gaan gebeuren.
Het oorspronkelijke plan was om met de auto naar Italië te rijden, en daar dan de Stelvio met de fiets te beklimmen. Maar waarom zou ik er niet eens "iets speciaals" van maken dacht ik ? En zo kwam het plan om met de fiets van thuis naar de Stelvio te fietsen.
Zo begon ik in de herfst van 2015 aan de voorbereidingen van mijn reis.
Het eerste grote werk was het uitstippelen van mijn route ( www.gpsies.com ). De eerste optie was om via Luxemburg en Zwitserland te rijden, maar omdat dit nogal "een moeilijke" route was door de vele hoogtemeters, ging ik alternatieve routes bekijken. Zo kwam ik uit bij een route via Duitsland, en omdat daar toevallig ook de Romantische Strasse (een bewegwijzerd "fietstochtje" van 460 km van de Main naar de Alpen) in de buurt lag (stond trouwens ook nog op mijn verlanglijstje), was de keuze snel gemaakt.
Eens de route vast lag kon ik aan het tweede deel van de planning beginnen. Hoeveel kilometer per dag ga ik fietsen en waar ga ik overnachten ? Aangezien ik de reis op een 10-tal dagen wil doen, zit ik al snel aan een gemiddelde van 150 km per dag.
De reserveringen van de hotels verliepen met www.booking.com allemaal vrij vlot, mits hier en daar nog een kleine aanpassing van de route en dagafstand.
Het derde en laatste deel van de voorbereiding zou uiteindelijk nog het moeilijkste worden. Ik moest immers vanaf de Stelvio ook nog terug thuis zien te geraken. En aangezien je daar in de Alpen niet direct een trein of vliegtuig kan nemen,...moest ik op zoek naar een andere eindbestemming.
Verschillende opties werden bekeken (Milaan, Innsbruck, Venetië,...). Uiteindelijk is deze eindbestemming Bolzano geworden, waar ik de trein naar Munchen neem, en dan overstap op het vliegtuig richting Brussel.
Vanaf zondag 19 juni 2016 zal ik proberen om hier dagelijks een berichtje en enkele foto's van onderweg te posten.