Nigeria
In Nigeria
participeerden 300 leerlingen van 6 verschillende scholen uit het secundair
onderwijs aan het onderzoek. Er werd vastgesteld dat er moeilijkheden waren met het vak
chemie. Onderzoekers wilden testen of de STAD-methode effectief was om
de leerstof beter te beheersen. Er werd gewerkt met een pre-test, post-test en een
controlegroep om de resultaten na te gaan. Bij het onderzoek werden vier
instrumenten gebruikt: richtlijnen
voor samenwerkend leren, een eindtoets chemie, een
vragenlijst over de attitude ten opzichte van chemie bij studenten en
lesnotities over chemie. Het resultaat van het onderzoek was dat er een significant
verschil was enerzijds op beheersing van leerstof wanneer STAD zonder
competitie werd gebruikt, anderzijds op vlak van attitude wanneer STAD met
competitie werd toegepast.
Kansas
In
Kansas vinden we een project genaamd Teams-Games-Tournaments Alcohol Prevention.
Het programma is een benadering van alcoholpreventie dat peersupport combineert met
beloningsstructuren. Deze techniek benadert de groep meer dan de individuele
prestaties. In het eerste deel van de lessen worden de biologische, psychologische
en socio-culturele determinanten van alcoholisme aangehaald. In het
tweede deel van het programma wordt aan de hand van de basisprincipes van de sociaalleren
theorie aangetoond dat drinken is aangeleerd. Met deze kennis leren
studenten dan vaardigheden in zelfbeheersing zoals assertiviteit,
vaardigheden om te weigeren en vaardigheden om hun interne en externe omgeving te
veranderen. De toernooien bestaan dan uit vragen met een kort antwoord
bedoeld om de kennis die is opgedaan in de klas te evalueren en te versterken.
Men merkte in Kansas een aanzienlijke winst in alcoholgerelateerde
kennis, en een aanzienlijk betere houding ten opzichte van alcohol in het
verkeer, net als een vermindering van het alcoholgebruik.
T. L. IBRAHEEM
(2011), Effects of two modes of student teams achievement division strategies
on senior secondary school students learning outcomes in chemical kinetics.,
Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Volume 12, Issue 2,
Article 7 (Dec., 2011)
|