STAD en TGT: een uitleg.
Inhoud blog
  • Extra filmpje!
  • Theoretische Achtergrond
  • Voordelen & Nadelen
  • Onderzoek naar Effecten
  • Praktijkvoorbeelden
  • Randvoorwaarden

    Zoeken in blog



    Laatste commentaren

    Student Teams-Achievement Divisions en Team-Games-Tournaments
    Donna Willaert, Laure van Meenen en Kobe Ardui
    24-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Praktijkvoorbeelden

    Nigeria[1]

    In Nigeria participeerden 300 leerlingen van 6 verschillende scholen uit het secundair onderwijs aan het onderzoek. Er werd vastgesteld dat er moeilijkheden waren met het vak chemie. Onderzoekers wilden testen of de STAD-methode effectief was om de leerstof beter te beheersen. Er werd gewerkt met een pre-test, post-test en een controlegroep om de resultaten na te gaan. Bij het onderzoek werden vier instrumenten gebruikt: richtlijnen voor samenwerkend leren, een eindtoets chemie, een vragenlijst over de attitude ten opzichte van chemie bij studenten en lesnotities over chemie. Het resultaat van het onderzoek was dat er een significant verschil was enerzijds op beheersing van leerstof wanneer STAD zonder competitie werd gebruikt, anderzijds op vlak van attitude wanneer STAD met competitie werd toegepast.[2]

    Kansas

    In Kansas vinden we een project genaamd ‘Teams-Games-Tournaments Alcohol Prevention’. Het programma is een benadering van alcoholpreventie dat peersupport combineert met beloningsstructuren. Deze techniek benadert de groep meer dan de individuele prestaties. In het eerste deel van de lessen worden de biologische, psychologische en socio-culturele determinanten van alcoholisme aangehaald. In het tweede deel van het programma wordt aan de hand van de basisprincipes van de sociaalleren theorie aangetoond dat drinken is aangeleerd. Met deze kennis leren studenten dan vaardigheden in zelfbeheersing zoals assertiviteit, vaardigheden om te weigeren en vaardigheden om hun interne en externe omgeving te veranderen. De toernooien bestaan dan uit vragen met een kort antwoord bedoeld om de kennis die is opgedaan in de klas te evalueren en te versterken.
    Men merkte in Kansas een aanzienlijke winst in alcoholgerelateerde kennis, en een aanzienlijk betere houding ten opzichte van alcohol in het verkeer, net als een vermindering van het alcoholgebruik.



    [2] T. L. IBRAHEEM (2011), Effects of two modes of student teams – achievement division strategies on senior secondary school students’ learning outcomes in chemical kinetics., Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Volume 12, Issue 2, Article 7 (Dec., 2011)

     


    Tags:Praktijkvoorbeelden, STAD, TGT
    23-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Randvoorwaarden

    De situatie in de klas moet worden gepland en uitgevoerd op een zodanige manier dat de studenten de mogelijkheid krijgen om met elkaar te communiceren

    -       De groepen moeten weten en begrijpen dat hun opdracht in het groepswerk bestaat uit het leren van de leerstof, en niet bestaat uit het invullen van een toets of oefening[1]

    -       Iets waarin de leerstof kan opgezocht worden moet ter beschikking staan: computer, artikels, boeken…[2]


    Tags:Randvoorwaarden, STAD, TGT
    Rondvraag / Poll
    Zouden leerkrachten dit, volgens jullie, toepassen in de les?
    Ja, sowieso, geweldig idee, ik zie het zo voor mij!
    Ja, onder bepaalde voorwaarden.
    Ja, denk ik.., maar ik weet nog niet genoeg.
    Nee, denk ik.., maar ik weet nog niet genoeg
    Nee, de nadelen wegen hoger op dan de voordelen
    Nee, slecht idee, niet praktisch toepasbaar.
    Bekijk resultaat


    Archief per week
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs