Inhoud blog
  • Als religie opium voor het volk is, dan is ideologie cocaïne voor de Belgische politieke elite.
  • Terug naar de natuurlijke versie?
  • Wie is wie?
  • Ik ben zo eenzaam zonder jou!
  • Hermafrodiet of het nieuwe derde geslacht als mix van de nieuwste medische vruchtbaarheidstechniek?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Mijn spot met de reclamespot; spotkennis of mediawijsheid?
    Gebruikswaarde of existentiële waarde?
    06-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Varoufake' or real?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Was het filmpje 'fake' of echt?

    De Duitse komiek Jan Böhmermann claimt dat het beledigend gebaar van Yanis Varoufakis nep is. Beelden van de Griekse minister die zijn middelvinger opsteekt naar Duitsland zouden door zijn satirische ZDF-programma Neo Magazin Royale zijn bewerkt. U kan het al raden; er ontstond veel heisa rond deze getoonde middelvinger aan 'Duitsland'. Acheraf bleek dat het helemaal niet Duitsland betrof, vermits het een lezing op een conferentie in Zagreb was die al veel eerder had plaatsgevonden, namelijk in 2013.(Wat overigens niets zegt over de liefdesrelatie tussen Griekenland en Duitsland. Toch wel een leuk grapje, niet?



    06-06-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blikvanger.

    Reclame: het spel van kijken en bekenen worden. zo luidt de titel van een boekje waar een aantal docenten van de universiteit van Amsterdam en de universiteit van Nijmegen  aan hebben meegewerkt.

    Reclamemakers zeggen al jaren dat de reclame niet bijdraagt tot maatschappelijke veranderingen. Zij worden immers niet betaald om de maatschappij te hervormen, maar om procucten te verkopen. Desalniettemin beïnvloedt reclame het leven van iedereen, ofschoon men zich er veelal niet bewust van is.

    Wetenschappers raken het er niet over eens in welke mate en de wijze waarop de reclamewereld en de media invloed uitoefenen op het denken en doen van de kijkers. Nochtans zijn er best veel mensen die zich gedragen als passieve beeldbuisjunkies die zich willoos allerlei tv-rommel laten inspuiten. Jammerlijk genoeg dringt dit inspuiten verder door in onze collectieve psyche dan we kunnen vermoeden. Het menselijke lichaam speelt een centrale rol in de reclame. 'Het verschaft de consument de illusie dat je dat lichaam/die persoon kunt zijn, dan wel dat je dat lichaam/die persoon kunt hebben.' 'Hebben' functioneert als reclamecode voor mannen en 'zijn' voor vrouwen. Vrouwen worden geacht zich met de afgebeelde dames te identificeren (narcisme) en mannen worden geacht de dames te willen hebben (voyeurisme).' Maar geheel stereotypisch is de reclamewereld niet langer te noemen. 'Er lijkt zelfs sprake van een nieuw stereotype: de supervrouw die alle bekende vrouwelijke rollen van moeder, echtgenote, werknemer/directeur en lustobject, zonder een spoor van vermoeidheid of rimpelvorming, weet te combineren.' Reclame gaat vaak over verleiding, erotische aantrekkingskracht en macht. Ook de man wordt steeds meer als een lustobject gepresenteerd. Pornografische hints zijn bijna niet meer weg te denken in onze etalagesamenleving. De mens wordt vooral gereduceerd tot een object met expositiewaarde. Alhoewel deze expositiewaarde compleet in gebreke blijft van authentieke seksuele schoonheid en intieme verbeeldingskracht . Maar ja, voor velen is die expositiewaarde tenminste verstaanbaar. Wat wil een mens meer?

    16-05-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anna Hills parodie op photoshoppen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie heeft nu de beste mogelijkheden in onze pluriforme samenleving?
    Komt de eer toe aan de realiteit, de individualiteit of ICT? Wie biedt en verkoopt
    maakbaarheid het beste? Wie is het meest maakbaar? Dit zijn allerlei bedenkingen
    die Anna aanhaalt in haar fotografisch werk.

    '"I thought it would be fun to poke fun at how much beauty ads are overly manipulated," she told the Huffington Post in an email. "They really are altered so much, they may as well be advertising Photoshop rather than the products they actually sell."

    'Given that a worrying number of female consumers believe that advertisements depict models and celebrities as they seem in real life, these images are a refreshing reminder of just how far digital editing can go.'

    Bron: http://www.huffingtonpost.com/2013/12/12/photoshop-parody-ads-anna-hill_n_4427839.html

    25-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook de EO gebruikt de digitale gum.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    'Stoer poseert Jojanneke op de Wallen voor haar docusoap over prostitutie. Maar wie de originele foto naast de uiteindelijke coverfoto legt, ziet duidelijk dat het decolleté van de presentatrice volledig is opgepoetst door de opmaakredactie. Het truitje dat ze aan heeft, sluit opeens een centimeter of tien hoger. Blijkbaar was de cover voor de christelijke lezers anders niet 'koffietafelproof.'' Van preutsheid gesproken in een gepornoficeerde samenleving.

    Indien u interesse heeft in dit artikel, kan u dit artikel verder lezen indien u onderstaande website bezoekt.


    Bron: http://www.rtlnieuws.nl/boulevard/entertainment/fotoshopt-de-eo-decollete-jojanneke-weg

    25-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tentoonstelling 'Faking it'

    'Beeldmanipulatie bestond al voordat er computers waren. De tentoonstelling Faking it in Washington, VS, toont voorbeelden van oude foto’s die kunstzinnig of politiek, bewerkt werden. ‘Photoshop’ is al zo oud als fotografie zelf, zegt de National Gallery of Art, waar woensdag de expositie opent.'

    'De tentoonstelling heeft 200 foto’s waar op een of andere manier mee is geknoeid, zonder computer “Het hele digitale repertoire bestond toen ook al: rimpels wegpoetsen, buiken dunner maken en zelfs gebeurtenissen uitbeelden die niet echt zijn.”

    Wie interesse heeft om pareltjes van oude gemanipuleerde foto's te zien kan onderstaande website bezoeken.

     Bron: http://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2012/faking-it

    Bijlagen:
    katvrouwtje.jpg (69.2 KB)   

    25-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Personal branding-mensen als merken.

    Heeft u al ooit gehoord van imagoconsulenten?

    Werkelijk alles is te koop en verkoopbaar tegenwoordig: spermacelletje, baarmoedertje of kindje daarvan was ik al op de hoogte gebracht. Maar tegenwoordig gaan we zelfs een stapje verder, laten we zeggen nog 'dieper'. Stef Verbeeck en Kirsten Ujvari maken van jou een sterk merk. Aan de hand van concrete tips en beproefde methodes kan u, beste lezer, zich laten verpakken om uzelf te verkopen, opnieuw en opnieuw, niet eens aan de hoogste bieder, neen, u moet immers reproducerend verkocht worden. U mag zich intellectueel prostitueren waardoor uw imago zal worden opgepoetst. Wilt meer weten over dit gerenommeerd reputatiebureau, gespecialiseerd in imago-oplossingen? Aarzel dan niet langer,immers iemand moet u toch dragen, niet?

    Ik zal u al een voorsmaakje geven:' Determineer uw Unique Promise of Value. U weet dat uw personal brand bepaald wordt door de perceptie van anderen en de associaties die mensen maken met uw persoon en datgene wat u vertegenwoordigt. Het helpt u te communiceren waarom mensen voor u moeten kiezen en niet voor iemand anders.'Laat de mond-tot-mondreclame haar werk doen zodat mensen u vertrouwen om uw doelen te bereiken...

    De Oosterse mystiek waarschuwt dat een vrouw zeer selectief dient te zijn in de keuze van haar seksuele partner. Sterker nog, in haar keuze van seksuele partner moet zij selectief zijn, ook dient zij zeer prudent om te springen met het openen en sluiten van haar geest. 




    23-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wil je je lachspieren even oefenen?
    Als bijlage vind je de link naar een reclamefilmpje van Doritos. Waan je in 1 seconde terug in je eigen zalige kinderwereld.


    https://www.youtube.com/watch?v=Y-P0Hs0ADJY

    22-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Vrijheid is niet gelijk aan overgave aan impulsen van dwangneurosen.


    Het boek Merkenmoe gaat over het schokkend inzicht van een person die inziet dat zijn leven afhangt van alles wat cool en trendy is. Als afscheidsritueel verbrandt de jongen alle merkspullen op een publieke plaats in het hart van Londen ter beëindiging van zijn merkverslaving. Op een zeer ontboezemende wijze verhaalt het boek hoe een persoon zich relateert tot ander(en) om een effect te sorteren op hun geestesweefsel in ruil voor identiteitsvorming. Het boek laat zien hoe diep tragisch het is dat een mens een ander mens het ultieme recht toedicht om hem in zijn bestaan te bevestigen, alsof het zou moeten worden verdiend...

    Het is heel vreemd om te lezen hoe merkenjunkies blijkbaar nonverbaal met elkaar communiceren via merkkleding. Zij binden zich aan merken om zich hoopvol te verbinden met anderen, om vervolgens hun perceptie te bespelen in hun beeldvorming over zichzelf. Paradoxaal genoeg wil men er bij horen, maar toch niet hetzelfde zijn als iedereen. Men wil dus blijkbaar bij het populaire leven horen en daarin geaccepteerd worden en toch op de een of andere manier strijden voor een persoonlijke identiteit.

    Heel duidelijk illustreert het boek hoe de macht om mensen te accepteren om zelf geaccepteerd te worden bezit neemt van iemand. Samengevat kan je zeggen dat de auteur heel helder beschrijft hoe iemands identiteitsvrees een sociale stoornis wordt. Deze valstrik van identiteit en identiteitsvorming komt veel vaker voor dan wij wensen. 

    Het is ontzettend fijn om te lezen dat de jongen blijkbaar na een lange strijd zichzelf bevrijd heeft van zijn merkverslaving.







    21-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ziehier een geweldig filmpje over klantvriendelijkheid en efficiëntie.
    Hieronder vindt u de link naar een geweldig satirisch filmpje over klantvriendelijkheid. Wellicht heel herkenbaar? Ik wens u alvast veel kijkplezier!

    https://www.youtube.com watch?v=aCPldOHTXng

    18-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De loze belofte...

    De reclamewereld, de politiek en ook ons onderwijssysteem dragen allen de krachtige boodschap uit dat u tekortschiet. Het ontbreekt u aan iets:u hebt een probleem en zij bieden u een oplossing. Althans, dat is de gemeenschappelijke boodschap. De reclame probeert u te laten geloven dat u iets verkoopbaar nodig heeft voor uw welbevinding, al weet u dat zelf nog niet. U bent gebrekkig en wonder boven wonder biedt  hun expertise u een uitweg. Gaat er al een belletje rinkelen? Waar hebben we dit eerder gehoord? Waren het niet de 'would-be guru’s' in India die dit als eerste hadden begrepen? Zijn het niet de moderne godsdiensten die het plaatje voor ons willen kleuren? Iedereen huivert bij het grote gevaar rond sekten (ik ook hoor) maar wat doet onze psychologie? Alleen dankzij de kracht der statistieken en jarenlange indoctrinatie heeft zij haar positie verworven.Evenzeer gebakken lucht! Maar wel met een enorm verduisterend effect, allen maken ons tot geestesslachtoffer ofschoon wij er geen weet van hebben. De moderne slavernij houdt namelijk in: iemand laten geloven dat hij vrij is, vrij om te consumeren, vrij om te denken ( binnen de gehanteerde paradigma’s), vrij om te kiezen ( al zij het dan dwangneuroses), vrij om …alles behalve vrij te zijn…


    18-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog even dit...

    Het is beangstigend om te beseffen dat mensen hun hele leven lang studeren en zelfs les geven, zonder ooit echt aandachtig zijn geweest voor hun intrinsieke volkomenheid. Ons onderwijskundig systeem loopt over van onkunde. De individuele bevrijding moet borg staan voor de samenleving, anders maakt men er een gevangenis van. Hierom dient men de geest te verijlen om de subjectieve wereld te beheersen naar authentieke maatstaven, niet te verdichten. Kwaliteit is inherent aan waarden en normen vanuit een soeverein individu dat interacteert met de collectiviteit. Definiëring van kwaliteit vanuit subjectieve nood ter tegemoetkoming van de eigen praktische wenselijkheid is een duidelijk signaal   dat ons begrip van de mens marginaal is. Helaas stimuleert dit juist de inwikkeling in een identiteit via objectverwijzing. Dit heet conceptuele vervuiling en deze vervuiling is vernietiging van cognitie. Deze ziekmakende factoren moeten we bannen uit onze geestesdynamiek om niet in haar bindende invloed te komen. Ergerlijk is het om vast te stellen hoe deze pathologie ingeburgerd raakt, eigenlijk zelfs de norm is geworden. Men spreekt vanuit delen van onze geest waarin men gefixeerd is geraakt en elk deeltje strijdt nu voor het eigen gelijk en levensvatbaarheid, compleet onttrokken aan het geheel…over geestelijke kankercelllen gesproken…Lang leve de reclame, de politiek en ons onderwijs zou ik zeggen?

    18-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alvast even een bedenking, voordat ik effectief aan de slag ga.

    Al eerder gaf ik aan dat ik me als individu conceptueel onveilig voel in de collectieve psychologie. Een mens degraderen tot een nuttigheidsobject of consument is beneden alle niveau. Uiteraard heeft dat alles te maken met de plasticiteit van onze psyche, waar de reclamejongens gretig op in spelen.

    Een geest die vibreert rond een artificieel centrum is immers een aberratie van Mens-zijn. Laten we het eens even hebben over het gebruik en het misbruik van het ego …

    Het doel van kennis in de occidentale psychologie en haar kennisinstituten is steeds: het superponeren van kennisinhouden. Wie heeft dit beter dan wie dan ook begrepen? Natuurlijk de reclamewereld! Laten we niet vergeten dat ook ons onderwijssysteem verder kleutert op dit gebrekkig en destructief levensdoel.

    Ervaren is steeds de oorzaak van kennen, niet de bron. Vandaar dat competitiviteit en rivaliteit welig tiert en zelfs viert binnen beide systemen. Het gaat immers om controle. Maar kunnen hogere filosofische of waarachtige spirituele waarheden wel ‘gecontroleerd’ worden?

    Enfin, ons onderzoeksdomein is beschreven, maar kan de afwijking van de menselijke geest wel in kaart gebracht worden?

    Zou het niet interessanter zijn als we ons niet alleen bevrijden van het monster dat reclame veelal is, maar ook, of zelfs liever nog, van onze eigen neurose onszelf steeds te verhouden/beperken tot de geestesinhoud van onze gesprekspartner?


    18-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oeps...als gastvrouw heet ik u van harte welkom!

    Beste docent,

    Bij deze heet ik u van harte welkom op mijn blog.Met ontzettend veel enthousiasme en heel veel plezier heb ik een aantal opdrachten reeds vervuld. Vooral de reclamespot was een zeer toffe opdracht. Twee weken nadat u ons de opdracht heeft uitgelegd, was mijn reclamefilmpje klaar. De titel heet: Miss Communication. Ik heb een digitale app bedacht die de naam 'eloquentia' draagt. Een aantal trucjes uit de reclamewereld komen ruim aan bod.

    Helaas is niet alles praktisch verlopen zoals het zich in mijn geest afspeelde, maar het resultaat mag er wezen. Wat jammer dat mijn hoofdrol uitviel. Mijnheer Kuiypers had zeker met heel veel glans een fantastische professor neergezet, maar helaas nam het leven een andere wending. 



    18-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de slag dan maar...


    Mijn eerste zoektocht naar boeken aangaande het thema mediawijsheid en marketing heeft een aantal boeiende boeken opgeleverd: Hoe ik leerde leven zonder logo's van Neil Boorman, De reclamejongens van Bruno Vanspauwen, Reclamewerking ontrafeld van Max Sutherland, Blikvanger van Drs. Laura Emmelkamp en tot slot Personal Branding van Stef Verbeeck en Kirsten Ujvari.

    Ik ga alvast even bladeren...tot later!

    18-04-2015 om 00:00 geschreven door PAV-leerling  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs