SATNAM WAHEGURU
Welkom op blog van Gb.SINGH
Photos
  • Baba Roshan Singh ji
  • 31 DEC 2009
  • Baba Mann Singh ji
  • Vaisakhi 2010 Nagar Kirtan
  • Hukamnama
  • Today's hukamnama fromDarbar sahib amritsar
  • luister live kirtan van darbar Sahib Amritsar
  • Gurbani Updesh
  • Inhoud blog
  • Prof. Davinderpal Singh Bhullar
  • SIKHNET NEWS
  • Guru Gobind Singh ji de Gurpurb di vadhai
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Nikkian Jindan Wadda Saaka
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog


    Punjabi  Alphabet (painti)

    Boek over sikhs en sikhism in het Nederlands 
    het Sikhisme en de sikhs
    auteur  Lili Van Heers
      Te verkrijgen  via  lili.van.heers@telenet.be
    contacteer Lili Van Heers direct
    om  een exemplaar van het boek 
    voor een zeer sociale prijs te krijgen



    09-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen fotos

    09-01-2010, 16:43 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat is SUKHMANI SAHIB
     

    Sukhmani Sahib is de naam die aan de reeks hymnes wordt gegeven die in 24 secties worden verdeeld die in de Sri Goeroe Granth Sahib, het Sikh Heilige Schrift op pagina 262 verschijnen. Elke sectie, die een Ashtpadi  wordt genoemd, bestaat uit 8 zinnen . Het woord Sukhmani betekent letterlijk parel van innerlijk deugd. Deze reeks van Hymnes of Bani is zeer populair onder de Sikhs, die het vaak in hun plaatsen van verering geroepen Gurdwaras en thuis reciteren. De volledige overweging vergt ongeveer 90 minuten en door iedereen in de congregatie normaal ondernomen. Volgens Sikh doctorine, wordt dit Bani verondersteld om vrede aan ziel te brengen en vrede aan de wereld. Deze reeks van 192 hymnes werd gecompileerd door de vijfde Sikh Goeroe, Goeroe Arjan Dev Ji. Hieronder is een vertaalde ashatpadi van dit Bani:


    Ashtpadi 1:

    Mediteer, mediteer, door meditatie wordt de vrede gevonden.

    Het antagonisme en het geschil worden verjaagd van uw lichaam. Mediteer en prijs de persoon die het gehele Heelal doordringt.

    Talloze mensen, op zo vele manieren, uw kantiek (God' s) Naam.

    Vedas, Puraanas en Simritees, zuiverst van uitingen, Iedereen zegt het zelfde Woord voor Één Lord.

    Dat één, waarin zelfs voor een seconde u - hun lof blijft stilstaan kan niet worden verhaald.

    Hen die yearn slechts voor de zegen van Uw Gezicht - Nanak: sparen me samen met hen!

    ||1|| Een zeer goede verbonden plaats wordt hieronder gegeven




    09-01-2010, 11:42 geschreven door Gb.SINGH  
    08-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EVENING PRAYER IN MEMORY OF' MUKATSAR DE SHEHEED'
    gebed SUKHMANI SAHIB in herdenking van maartelen van MUKATSAR.

    elke avond tot 13 Januari om 17.00u tot 19.00u

    evening programme in memory of  shaheeds of Mukatsar  till 13 Jan. Sukhmani Sahib on 17.00u to 19.00u

    Shaam de diwan mukatsar de shaheedan di yaad wich   13 janwari tak paath shri Sukhmani Sahib sham de panj waje.

    Akhand Paath Sahib da Bhog aitwar .
    Akhand paath sahib on gurpurb guru Gobind singh ji & mukatsar de shaheed 8 Jan to 10 Jan. 2010.

    08-01-2010, 00:00 geschreven door Gb.SINGH  
    04-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goeroe Gobind Singh ji
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goeroe Gobind Singh Ji
    (1666-1708)


    De goeroe Gobind Singh Ji was de tiende Goeroe van de Sikhs en als zijn voorgangers was God in de vorm van een mens. De goeroe Ji was geboren in Patna Sahib in 1666. Zijn vader was Goeroe Tegh Bahadur Ji en zijn moeder was Mata Gujri. Bij geboorte was zijn naam Bhai Gobind Rai.

    Als kind, was Bhai Gobind Rai altijd geïnteresseerd in oorlogsspels.Hij leerde vaak zijn vrienden om bijzondere wapens te gebruiken. Op de leeftijd van 11, vertelde Bhai Gobind Rai zijn vader dat hij zijn eigen leven voor de Hindoese oorzaak zou moeten offeren. Met deze woorden, wist de Goeroe Tegh Bahadur Ji dat zijn zoon klaar voor Guruship was en gekroond hem had. Het was op dit ogenblik dat Bhai Gobind Rai Goeroe Gobind Rai Ji werd.

    De belangrijkste bijdrage van Goeroe Gobind Rai Ji tot Sikhism was de formele doopselceremonie. Voor Vaisakhi dag, 30 Maart, 1699, begon de Goeroe Gobind Rai Ji Khalsa door „Panj Pyara“ te dopen, of de vijf geliefde te vormen. Dan vroeg de Goeroe Ji hen om hem te dopen. Het was op dit ogenblik dat de Goeroe Gobind Rai Ji Goeroe Gobind Singh Ji werd. Na het dopen honderden mensen, was Khalsa klaar. Khalsa was een grote stap voorwaarts voor de Sikhs. Na wordt gevormd, bestreed Khalsa vele slagen om tegen machtige legers te verdedigen Mughal die in aantallen en materiaal veel superieur waren. Een andere belangrijke bijdrage van Goeroe Gobind Singh Ji compileerde Adi Granth, die verzen van eerste vijf en de negende Goeroes omvatte.

    Na vele slagen bestreden te hebben en een Sikh broederschap gevormd te hebben dat zich tegen om het even wat zou bevinden, wist de Goeroe Gobind Singh Ji dat hij zijn doel had bereikt. Daartoe, verklaarde de Goeroe Ji dat Adi Granth nu Goeroe Granth Sahib Ji zou zijn. Na het doen van dit, verliet de Goeroe Gobind Singh deze wereld in 1708 op de leeftijd van 42 jaar.



    04-01-2010, 20:54 geschreven door Gb.SINGH  
    31-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAPPY NEW YEAR 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen NAWAN SAAL MUBARAK
    HAPPY NEW YEAR
    GELUKKIG NIEUWE JAAR

    MAY WAHEGURU BLESS YOU ALL
    klik op de foto om fotos te zien

    31-12-2009, 00:00 geschreven door Gb.SINGH  
    30-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baba Roshan singh ji
    Klik op de afbeelding om de link te volgen see the photos by clicking on the photo

    30-12-2009, 00:00 geschreven door Gb.SINGH  
    23-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIRPAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   
     

    KIRPAN                       

    Kirpan is plechtige dagger die door Khalsa Sikh als herinnering voor rechtvaardigheid te vechten en tegen onderdrukking wordt gedragen. Één van vijf  K's.Men vereist dat al Khalsa Sikhs kirpan dragen. Kirpan is een godsdienstig symbool,mag nooit gebruikt worden als wapen om iemand aan te vallen. Het is een rituele voorwerp.


    23-12-2009, 00:00 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vijf k's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  De naleving van vijf Sikh kledingsrituelen, die vaak als "vijf K's" (Kakkars) wordt bedoeld:






     Kes                            ongesneden haar, als herinnering om geen kwaad aan het lichaam te doen.  Sikhs dragen hun haar in DASTAR   (tulband).              
    Kachhehra                 speciale undergarment, als symbool van echtelijke chastity.
     Kanga                                    een houten kam, die netheid symboliseert.
    Kara                                              een staalarmband, die toewijding aan waarheid betekent.
    Kirpan                  die de bescherming van zwaken hulplozen symboliseert    


    23-12-2009, 00:00 geschreven door Gb.SINGH  
    20-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouden Tempel
    Sri Harmandir Sahib, die ook als Sri Darbar Sahib of Gouden Tempel wordt bekend, (wegens zijn toneelschoonheid en gouden deklaag voor Engelstalige wereld) wordt, genoemd na Hari (God) de tempel van God. De Sikhs helemaal over de wereld, dagelijkse wensen om te bezoeken naar Sri Amritsar en révérence te betalen in Sri Harmandir Sahib in hun gebed. De goeroe Arjan Sahib, Vijfde Nanak, vatte het idee van het creëren van een centrale plaats van verering voor de Sikhs op en hij zelf ontwierp de architectuur van Sri Harmandir Sahib. Vroeger was het van plan zijn om de heilige tank (Amritsar of Amrit Sarovar) op te graven chalked uit door Goeroe Amardas Sahib, Derde Nanak, maar het werd uitgevoerd door Goeroe Ramdas Sahib onder de supervisie van Baba Budha ji. Het land voor de plaats werd verworven door de vroegere Goeroe Sahibs op betaling of vrij van kosten van Zamindars (eigenaars) van inheemse dorpen. Het plan werd om een stadsregeling te vestigen ook gemaakt. Daarom begon het bouwwerk aangaande Sarovar (de tank) en de stad gelijktijdig in 1570. Het werk aangaande beide projecten die in 1577 A.D. worden voltooid. De goeroe Arjan Sahib kreeg zijn stichting die door een moslimheilige Hazrat Mian Mir ji van Lahore op eerste van Magh wordt gelegd, 1645 Bikrmi Samvat (1588 December,). Het bouwwerk werd direct gecontroleerd door Goeroe Arjan Sahib zelf en hij werd bijgestaan door de prominente Sikh persoonlijkheden zoals Baba Budha ji, Bhai Gurdas ji, Bhai Sahlo ji en veel andere toegewijde Sikhs. In tegenstelling tot het oprichten van de structuur op het hogere niveau (een traditie in de Hindoese architectuur van de Tempel), kreeg de Goeroe Arjan Sahib het op het lagere niveau voortgebouwd en in tegenstelling tot Hindoese Tempels die slechts één poort voor de ingang en de uitgang hebben, kreeg de Goeroe Sahib het van vier kanten open. Aldus cre�ërde hij een symbool van nieuw geloof, Sikhism. De goeroe Sahib maakte het voor elke persoon zonder enig onderscheid van het werk toegankelijk van de Kaste, van het credo, van het geslacht en religionThe van de bouw dat in 1601 A.D. op Bhadoon Sudi eerste, 1661 Bikrmi Samvat (1604 Augustus/September,) wordt voltooid. De goeroe Arjan Sahib installeerde pas gecreëerde Goeroe Granth Sahib, in Sri Harmandir Sahib en benoemde Baba Budha ji als zijn eerste Granthi d.w.z. de lezer van Goeroe Granth Sahib. Na deze gebeurtenis bereikte het de status van `Ath Sath Tirath'. Nu had de Sikh Natie hun eigen Tirath, een bedevaartcentrum Sri Harmandir Sahib, wordt voortgebouwd op 67ft. vierkant platform in het centrum van Sarovar (tank). De tempel zelf is 40.5ft vierkant. Het heeft een deur elk op het Oosten, het Westen, het Noorden en het Zuiden. Darshani Deori (een boog) bevindt zich op het kusteind van de verhoogde weg. Het deurkader van de boog is ongeveer 10ft in hoogte en 8ft 6inches in adem. De deurruiten zijn verfraaid met artistieke stijl. Het opent op de verhoogde weg of de brug die tot het hoofdgebouw van Sri Harmandir Sahib leiden. Het is 202 voet in lengte en 21 voet in breedte. De brug wordt verbonden aan 13 voet brede `Pardakshna (circumambulatory weg). Het loopt om het belangrijkste heiligdom en het leidt tot `Har ki Paure (stappen van God). Op het parterre van `Har ki Paure', is er ononderbroken lezing van Goeroe Granth Sahib. De belangrijkste structuur van Sri Harmandir Sahib, functioneel evenals technisch is a drie-storied één. De voorzijde, die de brug onder ogen ziet, is verfraaid met herhaald cusped bogen en het dak van het parterre is bij de hoogte de 26 voeten en 9 duim. Bij de bovenkant van het parterre 4 neemt de voet hoge verschansingsstijgingen aan alle kanten dat ook heeft vier `Mamtees op de vier hoeken en precies op de bovenkant van de centrale zaal van het belangrijkste heiligdom het derde verhaal toe. Het is een kleine vierkante ruimte en heeft drie poorten. Een regelmatige recitatie van Goeroe Granth Sahib wordt ook daar gehouden. Op de bovenkant van deze ruimtetribunes de lage gecanneleerde Gumbaz'(koepel `die) het motief van het lotusbloembloemblaadje in hulp heeft bij de basis omgekeerde lotusbloem bij de bovenkant die `Kalash hebbend een mooie `Chhatri aan het eind steunt. Zijn architectuur vertegenwoordigt een unieke harmonie tussen de Moslims en de manier Hindus van het bouwwerk en dit wordt beschouwd als de beste architecturale specimens van de wereld. Het wordt vaak geciteerd dat deze architectuur tot een onafhankelijke Sikh school van architectuur in de geschiedenis van kunst in India heeft geleid






    20-12-2009, 17:24 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sikh Gurus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    " Het paleis van Lord God is zo mooi. Binnen het, zijn er gemmen, robijnen, parels en onberispelijke diamanten. Een vesting van goud omringt deze Bron van Nectar. Hoe kan ik tot de Vesting zonder een ladder beklimmen? Door op Lord, door de Goeroe te mediteren,
     De eerste Goeroe Nanak Sahib
    De tweede Goeroe Angad Sahib 
    De derde Goeroe Amardas Sahib
     De vierde Goeroe Ramdass Sahib
    De vijfde Goeroe Arjan Sahib
     De zesde Goeroe Hargobind Sahib
     De zevende Goeroe Har Rai Sahib
    De achtste Goeroe Harkrishan Sahib
    De negende Goeroe Tegh Bahadur Sahib 
    De tiende Goeroe Gobind Singh Sahib
    Ik word gezegend en verheven. De goeroe is de Ladder, is de Goeroe de Boot, en de Goeroe is het Vlot om me aan Lord' te nemen
    Zijn Naam. De goeroe is de Boot om me over de wereld-oceaan te vervoeren; de goeroe is het Heilige Heiligdom van Bedevaart, i Goeroe is de Heilige Rivier. Als het hem tevredenstelt, baad ik in de Pool van Waarheid, en word stralend en pure." (Het Vod Nanak, Sri, pg. 17 van de Goeroe Granth Sahib)
     Het woord ' Guru' in Sanscritische middelenleraar, geëerdee persoon, godsdienstige persoon of heilige. Sikhism heeft niettemin een zeer specifieke definitie van het woord ' Guru'. Het betekent de afdaling van goddelijke begeleiding aan mensheid die door tien Geïnformeerde Meesters wordt verstrekt. Deze eer van wordt genoemd een Sikh Goeroe is slechts op de tien Goeroes van toepassing die de godsdienst oprichtten die met Goeroe Nanak in 1469 begint en met Goeroe Gobind Singh in 1708 beëindigt; daarna verwijst het naar het Sikh Heilige Heilige Schrift Goeroe Granth Sahib door. De goddelijke geest werd overgegaan van één Goeroe tot volgende als " Het licht van een lamp die een andere aansteekt vermindert niet. Zo ook worden een geestelijke leider en zijn discipel gelijk, zegt Nanak."


    20-12-2009, 17:12 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Basis principe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
     (i) eenheid van God: Er is slechts Één God. Hij is Ongeboren, Omni-potent, Oneindig, Vormloos, alle-Kent en alle-Doordringt.
    (ii) gelijkheid: Alle mensen zijn gelijk. De god is onze Moeder & Vader en wij zijn Zijn kinderen. Er zijn niets hoog of laag wegens geboorte, geslacht, positie of rijkdom.
    (iii) geloof: Men moet perfect geloof in de Goeroe hebben. Het woord Sikhism betekent letterlijk de manier van de discipel. De discipel moet Guru' volgen; s woord.
    (iv) liefde van God: Wij kunnen van God houden slechts wanneer wij ophouden om van te houden. Wij moeten het ego {haumai} eerst vernietigen.
    (v) karakter-gebouw: Als de mening onzuiver is, kan het geen unie met Goddelijkheid verdienen. De goeroe Nanak Sahib zegt: " De waarheid is geen grote twijfel, maar groter is triumphful living." De ontwikkeling van karakter is de enige stichting waarbij het gebouw van discipel-schip kan worden opgeheven. Verover vijf dodelijk zonde-verlangen, woede, hebzucht, gehechtheid en de trots, Ethiek is een belangrijke stap in de weg van discipleship.
     (vi) Nam Simran: De praktijk van de Naam is een-essentiële plicht van een Sikh. De goeroe zoekt het stof van de voeten zij die de Naam herinneren en anderen maken het herinneren. Simaran is de praktijk van de aanwezigheid van God. Het is god-Visie. Aangezien wij denken, zodat worden wij. Het is door meditatie dat wij aan de glorie en de grootheid van Almachtig bereiken.


    20-12-2009, 17:02 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PLICHTEN VAN KHALSA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Plichten van Khalsa In één van zijn gedichten, bepaalt de Goeroe Gobind Singh Sahib Khalsa:
    " Hij die nacht en dag de naam van hem herhaalt,  heeft volledig liefde en vertrouwen in God, verleent niet een gedachte op anv maar één God,
     Wiens verdragend licht onblusbaar is,zet geen geloof in het vasten en het aanbidden begraafplaatsen en kloosters,erkent slechts de één God en maakt tot geen amulet, van bedevaarten, aalmoes, liefdadigheid en strengheid:
    Hij wordt erkend als een waar lid van theKhalsa, In wiens hart het licht van Perfecte schijnt."


    20-12-2009, 16:56 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIKH GURUS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    20-12-2009, 16:42 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUTIES OF THE KHALSA
    Duties of the Khalsa

    In one of his poems, Guru Gobind Singh Sahib defines the Khalsa : 

    "He who repeats night and day the name of Him, 
    Who has full love and confidence in God, 
    Who bestows not a thought on anv but one God, 
    Whose enduring light is inextinguishable, 
    Who puts no faith in fasting and worshipping cemeteries and monasteries, 
    Who only recognises the one God and makes no fetish, Of pilgrimages, 
    alms, charities and austerities: 

    He is recognised as a true member of theKhalsa, 
    In whose heart the light of the Perfect One shines."
     


    20-12-2009, 16:39 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIRPAN

    Sword in Sikhism

    Very many people question the need of Kirpan or the sword in the atomic age. Others require an explanation for the wearing of the sword. How can sword he reconciled with spirituality ? Even before Guru Gobind Singh Sahib, his grand father Guru Hargobind had donned the sword as a twin-symbol of temporal and spiritual power(Miri & Piri). He had maintained an army and taken part in military operations against the Mughal forces. 

    Guru Gobind Singh Sahib justified the use of the sword as a duty and as a means of protecting the weak and the oppressed. With human brutes, non-violence is meaningless. Guru Gobind Singh Sahib says: 

    When the affairs are past other remedies, 
    It is justifiable to unsheath the sword. 

    Tyrants are like mad dogs and wolves. They should be opposed in the interests of the good of humanity as a whole. The sword is neither to be used for conquest nor for wrecking vengeance. The sword is meant only for self-defence or for the good of the people. In cases of injustice and intolerance, the refusal to use the sword may do more harm than good. The Sikh's sword is not an instrument of offence but a symbol of independence, self-respect and power. Guru Gobind Singh Sahib called it Durga or Bhagwati and praises it thus : 

    Sword that smites in a flash, 
    That scatters the armies of the wicked
    In the great battle-field, 
    0 symbol of the brave. 
    Your arm is irresistible, your brightness shines forth 
    The splendour of the black dazzles like the sun. 
    Sword, you are the scourge of saints, 
    You are the scourge of the wicked ; 
    Scatterer of sinners, I take refuge with you. 
    Hail to the Creator. Saviour and sustainer, 
    Hail to you : Sword supreme ! 



    20-12-2009, 16:38 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAIN PRINCIPLES

    Main Principles

    Main Principles. The word 'Sikh' means a disciple. So Sikhism is essentially the path of discipleship. The true sikh remains unattached to worldly things just as the lotus keeps its blossom over and above the surface of water. The Sikh must do his duty to his family and to the community. The main thing is leading a pure and moral life, full of noble deeds and kind words. A Sikh does not regard fasting, austerities, pilgrimages, alms-giving and penance as important things. 

    Bhagti: Those who know the importance of Bhagti feel like Guru Nanak Sahib that forgetting God is just like death and brooding upon His Name is life and joy. Without the nectar of God's name, the polgrim dies his misery. But Bhagti is possible after certain conditions are fulfilled: 

    i) Faith in God. 
    ii) Following Truth. 
    iii) Unattachment and desirelessness. 
    iv) Control over throught, word and deed. 
    v) Association with holy men(Satsang) 
    vi) Humanity and submission to Hukam. 



    20-12-2009, 16:36 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOLDEN TEMPEL
    Sri Harmandir Sahib, also known as Sri Darbar Sahib or Golden Temple, (on account of its scenic beauty and golden coating for English speaking world), is named after Hari(God) the temple of God. The Sikhs all over the world, daily wish to pay visit to Sri Amritsar and to pay obeisance at Sri Harmandir Sahib in their Ardas.


    Guru Arjan Sahib, the Fifth Nanak, conceived the idea of creating a central place of worship for the Sikhs and he himself designed the architecture of Sri Harmandir Sahib. Earlier the planning to excavate the holy tank (Amritsar or Amrit Sarovar ) was chalked out by Guru Amardas Sahib, the Third Nanak, but it was executed by Guru Ramdas Sahib under the supervision of Baba Budha ji. The land for the site was acquired by the earlier Guru Sahibs on payment or free of cost from the Zamindars (landlords) of native villages. The plan to establish a town settlement was also made. Therefore, the construction work on the Sarovar(the tank) and the town started simultaneously in 1570. The work on both projects completed in 1577 A.D. 

    Guru Arjan Sahib got its foundation laid by a muslim saint Hazrat Mian Mir ji of Lahore on 1st of Magh, 1645 Bikrmi Samvat(December,1588). The construction work was directly supervised by Guru Arjan Sahib himself and he was assisted by the prominent Sikh personalities like Baba Budha ji, Bhai Gurdas ji, Bhai Sahlo ji and many other devoted Sikhs.

    Unlike erecting the structure on the higher level(a tradition in Hindu Temple architecture), Guru Arjan Sahib got it built on the lower level and unlike Hindu Temples having only one gate for the entrance and exit, Guru Sahib got it open from four sides. Thus he created a symbol of new faith, Sikhism. Guru Sahib made it accessible to every person without any distinction of Caste, creed, sex and religion


    20-12-2009, 16:34 geschreven door Gb.SINGH  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Basis principe

    Basic Principle

    (i) Unity of God : There is but One God. He is Unborn, Omni-potent, Infinite, Formless, All-knowing and All-pervading. 

    (ii) Equality : All men are equal. God is our Mother & Father and we are His children. There is none high or low on account of birth, sex, position or riches. 

    (iii) Faith : One must have perfect faith in the Guru. The word Sikhism literally means the way of the disciple. The disciple must follow the Guru's word. 

    (iv) Love of God : We can love God only when we cease to love ourselves. We must first destroy the ego {haumai}. 

    (v) Character-building: If the mind is impure, it cannot deserve union with Divinity. Guru Nanak Sahib says : "Truth is no doubt great, but greater is triumphful living." The development of character is the only foundation on which the edifice of disciple-ship can be raised. Conquer the five deadly sins-lust, anger, greed, attachment and pride, Morality is an important step in the path of discipleship. 

    (vi) Nam Simran : The practice of the Name is an-essential duty of a Sikh. The Guru seeks the dust of the feet of those who remember the Name and make others remember it. Simaran is the practice of the presence of God. It is God-vision. As we think, so we become. It is by meditation that we attain to the glory and greatness of the Almighty.
     



    20-12-2009, 16:30 geschreven door Gb.SINGH  
    18-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sukhmani sahib
    until 28 dec 2009  every evening  sukhmani sahib  

    18-12-2009, 18:11 geschreven door Gb.SINGH  
    Mijn favorieten
  • europesamachar
  • gurdwara sahib Brussel
  • world of guru nanak
  • KIDS KORNER
  • Sikhs In Belgium
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Blog als favoriet !
    Startpagina !
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Archief per week
  • 08/08-14/08 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009

                                         Sanatam Kaur

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs