Inhoud blog
  • Schrijven met Jeroen
  • Schrijven 2.0 voor Schrijftalent
  • Schrijven 2.0 de Windmeijer Leergang
  • 7 Verschillen tussen gepubliceerde auteurs en niet gepubliceerde schrijvers
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Schrijven.Community
    Schrijven, Publiceren en Boekmarketing
    04-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Vijf Hoofddoelen voor je Eerste Hoofdstuk
    In je eerste hoofdstuk richt je je op vijf hoofddoelen. De manier waarop jij deze vijf hoofddoelen verwerkt in het begin van je boek of verhaal zorgt ervoor dat de lezer je boekt koopt en leest.

    Trek de aandacht

    Veel auteurs houden hun lezers bij de les door hun aandacht te trekken met iets ongewoons of verrassends. Als je bij de lezer vragen in het hoofd kunt oproepen, begin je goed. De lezer gaat bedenken dat jij de schrijver bent die hem gaat verrassen.

    Tegen het einde van de eerste pagina moet de lezer weten wanneer en waar het verhaal speelt. Anders haakt hij af. Twee subtieler aspecten van locatie zijn je toon en het genre waarin je schrijft.

    Zorg dat de lezer om je personage(s) gaat geven

    Zorg dat een lezer om een of meer van je personages gaat geven. Laat ze verliefd worden, of medelijden krijgen. Ze haten is ook een leuke.

    Stel indringende vragen

    Eigenlijk bedoel ik hiermee: zorg voor slapeloze nachten. Letterlijk en figuurlijk. Zorg dat de lezer vragen oproept in zijn hoofd zodat ze niet kunnen slapen tot ze een antwoord hebben. Schrijf zo dat ze tot diep in de nacht moeten blijven doorlezen van zichzelf.

    En de laatste van de hoofddoelen: Zorg voor conflict

    Conflicten zorgen voor aangrijpende verhalen en die zorgen ervoor dat lezers pagina's omslaan. Als de lezer je verhaal kan wegleggen zonder spijt of nieuwgierigheid, dan heb je nog werk te doen. Ze moeten op het puntje van hun stoel blijven zitten, volledig geconcentreerd op jouw verhaal.

    Wil je meer weten over hoe je een perfecte opening schrijft? Je leert alles over deze doelen en de 2 die we niet benoemd hebben in de Schrijven.Community. Reacties, vragen en tips kun je daar ook kwijt.

    04-08-2020 om 15:45 geschreven door Schrijven.Community  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Schrijven.Community
    >> Reageer (0)
    15-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broodkruimels
    Als je broodkruimels strooit en je wordt daar een beetje goed in, gaat het je lukken lezers je verhaal in te trekken. Het idee achter het broodkruimelpad is eenvoudig en krachtig. Het gaat ervan uit dat de lezer die je eerste broodkruimel lekker vindt ook de volgende gaat proeven.

    Als de lezer je eerste zin leuk vindt zal hij waarschijnlijk ook de eerste alinea lezen. En als ze de eerste alinea leuk vinden, is de kans groot dat ze doorgaan tot het einde van de eerste pagina. Als ze nog steeds overtuigd zijn, lezen ze verder tot het einde van de scène, dan het eerste hoofdstuk, enzovoort.

    Schrijf daarom een reeks broodkruimels die je lezer tot in de diepten van je verhaal brengen, totdat ze geen andere keus hebben dan het pad tot het einde te volgen. Schrijf met M&M's of drop in gedachten: als je eenmaal begint te eten moet de zak leeg. Kijk naar alle aspecten van je opening en probeer te bepalen of er voldoende in zit om lezers te verleiden door te lezen.

    Oefening

    De beste manier om te leren wat een opening geweldig maakt is door de meesters te bestuderen. Vind minimaal drie van je favoriete boeken in het genre waarin je schrijft of wilt schrijven. Of pak je favoriete verhaal. Bestudeer de eerste hoofdstukken en stel jezelf vragen over het hoe en waarom van die hoofdstukken.

    Wij hebben de eerste vragen al voor je bedacht. Volg daarvoor de schrijfmodules “De Perfecte Opening” en "Schrijfinstinct". Deel andere vragen en tips die je bedenkt in de Schrijven.Community. Aan de hand van de eerste twee modules ga ook jij de perfecte opening schrijven voor jouw verhaal of boek.

    15-06-2020 om 13:49 geschreven door Schrijven.Community  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Schrijven.Community
    >> Reageer (0)
    09-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kunst van het Schrappen

    Schrappen is heilig. De trend bij uitgevers, en ook bij lezers, anno 2020 is korte, hapklare brokken. Dat betekent korte manuscripten, gevuld met korte hoofdstukken. Dan kun je denken aan zo’n 60.000 – 70.000 woorden voor een manuscript en gemiddeld 1500 woorden voor een hoofdstuk.

    Dat heeft met productiekosten en met de concentratiecurve van de lezer te maken.

    Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, want je kunt slechts het aantal woorden gebruiken dat je nodig hebt om je verhaal te vertellen. Als dat alleen lukt in meer dan 100.000 woorden, dan is dat zo.

    Lezers blijven boeien door te schrappen

    Toch moet je als schrijver continu kritisch blijven op je werk. Het is jouw taak als schrijver om je lezer(s) te blijven boeien. Dat betekent dat je steeds aan het balanceren bent tussen actie, beschrijving, personages, dialoog, conflict en positie.

    Kritische schrijvers stellen regelmatig vast dat ze teveel woorden gebruiken. Schrap bijvoorbeeld alles in je dialogen wat echt overbodig is voor het gesprek. Het kan bijna altijd korter zonder dat je je werk geweld aandoet. Vandaar de volgende tips over de Kunst van het Schrappen. Doe er je voordeel mee. Je verhaal wordt er sterker van.

    Deel jouw tips over het schrappen en daarmee het perfectioneren van je verhaal of manuscript in Schrijven.Community.

    09-06-2020 om 12:23 geschreven door Schrijven.Community  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Schrijven.Community
    >> Reageer (0)
    02-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Personage die voor geen meter op je lijken
    Als schrijver kijk je automatisch de hele dag om je heen. Je gluurt en observeert. Overal kan een verhaal in zitten, nieuwe personages, een leuke of juist irritante karaktertrek. Je ziet en hoort en voelt. En dat schrijf je natuurlijk allemaal op.

    Want de kans is groot dat je als schrijver niet over jezelf schrijft en dat je hoofdpersoon zowel fysiek als qua gedachten best ver van je afstaat. Je schrijft bijvoorbeeld over een man terwijl je een vrouw bent, over een Nazi terwijl je Joods bent, of over Mexicanen terwijl je een WASP bent.

    Een bekend voorbeeld is J.K. Rowling. Zij schreef over een jonge tovenaarsleerling en moest zich dus verplaatsen in de belevingswereld van een tienerjongen die zich met toveren bezighoudt.

    Aan de hand van de volgende 5 supertips ga jij ook schrijven over personages die voor geen meter op je lijken. Geloof me, het is spannend en gaaf tegelijk.

    Ben je nog geen lid van Schrijven.Community? Meld je dan direct aan voor de beste tips over schrijven en boekmarketing. Heb je tips voor je collega schrijvers over hoe je personages verzint en karakters opbouwt? Deel ze in de community.

    02-06-2020 om 09:58 geschreven door Schrijven.Community  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Schrijven.Community
    >> Reageer (0)
    25-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huh? Boekmarketing?

    Boekmarketing. De één likt zijn vingers erbij af, de ander wordt al misselijk als hij eraan denkt. Hoe je het ook wend of keert, elke schrijver die zijn werk wil verkopen krijgt ermee te maken: boekmarketing.

    Waarom boekmarketing?

    Stel jezelf de volgende vraag: Hoe gaat jouw boek opvallen tussen de 25.000 andere boeken in de winkel en op internet?

    Als je deze vraag kunt beantwoorden, heb je de helft van het werk al gedaan. Natuurlijk heb je al een auteurswebsite met bijbehorend Twitter- en Insta-account. Uiteraard heb je een onvergetelijke titel en een spetterende cover.

    Titel, omslag en flaptekst moeten snuffelaars in de winkel en op internet ervan overtuigen dat dit boek in hun boekenkast moet staan. Ze vormen een soort heilige drie-eenheid in je boekmarketingplan. Lees de tips over titel, omslag en flaptekst.

    Hoe pak jij je boekmarketing aan? Deel je tips met collega schrijvers in de community. Ben je nog geen lid van Schrijven.Community? Meld je dan vooral aan als ook jij serieus bezig bent om het allermooiste, allerbeste keigave verhaal te schrijven.

    25-05-2020 om 11:53 geschreven door Schrijven.Community  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Schrijven.Community
    >> Reageer (0)
    18-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Ontwikkeling van je Karakters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Een van de leukste dingen als schrijver is karakters bedenken. Vervolgens wil je dat dat karakter zich gaat ontwikkelen. Maar hoe doe je dat nou? Hoe wordt een lieve moeder een psychopatische moordenares? Hoe verandert die kwal van een vent in een sexy bink? Wie bevolkt de wereld die jij beschrijft? Woont er een Donald Trump? Een Malala Yousafzay of Sabatini James? Wat dacht je van een Hitler of Stalin?

    Jouw wereld heeft karakters nodig

    We hebben politieke, religieuze, atletische en populaire types. Jouw wereld heeft ze ook nodig: heksen op elektrische bezemstelen, Spiderman of een eigen Darth Vader. In de wereld die jij aan het schrijven bent zijn er schurken, helden, gewone mensen, protagonisten en antagonisten. Denk aan toverkollen, jonkvrouwen, huurmoordenaars, kneuzen, ridders, leugenaars, menseneters, leiders, ridders, dictators, gladiatoren, antroposofen, topsporters en buitenbeentjes.

    Populair of gehaat

    Ze zijn populair, gehaat, held tegen wil en dank, of schurk door omstandigheden. In alle gevallen vormen ze mede jouw wereld, geven er kleur aan. Jij moet hun verhaal kennen om te weten hoe jouw wereld in elkaar steekt. Zij definiëren je wereld door de achtergrond die jij ze geeft. Jij beschrijft welke details in hun leven hun roem of schande veroorzaken. In onze schrijfmodules geven we je tips voor het invullen van hun levens.

    Ben je al lid van Schrijven.Community? Anders kun je je hier aanmelden. Volg onze schrijfmodules een nog betere schrijver te worden. En om je te helpen je verhaal of je boek aan de man te brengen. Heb je vragen, ideeën of tips over karakters en hun ontwikkeling? Deel ze in Schrijven.Community.

    18-05-2020 om 15:50 geschreven door Schrijven.Community  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:karakters, karakterontwikkeling, schrijftip, schrijven, schrijven.community
    >> Reageer (0)
    12-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knal Erin - Schrijven.Community
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Als schrijver wil je mensen bij de strot grijpen. Ze drenken in je verhaal. Knal erin, zodat ze je boek oppakken, de eerste bladzijde lezen en zonder verder na te denken naar de kassa rennen, naar huis gaan, je boek lezen en dezelfde avond nog een vijf sterren recensie schrijven op Bol, Sweek of Hebban. Of op alle drie. Klinkt perfect, of niet dan?

    Als het begin van je verhaal of boek minder is dan superstrak, uitnodigend, dwingend om door te lezen en zonder supersonisch personage, is de kans klein dat iemand je boek koopt. Voor jouw boek tien anderen, dus moet je ervoor zorgen dat lezers zich verplicht voelen om jouw verhaal voorrang te geven. Daar heb je in elk geval deze drie instrumenten voor:

    1. Bewijs dat je de tijd van de lezer waard bent
    2. De eerste indruk drukt een stempel
    3. Het begin is het einde

    Een boek lezen kost tijd. Overtuig je lezers ervan dat je hun tijdsinvestering gaat belonen. Als dat in de eerste paar paragrafen mislukt, is hun vertrouwen weg dat het je later wel lukt. En als je de lezers niet kunt overtuigen, hoe doe je dat dan met een agent of uitgever?

    De eerste indruk is bepalend. Ontwerp het begin van je verhaal of boek zorgvuldig. Je hebt er de rest van het traject plezier van. Bovendien, een dijk van een begin legt de basis voor een spetterende climax. Het eind van je boek moet je in de eerste alinea’s al voor ogen hebben.

    Knal erin met de perfecte opening. Wil je meer weten over hoe je de perfecte opening schrijft? Wordt dan lid van Schrijven.Community en volg onze module "De Perfecte Opening”. Stap voor stap werk je in je eigen tempo toe naar het moment dat jij het allerbeste boek gaat schrijven dat in je zit.

    Heb je vragen, aanvullingen of opmerkingen? Stel ze in Schrijven.Community.

    12-05-2020 om 00:00 geschreven door Schrijven.Community  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:boek, opening, schrijftip, schrijven, schrijven.community, verhaal
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs