Tijdens het zeilseizoen stelde we regelmatig vast dat de motor (Volvo penta MD11D) warm liep. De temperatuurmeter liep volledig in het rood om dan na een tijdje terug even naar het groen te gaan en dit bleef zich herhalen. Na wat medezeilers gesproken te hebben, bleek dit een gekend probleem met al wat oudere volvo penta's. Door de ouderdom roesten de koelwater kanalen dicht.
Na wat azijnzuur (schoonmaakazijn) en wat duurdere reinigingsmiddelen, werd het probleem wat minder, namelijk het duurde iets langer voor de motor warm werd.
Aangezien de motor perfect start en een nieuwe motor, een aanslag op de bankrekening is, werd besloten deze motor te reinigen.Er zat dus niets anders op dan de cilinders te demonteren en de koelkanalen handmatig te reinigen.
De motor werd niet uitgebouwd, maar gewoon ter plaatste gedemonteerd. Dit ging vrij vlot, zelfs in de beperkte motorruimte. De service manual geeft perfect weer hoe de demontage moet gebeuren (staat gewoon op het internet), let wel, er zijn een paar bouten die na jaren vastzitten, toch wat kracht vragen om los te komen. (Leve WD-40).
Op het motorblok en tussen de cilinders was wel wat roest aanwezig, voorzichtig (doekje rond de zuigers, zodat er geen vuil in de carter viel) werd zoveel mogelijk verwijderd.
Nu kunnen we thuis de cilinderbussen uitpersen.............