Mijn eerste week zit er op. Ik gaf les in de 2scholen.Het was een drukke
week. Naast mijn lessen heb ik voorgesteld in het klein schooltje om naschoolse
activiteiten te geven aan de kleuters dus doen we spelletjes. In de middelbare
school was het meer stresserend omdat de klassen heel groot zijn ! in het
begin heeft mijnheer Basse de les ingeleidt daarna nam ik over.
In tegenstelling tot wat ik had
verwacht door de grote van de klassen zijn de lln zeer gedisciplineerd ! Zoals
ik al zei is mijn grootste klas 66lln ! Eens dat je bezig bent met de les
zie je niet meer het aantal lln.
Na de les gingen ik en mijnheer Basse naar de lerarenzaal en overliepen
we onze lesvoorbereidingen. We vergeleken dit en uiteindelijk was het niet zo
verschillend. Hierna hebben we onze schoolsystemen besproken. In de 2systemen
zijn er positieve en negatieve kanten .
In het Senegaleessysteem gebruiken ze normchalen voor elke discipline.
Sommige schalen zijn niet realistisch . Bij turnen zijn sommige oefeningen veel
te moeilijk voor de lln in vgl met België. Die zijn op het niveau van echte
gymnasten ! Dat is demotiverend voor de lln omdat niemand dit kan halen. Ze
zouden de doelstellingen en normschalen moeten herzien.
Een kleine school gaf ik ook EPS
( Lichamelijke opvoeding en sport ) aan
de kinderen . Hun sessies duren 30min . Ik denk dat dit is niet genoeg voor het
lager onderwijs . Maar toen ik hun uurrooster zag begreep ik waarom ze maar
30min kregen . Alle onderdelen worden sessies
van 30min gegeven dan verandert het . Maar geen leraar kan dit respecteren niet.
Vb in plaats van een les wiskunde te krijgen hebben ze dat nog verder verdeelt
in onderverdelingen. De kinderen zijn te talrijk om te veranderen na 30min .
Elke leerling heeft zijn eigen tempo. Daarnaast zijn er een aantal die Frans
alleen spreken op school. Het is dus moeilijk voor deze kinderen. Na een gesprek
met de docenten en de pater Darius is dit een reëel probleem .
Elke leerkracht geeft de Lo les aan zijn klas. De algemene inhoud van de
cursus wordt beschreven in een handboek . De leerkracht kiest zelf de oefeningen.
Als de leraar graag sport of sporter is zie je dat meteen in de inhoud van de
les.
Vandaag was ik op de middelbare school van Popenguine. Ik ontmoette
mijn stage mentor Mr Bass hoogleraar EPS. Hij gaf mij in een notedop een
rondleiding in de hele school. Daarna zijn we onmiddellijk begonnen met de
les zelf. Hier hebben ze het Franse systeem dus het is niet altijd even duidelijk
welke klas het was. Het waren de lln van 5de sec Talen (première littéraire). In
deze klas zijn ze momenteel 20jongens en 18fmeosjes. We gingen naar het
veld, die aan de andere kant van de weg is. De school beschikt niet over veel
sportinfrastructuur dus het was een groot voetbalveld met kleine steentjes.
Vooraleer ik begon met de les stelde ik mij voor aan de lln.Deze week hebben ze
evaluatie spurt over 60m/80m. Zij mochten vrij opwarmen (15min) hierna
werden ze geëvalueerd. Ondanks het grote aantal studenten waren ze
gedisciplineerd! Na de les heeft mijnheer Basse uitgelegd hoe ze te werk gaan.
Hoewel mijn beide ouders Franstalig zijn, denk ik in het Nederland sals het
gaat over mijn studies. Dus als hij mij termen gebruikte moest ik eerst
vertalen om te kunnen volgen. Er ga dubbel werk hebben voor het vertalen van de
lessen. Mijn volgende les is donderdag met het 2de en 3de sec met
respectievelijk 66lln en47lln!
Morgen begin ik in Keur Mariama school. Daar werken ze met sessies
van 30min.
Ik kan niet wachten om te beginnen! We zullen zien wat dat
zal geven