Motor doet het voortreffelijk, start vrijwel onmiddelijk. De startaccu werd wel vervangen door nieuw exemplaar.
Nog wat testen met verschillende thermostaten en hij blijft mooi op temperatuur.
De grote test is een tochtje England met pinksteren.
Wou een mooi schakelpaneeltje laten graveren, doch de afbeelding van de boot moest een vectortekening zijn. Tijdelijk maar een houten paneel gemaakt en daar de nieuwe schakelaartjes in gemonteerd. Nieuwe zekeringhouder en zekeringen, alles opnieuw bekabeld en alles WERKT! Aan de vectortekening wordt gewerkt.
Verstaging afgesteld en geborgd met splitpennen, ankerbak gereinigd en het anker + lijn (ketting) gecontroleerd.
Zeer blij dat de marifoon ook het GPS signaal meepikt. Deze week eindelijk de klapschroef gaan ophalen (alleen spijtig dat de boot al te water ligt, wordt eerste klusje volgende winter)
Een nieuwe plotter gekocht (alleen de levering laat op zich wachten).
Lang weekend, effie erop uit, vergeet het maar : KLUSSEN.
Als je aan de elektriciteit begint weet je niet waar je eindigt.
De kabel voor de mastverlichting en de coax werd vernieuwd (in de boot, mast was reeds gedaan).
De oude mastaansluitingen (doorvoeren) werden verwijderd en vervangen door scanstrut doorvoeren, hier gaat de kabel en aansluiting in zijn geheel door en deze zouden 100% waterdicht zijn.
Veel oude kabeltjes , roestige steenkroontjes (lusterklemmen) vervangen, alsook overal deftige kabelschoentjes aangepitst, het begint erop te lijken.
Ook de bekabeling aan de nieuwe meters aangesloten en de meters ingesteld. Ineens een kabeltje getrokken, voor de gps data, naar de marifoon. Weten ze bij nood ineens onze positie.
Van de week zeiltjes erop, kussen terug erin, wat kuiswerk .........maar eerst de verstaging op spanning plaatsen (kwartiertje werk) en dan is ie klaar.
Deze week de boot gepoetst en gepoliert, man wat een job, maar nu glimt ie mooi.
Nieuw stoom/deklicht geplaatst op de mast.
Eindelijk het rode op de romp bijgeschilderd (na een lange zoektocht bleek de kleur "Chilli red" van international te zijn.)
De bekabeling in de boot wordt ook gereorganiseerd, alles is mooi vastgelegd met nagelklemmetjes, maar als je dan iets moet vervangen zit je uren te prullen. Alles wordt verwijderd en in kabelgootjes gelegd (proper en handiger).
De motor is volledig gemonteerd (twee ruilverstuivers), klepjes stellen en hij startte onmiddelijk.
De draai aan de sleutel was even een spannend moment. De revisie heeft toch wat centjes gekost en als ie dan niet start ........
Ook de mast werd onder handen genomen.
Het grootzeilval werd vervangen door dyneema. Nieuwe coax kabel, voor het gewicht moest het 5mm kabel zijn en op deze lengte was H-155 de beste keuze. Gepaste waterdichte connectoren en ineens maar een nieuwe antenne : de celmar-0.
De driekleur (die last had van indringend water) werd door een led variante vervangen (i.v.m. verbruik)
Ook werd een batterij monitor gemonteerd, maar deze heeft nog kuren. (En wat een geknoei om de bedrading door heel de boot te leggen)
Buiten werden nieuwe meters geplaatst (st40 reeks - koopje wegens einde reeks) : speed, depth en wind. Ooit komen er andere op, maar ik vind die dingen pokke duur. Ook hier, wat een geklooi met de bedrading, bijna gans de bekleding verwijderd, prullen, trekken, vloeken (vooral) maar ineens allemaal nieuwe kabels
De rode streep op de boot wordt volgende week bijgeschilderd (reeds geschuurd, maar geen tijd), wat een zoektocht om de juiste kleur te vinden.
Gisteren aan het monteren gegaan, de gehoonde liners en de nieuwe zuigerveren waren vorig weekend al gemonteerd. Een laagje olie erop en dit bleef mooi staan.
Alles proper gemaakt, klepjes mooi ingeslepen, alles gemonteerd.
Nieuwe bouten, pakkingen,... en het vastzetten van cilinder en cilinderkop kon beginnen.
Wierfilter van plaats verandert, stond in de weg, tegelijkertijd alle koelwaterslangen, dus ook naar de beluchter, onder het spruitstuk, ... vervangen.
Alles zit zoals het zitten moet, wacht nog op m'n tweede verstuiver (besteld) en waarschijnlijk volgend weekend de teststart.
Eindelijk waren de zuigerveren binnen en de liners gehoond. De montage kan starten en het oog wil ook wat , dus een likje verf.
Morgen gaan de cilinders op de motor, en hopelijk heeft de VP-dealer, volgende week, mijn sleeve gemonteerd en mijn verstuivers klaar (1 revisie + 1 ruil (dure aangelegenheid )), dan kunnen ook de cilinderkoppen gemonteerd worden.
Er zat ongelooflijk veel roest in het spruitstuk, na een paar maal de roest met een schroevedraaier los te steken en te ontroesten is het koelwaterhuis goed gereinigd, geen enkel schilfer meer aan te treffen.
Ben zelfs een paar keer met een magneet door het huis geweest, zodat ook de kleinste roeststukjes mee kwamen.
Vandaag de cilinderkop gedemonteerd (uitbouw kleppen en verstuiver) Ook de koelkanalen doorgeboord (waren wat aangeladen, doch viel nog goed mee.)
Tijdens het zeilseizoen stelde we regelmatig vast dat de motor (Volvo penta MD11D) warm liep. De temperatuurmeter liep volledig in het rood om dan na een tijdje terug even naar het groen te gaan en dit bleef zich herhalen. Na wat medezeilers gesproken te hebben, bleek dit een gekend probleem met al wat oudere volvo penta's. Door de ouderdom roesten de koelwater kanalen dicht.
Na wat azijnzuur (schoonmaakazijn) en wat duurdere reinigingsmiddelen, werd het probleem wat minder, namelijk het duurde iets langer voor de motor warm werd.
Aangezien de motor perfect start en een nieuwe motor, een aanslag op de bankrekening is, werd besloten deze motor te reinigen.Er zat dus niets anders op dan de cilinders te demonteren en de koelkanalen handmatig te reinigen.
De motor werd niet uitgebouwd, maar gewoon ter plaatste gedemonteerd. Dit ging vrij vlot, zelfs in de beperkte motorruimte. De service manual geeft perfect weer hoe de demontage moet gebeuren (staat gewoon op het internet), let wel, er zijn een paar bouten die na jaren vastzitten, toch wat kracht vragen om los te komen. (Leve WD-40).
Op het motorblok en tussen de cilinders was wel wat roest aanwezig, voorzichtig (doekje rond de zuigers, zodat er geen vuil in de carter viel) werd zoveel mogelijk verwijderd.
Nu kunnen we thuis de cilinderbussen uitpersen.............
Na een zeiltochtje merktte ik op de m'n batterijlader wel erg veel lawaai maakte en plots sprong de 220v zekering. Nazicht van de lader bracht niets op (niets doorgebrand, geen interne zekeringen gesprongen), even rondgebeld naar de "specialisten" : verdict : lader dood.
Op zoek naar een nieuwe, man, wat een aanbod. Amperages, meertrappen, soorten accu's op te laden, .... met alles wordt rond je hoofd geslingerd. Na wat forums te hebben doorlezen, toch niet voor de "gevestigde" waardes (Victron, mastervolt,...)gegaan.
Mailtje naar xenteq met wat vragen, heel goede info terug ontvangen en de keuze was snel beslist.
Tot nu toe doet ie het goed (zou anders maar erg zijn)