Wij reizen nogal wat en maken heel veel één- of meerdaagse uitstappen met de motor of de auto. Daarbij maken wij heel veel fotos. Dat maakt voor ons deel uit van het reisplezier en het plezier achteraf om fotoreportages te maken met een verhaaltje.
De derde dag van een vierdaagse uitstap naar Noord-Holland/West -Friesland in Nederland, eindigde op 29 november in Hoorn aan het IJselmeer, met een valpartij en een total loss van mijn fototoestel Panasonic Lumix DC-FZ 72. Gelukkig verder geen lichamelijke schade, wat mij doet denken dat ik nog niet zon stijve hark ben dan ik soms denk of dat ik mij soms voel. Bij valavond in de winkelstraat Gedempte Turfhaven, gleed ik uit op de massa afgevallen bladeren van de platanen die er de straat afboorden. Ik ging zo snel tegen de vlakte dat ik het zelf niet eens besefte. Mijn fototoestel in mijn linkerhand incasseerde de klap, met als gevolg een platgedrukte behuizing van de telelens. Het was onmiddellijk duidelijk, herstellen zou duurder uitkomen dan het vijf jaar oude fototoestel waard was. De telelens deed het niet meer, want klem in de behuizing.
Na thuiskomst ging ik onmiddellijk op zoek, via internet, om een gelijkaardig en zeker gelijkwaardig toestel te vinden. Ik stootte op de Franse site van Rue du Commerce, partner van Carrefour, die een zelfde maar verbeterd toestel aanbood aan een interessante voordeelprijs. Honderdtwintig Euro minder dan mijn beschadigd apparaat gekost had bij Van den Borre. Kopen via internet, op Europees niveau, moet kunnen dacht ik. Niet teveel geaarzeld dus en alles was vlug geklonken. Leveringstermijn, vooraf aangegeven, 8 à 10 dagen. Kon ik mee leven. Bestelling geplaatst op 02 december en uiteindelijk het fototoestel toegekomen op het leveringspunt op 08 december en afgehaald de 10e. Aanvaardbaar vond ik.
Mijn goed ingepakte nieuwe Panasonic Lumix DC- FZ 82, digitale bridge camera, ontdekte ik met een gevoel van herkenning want uiterlijk is er geen verschil met het gesneuvelde exemplaar. Een stevige upgrade van mijn vorig toestel zou even later blijken. Alles zat in de doos evenals een pak documentatie. Toen ik die doornam, vond ik nergens een handleiding in het Nederlands of in het Frans. Zeven verschillende Slavische talen, Noors, Deens, Turks en Chinees of Japans
maar geen Nederlands!! Foute boel dus. Ik ga ervan uit dat bij een product, aangekocht in Frankrijk vanuit België, er toch minstens een Franstalige documentatie en handleiding zou bijzitten en als het even kan een Nederlandstalig exemplaar.
Natuurlijk kroop ik al vlug in mijn elektronische pen en via het chat contactformulier van Rue du Commerce, vroeg ik om mij verstaanbare documenten toe te sturen met de hiervoor geformuleerde argumentatie. Ik kreeg onmiddellijk een automatische ontvangstmelding. Meerder voorafgaande pogingen om telefonisch contact te leggen bleken vruchteloos.
Na een week geen reactie op de chat
Tot op heden nog geen antwoord. Ik heb dan maar mijn beklag gemaakt bij Panasonic France. Ik kreeg bij hen eveneens een ontvangstmelding, doch ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Gelet op de eindejaarsfeesten zal ik wel wat geduld moeten oefenen vrees ik. Op 19 december ontving ik een evaluatieverzoek van Rue du Commerce in verband met mijn aankoop. Blijkbaar zijn ze er snel bij om de klant dit te vragen. Mijn commentaar werd tot mijn verbazing gepubliceerd. Ik had het voornamelijk over het niet leveren van adequate documentatie en de slechte kwaliteit van de dienst na verkoop. Inmiddels had ik al lang de handleiding op internet gevonden en gedownload. Maar dat is niet zo handig als je van de ene naar de nadere bladzijde moet gaan omdat er veel verwijzingen staan bij de uitleg die zon 311 (!) bladzijden formaat A6 beslaat.
Bij Panasonic Nederland vroeg mijn echtgenote een Nederlandstalige handleiding aan. Die ontving ik vrij vlug in A4 formaat. Maar handig is anders, met vier bladzijden A6 van de uitleg op één bladzijde A4 en dan nog eens aan de verso zijde de volgende vier. Eveneens minstens niet echt bruikbaar. Het kon niet anders aldus de Nederlanders want zij beschikken niet over de kleine boekjes in het Nederlands
!! Vreemd.
Inmiddels heb ik, natuurlijk met de beschikbare middelen, al kennis gemaakt met mijn nieuw fototoestel en geëxperimenteerd op basis van mijn kennis van de FZ72. Het blijkt een stuk gesofisticeerder te zijn dan het vorige. Quasi dezelfde behuizing en knopjes, maar een hemel van verschil inzake elektronica met een heleboel meer mogelijkheden. Op het eerste zicht zouden de fotos van een betere kwaliteit zijn omdat de digitale correcties beter zijn. Maar na dit eerste contact ben ik best wel tevreden met mijn aankoop. De toekomst zal het uitwijzen of die tevredenheid gerechtvaardigd is.
Minder tevreden ben ik dus over die documentatie. Er is alweer heel wat faalkost mee gemoeid met al die pogingen om contact te leggen met de leverancier en ook de fabrikant. Moeite die ik mezelf wel had kunnen besparen
zonder te spreken van de ergernis alweer. Dit is natuurlijk geen kwaliteit. Het had van de eerste keer juist en goed moeten zijn. Ook de dienst na verkoop van Rue du Commerce faalt hier schromelijk.
Ik neem me voor om ook mijn beklag te maken bij Carrefour France, want die gaan blijkbaar in zee met een weinig betrouwbare partner. Desgevallend overweeg ik eveneens de Europese instantie ECC (Europees Consumenten Centrum België) in te schakelen om deze internet leverancier in gebreke te stellen en op zijn minst aan te porren om te leveren wat ik hen vraag. Maar dat veronderstelt dat ik eerst een aangetekend schrijven aan Rue du Commerce moet richten. Een bijkomende moeite en kost.
Koop je dan nog iets online denk je dan? Bij "Rue du Commerce" zeker niet... !! Voorts tweemaal nadenken zeer zeker en eventueel verder kijken dan dat, want inmiddels kreeg ik via de constante reclameboodschappen op mijn PC (ergerlijk alweer want ik heb mijn fototoestel nu!!) de informatie dat ik in Antwerpen bij "Kamera Express" dat toestel had kunnen kopen aan dezelfde prijs, met een langere garantieperiode!!! De kwaliteit van mijn opzoekingswerk op internet is dus ook niet zo goed geweest. Haast en spoed zijn zelden goed en daar betaal ik u de prijs voor. Kwaliteit is soms moeilijk te bekomen en begint blijkbaar ook wel eens bij jezelf. Ik zal het verhaal van de ezel en die steen alleszins indachtig moeten zijn.
|