Als je serieus je schrijftalent wilt ontwikkelen daag ik je uit de Schrijven 2.0 Windmeijer Leergang te volgen. Dan ga je in alle ernst aan de slag met jouw boekidee. Dat vinden wij van Schrijven.Community en bestsellerauteur Jeroen Windmeijer geweldig. We zien namelijk het liefst zoveel mogelijk boeken (en hopelijk bestsellers) van vaderlandse bodem voorbijkomen.
Speciaal voor mensen die serieus hun schrijftalent willen ontwikkelen is er nu de Schrijven 2.0 de Windmeijer Leergang. Schrijven 2.0 is interactief, met video instructies, leermodules, schrijfoefeningen en Zoom-meetings met bestsellerauteur Jeroen Windmeijer. Aan het eind word je beloond met een 1-op-1 sessie met Jeroen over jouw boek.
Schrijven 2.0 volgt de stappen uit De Reis van de Held van Joseph Campbell. Als je meedoet aan de pilot, ga jij in 12 weken een compleet boek schrijven. Je leest het goed; in 12 weken schrijf jij je eigen boek van 60.000 woorden.
Jeroen weet waar hij het over heeft. Hij begeleidt veel startende schrijvers en weet als geen ander wat de valkuilen zijn. Zelf kreeg hij zeker 30 afwijzingsbrieven van bijna alle grote Nederlandse uitgevers. Zijn eerste boek gaf hij uit via Primavera. Nu geeft hij zijn boeken uit via Harper Collins Holland, onderdeel van Harper Collins en de op één na grootste uitgever ter wereld.
Jeroens historisch-religieuze thrillers, zoals Het Pauluslabyrint, het Pilgrim Fathers Complot en Bekentenissen van Petrus staan in de Nederlandse Bestseller top 60.
De Windmeijer Leergang van Schrijven.Community
Samen met Jeroen hebben we de Schrijven 2.0 de Windmeijer Leergang ontwikkeld. In de leergang begeleidt hij jou in 12 weken naar de eerste versie van je van je manuscript.
Na Schrijven 2.0 weet je precies hoe je je boek echt afmaakt en je verhaal een kop en een staart geeft. Ons doel is namelijk om meer steengoede boeken van vaderlandse bodem in de boekwinkel te krijgen. Samen werken we eraan om jou in de Champions League van de schrijvers te krijgen.
In 12 weken?
Ja. In 12 weken, oftewel 84 dagen ga jij je boek schrijven. Dat is 5000 woorden per week. Of 750 per dag. Net 2 A4tjes.
Doe mee met de exclusieve Schrijven 2.0 de Windmeijer Leergang:
Zo investeer je in je schrijftalent;
Word je bewezen een betere schrijver;
Laat je potentiële uitgevers zien dat je een serieuze schrijver bent;
Ga je het winnen van de mensen die lukraak een manuscript naar een uitgever sturen;
En poets je je schrijf-cv op.
Aan de hand van instructievideos, leermodules, Zoom-meetings met ons en schrijfoefeningen ga je direct aan de slag met jouw gouden idee voor een boek. En na 12 weken ligt jouw boek van 60.000 woorden er.
Weet je wat het mooie is? Als je een keer een week geen tijd hebt, kun de Schrijven 2.0 gewoon blijven volgen. Alles staat online en je kunt er je 24/7 mee aan de slag.
Bonussen voor schrijftalent
Als jij meedoet met Schrijven 2.0 de Windmeijer Leergang word je gegarandeerd een betere schrijver. Maar dat is nog niet alles! We geven je een hele trits bonussen cadeau:
Je krijgt toegang tot onze speciale, afgeschermde Linkedin Groep
Een gratis lidmaatschap van Schrijven.Community met uitgebreide modules over schrijven, boekmarketing en publiceren
Je krijgt van ons het boek Storytelling in 12 stappen van Mieke Bouma cadeau
Elke 2 weken is er een Zoom-uur met Jeroen waarin je al je schrijfvragen kunt stellen
Je maakt kans op een rondleiding door Leiden met Jeroen. Hij neemt je mee op tour aan de hand van zijn eerste bestseller Het Petrusmysterie
Elke deelnemer krijgt aan het eind een 1-op-1 sessie met Jeroen
Investeer in je schrijftalent. Maak gebruik van dit exclusieve aanbod en zorg dat je bij de 15 gelukkigen zit. Druk op de knop en 12 weken na 14 juni is je boek af!
We hebben geweldig nieuws! Schrijven.Community start op 14 juni met de Schrijven 2.0 de Windmeijer Leergang.
Is het jouw droom om zelf een boek te schrijven, droom dan verder én maak je droom waar. Meld je aan en ga aan de slag onder leiding van bestsellerauteur Jeroen Windmeijer. Volgens de methode de Reis van de Held ontdek je hoe je jouw schrijftalent optimaal ontwikkelt.
7 Verschillen tussen gepubliceerde auteurs en niet gepubliceerde schrijvers
Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen gepubliceerde auteurs en niet gepubliceerde schrijvers. Ik schrijf dit ter lering om je zover te krijgen dat je de stap naar auteur gaat zetten. Gepubliceerd en al. Ik hoor heel vaak mensen roepen dat ze wel even een boek gaan schrijven. Dat er vervolgens nooit komt Om wat voor reden dan ook.
Ik heb een aantal verschillen verzameld tussen mensen die gepubliceerd hebben en met mensen die schrijven en niet publiceren. Hou je vast, daar gaan we.
1 Consistentie
Gepubliceerde auteurs schrijven elke dag of werken volgens een schrijfschema, bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag. Ze schetsen meestal eerst de grote lijn. Schrijven is vooral doen. Gaan met die banaan.
Veel schrijvers die het niet lukt te publiceren, gaan zitten wachten op inspiratie, schrijven sporadisch en dan vaak 's nachts.
2 Doel
Gepubliceerde auteurs schrijven om anderen te onderwijzen, te vermaken of te inspireren. Ze schrijven om iets te doen. Ze schrijven om jou een geweldige tijd te bezorgen.
Ongepubliceerde schrijvers schrijven voor zichzelf. Ze schrijven om iemand te zijn. Er is niets mis mee om voor jezelf te schrijven, zolang je maar tevreden bent met één lezer of enkele lezers.
3 Platform
Gepubliceerde auteurs hebben een platform dat ze beginnen te bouwen jaren voordat hun eerste boek uitkomt. Ze houden het consequent bij, verzamelen fans en delen met hun fans informatie over zichzelf, hun schrijfproces en hun boeken.
Ongepubliceerde auteurs hebben weinig of geen platform. Sommigen weten niet eens wat een platform is.
4 Lezen
Gepubliceerde auteurs lezen boeken over het schrijven en verkopen van boeken. Zij zien lezen als belangrijk onderdeel van het schrijfvak.
Veel (nog) niet gepubliceerde schrijvers klagen dat de uitgeverswereld hun baanbrekende werk negeert en gaan in een hoek zitten mokken. Dat heeft geen enkele zin. Het enige dat je ermee bereikt is dat je een naam opbouwt als vervelend type om mee samen te werken.
5 Werk
Gepubliceerde auteurs weten dat hard werken het verschil maakt tussen Geweldig en Knudde. Ze weten dat ze aandacht van de branche moeten verdienen door trouw te zijn in de kleine dingen (revisies, tweets, bloggen, tijdschriftartikelen).
Sommige ongepubliceerde schrijvers zijn van mening dat ze het volgende beste ding zijn dat erop wacht om ontdekt te worden. De nieuwe Mulisch, Tartt, King of Larson.
6 Website
Gepubliceerde auteurs hebben een website www.hun-naam.nl. Dit is de basis voor hun mailinglijst, contact met fans en verkoopkanaal.
Ongepubliceerde schrijvers werken met een gratis Blog die ze zelden bijwerken.
7 Marketing
Gepubliceerde auteurs zien marketing als onderdeel van hun missie om anderen te vermaken, te helpen en te inspireren. Ze zien het als een integraal onderdeel van hun vak als schrijver.
Ongepubliceerde schrijvers zien marketing als de taak van hun uitgever. Deed ik ook in het begin. Maar hé, we zijn de tijd voorbij dat er wereldwijd 300 boeken per jaar werden uitgegeven. In de Nederlandse schrijfmarkt verschijnen er 25.000 per jaar. Als jij jezelf niet op de kaart, doet niemand het voor je.
Lezers vinden een verrassing in een verhaal heerlijk, maar ze zijn fel tegen misleiding en manipulatie. In deze blog vijf manieren om je lezer te verrassen zonder trucs of bedrog en zonder een Deus ex Machina.
Begroet lezers met humor
Humor is een hulpmiddel dat ik in veel van mijn schrijfwerk gebruik. Het heeft als effect dat de lezer zijn verdediging neerlegt. Ik gebruik humor om je in mijn verhaal uit te nodigen, zoals de geur van verse appeltaart bij de makelaar je uitnodigt om het huis te kopen. Humor kan een uitvlucht zijn voor de zware scènes in het verhaal. Als de lezer zijn verdediging heeft neergelegd, wordt de impact van de verrassing of de plottwist groter.
Zie het zo: een verhaal dat vanaf het begin donker is (zoals een Gothic Novel), waarschuwt de lezer vooraf dat er nog iets donkerder komt. Een verhaal waarin je met humor welkom wordt geheten, laat niks los richting de lezer. Met elke verandering van toon en richting bezorg je de lezer een verrassing. De switch in verteltoon moet voor de lezer organisch aanvoelen. Beide tonen moeten deel uitmaken van dezelfde stof, maar als je het effectief uitvoert, kan je verrassing aankomen als een mokerslag.
Gebruik expositie om informatie te onthullen
Expositie is informatie. Fictie zit vol met informatie. Je personage groeide op in Etten-Leur; ze heeft groene ogen; ze heeft drie broers; ze is geadopteerd. Hoe en wanneer je ervoor kiest om informatie te onthullen, is cruciaal voor je verrassing, want je loopt het risico manipulatief of, erger nog, voorspelbaar te zijn.
Hoeveel opstellen zijn er wel niet waarbij in de laatste regel uitkomt dat de verteller dood is? Dat is geen verrassing; dat is een truc. Lezers hebben een hekel aan trucs. Als je eerder een aanwijzing geeft, is het effect krachtig als de lezer ontdekt dat hij iets heeft gemist.
Bijvoorbeeld: in hoofdstuk één leren we dat een jonge man een brood steelt en dan op een straathoek gaat zitten en het opeet. Hoe voelen we ons? Nou, dat hangt van jou af. Expositie dwingt de lezer om zichzelf moreel in een verhaal te situeren. Als we sympathie hebben voor iemand van wie we denken dat hij dakloos is, kunnen we ons welwillend voelen.
Als we in hoofdstuk twee leren dat de jongeman een trustfonds heeft en gierig is, kunnen onze gevoelens naar woede verschuiven. De verrassing komt daarom in hoe ons gevoel voor deze jongeman verandert en dat bereik je doordat de lezer leert over het personage. Denk aan verhalen als The Green Mile en The Shawshank Redemption.
Verander van perspectief
Meestal is het veranderen van je vertelstandpunt in korte verhalen niet handig met het oog op je plot. Je loopt de kans dat het ten koste gaat van de ontwikkeling van je personages en dat het manipulatief overkomt. Korte verhalen zijn tenslotte kort. Hoe beknopter iets is, hoe meer je opoffert. Maar in een roman? Probeer maar!
Je hebt vele pagina's om mee te spelen en te oefenen in een roman of thriller. Daarmee heb je dus meer dan genoeg ruimte om te experimenteren met wisselende perspectieven. Wat het ene personage weet, weet het andere niet. De echte verrassing zit vaak in hoe je het verhaal indeelt.
Hier zijn twee bruikbare definities: Verhaal is wat er gebeurt, terwijl plot staat voor de ordening van wat er gebeurt. Elke verrassing die je de lezer biedt, zit in die regeling. Als de film Jaws in omgekeerd chronologische volgorde verteld zou zijn, zouden er geen verrassingen in zitten. Een film als Pulp Fiction genereert verrassingen omdat die juist niet in chronologische volgorde wordt verteld en van perspectief verandert.
Ga van micro naar macro
Telkens als iemand op tv komt omdat hij iets spectaculairs of verrassends heeft gedaan, vindt een reporter vaak een buurman, familielid of een leraar die een detail in het leven van de persoon zal noemen: Hij was altijd een verzamelaar je weet wel, postzegels en bierblikjes, zegt de oud-klasgenoot over de man die nu zes bijzondere Ferraris bezit.
Als je in fictie al vroeg iets vaststelt op microniveau (postzegels verzamelen), wordt het later geloofwaardiger voor de lezer als je ze het grotere, meer verrassende (een man die bijzondere Ferraris verzamelt) laat zien. Deze tip heeft minder te maken met het creëren van verrassingen en meer met hoe je kunt voorkomen dat verrassing als een truc wordt ervaren. Wat je doet, is het zaadje in het hoofd van de lezer planten, zodat het meer schokkende detail smakelijker wordt.
Zelfs als de lezer zich het microdetail niet herinnert, hebben ze het in hun onderbewustzijn opgeslagen, net zoals we duizenden details opslaan over de mensen die we kennen, zodat we dingen kunnen zeggen als: Het verbaast me niet dat Amy over de hele wereld verhuist zonder het iemand te vertellen. Als student was ze ook soms zomaar verdwenen.
Verrassing voor jezelf
In het korte verhaal Good Country People van Flannery O'Connor (voor zover ik weet niet in het Nederlands verschenen) steelt een bijbelverkoper het houten been van een jonge vrouw. Toen O'Connor dit verhaal besprak in haar essay Korte verhalen schrijven, gaf ze toe dat ze niet wist dat hij het been zou stelen tot 10 of 12 regels voordat hij dat deed: Dit is een verhaal dat de lezer een schok geeft. Ik denk dat de redenen hiervoor is dat het de schrijver een schok geeft.
De meest verrassende momenten in mijn schrijfwerk zijn die momenten die ik niet had gepland. De uitdaging is om de lezer zo te verrassen dat de verrassing voor de lezer organisch voelt. Ik neig ernaar om de schrijver als een Method Actor te zien, in die zin dat we ons diep in het bewustzijn van de verteller onderdompelen. Als we dat met succes doen, creëren we personages met opties, net zoals mensen opties hebben.
Nog een addertje onder het gras met betrekking tot contentklassiekers: Wat moet je schrijven en waarover? De onderwerpen variëren uiteraard, van schrijfproces tot hoofdpersoon, of hoe word je schrijver. Toch zijn er manieren om over je onderwerpen te brainstormen die op vrijwel elk gebied van toepassing zijn. Denk aan het volgende:
1. Ga terug naar het begin
Welke vragen over jouw schrijfwerk komen continu terug? Als je je schrijfproces moet uitleggen aan iemand die er net kennis mee maakt, bijvoorbeeld een verse collega-schrijver, wat zou je dan eerst uitleggen? Of als je terug in de tijd zou kunnen gaan naar het moment dat je zelf begon met schrijven, wat zou je zelf vragen? Omdat er altijd nieuwe schrijvers opstaan, kan deze basiscontent een bron van permanente traffic zijn.
2. Vind je zeepkist
Wat moet elke schrijver weten? Of wat moet elke lezer over jou weten? Wat zijn de onderwerpen waar je giftig over wilt worden? Waarover wordt op schrijfgebied te weinig gesproken? Een standpunt innemen over schrijven of over het schrijverschap resoneert altijd en passie is zeker voer voor een contentklassieker.
3. Streef eeuwige waarheden na
Wat is er op schrijfgebied waar, wat er ook gebeurt? Wat zal nooit veranderen? Over welke onderwerpen zullen lezers en schrijvers over honderd jaar nog debatteren? Dit zijn perfecte onderwerpen voor meer theoretische, meer ideegerichte content.
Als dit nog steeds onvoldoende is om je op Verstappen Speed te krijgen, denk dan aan de keerzijde: wat maakt content trendy?
Is het plotseling overal op het nieuws? Waarschijnlijk trendy.
Wordt het geassocieerd met een rage die uit het niets opduikt? Absoluut trendy.
Gaat het om een nieuw product / dienst / recente aankondiging of onthulling? Het is misschien trendy.
Gelukkig hebben we daar een achterdeurtje voor.
De achterdeur genaamd Google Trends
Google Trends is de data gestuurde permanente versus trend test. Onderzoek het onderwerp van je contentklassieker met Google Trends. Stel je tijdlijn in op minimaal drie jaar (vijf jaar of langer is beter). Vervolgens zoek je op je onderwerp(en). Maak zeker gebruik van de verfijningshulpmiddelen van Google. Ze helpen de trendtool om te weten of je op zoek bent naar een geweer of naar in het geweer komen.
Dat is de meest gehoorde (geschreven) reactie op mijn vorige blog. Contentklassiekers zijn te mooi om waar te zijn. Er moet ergens een addertje onder het gras liggen voor contentklassiekers.
Het addertje
Nou, die ligt er. Contentklassiekers zijn betrouwbaar, maar gaan over het algemeen niet over de flitsende of opwindende waan-van-de-dag onderwerpen. Je weet wel, waar iedereen het nu over heeft. De kans dat ze viraal gaan, zoals trendy content kan doen, is onwaarschijnlijk. Ook als je een boek schrijft over een trendy onderwerp, kun je er contentklassiekers over schrijven.
Het tweede addertje
Dan heb je nog de frustratie van een langzamer rendement. Contentklassiekers leveren je meestal niet direct publiek op. In plaats daarvan neemt je publiek stap voor stap toe. Het kan weken of maanden duren voordat je resultaat uit je inspanningen ziet. Omdat ze niet de trendy interesse factor hebben, moeten contentklassiekers ongelooflijk solide zijn vanuit het oogpunt van waarde. Dat is eigenlijk onafhankelijk van het onderwerp. Als schrijver kun je dieper ingaan op je motivatie, What Makes You Tick, of op je schrijfproces, de manier waarop ideeën bij je binnenkomen.
Dus tover voor je contentklassiekers je beste ideeën en schrijfwerk uit de hoge hoed. Anders zou je werk kunnen worden afgedaan als een artikeltje of een blogje dat Google degradeert naar de gevreesde derde pagina of lager. Te mooi om waar te zijn? Nee, het kost gewoon tijd en geduld.
Contentklassiekers vergen een langere productietijd. Je spuugt er geen oppervlakkig artikeltje van 350 woorden uit voor de contentmolen. Je maakt een lang, informatiedicht stuk dat de tand des tijds kan doorstaan, waarvoor diepgaand onderzoek, doordachte inzichten en zorgvuldige bewerking vereist zijn. Hoe meer tijd je vooraf investeert, hoe langer de levensduur van je content en hoe minder je tijd je verspilt met het maken van hamsterwielcontent.
Schrijf, maar schrijf met een doel in je achterhoofd. Boek verkopen. Ideeën testen. Naamsbekendheid op bouwen. Het maakt niet zoveel uit, maar verzin een doel.
Waarom moet je als schrijver contentklassiekers schrijven?
Contentklassiekers schrijf je omdat je het zat bent om je bezoekersstatistieken van week tot week op en neer te zien stuiteren. Of omdat je blogberichten na een dag of twee stoppen met het binnenhalen van nieuwe lezers. Omdat het voelt alsof je op het hamsterwiel van de contentcreatie mee rent en dat gaat ten koste van waar je eigenlijk mee bezig wilt zijn: schrijven.
Blijf continu relevant
Je content heeft een eeuwig relevant label nodig. Content met zon label is voor lezers altijd interessant. Het zijn contentklassiekers waar ze nooit genoeg van krijgen. Het is boeren in plaats van jagen. Maar hoe schrijf je contentklassiekers die permanent scoren op het web? Die jou als auteur blijvend op de kaart zetten?
Net als dennennaalden die nooit van kleur veranderen, zijn contentklassiekers het hele jaar door relevant en nuttig. Het zijn langere artikelen waarbij je dieper in een onderwerp duikt. Ze bieden je lezer een rijk perspectief en veel informatie. Over jou, over je boek, of over je schrijfproces. Daarnaast zijn ze goed voor je SEO omdat je ze kunt bestempelen als cornerstone content. Dit zijn artikelen van 900 woorden of meer die gaan over de belangrijkste onderwerpen op je website.
Lange termijn waarde
Contentklassiekers hebben lange termijn waarde voor je lezers, recensenten en journalisten. Ze blijven nieuwe lezers naar je blog of site trekken voor weken, maanden of zelfs jaren nadat je ze hebt geschreven. En omdat het je lezers zoveel waarde geeft, is het waarschijnlijker dat ze converteren in leden, abonnees, of aanmeldingen voor je maillijst. Heel belangrijk voor schrijvers.
Stabiele content voor zoekmachines
Het is ook stabiele content voor zoekmachines. Contentklassiekers genereren een gestage stroom van verkeer. Daar komt bij dat ze een groot potentieel hebben voor hergebruik in andere media. Met tijdgevoelige content zit je vast aan een bepaalde tijdsperiode om te profiteren van de trend. Dus als je een blog wilt omzetten in een podcast, een Slideshare, een e-book, of iets dergelijks, wordt je tijdspanne voor het maken ervan kleiner. Zo blijf je op het hamsterwiel van de contentcreatie mee rennen.
Hergebruik van contentklassiekers
Contentklassiekers kun je het hergebruiken in zoveel andere indelingen als je wilt en wanneer je wilt. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je lezers plotseling hun interesse verliezen. Omdat de informatie constant is, kun je meer tijd besteden aan het bewerken van de inhoud en het verbeteren van de vormgeving en die zorgvuldig afstemmen op het medium dat je wilt gebruiken.
7 methoden die je creativiteit gegarandeerd verhogen
Zoals beloofd, 7 manieren om je creativiteit gegarandeerd te verhogen. We beginnen met een vreemde eend in de bijt:
1. Lieg jezelf voor
Je kent ongetwijfeld het placebo-effect. Als iemand gelooft dat hij een medicijn zal krijgen, kan hij alleen door deze overtuiging beter worden. En dat geldt ook voor creativiteit. Onderzoekers lieten proefpersonen iets heftigs ruiken en vertelden hun dat het de creativiteit deed toenemen. Deelnemers in de controlegroep roken hetzelfde, maar kregen niet te horen dat het de creativiteit deed toenemen.
De mensen die dachten dat hun creativiteit was toegenomen, scoorden beter in een test om creativiteit te meten. Leerpunt: Lieg jezelf voor. Verzin een ritueel dat je zogenaamd creatief maakt en geloof er heilig in. De Duitse toneelschrijver en dichter Friedrich Schiller had de geur van rotte appels nodig om creatief te zijn.
Het maakt niet uit wat je bedenkt. Het belangrijkste is dat je er zelf in gelooft. Dus lieg stevig tegen jezelf. Ik gebruik het volgende ritueel: Afhankelijk van het soort scène dat ik wil schrijven, zet ik bepaalde muziek op. Guns n Roses of Sepultura voor de heftige scènes (of Nightwish met Floor Jansen), Corry Konings, Hazes senior of Nick & Simon voor de romantiek.
Bevordert dit de creativiteit? Geen idee. De mijne in elk geval wel.
2. Gebruik de juiste omgeving voor je creativiteit
Creativiteit hangt ook af van je omgeving. Twee groepen studenten is gevraagd collages te maken. De eerste groep zat in een kamer met zonlicht en natuurlijk houten meubilair. De tweede groep zat in een kamer van gipsplaat met plastic.
De eerste groep leverde meer creatieve collages dan de tweede. Witte muren, kunstlicht en plastic verlagen je creativiteit. Natuurlijk hout, zonlicht en natuurlijke materialen verhogen je creativiteit.
Voor mij is het voldoende om de deur uit te zijn. Ik ga naar mijn vaste Valk, twee morgens in de week. Ze weten wie ik ben, wat ik kom doen en hoeveel koffie ik wil.
3. Voor je gaat slapen
Val nooit in slaap zonder je onderbewustzijn een taak te geven.
Deze uitspraak van Thomas Alva Edison is niet zomaar een uitspraak. Het is wetenschappelijk bewezen. Als je over een probleem nadenkt voor je gaat slapen, bestaat er een goede kans dat je onderbewustzijn in je slaap een oplossing verzint.
Dus droom over een twist, je schrijfblokkade, of de volgende stap als je even geen oplossing hebt voor een schrijfprobleem. Ik doe dit regelmatig, bij schrijfproblemen en ondernemersproblemen. Meestal valt me de volgende dag onder de douche wel iets van een oplossing in.
4. Ontwijk de Crea-Killers
Er is een moordenaar. Het doodt elke dag de creativiteit van duizenden mensen. Zijn naam: Droefheid. Hij werkt vaak samen met een beruchte handlanger: Stress. Deze twee samen kunnen je creativiteit de nekslag geven.
Een studie heeft uitgewezen dat droevige mensen minder nieuwe ideeën ontwikkelen en zich meer concentreren op oude informatie. Droefheid en stress zorgen dat je blijft hangen in oude veilige denkpatronen.
Als je gelukkig en positief bent, dan focus je op de toekomst. Wees vrolijk. Wees positief. Optimistisch zijn. Het vergroot je creativiteit.
Zelf doe ik het volgende: Ik probeer in het nu te leven. Is er een probleem dat van mij is en dat ik kan en moet oplossen? Dan probeer ik het direct op te lossen. Hoort het probleem niet bij mij (managers hebben daar zon jeukterm voor: eigenaar van een probleem zijn) dan zet ik het opzij. Het kost alleen maar energie. En die energie kan ik niet aan mijn onderneming of aan mijn schrijfwerk besteden.
5. Creativiteit komt uit de benen
Zet je creativiteit in beweging. Letterlijk. Als je wandelt, werken je hersenen beter. Er is een reden waarom de Griekse filosofen met hun studenten wandelden. En waarom Jezus met zijn discipelen ronddoolde. En waarom veel auteurs op pad zijn in de natuur.
Wandelen maakt je creatief. Er zijn verschillende houdingen getest: zitten, lopen op een loopband, zitten in de natuur, wandelen in de natuur. Dat laatste gaf het beste resultaat: wandelen in de natuur. De grote copywriter Joseph Sugarman noemt dit proces incubatie: Je broedt iets uit.
Voor mij werkt het perfect. Dat is, toen mijn hond nog leefde. Toen liep ik elke dag tussen de middag een half uur tot een uur. Mijn geest raakt opgeruimd, mijn stress wordt minder en mijn ideeën komen los. Uiteraard neem ik nooit mijn telefoon mee. Slechts ik, de natuur en mijn bewegingsapparaat.
6. 80% is voor de prullenbak
Hoe kom je tot goede ideeën? Heel eenvoudig: door veel slechte ideeën te produceren. Zo nu en dan komt er een goed idee voorbij. Het is een grote misvatting dat creatieve mensen alleen goede ideeën hebben.
De komiek Seinfeld heeft een simpele regel: Schrijf elke dag een grap. Hij schrijft 365 grappen per jaar. Als slechts 20 procent goed is, dan zijn dat 73 goede grappen per jaar.
Kwaliteit komt van kwantiteit. Schrijf zoveel mogelijk. Produceer zoveel mogelijk ideeën, hoe slecht ze ook zijn. Op een gegeven moment zullen er een paar goede komen.
Ik schrijf ALLE ideeën op. Hoe klein of vergezocht ook. Ik weet meestal niet of ik ze zal gebruiken. Ik weet wel dat hoe groter mijn ideeënbak is, hoe groter de kans dat ik er een creatief idee uit ga vissen.
7. De geheime staat van creatieve mensen
Bovenal kunnen creatieve mensen verdwijnen. Ik bedoel niet fysiek. Ze kunnen volledig in hun wereld verdwijnen. Ze gaan compleet op in hun zaak. Zoals suiker in thee, of cocaïne in steenkool. Ze merken niet hoe hun tijd verstrijkt.
Deze toestand noemen we flow.
Deze staat is het geheime wapen van uiterst creatieve mensen die het ene meesterwerk na het andere produceren. Edison sliep soms 60 uur niet. Kun je je dat voorstellen?
Ik gebruik deze methode als volgt: Ik zet de muziek op die ik nodig heb en ga los. Mijn omgeving is onzichtbaar en onhoorbaar, ik ben alleen met mijn gedachten. In deze staat schrijf ik sneller dan Stephen King.
De term flow is bedacht door de Amerikaans/Hongaarse psycholoog Mihalyi Csikszentmihalyi. Hij analyseerde 90 creatieve mensen en kwam tot de conclusie dat ze allemaal één ding gemeen hadden: flow.
Jouw beurt. Wat ga je doen voor je creativiteit?
Ik gebruik deze methoden bijna elke dag. Deze creatieve gewoonten kwamen niet van de ene op de andere dag. Ik heb ze ontwikkeld.
Mijn advies aan jou: Kies een methode en integreer hem in je dagelijks leven. Begin gewoon met één. Als het eenmaal een permanent onderdeel van je leven is, voeg je er nog een toe. Dit is hoe je jezelf verandert in een idee-spuwend monster dat zelfs Terminator Schwarzenegger niet kan stoppen.
Je bent schrijver, dus je bent creatief. Waar of niet? Laat ik één ding duidelijk maken: Creativiteit is meer dan het bedenken van ideeën. Creativiteit is het bedenken van nuttige ideeën.
Waarom is dit onderscheid belangrijk? Ik zie het zo: Ik kan als schrijver mijn toetsenbord gebruiken als vliegenmepper. Met mijn HP van 1000 kevers verpletteren. Ik kan een pen in mijn neus steken. Filmpjes kijken. Het aantal toetsen tellen.
Ongebruikelijke ideeën, die één ding niet zijn en dat is nuttig. Daarom vallen dergelijke ideeën niet onder creativiteit wat mij betreft.
Hoe werkt een creatief brein?
Onderzoekers hebben ontdekt dat bepaalde gebieden in je hersens actief zijn bij creatieve taken. Of het nu gaat om muziek, kunst, schrijven of puzzels: het zijn altijd dezelfde gebieden:
De dromer
Het filter
De wisselwachter
Allereerst wordt ons voorgeprogrammeerde brein brein actief. Dat is het gebied dat verantwoordelijk is voor spontaan denken. Daar dagdromen we, verbeelden we en fantaseren we.
Dan wordt de tweede regio actief: het filter. Wetenschappers noemen dit het uitvoerende, controlerende brein. Dit deel van onze hersens filtert de ideeën uit het eerste gebied op bruikbaarheid. Dus alle domme en zinloze ideeën worden weggegooid. Alleen de ideeën die halverwege zin hebben, worden behouden.
En dan is er nog een derde hersengebied actief: de wisselwachter. Dit zorgt ervoor dat er regelmatig geswitcht wordt tussen 1 en 2. De wisselwachter zet regelmatig de koers op 1 (mijmering) en dan weer op 2 (zinvolle selectie).
Creativiteit is het continue samenspel tussen absurde dromen en rationele sortering. Zo ontstaan nuttige ideeën. Dit is hoe je creatief wordt. De vraag blijft: Hoe kun je dit samenspel in je hersenen stimuleren?