Voordelen
- Zorgt voor positievere
attitudes tegenover een bepaald onderwerp
- Zorgt voor meer academische
vaardigheden
- Het geeft
studenten gelijke toegang tot leren
- Studenten
ervaren een positievere leeromgeving
- Studenten
hebben meer individuele verantwoordelijkheid
- Studenten
zijn afhankelijk
van elkaar, dus zullen meer hun best doen om niet te falen
- De leraren
hebben weinig training nodig om deze methode onder de knie te krijgen
- Lage kosten
en gemakkelijk te gebruiken
- Afwisseling in de les
- Studenten zijn betrokken en meer gemotiveerd om de
doelen te bereiken. Die motivatie komt door enerzijds het plezier in de game en
anderzijds het gevoel van controle over het eigen leerproces
(Van den Berg & Simons)
- Sluit aan bij de leefwereld van de
student + (Van den Berg, Van der Meijden, Mulder)
- Stimuleert een proces waarin kennis ontvangen wordt en tegelijk ook geleerd wordt hoe
kennis te zoeken en zelf te leren, vooral belangrijk in deze snel
veranderende maatschappij (Simons, Van der Linden, Duffy)
- Samenwerken in teams zorgt er voor dat de student leert beslissingen
maken in groep, en in groep leert werken
Nadelen
-
Vereist een langere
tijd voor de student, wat het moeilijk maakt om doelen in verband met
het curriculum te behalen
-
Vereist ook een langere
tijd voor de leerkrachten, waardoor leerkrachten vaak coöperatief leren
niet willen gebruiken
-
Vereist speciale
vaardigheden van de leerkracht, waardoor niet elke leerkracht coöperatief
leren kan gebruiken
-
Vereist graag samenwerken
-
Team teaching over
verschillende scholen heen is niet altijd succesvol, omdat sommige leerkrachten niet vernederd willen worden of slechte
resultaten willen behalen
|