Er zijn verschillende onderzoeken
gevoerd naar deze methodes en deze onderzoeken tonen eerder positieve effecten
dan negatieve effecten.
1. Balfakih (2003)
De bevindingen van Balfakih (2003)
hebben aangetoond bij het onderwijzen van chemie in de 10e graad dat
STAD een effectievere methode is dan de traditionele manier van
onderwijzen.
2. Kinney (1989)
Kinney deed een gelijkaardige studie naar de effecten van
coöperatief leren op de resultaten van studenten van de 9de graad in een les
culturele biologie. De experimentele groep, waarin er een combinatie zat van
zowel blanke als zwarte studenten, vertoonde een significante stijging in de
behaalde scores. Face-to-face interactie in het klaslokaal
had een groot effect op de sociale, cognitieve en schoolse ontwikkeling van de
studenten.
3. Effects of Student Achievement
Division (STAD) on Academic Achievement, and Attittudes of Grade 9th Secondary
School Students Towards Mathematics
In een studie naar de effecten van
STAD op wiskundige vaardigheden, concludeerden de onderzoekers dat coöperatief
leren zorgt voor het verhogen van het academisch level en het
promotie van de positieve attitudes van studenten tegenover wiskunde.
4. The Effects of the
STAD-Cooperative Learning Method on Student Achievement, Attitude and
Motivation in Economics Education
De onderzoekers kwamen tot de
conclusie dat STAD de studenten meer actieve leerervaringen gaf,
het voor een gelijke toegang tot leren zorgt en dat studenten te maken krijgen
met een meer positief steunende omgeving. De resultaten toonden ook aan
dat deze methode vergeleken met de klassieke methode positieve attitudes promoot,
voor betere verwezenlijkingen en meer motivatie zorgt. De goedkeuring
van leerdoelen en het intrinsiek beoordelen van de taak bevordert tevens ook de self-efficacy.
5. Wij zijn beter dan ik. Wat
zijn de effecten van coöperatief leren in groep 1 en 2? Slavin (1982 1987
1991)
Slavin ziet de positieve
wederzijdse afhankelijkheid en de individuele verantwoordelijkheid als
de twee belangrijkste basiskenmerken van STAD. Volgens Slavin heeft zijn
methode weinig training van leraren
nodig om de technieken te kunnen hanteren. Bijkomende voordelen zijn volgens
Slavin de lage kosten en het gemak in
gebruik.
|