De Sint was al zijn spiekpietjes kwijt. Gelukkig kon hij op de leerlingen rekenen. Zij vonden alle spiekpietjes.
De Sint en Piet kwamen op bezoek in de klas, daar zongen we onder begeleiding van enkele leerlingen die op een instrument speelden, een sinterklaasliedje. Ook Piet deed mee. We kregen heel wat lekkers en een geschenkje voor de klas.
Hartelijk dank Sint en Piet!
Tijdens ons project rond kansrijk speelden we het spel: geldweg. Bij dit spel moeten de leerlingen een budgetplan opstellen voor een maand van een gezin. Ze moeten allerlei aankopen doen, moeten omgaan met onvoorziene aankopen, reclame... Zo leerden ze omgaan met geld. Het was wel niet gemakkelijk, maar ze hebben er veel uit geleerd. Enkele reacties: "Het is wel niet gemakkelijk voor onze ouders.", "Zo zorg je dat je niet in de schulden komt.", "Ik heb een tv willen kopen omdat dat toch leuk is.", "Je kan niet alles kopen wat je wil."...
Deze week was het voorleesweek. Daarom "trakteerden" de leerlingen van het zesde leerjaar en het 1ste middelbaar van onze school, alle klassen op een echt voorleesmoment. Sommigen kwamen in de klas aan een groepje voorlezen, anderen namen de leerlingen mee naar een andere plaats in onze school, zoals het poelenbos.
In de klas hadden de leerlingen, tijdens de les Nederlands, een dialoogje geschreven tussen twee dieren. Ze moesten er op letten dat ze geen moeilijke taal gebruikten, want het was voor kinderen van de eerste kleuterklas. Ook moesten ze zorgen dat ze de tekst gemakkelijk konden lezen en volgen. Want om poppenkast te spelen moet je niet enkel een tekst lezen maar ook met je handen bewegen. Na wat oefenen, gingen we voor het echte optreden naar de kleuters. Deze vonden het een geslaagd optreden.
Het was weeral zover... Loopschoenen aan, spieren ontspannen, super motivatie, enkele richtlijnen en veel supporters... Dit zijn de ingrediënten voor een goede loopwedstrijd. En wat voor één... Ze haalden allemaal de eindmeet, de één wat vroeger dan de andere. Zo slaagden ze er zelfs in om enkele medailles in de wacht te slepen. Wat waren we trots op alle deelnemers van onze school!
Drama drama drama als de kinderen thuis komen en in het Raviolaans of het Siranas beginnen te spreken, weet dan dat ze op reis zijn geweest naar een vreemd land met een nog vreemdere taal.
Nadat we plechtig beloofd hadden ons aan de afspraken te houden, nam meester Jeroen ons mee naar het land Raviolie. Wat we daar allemaal meemaakten Gelukkig konden we ons snel aanpassen, ook het Raviolaans bleek niet zo moeilijk om te leren.
Daarna mochten we zelf een taal zoeken en kregen we allerlei situaties voorgeschoteld.
We kijken al uit naar de volgende avonturen met meester Jeroen.
We maakten kennis met het begrip 'determineren'. Hiervoor speelden we eerst met de klas 'Wie is het?'. Vervolgens gingen we dan al deze eigenschappen voorstellen in een schema. Zo ontstond onze eerste determinatietabel.
In en rond het poelenbos gingen we op zoek naar bladeren die we met zon tabel moesten determineren om een paar dagen later het poelenbos in te duiken met verschillende tabellen. Je kunt niet geloven welke kriebelbeestje we allemaal hebben gevonden. Om nog te zwijgen over de paddenstoelen en de vele bomen die in het poelenbos staan.
In de klas deden we ook enkele proefjes en merkten we dat planten zich echt niet vervelen.