Boek over sikhs en sikhism in het Nederlands het Sikhisme en de sikhs auteur Lili Van Heers Te verkrijgen via lili.van.heers@telenet.be contacteer Lili Van Heers direct om een exemplaar van het boek voor een zeer sociale prijs te krijgen
20-12-2009
Gouden Tempel
Sri Harmandir Sahib, die ook als Sri Darbar Sahib of Gouden Tempel wordt bekend, (wegens zijn toneelschoonheid en gouden deklaag voor Engelstalige wereld) wordt, genoemd na Hari (God) de tempel van God. De Sikhs helemaal over de wereld, dagelijkse wensen om te bezoeken naar Sri Amritsar en révérence te betalen in Sri Harmandir Sahib in hun gebed. De goeroe Arjan Sahib, Vijfde Nanak, vatte het idee van het creëren van een centrale plaats van verering voor de Sikhs op en hij zelf ontwierp de architectuur van Sri Harmandir Sahib. Vroeger was het van plan zijn om de heilige tank (Amritsar of Amrit Sarovar) op te graven chalked uit door Goeroe Amardas Sahib, Derde Nanak, maar het werd uitgevoerd door Goeroe Ramdas Sahib onder de supervisie van Baba Budha ji. Het land voor de plaats werd verworven door de vroegere Goeroe Sahibs op betaling of vrij van kosten van Zamindars (eigenaars) van inheemse dorpen. Het plan werd om een stadsregeling te vestigen ook gemaakt. Daarom begon het bouwwerk aangaande Sarovar (de tank) en de stad gelijktijdig in 1570. Het werk aangaande beide projecten die in 1577 A.D. worden voltooid. De goeroe Arjan Sahib kreeg zijn stichting die door een moslimheilige Hazrat Mian Mir ji van Lahore op eerste van Magh wordt gelegd, 1645 Bikrmi Samvat (1588 December,). Het bouwwerk werd direct gecontroleerd door Goeroe Arjan Sahib zelf en hij werd bijgestaan door de prominente Sikh persoonlijkheden zoals Baba Budha ji, Bhai Gurdas ji, Bhai Sahlo ji en veel andere toegewijde Sikhs. In tegenstelling tot het oprichten van de structuur op het hogere niveau (een traditie in de Hindoese architectuur van de Tempel), kreeg de Goeroe Arjan Sahib het op het lagere niveau voortgebouwd en in tegenstelling tot Hindoese Tempels die slechts één poort voor de ingang en de uitgang hebben, kreeg de Goeroe Sahib het van vier kanten open. Aldus cre�ërde hij een symbool van nieuw geloof, Sikhism. De goeroe Sahib maakte het voor elke persoon zonder enig onderscheid van het werk toegankelijk van de Kaste, van het credo, van het geslacht en religionThe van de bouw dat in 1601 A.D. op Bhadoon Sudi eerste, 1661 Bikrmi Samvat (1604 Augustus/September,) wordt voltooid. De goeroe Arjan Sahib installeerde pas gecreëerde Goeroe Granth Sahib, in Sri Harmandir Sahib en benoemde Baba Budha ji als zijn eerste Granthi d.w.z. de lezer van Goeroe Granth Sahib. Na deze gebeurtenis bereikte het de status van `Ath Sath Tirath'. Nu had de Sikh Natie hun eigen Tirath, een bedevaartcentrum Sri Harmandir Sahib, wordt voortgebouwd op 67ft. vierkant platform in het centrum van Sarovar (tank). De tempel zelf is 40.5ft vierkant. Het heeft een deur elk op het Oosten, het Westen, het Noorden en het Zuiden. Darshani Deori (een boog) bevindt zich op het kusteind van de verhoogde weg. Het deurkader van de boog is ongeveer 10ft in hoogte en 8ft 6inches in adem. De deurruiten zijn verfraaid met artistieke stijl. Het opent op de verhoogde weg of de brug die tot het hoofdgebouw van Sri Harmandir Sahib leiden. Het is 202 voet in lengte en 21 voet in breedte. De brug wordt verbonden aan 13 voet brede `Pardakshna (circumambulatory weg). Het loopt om het belangrijkste heiligdom en het leidt tot `Har ki Paure (stappen van God). Op het parterre van `Har ki Paure', is er ononderbroken lezing van Goeroe Granth Sahib. De belangrijkste structuur van Sri Harmandir Sahib, functioneel evenals technisch is a drie-storied één. De voorzijde, die de brug onder ogen ziet, is verfraaid met herhaald cusped bogen en het dak van het parterre is bij de hoogte de 26 voeten en 9 duim. Bij de bovenkant van het parterre 4 neemt de voet hoge verschansingsstijgingen aan alle kanten dat ook heeft vier `Mamtees op de vier hoeken en precies op de bovenkant van de centrale zaal van het belangrijkste heiligdom het derde verhaal toe. Het is een kleine vierkante ruimte en heeft drie poorten. Een regelmatige recitatie van Goeroe Granth Sahib wordt ook daar gehouden. Op de bovenkant van deze ruimtetribunes de lage gecanneleerde Gumbaz'(koepel `die) het motief van het lotusbloembloemblaadje in hulp heeft bij de basis omgekeerde lotusbloem bij de bovenkant die `Kalash hebbend een mooie `Chhatri aan het eind steunt. Zijn architectuur vertegenwoordigt een unieke harmonie tussen de Moslims en de manier Hindus van het bouwwerk en dit wordt beschouwd als de beste architecturale specimens van de wereld. Het wordt vaak geciteerd dat deze architectuur tot een onafhankelijke Sikh school van architectuur in de geschiedenis van kunst in India heeft geleid
" Het paleis van Lord God is zo mooi. Binnen het, zijn er gemmen, robijnen, parels en onberispelijke diamanten. Een vesting van goud omringt deze Bron van Nectar. Hoe kan ik tot de Vesting zonder een ladder beklimmen? Door op Lord, door de Goeroe te mediteren, De eerste Goeroe Nanak Sahib De tweede Goeroe Angad Sahib De derde Goeroe Amardas Sahib De vierde Goeroe Ramdass Sahib De vijfde Goeroe Arjan Sahib De zesde Goeroe Hargobind Sahib De zevende Goeroe Har Rai Sahib De achtste Goeroe Harkrishan Sahib De negende Goeroe Tegh Bahadur Sahib De tiende Goeroe Gobind Singh Sahib Ik word gezegend en verheven. De goeroe is de Ladder, is de Goeroe de Boot, en de Goeroe is het Vlot om me aan Lord' te nemen Zijn Naam. De goeroe is de Boot om me over de wereld-oceaan te vervoeren; de goeroe is het Heilige Heiligdom van Bedevaart, i Goeroe is de Heilige Rivier. Als het hem tevredenstelt, baad ik in de Pool van Waarheid, en word stralend en pure." (Het Vod Nanak, Sri, pg. 17 van de Goeroe Granth Sahib) Het woord ' Guru' in Sanscritische middelenleraar, geëerdee persoon, godsdienstige persoon of heilige. Sikhism heeft niettemin een zeer specifieke definitie van het woord ' Guru'. Het betekent de afdaling van goddelijke begeleiding aan mensheid die door tien Geïnformeerde Meesters wordt verstrekt. Deze eer van wordt genoemd een Sikh Goeroe is slechts op de tien Goeroes van toepassing die de godsdienst oprichtten die met Goeroe Nanak in 1469 begint en met Goeroe Gobind Singh in 1708 beëindigt; daarna verwijst het naar het Sikh Heilige Heilige Schrift Goeroe Granth Sahib door. De goddelijke geest werd overgegaan van één Goeroe tot volgende als " Het licht van een lamp die een andere aansteekt vermindert niet. Zo ook worden een geestelijke leider en zijn discipel gelijk, zegt Nanak."
(i) eenheid van God: Er is slechts Één God. Hij is Ongeboren, Omni-potent, Oneindig, Vormloos, alle-Kent en alle-Doordringt. (ii) gelijkheid: Alle mensen zijn gelijk. De god is onze Moeder & Vader en wij zijn Zijn kinderen. Er zijn niets hoog of laag wegens geboorte, geslacht, positie of rijkdom. (iii) geloof: Men moet perfect geloof in de Goeroe hebben. Het woord Sikhism betekent letterlijk de manier van de discipel. De discipel moet Guru' volgen; s woord. (iv) liefde van God: Wij kunnen van God houden slechts wanneer wij ophouden om van te houden. Wij moeten het ego {haumai} eerst vernietigen. (v) karakter-gebouw: Als de mening onzuiver is, kan het geen unie met Goddelijkheid verdienen. De goeroe Nanak Sahib zegt: " De waarheid is geen grote twijfel, maar groter is triumphful living." De ontwikkeling van karakter is de enige stichting waarbij het gebouw van discipel-schip kan worden opgeheven. Verover vijf dodelijk zonde-verlangen, woede, hebzucht, gehechtheid en de trots, Ethiek is een belangrijke stap in de weg van discipleship. (vi) Nam Simran: De praktijk van de Naam is een-essentiële plicht van een Sikh. De goeroe zoekt het stof van de voeten zij die de Naam herinneren en anderen maken het herinneren. Simaran is de praktijk van de aanwezigheid van God. Het is god-Visie. Aangezien wij denken, zodat worden wij. Het is door meditatie dat wij aan de glorie en de grootheid van Almachtig bereiken.
Plichten van Khalsa In één van zijn gedichten, bepaalt de Goeroe Gobind Singh Sahib Khalsa: " Hij die nacht en dag de naam van hem herhaalt, heeft volledig liefde en vertrouwen in God, verleent niet een gedachte op anv maar één God, Wiens verdragend licht onblusbaar is,zet geen geloof in het vasten en het aanbidden begraafplaatsen en kloosters,erkent slechts de één God en maakt tot geen amulet, van bedevaarten, aalmoes, liefdadigheid en strengheid: Hij wordt erkend als een waar lid van theKhalsa, In wiens hart het licht van Perfecte schijnt."
In one of his poems, Guru Gobind Singh Sahib defines the Khalsa :
"He who repeats night and day the name of Him, Who has full love and confidence in God, Who bestows not a thought on anv but one God, Whose enduring light is inextinguishable, Who puts no faith in fasting and worshipping cemeteries and monasteries, Who only recognises the one God and makes no fetish, Of pilgrimages, alms, charities and austerities:
He is recognised as a true member of theKhalsa, In whose heart the light of the Perfect One shines."
Very many people question the need of Kirpan or the sword in the atomic age. Others require an explanation for the wearing of the sword. How can sword he reconciled with spirituality ? Even before Guru Gobind Singh Sahib, his grand father Guru Hargobind had donned the sword as a twin-symbol of temporal and spiritual power(Miri & Piri). He had maintained an army and taken part in military operations against the Mughal forces.
Guru Gobind Singh Sahib justified the use of the sword as a duty and as a means of protecting the weak and the oppressed. With human brutes, non-violence is meaningless. Guru Gobind Singh Sahib says:
When the affairs are past other remedies, It is justifiable to unsheath the sword.
Tyrants are like mad dogs and wolves. They should be opposed in the interests of the good of humanity as a whole. The sword is neither to be used for conquest nor for wrecking vengeance. The sword is meant only for self-defence or for the good of the people. In cases of injustice and intolerance, the refusal to use the sword may do more harm than good. The Sikh's sword is not an instrument of offence but a symbol of independence, self-respect and power. Guru Gobind Singh Sahib called it Durga or Bhagwati and praises it thus :
Sword that smites in a flash, That scatters the armies of the wicked In the great battle-field, 0 symbol of the brave. Your arm is irresistible, your brightness shines forth The splendour of the black dazzles like the sun. Sword, you are the scourge of saints, You are the scourge of the wicked ; Scatterer of sinners, I take refuge with you. Hail to the Creator. Saviour and sustainer, Hail to you : Sword supreme !
Main Principles. The word 'Sikh' means a disciple. So Sikhism is essentially the path of discipleship. The true sikh remains unattached to worldly things just as the lotus keeps its blossom over and above the surface of water. The Sikh must do his duty to his family and to the community. The main thing is leading a pure and moral life, full of noble deeds and kind words. A Sikh does not regard fasting, austerities, pilgrimages, alms-giving and penance as important things.
Bhagti: Those who know the importance of Bhagti feel like Guru Nanak Sahib that forgetting God is just like death and brooding upon His Name is life and joy. Without the nectar of God's name, the polgrim dies his misery. But Bhagti is possible after certain conditions are fulfilled:
i) Faith in God. ii) Following Truth. iii) Unattachment and desirelessness. iv) Control over throught, word and deed. v) Association with holy men(Satsang) vi) Humanity and submission to Hukam.
Sri Harmandir Sahib, also known as Sri Darbar Sahib or Golden Temple, (on account of its scenic beauty and golden coating for English speaking world), is named after Hari(God) the temple of God. The Sikhs all over the world, daily wish to pay visit to Sri Amritsar and to pay obeisance at Sri Harmandir Sahib in their Ardas.
Guru Arjan Sahib, the Fifth Nanak, conceived the idea of creating a central place of worship for the Sikhs and he himself designed the architecture of Sri Harmandir Sahib. Earlier the planning to excavate the holy tank (Amritsar or Amrit Sarovar ) was chalked out by Guru Amardas Sahib, the Third Nanak, but it was executed by Guru Ramdas Sahib under the supervision of Baba Budha ji. The land for the site was acquired by the earlier Guru Sahibs on payment or free of cost from the Zamindars (landlords) of native villages. The plan to establish a town settlement was also made. Therefore, the construction work on the Sarovar(the tank) and the town started simultaneously in 1570. The work on both projects completed in 1577 A.D.
Guru Arjan Sahib got its foundation laid by a muslim saint Hazrat Mian Mir ji of Lahore on 1st of Magh, 1645 Bikrmi Samvat(December,1588). The construction work was directly supervised by Guru Arjan Sahib himself and he was assisted by the prominent Sikh personalities like Baba Budha ji, Bhai Gurdas ji, Bhai Sahlo ji and many other devoted Sikhs.
Unlike erecting the structure on the higher level(a tradition in Hindu Temple architecture), Guru Arjan Sahib got it built on the lower level and unlike Hindu Temples having only one gate for the entrance and exit, Guru Sahib got it open from four sides. Thus he created a symbol of new faith, Sikhism. Guru Sahib made it accessible to every person without any distinction of Caste, creed, sex and religion
(i) Unity of God : There is but One God. He is Unborn, Omni-potent, Infinite, Formless, All-knowing and All-pervading.
(ii) Equality : All men are equal. God is our Mother & Father and we are His children. There is none high or low on account of birth, sex, position or riches.
(iii) Faith : One must have perfect faith in the Guru. The word Sikhism literally means the way of the disciple. The disciple must follow the Guru's word.
(iv) Love of God : We can love God only when we cease to love ourselves. We must first destroy the ego {haumai}.
(v) Character-building: If the mind is impure, it cannot deserve union with Divinity. Guru Nanak Sahib says : "Truth is no doubt great, but greater is triumphful living." The development of character is the only foundation on which the edifice of disciple-ship can be raised. Conquer the five deadly sins-lust, anger, greed, attachment and pride, Morality is an important step in the path of discipleship.
(vi) Nam Simran : The practice of the Name is an-essential duty of a Sikh. The Guru seeks the dust of the feet of those who remember the Name and make others remember it. Simaran is the practice of the presence of God. It is God-vision. As we think, so we become. It is by meditation that we attain to the glory and greatness of the Almighty.