Inhoud blog
  • Voetballen
  • technopolis
  • Jarige van de maand juni
  • De wegberm
  • Jarige maand mei
    Zoeken in blog

    vijfde leerjaar

    06-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bonjour...

    Hoewel we al in de vorige leerjaren met de Franse taal in contact komen door allerlei liedjes, is dit niet hetzelfde als zelf Frans spreken, lezen, schrijven...

    Wat gaat dat snel, na de eerste schooldag kunnen we elkaar al begroeten en ons voorstellen in het Frans.











    06-09-2015 om 09:58 geschreven door juf Veronique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegende start
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dag jongens en meisjes, mama's en papa's, beste bloglezers...

    Heb je altijd al eens een vlieg willen zijn? Wou je altijd al eens weten hoe het er in het vijfde leerjaar aan toe ging? Op deze blog vinden jullie geregeld berichten en foto's van wat er zoal te beleven valt.

    We maakten alvast een vliegende start...

    06-09-2015 om 09:50 geschreven door juf Veronique  


    24-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoolreis Bellewaerde

    Na een zware periode met vele toetsen, tijd voor wat ontspanning. Zo gingen we dinsdag naar Bellewaerde!

    De regen in de voormiddag, zorgde er niet voor dat we minder genoten. Enkele sfeerbeelden...



































    24-06-2015 om 16:48 geschreven door juf Veronique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bellewaerde vervolg





























    24-06-2015 om 16:40 geschreven door juf Veronique  


    09-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsbrevet
    Op maandag 27 april werd onze fietsbehendigheid serieus op de proef gesteld. Heel wat vaardigheden werden getest op een behendigheidsparcours. Van slalom tussen de kegeltjes tot onder een brug rijden, een kegel van een stok nemen en een rondje rijden, een drinkfles al rijdend nemen en terugplaatsen. Daarna wat tempo nemen om over een drempel te rijden en uiteindelijk over een wip. Hierbij werd ook de tijd gemeten. Bij fouten werden "strafseconden" aangerekend. We waren allen heel geconcentreerd. Daarna moesten we ons enorm inzetten in een wedstrijdje om ter snelst fietsen. Onder de stevige aanmoedigingen van de andere leerlingen werd echt het beste van onszelf gegeven. De inspanningen werden beloond met een fietsbrevet.




































    09-05-2015 om 16:03 geschreven door juf Veronique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsbrevet: vervolg...





































    09-05-2015 om 15:51 geschreven door juf Veronique  


    08-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fietsbrevet vervolg
    fietsbrevet vervolg




































    08-05-2015 om 00:00 geschreven door juf Veronique  


    02-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vakwerkbrug maken
    We kregen een brief van de burgemeester waarin stond dat de Lauwebrug moest vernieuwd worden en of we geen ontwerp konden maken voor een nieuwe brug. Zonder die brug en een overzetboot moeten we een heuse omweg maken om van Wevelgem naar Lauwe te rijden. Ons ontwerp moest een overbrugging van 30cm kunnen maken en stevig zijn. Na een eenvoudig proefje merkten we dat driehoeken ervoor zorgden dat onze constructie voldoende stevig werd. Na het maken van een ontwerp en kiezen van materialen, gingen we met ons groepje aan de slag. Toen we onze constructie gingen testen, merkte we of onze brug aan alle eisen voldeed. Wanneer dit niet het geval was, maakten we nog snel een aanpassing. De burgemeester kan alvast op zijn beide oren slapen, er zitten gespecialiseerde bruggenbouwers in onze klas.


































    02-05-2015 om 00:00 geschreven door juf Veronique  


    23-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zonsverduistering
    We waren zo goed voorbereid: een eclipsbril, een lasbril, een zelfgemaakte camera obscura... Alles voor het waarnemen van een -niet alledaags gebeuren - zonsverduistering. Maar de wolken gooiden onze ze goed voorbereide plannen overhoop. Bij gebrek aan zon, speelde Reem voor het zonnetje in de klas en legde ons haarfijn uit wat een zonsverduistering is. Na het bekijken van enkele live beelden testten we onze camera eens uit. (Al is een zaklamp niet zoals een echte zonsverduistering.) Eén ding is zeker: over 11 jaar zijn we er weer klaar voor.














    23-03-2015 om 18:17 geschreven door juf Veronique  


    17-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.talentenshow - carnaval vervolg

























    17-02-2015 om 11:29 geschreven door juf Veronique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.talentenshow - carnaval
    Net voor de vakantie mochten we als echte "poezen" genieten van een prachtige talentenshow. Deze werd georganiseerd door de leerlingen van het leerlingenparlement. De leerlingen die hun talenten wilden tonen moesten eerst een voorselectie doormaken. Om dan een mooie show te geven aan de andere leerlingen.




































    17-02-2015 om 11:26 geschreven door juf Veronique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voedsel en spijsverteringsstelsel
    Deze week leerden we over voedsel en wat daarmee gebeurt in ons lichaam. We hadden veel over voor de wetenschap, maar niemand was bereid om zich te laten opensnijden zodat we de spijsvertering live konden volgen. Daarom werden de organen en de werking ervan vervangen door allerlei voorwerpen en proefjes. Zo werd de maag vervangen door een flesje. Dat werd gevuld met azijn. Daaraan werd bakpoeder toegevoegd (voedsel). We merkten onmiddellijk een reactie. Hierbij kwam gas vrij. Dit zagen we aan de ballon die lichtjes werd opgeblazen. Dit gebeurt ook in onze maag. Oeps, een boertje! Sommige leerlingen stelden hun lichaam echt in dienst van de wetenschap. Zij gingen na hoe lang het duurt voor een maiskorrel ons hele spijsverteringsstelsel doorlopen heeft.






























    17-02-2015 om 11:16 geschreven door juf Veronique  


    14-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Golven van geluid
    We leerden dat geluid eigenlijk trillingen zijn. Geloof je het niet? Dit onderzochten aan de hand van allerlei proefjes.


















    14-02-2015 om 12:20 geschreven door juf Veronique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hefbomen
    We stonden voor een probleem: mevrouw de directeur had gevraagd om twee zware dozen papier aan de andere kant van de gang te plaatsen. We probeerden dat in zo weinig mogelijk tijd te doen. Maar wat was dat lastig zeg! Hadden we maar zo'n handig karretje om alles op te plaatsen. Dat zou het werk een stuk makkelijker maken. Zo ontdekten er allerlei hefbomen aanwezig zijn die ervoor zorgen dat we minder spierkracht moeten gebruiken bij een karwijtje. Een wip is ook zo'n hefboom. Door te spelen met de lengte van de last- en machtarm ontdekken we wanneer we minder kracht moeten geven om iemand of iets op te tillen.












    14-02-2015 om 12:13 geschreven door juf Veronique  


    24-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema graven om te weten

    Tijdens het thema graven om te weten leerden we meer over het werk van archeologen. Na een onderzoek van opgravingen van echte archeologen mochten we zelf ervaren wat het is om archeoloog te zijn.

    We hadden wel een groot voordeel: we wisten zeker dat we iets zouden vinden. Eerst werd een grid aangebracht. We moesten ook een schets maken om onze veldnotities te vervolledigen.

    Na onze opgraving moesten we onze vondst zo nauwkeurig mogelijk beschrijven. Na wat onderzoek konden we bepalen uit welke tijd onze vondsten dateerden.





































    24-01-2015 om 11:46 geschreven door juf Veronique  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franse les

    Af en toe spelen we tijdens de Franse les een klein toneeltje. Deze keer kon iemand het weer bepalen door op de blokfluit te spelen. Kan je raden welk weer de leerlingen uitbeelden?

    Quel temps fait-il?























    24-01-2015 om 11:24 geschreven door juf Veronique  


    05-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Sint

    We kijken er al een tijdje naar uit en eindelijk was hij daar: De Sint! Dit jaar kwam hij eens niet met de stoomboot, met de fiets, de bus of met een ezel.... Nee dit jaar kwam hij speciaal met de trein.

    We gingen hem en Piet dan ook verwelkomen aan het station om hen naar onze school te begeleiden. Op school maakten we een erehaag en demonstreerden onze danskunsten op de "pietenmacarena".

    We kregen een zakje vol met lekkers van de Sint en voor in de klas enkele boeken en een DVD.

    Dank je wel, Sint en Piet! Tot volgend jaar!

























    05-12-2014 om 18:19 geschreven door juf Veronique  


    01-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project Kansrijk

    Deze week gingen we van start met het project Kansrijk. Dit is een project waaraan we met de hele school werken. In dit project hebben we het in de eerste plaats over kansarmoede nl. de oorzaken, de vooroordelen en de gevolgen....

    Daarom mochten de leerlingen verwoorden waar ze denken wanneer ze kansarm en kansrijk hoorden. Hun antwoorden gaven ze in op een tablet. Die antwoorden verschenen onmiddellijk op het bord. Zo gebeurde het dat sommige leerlingen toch nog van mening veranderden. Een greep uit de antwoorden: kansarm = geen geld hebben, geen huis hebben, komt vooral in Afrika voor, geen kansen om geld te verdienen.... Je ben kansrijk als je veel kansen hebt, veel geld hebt om allerlei materiaal te kopen, je in een kasteel woont...

    Daarna kwam Stefanie die in het OCMW werkt, om de leerlingen aan de hand van een 'cadeautje', foto's en stellingen een beter inzicht te geven in de gevoels- en de leefwereld van kinderen die in armoede leven. We merkten dat ons denkbeeld niet altijd klopte met de werkelijkheid. Dat er niet alleen kansarmoede is in Afrika, maar ook bij ons. Dat die mensen wel een huis hebben. Dat die kinderen dezelfde gevoelens en verlangens hebben als elk ander kind... (Dit laatste heeft Kiano zo mooi verwoord.)

    In de namiddag speelden we het spel "geldweg".

    Met dit spel is het de bedoeling dat we leren met geld omgaan.

    Eerst werd een profieltest gedaan om te weten of we een spaarder, een rekenwonder of een uitgever waren. Na het noteren van onze inkomsten op ons budgetplan maakten we een boodschappenlijst voor ons fictief gezin, voor een volledige maand. Daarna ging het spel van start. We moesten in elke winkel iets kopen. Die uitgaven werden nauwkeurig bijgehouden. We kregen ook te maken met geluk toen we geld wonnen en tegenslag toen we op een gegeven ogenblik geld verloren. Soms lieten we ons verleiden aan de reclame. Uiteindelijk werd de balans opgemaakt. Zo stelden sommigen vast dat ze te veel uitgegeven hadden. De leerlingen merkten dat het bijhouden van een budgetplan enkele nare verrassingen kan voorkomen.

    De leerlingen vonden het een leuk, af en toe moeilijk, maar vooral zeer interessant spel.

    Het is ook voor dit project dat we speelgoed inzamelen om aan de kringloopwinkel te schenken.





































    01-12-2014 om 18:42 geschreven door juf Veronique  




    Archief per week
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs