Op maandag 12 maart kocht ik bij Hubo een nieuwe grasmaaier. De woensdag daarop maakte ik het toestel gebruiksklaar. Ik heb nogal wat technische kennis en dat ging bijzonder moeiteloos, mede dankzij het volgen van de instructies in de handleiding. De grasmaaier startte probleemloos.
Dan moest ik de functie mulchen van nabij bekijken en daarvoor de afbeeldingen van de handleiding nogmaals raadplegen. Daarbij dook een eerst probleem op. Het boekje opgesteld in meerdere talen, viel voor en groot deel uit mekaar. Slecht aaneengelijmd en dus losse bladen overal. In de tekst wordt verwezen naar een afbeelding die toont hoe ik de maaier in de toestand van mulchen kan brengen. Ik stel vast dat de aangeven figuur mij een onderdeel toont dat ontbreekt in mijn pakket. Er is sprake van een mulchingwig. Het onderdeel dat ik vind in de verpakking is van plastic en ziet er totaal anders uit. Dat stuk past voor mij ook absoluut niet in de opening van het chassis waar het moet ingebracht worden.
De opening voor de achteruitworp van het gras vertoont drie gaten. Twee kleine en centraal ertussen, een grotere opening. Op het meegeleverde stuk zitten effectief twee pinnen en ertussen een flexibel klepje dat in het groter gat zou moeten passen. Zou, want ik krijg het er onmogelijk in omdat bouten aan de zijkant van de opening beletten dat het stuk er diep genoeg ingeduwd kan worden om de flexibele klep op zijn plaats te laten klikken.
Ik kan pas op vrijdag 16 maart terug naar Hubo om wat meer uitleg. Aarzeling bij de vrouwelijk winkelbediende aan de kassa/balie. Wie kan mij hierbij helpen?? Na wat wachten komt er een man bij mij. Die aanhoort mijn verhaal. Bekijkt het meegebrachte stuk dat niet past. Hij weet er blijkbaar niets vanaf en raadpleegt de handleiding op zijn computerscherm. De man toont mij een vergrote foto van mijn grasmaaier. Het typenummer is juist en effectief, hij ook ziet dat mijn grasmaaier van een ander onderdeel zou moeten voorzien worden. Ik stel op de foto wel vast dat de achterkant van het chassis van het getoonde toestel, met een plastic plaat is bedekt. Mijn maaier heeft dat niet. Probleem? Geen antwoord, geen uitleg
Mijn contactgegevens worden genoteerd en binnen de week zou ik bericht krijgen.
Tien dagen later, op maandag 26 maart ga ik zelf horen bij Hubo of er nieuws is. Er blijkt een stuk toegezonden te zijn en dat ligt aan de kassa. Waarom werd ik niet verwittigd? Geen antwoord.
Het stuk blijkt identiek hetzelfde te zijn als ik heb maar dat past dus niet. Ik krijg het wat op mijn heupen, want het winkelpersoneel weet blijkbaar niet hoe de toestellen er uitzien. Een dame wordt erbij geroepen. Zij weet meer van de grasmaaiers want, zo wordt mij gezegd, zij doet de bestellingen ervan of zo
Zij geeft geen uitsluitsel in verband met mijn vraag, maar beweert dat het stuk dat ik in mijn bezit heb wel degelijk het goede is. Tevens zegt ze dat zij persoonlijk hetzelfde toestel heeft en er geen probleem mee heeft Maar, zij ziet samen met mij, dat op de handleiding van hun computer er een ander hulpstuk is afgebeeld.
Ik ben nu wel heel onrustig geworden en keer huiswaarts om nogmaals te trachten het hulpstuk op zijn plaats te krijgen. Als het mij nogmaals niet zou lukken dan breng ik de grasmaaier mee naar de winkel heb ik afgesproken.
Mijn pogingen zijn vruchteloos. Gelukkig had ik in de voormiddag mijn aanhangwagen uitgehaald voor een tuinklus en besluit mijn nieuwe grasmaaier op te laden en voor de derde maal terug te keren naar Hubo. Ik laad tevens de lege verpakkingsdoos mee in. De laatst gesproken dame raadpleegt de reclamefolder van Hubo om te zien of mijn toestel wel het juiste is nadat ze de gegevens op de verpakking heeft nagekeken. Dan gaat ze samen met mij naar mijn aanhanger en probeert het hulpstuk dat ik heb, op de grasmaaier te plaatsen. Na herhaalde pogingen slaagt zij er ook niet in
Terug binnen in de winkel belt ze naar de fabrikant/leverancier. Legt het probleem uit. Met de telefoon in de hand moet ze terug naar buiten om de gegevens op de verpakking na te kijken. Men zal haar terugbellen want ze gaan op een maaier daar ter plaatse kijken hoe dat het in mekaar zit. Ik ben ondertussen al heel wat tijd aan het verliezen met dat probleem!!
Terwijl wij wachten, toont de dame mij in de catalogus de grasmaaier die zij zelf heeft. Ik stel vast dat het een totaal ander toestel is en dan nog van een ander merk!!! Zeer professioneel in haar productkennis die dame , maar ik wil geen afbreuk te doen aan haar geduld en haar vriendelijkheid. Doch dat geeft mij niet de nodige informatie. Een vraag hoe ik de olie moet aflaten van de motor kan zij ook niet beantwoorden. Ik had bij de ingebruikname van de maaier vastgesteld dat er onderaan het chassis geen aftapdop zit. Hierover is de handleiding ook niet duidelijk. Als het is zoals beschreven, wordt het knoeien bij het verversen van de olie, want de grasmaaier moet op zijn zijkant gelegd worden en de vuile olie loopt alzo over het chassis in een wel groot te voorzien opvangrecipiënt De brandstoftank zal ook ledig moeten zijn, want de benzine zal er onvermijdelijk ook uitlopen!
Iemand van de firma belt na een 10-tal minuten terug. Weerom met de telefoon in de hand naar buiten en het blijkt volgens de spreker aan de telefoon, dat het voldoende is dat de twee kleine pinnen op hun plaats zitten om, mede met de veerkracht van het deksel van de grasuitworp achteraan, vast te zitten. Het flexibele klepje op het hulpstuk heeft geen functie. Vreemd en voor mij niet logisch.
Dan even terug binnen in de winkel om af te ronden. Uit het gesprek met de leverancier en de winkeldame kom ik tot de conclusie dat ik een ander type grasmaaier heb gekocht dan deze beschreven in mijn handleiding en deze op computer van de winkel. De handleidingen gaan over een ouder type grasmaaier, waarbij een ander hulpstuk nodig is om de mulchfunctie van de maaier te kunnen gebruiken. Niemand van de Hubo winkel schijnt dat te weten ook de gespecialiseerde dame niet. Ik suggereer dat ik wel een compensatie verwacht voor alle moeite die ik heb moeten doen om geholpen te worden. De reclamefolder van die week voorziet een gratis tuinafvalzak bij aankoop van eenzelfde toestel als het mijne. Drie weken eerder was dat er niet bij. Ik kan kiezen tussen twee type afvalzakken en daarbovenop geeft de winkeldame mij twee grote flessen bier verpakt in een bling bling box met het merk van de grasmaaier erop. Een kleine troost, want wat "kwaliteit" betreft laat een en ander wel te wensen over.
Conclusie :
- De fabrikant geeft bij de grasmaaier een handleiding mee die past bij een ouder type grasmaaier. Het gaat weliswaar enkel over de mulchfunctie, maar ik vind dat de informatie juist moet zijn. Dat zou mij drie ritten naar de winkel hebben bespaard.
- Mijn handleiding valt bij de eerste raadpleging reeds in stukken uiteen. Ik moet zelf de blaadjes terug aaneenlijmen om het boekje bruikbaar te maken.
- De documentatie die het winkelpersoneel moet kunnen raadplegen is eveneens niet juist. Het toont immers een ouder type grasmaaier.
- Niemand van het personeel van de Hubo winkel weet maar iets af over de kenmerken van de grasmaaier en wellicht ook niet van andere types of merken. De kwaliteit van de technische kennis is niet goed.
- De te koop aangeboden grasmaaiers en ander groter tuingereedschap, zitten verpakt in dozen in de rekken. Er is geen enkel toestel tentoongesteld waarop kan gekeken worden hoe een en ander in mekaar zit. In feite wordt een "kat in een zak" gekocht. Het is natuurlijk wel mijn keuze om bij Hubo een grasmaaier te kopen. Maar toch, het ware beter als de klant het toestel kon bekijken vooraleer het te kopen. De website is ook onvoldoende duidelijk in dat opzicht.
- Ik moet na mij aankoop driemaal terug naar de winkel om uiteindelijk toch niet helemaal overtuigd te zijn dat het hulpstuk om te mulchen wel het juiste is. Ik zal dat pas kunnen zien als ik de eerste maal die functie zal gebruiken.
- Het ontwerp van de grasmaaier is ook niet zo goed gelet op de moeilijkheid om de olie van de motor af te laten.
- Voor mij is er hier sprake van faalkost. Ik moet tijd steken in het plakken van de handleiding. Ik moet zelf gaan informeren bij Hubo of het stuk dat men bestelde er is. Ik moet drie ritten maken naar de winkel. Mijn grasmaaier laden en lossen. Ruim een halfuur wachten in de winkel om dan nog helemaal niet zeker te zijn of ik geholpen ben. Meerdere winkelbedienden moeten erbij betrokken worden evenals de leverancier/fabrikant. Reken die tijd om in geld en je hebt een fors bedrag aan faalkost omdat bij de aankoop van mijn grasmaaier alles niet van de eerste keer goed was.
De compensatie die ik kreeg is een magere troost.
Suggestie voor Hubo : Investeer wat tijd in de opleiding van enkele personeelsleden in elke winkel om beter op de hoogte te zijn van grotere tuinmachines. Zo kunnen ze de klant beter informeren en is deze ook meer tevreden. Dit heet preventiekost. De kost die je maakt om te voorkomen dat er kwaliteitsproblemen optreden.
Voor mij is kwaliteit toch iets anders dan ik heb ervaren. En de kwaliteit van de grasmaaier zal ik pas kunnen evalueren bij mijn eerste gebruik ervan.
Het kon dus beter !!