Boek over sikhs en sikhism in het Nederlands het Sikhisme en de sikhs auteur Lili Van Heers Te verkrijgen via lili.van.heers@telenet.be contacteer Lili Van Heers direct om een exemplaar van het boek voor een zeer sociale prijs te krijgen
31-01-2010
Anand Karaj De Sikh Huwelijksceremonie
Anand Karaj (Punjabi: ਅਨੰਦਕਾਰਜ, anand kāraj) is de naam die aan de Sikh huwelijksceremonie wordt gegeven, die letterlijk als " Zalige Gebeurtenis of Occasion" wordt vertaald. Sikhs beschouwen huwelijk als heilige band van wederzijdse afhankelijkheid tussen een man en een vrouw. Een waar vennootschap in huwelijk wordt gemaakt tussen hen die in geest evenals in mening en lichaam verenigd zijn. Het huwelijk wordt beschouwd als sterke band tussen de bruid en de bruidegom en de verwanten van beide families - het wordt eveneens goedgekeurd als het lid worden van van de twee families in één. Gebaseerd op een concept dat in Laava wordt afgeschilderd, is het Sikh huwelijk slechts geen fysiek en wettelijk contract maar is een fusie van de zielen; een heilige unie tussen twee zielen, waar fysisch zij verschijnen als twee individuele organismen maar in feite verenigd als zijn. Het paar moet gelijk voelen en denken en allebei moeten volledig met andere worden geïdentificeerd, d.w.z. moeten zij " worden; Ek noteert Damhinde Murti" het betekenen van " één geest in bodies" twee;. Laava, of vier stanza's, worden gelezen en tijdens de ceremonie dan gezongen om het huwelijk te formaliseren en te zegenen. De sikh godsdienstige huwelijksceremonie, die bijna altijd deze dagen in een Gurdwara, de Sikh plaats van verering plaatsvindt. De ceremonie wordt gehouden in aanwezigheid van Sri Goeroe Granth Sahib, Sikh heilige scripture en Sadh sangat, de heilige congregatie. Deze regeling biedt een manier aan om familiesteun in het leven van het paar te brengen als zij het vereisen. Goeroe Ram Dass ji de vierde Goeroe van de Sikhs, in de vier rondes of Laava, een formule voor een succesvol huwelijk heeft gegeven. Deze vier Shabads, beschrijven de heilige reis van de ziel door deze wereld naar de definitieve bestemming, het samenvoegen met oneindig. Als één deze heilige weg volgt en het behoorlijk op de instelling van huwelijk toepast, zou het resultaten in geluk en vervulling - Anand (Zaligheid) moeten. Zo,
is het duidelijk dat het paar wordt gehuwd als zij kunnen afbeelden dat er slechts één licht in de twee organismen is.
Haitian Mayor Requests More Langgar (hot meals) for Victims
UNITED SIKHS AID increase hot meals distribution in Haiti
Port-au-Prince: UNITED SIKHS' volunteers today increased their langgar (community hot-meal) distribution to 5000 meals a day following a request from the Mayor of Carrefour, Yvonne Gerome. UNITED SIKHS AID volunteers served in three different locations at Carrefour, one of the worst earthquake hit cities in Haiti. In these difficult times the situation is getting desperate.
1500 hot-meals alone were served in Cite Soleil, the poorest section of Port Au Prince. City police force helped UNITED SIKHS AID volunteers during distribution. Volunteers chose the location based on information from Dominican Republics Medical Post Representative, Mr Alphonso, that more than 1000 children at that location were in dire need of food and water. It was heartbreaking to see so many hungry children in line for the food, said Harcharan Singh, UNITED SIKHS volunteer from Toronto.
"I express my gratitude for your most needed efforts to provide hot-meals to the Haitian people affected by the Earthquake" said Administrador General of Comodores Economicos Estados Dominican Republic, Mr Nicholas Calderon, who visited the UNITED SIKHS base camp.
Balwant Singh distributing Hot Meals
Survivors lining up for hot meals
"The Global community along with Sikhs should support this hot-meal drive to help feed the hungry" said Lt Col Gurbachan Singh, UNITED SIKHS Disaster Relief Director
UNITED SIKHS AID Volunteers packing Meals in Boxes
Sarvinder Singh with Kids in a Make Shift Camp
A team of 4 Langgar sevadars ( hot meals volunteers) are flying from Guru Nanak Gurudwara, Surrey, Canada to join the UNITED SIKHS AID team in Haiti on Thursday.
More doctors for the UNITED SIKHS Medical teams are flying from Chicago, Charlotte, Dayton, and Seattle in the following weeks, to help survivors. The team would have rehab doctor, primary care doctors and occupational therapist.
A child looks serenely at Paramjit Singh, who joined Balwant Singh (right pix) and other volunteers mainly from Canada and USA, to cook and distribute hot meals.
Hundreds of thousands earthquake affected people are living in makeshift camps made out of bed sheets and are without water and electricity.
A newborn Baby was born in a makeshift camp after the earthquake
UNITED SIKHS is sending food and supplies from Miami using all possible means of air and sea routes. "We believe in serving the needy and feeding the hungry. Haiti is in desperate need of food, water and supplies. The generous support from worldwide community would help us sustain our commitment to serve the survivors said Kuldip Singh, President, UNITED SIKHS, USA.
Your donation of any amount could help save lives by providing food, water, temporary shelter, medical services and emotional support to people in need.
Haiti Needs Our Help! UNITED SIKHS Humanitarian Relief underway
A deadly earthquake of 7.0 magnitude rocked Haiti killing hundreds of thousands of people and leaving millions homeless. UNITED SIKHS is rushing emergency supplies to thousands of people left homeless by the earthquake. The Sikh Aid team fears massive loss of life in Haiti.
IMMEDIATE NEED FOR:
Food: Supply of Hot-Meals, Baby Food and Clean drinking water
Temporary Shelter Material, Tents
Medical Assistance and Supplies
Doctors, Nurses and Medical students needed (to assist medical staff)
Emergency and Hygienic Supplies
Contribute to UNITED SIKHS through local chapter in your country. Internet users can make a secure online contribution by visiting http://unitedsikhs.org/donate.php . If you wish to designate your donation to a specific disaster please do so at the time of your donation.
Hukamnama wordt beschouwd als Guru' s woorden van wijsheid voor de dag. De Goeroe Granth Sahib wordt willekeurig geopend voor om het even welke pagina en shabad op die pagina wordt Hukam (bevel) van de dag . Welke in Gurbani als goddelijke orde wordt bedoeld, goddelijk bevel of richting van God en Goeroe. Er is geen hukam hoger dan God en Guru' s hukam.
Langar betekent gemeenschappelijke gratis eten in het Sikhism. Er wordt aleen vegetarisch voedsel gediend in gurdwara om ervoor te zorgen dat mensen ongeacht van hun dietbeperkingenkunnen eten. Langar is open aan iedereen ongeacht van zijn ras, kleur, geslacht of godsdienst.
Tags:langar in sikh tempel free community kitchen gratis eten in sikh tempel
Sukhmani Sahib is de naam die aan de reeks hymnes wordt gegeven die in 24 secties worden verdeeld die in de Sri Goeroe Granth Sahib, het Sikh Heilige Schrift op pagina 262 verschijnen. Elke sectie, die een Ashtpadi wordt genoemd, bestaat uit 8 zinnen . Het woord Sukhmani betekent letterlijk parel van innerlijk deugd. Deze reeks van Hymnes of Bani is zeer populair onder de Sikhs, die het vaak in hun plaatsen van verering geroepen Gurdwaras en thuis reciteren. De volledige overweging vergt ongeveer 90 minuten en door iedereen in de congregatie normaal ondernomen. Volgens Sikh doctorine, wordt dit Bani verondersteld om vrede aan ziel te brengen en vrede aan de wereld. Deze reeks van 192 hymnes werd gecompileerd door de vijfde Sikh Goeroe, Goeroe Arjan Dev Ji. Hieronder is een vertaalde ashatpadi van dit Bani:
Ashtpadi 1:
Mediteer, mediteer, door meditatie wordt de vrede gevonden.
Het antagonisme en het geschil worden verjaagd van uw lichaam. Mediteer en prijs de persoon die het gehele Heelal doordringt.
Talloze mensen, op zo vele manieren, uw kantiek (God' s) Naam.
Vedas, Puraanas en Simritees, zuiverst van uitingen, Iedereen zegt het zelfde Woord voor Één Lord.
Dat één, waarin zelfs voor een seconde u - hun lof blijft stilstaan kan niet worden verhaald.
Hen die yearn slechts voor de zegen van Uw Gezicht - Nanak: sparen me samen met hen!
||1|| Een zeer goede verbonden plaats wordt hieronder gegeven
De goeroe Gobind Singh Ji was de tiende Goeroe van de Sikhs en als zijn voorgangers was God in de vorm van een mens. De goeroe Ji was geboren in Patna Sahib in 1666. Zijn vader was Goeroe Tegh Bahadur Ji en zijn moeder was Mata Gujri. Bij geboorte was zijn naam Bhai Gobind Rai.
Als kind, was Bhai Gobind Rai altijd geïnteresseerd in oorlogsspels.Hij leerde vaak zijn vrienden om bijzondere wapens te gebruiken. Op de leeftijd van 11, vertelde Bhai Gobind Rai zijn vader dat hij zijn eigen leven voor de Hindoese oorzaak zou moeten offeren. Met deze woorden, wist de Goeroe Tegh Bahadur Ji dat zijn zoon klaar voor Guruship was en gekroond hem had. Het was op dit ogenblik dat Bhai Gobind Rai Goeroe Gobind Rai Ji werd.
De belangrijkste bijdrage van Goeroe Gobind Rai Ji tot Sikhism was de formele doopselceremonie. Voor Vaisakhi dag, 30 Maart, 1699, begon de Goeroe Gobind Rai Ji Khalsa door Panj Pyara te dopen, of de vijf geliefde te vormen. Dan vroeg de Goeroe Ji hen om hem te dopen. Het was op dit ogenblik dat de Goeroe Gobind Rai Ji Goeroe Gobind Singh Ji werd. Na het dopen honderden mensen, was Khalsa klaar. Khalsa was een grote stap voorwaarts voor de Sikhs. Na wordt gevormd, bestreed Khalsa vele slagen om tegen machtige legers te verdedigen Mughal die in aantallen en materiaal veel superieur waren. Een andere belangrijke bijdrage van Goeroe Gobind Singh Ji compileerde Adi Granth, die verzen van eerste vijf en de negende Goeroes omvatte.
Na vele slagen bestreden te hebben en een Sikh broederschap gevormd te hebben dat zich tegen om het even wat zou bevinden, wist de Goeroe Gobind Singh Ji dat hij zijn doel had bereikt. Daartoe, verklaarde de Goeroe Ji dat Adi Granth nu Goeroe Granth Sahib Ji zou zijn. Na het doen van dit, verliet de Goeroe Gobind Singh deze wereld in 1708 op de leeftijd van 42 jaar.
Kirpan is plechtige dagger die door Khalsa Sikh als herinnering voor rechtvaardigheid te vechten en tegen onderdrukking wordt gedragen. Één van vijf K's.Men vereist dat al Khalsa Sikhs kirpan dragen. Kirpan is een godsdienstig symbool,mag nooit gebruikt worden als wapen om iemand aan te vallen. Het is een rituele voorwerp.
Sri Harmandir Sahib, die ook als Sri Darbar Sahib of Gouden Tempel wordt bekend, (wegens zijn toneelschoonheid en gouden deklaag voor Engelstalige wereld) wordt, genoemd na Hari (God) de tempel van God. De Sikhs helemaal over de wereld, dagelijkse wensen om te bezoeken naar Sri Amritsar en révérence te betalen in Sri Harmandir Sahib in hun gebed. De goeroe Arjan Sahib, Vijfde Nanak, vatte het idee van het creëren van een centrale plaats van verering voor de Sikhs op en hij zelf ontwierp de architectuur van Sri Harmandir Sahib. Vroeger was het van plan zijn om de heilige tank (Amritsar of Amrit Sarovar) op te graven chalked uit door Goeroe Amardas Sahib, Derde Nanak, maar het werd uitgevoerd door Goeroe Ramdas Sahib onder de supervisie van Baba Budha ji. Het land voor de plaats werd verworven door de vroegere Goeroe Sahibs op betaling of vrij van kosten van Zamindars (eigenaars) van inheemse dorpen. Het plan werd om een stadsregeling te vestigen ook gemaakt. Daarom begon het bouwwerk aangaande Sarovar (de tank) en de stad gelijktijdig in 1570. Het werk aangaande beide projecten die in 1577 A.D. worden voltooid. De goeroe Arjan Sahib kreeg zijn stichting die door een moslimheilige Hazrat Mian Mir ji van Lahore op eerste van Magh wordt gelegd, 1645 Bikrmi Samvat (1588 December,). Het bouwwerk werd direct gecontroleerd door Goeroe Arjan Sahib zelf en hij werd bijgestaan door de prominente Sikh persoonlijkheden zoals Baba Budha ji, Bhai Gurdas ji, Bhai Sahlo ji en veel andere toegewijde Sikhs. In tegenstelling tot het oprichten van de structuur op het hogere niveau (een traditie in de Hindoese architectuur van de Tempel), kreeg de Goeroe Arjan Sahib het op het lagere niveau voortgebouwd en in tegenstelling tot Hindoese Tempels die slechts één poort voor de ingang en de uitgang hebben, kreeg de Goeroe Sahib het van vier kanten open. Aldus cre�ërde hij een symbool van nieuw geloof, Sikhism. De goeroe Sahib maakte het voor elke persoon zonder enig onderscheid van het werk toegankelijk van de Kaste, van het credo, van het geslacht en religionThe van de bouw dat in 1601 A.D. op Bhadoon Sudi eerste, 1661 Bikrmi Samvat (1604 Augustus/September,) wordt voltooid. De goeroe Arjan Sahib installeerde pas gecreëerde Goeroe Granth Sahib, in Sri Harmandir Sahib en benoemde Baba Budha ji als zijn eerste Granthi d.w.z. de lezer van Goeroe Granth Sahib. Na deze gebeurtenis bereikte het de status van `Ath Sath Tirath'. Nu had de Sikh Natie hun eigen Tirath, een bedevaartcentrum Sri Harmandir Sahib, wordt voortgebouwd op 67ft. vierkant platform in het centrum van Sarovar (tank). De tempel zelf is 40.5ft vierkant. Het heeft een deur elk op het Oosten, het Westen, het Noorden en het Zuiden. Darshani Deori (een boog) bevindt zich op het kusteind van de verhoogde weg. Het deurkader van de boog is ongeveer 10ft in hoogte en 8ft 6inches in adem. De deurruiten zijn verfraaid met artistieke stijl. Het opent op de verhoogde weg of de brug die tot het hoofdgebouw van Sri Harmandir Sahib leiden. Het is 202 voet in lengte en 21 voet in breedte. De brug wordt verbonden aan 13 voet brede `Pardakshna (circumambulatory weg). Het loopt om het belangrijkste heiligdom en het leidt tot `Har ki Paure (stappen van God). Op het parterre van `Har ki Paure', is er ononderbroken lezing van Goeroe Granth Sahib. De belangrijkste structuur van Sri Harmandir Sahib, functioneel evenals technisch is a drie-storied één. De voorzijde, die de brug onder ogen ziet, is verfraaid met herhaald cusped bogen en het dak van het parterre is bij de hoogte de 26 voeten en 9 duim. Bij de bovenkant van het parterre 4 neemt de voet hoge verschansingsstijgingen aan alle kanten dat ook heeft vier `Mamtees op de vier hoeken en precies op de bovenkant van de centrale zaal van het belangrijkste heiligdom het derde verhaal toe. Het is een kleine vierkante ruimte en heeft drie poorten. Een regelmatige recitatie van Goeroe Granth Sahib wordt ook daar gehouden. Op de bovenkant van deze ruimtetribunes de lage gecanneleerde Gumbaz'(koepel `die) het motief van het lotusbloembloemblaadje in hulp heeft bij de basis omgekeerde lotusbloem bij de bovenkant die `Kalash hebbend een mooie `Chhatri aan het eind steunt. Zijn architectuur vertegenwoordigt een unieke harmonie tussen de Moslims en de manier Hindus van het bouwwerk en dit wordt beschouwd als de beste architecturale specimens van de wereld. Het wordt vaak geciteerd dat deze architectuur tot een onafhankelijke Sikh school van architectuur in de geschiedenis van kunst in India heeft geleid
" Het paleis van Lord God is zo mooi. Binnen het, zijn er gemmen, robijnen, parels en onberispelijke diamanten. Een vesting van goud omringt deze Bron van Nectar. Hoe kan ik tot de Vesting zonder een ladder beklimmen? Door op Lord, door de Goeroe te mediteren, De eerste Goeroe Nanak Sahib De tweede Goeroe Angad Sahib De derde Goeroe Amardas Sahib De vierde Goeroe Ramdass Sahib De vijfde Goeroe Arjan Sahib De zesde Goeroe Hargobind Sahib De zevende Goeroe Har Rai Sahib De achtste Goeroe Harkrishan Sahib De negende Goeroe Tegh Bahadur Sahib De tiende Goeroe Gobind Singh Sahib Ik word gezegend en verheven. De goeroe is de Ladder, is de Goeroe de Boot, en de Goeroe is het Vlot om me aan Lord' te nemen Zijn Naam. De goeroe is de Boot om me over de wereld-oceaan te vervoeren; de goeroe is het Heilige Heiligdom van Bedevaart, i Goeroe is de Heilige Rivier. Als het hem tevredenstelt, baad ik in de Pool van Waarheid, en word stralend en pure." (Het Vod Nanak, Sri, pg. 17 van de Goeroe Granth Sahib) Het woord ' Guru' in Sanscritische middelenleraar, geëerdee persoon, godsdienstige persoon of heilige. Sikhism heeft niettemin een zeer specifieke definitie van het woord ' Guru'. Het betekent de afdaling van goddelijke begeleiding aan mensheid die door tien Geïnformeerde Meesters wordt verstrekt. Deze eer van wordt genoemd een Sikh Goeroe is slechts op de tien Goeroes van toepassing die de godsdienst oprichtten die met Goeroe Nanak in 1469 begint en met Goeroe Gobind Singh in 1708 beëindigt; daarna verwijst het naar het Sikh Heilige Heilige Schrift Goeroe Granth Sahib door. De goddelijke geest werd overgegaan van één Goeroe tot volgende als " Het licht van een lamp die een andere aansteekt vermindert niet. Zo ook worden een geestelijke leider en zijn discipel gelijk, zegt Nanak."
(i) eenheid van God: Er is slechts Één God. Hij is Ongeboren, Omni-potent, Oneindig, Vormloos, alle-Kent en alle-Doordringt. (ii) gelijkheid: Alle mensen zijn gelijk. De god is onze Moeder & Vader en wij zijn Zijn kinderen. Er zijn niets hoog of laag wegens geboorte, geslacht, positie of rijkdom. (iii) geloof: Men moet perfect geloof in de Goeroe hebben. Het woord Sikhism betekent letterlijk de manier van de discipel. De discipel moet Guru' volgen; s woord. (iv) liefde van God: Wij kunnen van God houden slechts wanneer wij ophouden om van te houden. Wij moeten het ego {haumai} eerst vernietigen. (v) karakter-gebouw: Als de mening onzuiver is, kan het geen unie met Goddelijkheid verdienen. De goeroe Nanak Sahib zegt: " De waarheid is geen grote twijfel, maar groter is triumphful living." De ontwikkeling van karakter is de enige stichting waarbij het gebouw van discipel-schip kan worden opgeheven. Verover vijf dodelijk zonde-verlangen, woede, hebzucht, gehechtheid en de trots, Ethiek is een belangrijke stap in de weg van discipleship. (vi) Nam Simran: De praktijk van de Naam is een-essentiële plicht van een Sikh. De goeroe zoekt het stof van de voeten zij die de Naam herinneren en anderen maken het herinneren. Simaran is de praktijk van de aanwezigheid van God. Het is god-Visie. Aangezien wij denken, zodat worden wij. Het is door meditatie dat wij aan de glorie en de grootheid van Almachtig bereiken.