Deze week gingen we van start met het project Kansrijk. Dit is een project waaraan we met de hele school werken. In dit project hebben we het in de eerste plaats over kansarmoede nl. de oorzaken, de vooroordelen en de gevolgen....
Daarom mochten de leerlingen verwoorden waar ze denken wanneer ze kansarm en kansrijk hoorden. Hun antwoorden gaven ze in op een tablet. Die antwoorden verschenen onmiddellijk op het bord. Zo gebeurde het dat sommige leerlingen toch nog van mening veranderden. Een greep uit de antwoorden: kansarm = geen geld hebben, geen huis hebben, komt vooral in Afrika voor, geen kansen om geld te verdienen.... Je ben kansrijk als je veel kansen hebt, veel geld hebt om allerlei materiaal te kopen, je in een kasteel woont...
Daarna kwam Stefanie die in het OCMW werkt, om de leerlingen aan de hand van een 'cadeautje', foto's en stellingen een beter inzicht te geven in de gevoels- en de leefwereld van kinderen die in armoede leven. We merkten dat ons denkbeeld niet altijd klopte met de werkelijkheid. Dat er niet alleen kansarmoede is in Afrika, maar ook bij ons. Dat die mensen wel een huis hebben. Dat die kinderen dezelfde gevoelens en verlangens hebben als elk ander kind... (Dit laatste heeft Kiano zo mooi verwoord.)
In de namiddag speelden we het spel "geldweg".
Met dit spel is het de bedoeling dat we leren met geld omgaan.
Eerst werd een profieltest gedaan om te weten of we een spaarder, een rekenwonder of een uitgever waren. Na het noteren van onze inkomsten op ons budgetplan maakten we een boodschappenlijst voor ons fictief gezin, voor een volledige maand. Daarna ging het spel van start. We moesten in elke winkel iets kopen. Die uitgaven werden nauwkeurig bijgehouden. We kregen ook te maken met geluk toen we geld wonnen en tegenslag toen we op een gegeven ogenblik geld verloren. Soms lieten we ons verleiden aan de reclame. Uiteindelijk werd de balans opgemaakt. Zo stelden sommigen vast dat ze te veel uitgegeven hadden. De leerlingen merkten dat het bijhouden van een budgetplan enkele nare verrassingen kan voorkomen.
De leerlingen vonden het een leuk, af en toe moeilijk, maar vooral zeer interessant spel.
Het is ook voor dit project dat we speelgoed inzamelen om aan de kringloopwinkel te schenken.

















01-12-2014 om 18:42
geschreven door juf Veronique 
|