Waar ben je op reis geweest? Wat heb je er gedaan? Ben je in België gebleven of het je verre oorden bezocht? Zweden of Italië, kan ik dat in de atlas vinden? Ligt dat ver van België, waar we wonen?
Al deze vragen kregen in de klas een antwoord. Zo werd ook het opzoeken in een atlas kinderspel. Wanneer het ons niet onmiddellijk lukte, staken anderen een handje toe.
De hele week hebben we het straplied gehoord en het dansje geoefend. Toen het eindelijk strapdag was konden we alles eens demonstreren. Er was zelfs iets spectaculairs gebeurd: in plaats van vier rijen (leerlingen die met de auto, fiets, bus of te voet kwamen), hadden we er plots vijf! De rij van de voetgangers was verdubbeld!!! Van de lange rij, van de leerlingen die met de auto kwamen in het begin van de week, schoot nog minder dan de helft over. Dit was een heuse prestatie waarvoor we de leerlingen en hun ouders bedanken.
Dat stappen en trappen is wel gezond voor ons lichaam en goed voor het milieu. Maar het kan ook gevaarlijk zijn?! We leerden dat we in de buurt van vrachtwagens zeer goed moeten opletten. In de klas leerden we aan de hand van filmpjes en tekeningen over de dode hoek. We kregen enkele belangrijke tips zoals:
ga nooit vlak voor of achter een vrachtwagen of naast de cabine staan.
maak oogcontact met de chauffeur.
blijf ver genoeg achter de vrachtwagen als die rechts wil afslaan.
geef voorrang aan veiligheid.
Maar filmpjes en tekeningen zijn niets in vergelijking met het echte werk. Gelukkig kwam een mama, die vrachtwagenchauffeur is, alles eens demonstreren. Zo zagen we zelf wat voor een vrachtwagenbestuurder zichtbaar en vooral onzichtbaar is.
Bij de start van de verkeersweek hadden we een probleem: de pauw wilde zijn nieuwe, mooie fiets tonen aan de schildpad. Maar de schildpad kon de straat niet oversteken, want het was veel te druk.
Gelukkig was Bonkie er om het verkeer wat stil te leggen. De leeuw had bedacht hoe dit allemaal opgelost kon worden. Toen we eens keken hoe iedereen naar school kwam, zagen we dat de rij, van diegene die met de auto kwamen, toch behoorlijk lang was. Misschien moesten er minder leerlingen met de auto komen en moesten we met zn allen eens stappen of trappen naar school. Gelukkig is het vrijdag STRAPDAG!
Ook in het vijfde leerjaar mogen we met blokjes spelen. Een prachtig bouwwerk ontwerpen en dan de verschillende zijaanzichten tekenen. Kan je dit bouwwerk nabouwen aan de hand van mijn tekeningen?