wielertoeristenclub Dank zij onze sponsor :
PLATEX bvba -
Van Uffelen bvba -
Taverne San Marco -
Stefan Adriaenssens & Zoon BV
31-08-2013
Waar eindigt "het" als je begint bij wtc San Marco
Uit de WAASKRANT
JEF MAES,ALS ENIGE JUNIOR UIT DE WASE REGIO NAAR DE NATIONALE TIJDRIT IN NEERPELT
De Zwijndrechtse tweedejaars junior Jef Maes (17), is de enige vertegenwoordiger op de tijdritproef die zaterdag in Neerpelt wordt gereden. Een wedstrijd di...e duidelijk zal maken wie er naar het WK in Firenze zal gestuurd worden. Voor Maes is de selectie voor Neerpelt een bekroning voor de hele rij ereplaatsen die hij de jongste weken behaalde. Hij is pas dit seizoen beginnen koersen maar hij deed dat met veel bravour. Een talent, zo blijkt uit de proeven van wielertrainer Michel Geerinck uit Sint-Niklaas.
Jef reed samen met vader Dirk bij de wielertoeristen van WTC San Marco. Gedurende twee jaar werd hij steeds beter en beter en t was daarom dat Jef naar Michel Geerinck trok voor een test. En zo stond hij begin 2013 aan de start in Rijkevorsel voor een eerste wedstrijd. Hij eindigde 22ste. Hij had ook de ganse winter getraind volgens een schema van zijn trainer Geerinck en had zich laten aansluiten bij het Rudyco Wielerteam Hamme.
Geerinck had ook snel door dat Jef de capaciteiten had om een degelijk tijdrijder te worden en daarom werd één maal per week getraind op die discipline. Zijn ouders kochten bij Peter Lemaire een Primososso tijdritfiets en zo kon Jef voluit trainen.
Ondertussen vond Jef Maes meer en meer zijn draai in de wedstrijden en leverde degelijke resultaten af. t Was steeds bij leren voor hem, vooral tactisch dan, een wedstrijd leren lezen, zich leren plaatsen in een spurt. Als spurter is hij zeker geen mindere. Omdat hij kon deelnemen aan alle wedstrijden voor de Beker van België, werd hij ook steeds sterker.
Sterkst is de Zwijndrechtenaar in koersen met veel kilometers, lange wedstrijden. Dan is hij graag mee in een ontsnapping en hij voelt dan best dat hij nog fris zit. Een belangrijke vaststelling is dat.
Trainen doet hij in de polders maar ook in Temse-Tielrode om ook eens wat bergop te kunnen rijden. Jef vindt de nationale tijdrit van 24,2 km in Neerpelt, een grote test om te zien waar hij met zijn tijdrijderscapaciteiten staat tussen de 34 geselecteerden, de besten dus.
Jef Maes woont een jaar of vijf in Zwijndrecht maar vader Dirk is afkomstig van Stekene, mama is Zwijndrechtse. Jef studeert mechanica aan het GTI in Beveren waar hij nu aan zijn laatste jaar begint.
Komende winter zal hij zich op de piste, volgens een schema van Michel Geerinck, zich toeleggen op het verbeteren van het tijdrijden. Ook in het veld zal hij actief zijn. Jef Maes, een atletische jongen, die weet wat hij wil. In september wordt hij achttien en het seizoen 2014 lonkt naar hem als belofte. (Rolf Duchamps)
Ik ken jou vanaf mijn geboorte. Jij woonde met je gezin immers recht tegenover mijn ouderlijk huis in de Guido Gezellestraat in Zwijndrecht.
Zon 25 jaar geleden werden wij ook echte vrienden.
Aanvankelijk zag ik je op de voetbal. Nadien bracht je mij bij WTC San Marco, een wielerclub die je zelf mee had opgericht in 1982 en waarvan je de laatste 10 jaar voorzitter was.
Toen ik in een late roeping begon te koersen, werd je één van mijn vaste en trouwe soigneurs, zoals ze dat in wielertermen zeggen.
Samen met andere vrienden reden we heel Vlaanderen rond. Als ik won, was je blijer en trotser dan ik zelf. Als ik niet won, zorgde je voor een opbeurende noot.
Winst of verlies achteraf vieren was er hoe dan ook altijd bij. De wielerwedstrijden op zich mochten dan wel niet zoveel voorstellen, het was telkens voldoende om achteraf ruim na te kaarten in De Machuit, de San Marco of de Picco Bello.
De ontelbare legendarische momenten en anekdotes uit die mooie periode, zullen ons steeds bijblijven en gaan wij zeker koesteren.
Robert,
Jij was een bijzonder man. Je had iets speciaals. Wat juist is moeilijk te zeggen, maar ik zou het op charisma willen houden.
Zo was je, ondanks je soms stoute uitspraken, overal erg geliefd en je slaagde er als geen ander in om iedereen voor je kar te spannen.
Je was een kei in het gedaan krijgen van dingen, zonder zelf al te grote inspanningen te moeten doen. In het bestuur van de WTC San Marco kreeg je iedereen aan het werk. Zelf bleef je dan meestal buiten schot.
Ik herinner mij dat ik je daarop eens aansprak en je mij letterlijk antwoordde dat een voorzitter een overkoepelend orgaan is die het werk aan een ander moet overlaten.
Je kon je ook als geen ander van problemen afmaken met de éne of de andere kwinkslag. Alhoewel je daarin een echte meester was, heb ik toch vaak gemerkt dat problemen je veel meer bezig hielden en dat je veel meer bezorgd was om mensen dan je zelf wou toegeven.
Zo heb ik, als je overbuur, gezien hoe je jarenlang, elke dag opnieuw, zonder ook maar één keer over te slaan, je zwaar zieke echtgenote Nicole ging bezoeken in Hof Ter Schelde.
Als je vriend, heb ik vaak gemerkt hoe bezorgd je was, wanneer mensen die je dierbaar waren, gezondheidsproblemen kenden en zag ik hoe het overlijden van je broer François je diep heeft getroffen.
Robert,
Je was ook een heel fier man.
In de eerste plaats fier op jezelf.
Je vond het belangrijk steeds goed voor de dag te komen: verzorgd en mooi gekleed, netjes gekapt.
Fier op de WTC San Marco, als mede-oprichter en als trotse voorzitter.
Fier op alle andere verenigingen die een belangrijke plaats in je leven innamen, zoals de seniorenclub van de Q8, de KBVB en de VACLA (de Vereniging van Antwerpse Clubs uit de Lagere Afdeling) in het bijzonder.
Maar zeker ook bijzonder fier op je dochter, je schoonzoon en je kleinkinderen en oogappels Gaëtan en Quenell.
Dat Gaëtan en Quenell beiden op weg zijn naar een mooie carrière bij de politie, maakte je niet alleen apetrots maar ook erg gelukkig.
Ik denk, ik vrees, Robert, dat ook je fierheid een rol heeft gespeeld in je ziekteproces.
Ook al zei je mij dit nooit toen ik je opzocht in het ziekenhuis of in De Regenboog, toch had ik telkens de indruk dat je het zeer moeilijk had met je ziekte en de afhankelijkheid die deze met zich meebracht.
Je bleef jezelf voortdurend luidop afvragen hoe een mens zo ver kon geraken.
Een 5-tal jaar geleden stelden wij de eerste - nog heel beperkte - gevolgen van je ziekte vast. Aanvankelijk hebben we daar zelfs nog grapjes over gemaakt. Pas nadien hebben we beseft dat het reeds de eerste symptomen van een jammerlijk en onomkeerbaar ziekteproces waren.
De laatste jaren hebben we helaas met lede ogen moeten aanzien, dat je meer en meer afgleed van de man en de persoonlijkheid die je ooit bent geweest.
Tot slot wil ik nog één ding kwijt.
Tijdens je maandenlang verblijf in Spanje eind 2012 - begin 2013, nam ik geregeld met jou telefonisch contact op. Wij maakten dan een praatje over het weer en over koetjes en kalfjes. Maar bij elk contact herhaalde je telkens weer opnieuw hoe tevreden en hoe dankbaar je wel was over de wijze waarop je dochter, je schoonzoon en je kleinkinderen je opvingen en voor jou zorgden. Ook bij mijn bezoeken aan jou in het ziekenhuis of in De Regenboog heb je die woorden nog vaak herhaald.
Linda, Ali, Gaëtan en Quenell, namens mijzelf, namens de WTC San Marco, maar zeker ook namens alle familieleden, vrienden en kennissen, bedankt voor alles wat jullie voor onze vriend Robert hebben gedaan.
Beste Robert,
We hebben samen heel veel leuke momenten beleefd. Leuke momenten waaraan ook vele mensen, hier vandaag aanwezig, deelnamen.
We gaan je zeker missen.
Maar de ontelbare leuke momenten met jou staan voor altijd in ons geheugen gegrift.
Wij gaan je herinneren zoals je echt was: spontaan, goedlachs, positief, niet voor een grap meer of minder verlegen, maar vooral een heel toffe vriend.
Robert, veel dank voor alles wat je ons gegeven hebt en het allerbeste op je laatste reis.
Op 25 augustus hebben wij weer onze jaarlijkse mosselsouper in Taverne San Marco. De inschrijvingen lopen weer vlot binnen. Zullen weerom zeer smakelijke mosseltjes zijn.
Maar eerst 100km van Beveren en wij vertrekken met zijn allen aan de tent te Beveren om 8 uur, dus tijdig aanwezig want er moet eerst nog worden ingeschreven.
Wij hebben aan deze wedstrijd als club deelgenomen met 15 leden. Timmy kon de wedstrijd winnen, wat ons succes als club volledig maakte. Proficiat Timmy
Datum ritnr. VERTREK Groep A/B/C NOTA
MAART zondag 3 1 San Marco 09.00 u
zondag
10 2 San Marco 09.00 u
zondag
17 3 San Marco 09.00 u
zondag
24 4 San Marco 09.00 u zondag 31 5 San Marco 09.00 u APRIL
7
zondag 6 San Marco 08.30 u
14
zondag 7 Picco Bello 08.30 u
21
zondag 8 San Marco 8.30 u
28
zondag 9 San Marco 08.30 u
MEI
5
zondag 10 San Marco 08.30 u
9
donderdag Zwijndrecht Statiestraat 16.00 u toeristenkoers
12
zondag 11 San Marco 08.30 u
19
zondag 12 San Marco 08.30
u 26
zondag 13 San Marco 08.30 u
JUNI
2 zondag 14 Picco Bello 08.30 u
9
zondag 15 San Marco 08.30 u
16
zondag 16 San Marco 08.30 u 23zondag 17 San Marco 08.30 u
30
zondag 18 San Marco 08.30 u
JULI
7
zondag 19 San Marco 08.30 u
14
zondag 20 Picco Bello 08.30 u
21
zondag 21 Picco Bello 08.30 u
28
zondag 22 San Marco 08.30 u
AUGUSTUS
4
zondag 23 San Marco 08.30 u
11
zondag 24 San Marco 08.30 u
18
zondag 25 San Marco 08.30 u
25
Zondag 26 Tour Speciale 08.00u
25/08/13
zondag Mosselsouper 18.00 uur
SEPTEMBER
1
zondag 27 San Marco 08.30 u
8
zondag 28 Picco Bello 08.30 u
15
zondag 29 San Marco 08.30 u
22
zondag 30 San Marco 08.30 u
29
zondag 31 San Marco 08.30 u
OKTOBER
6
zondag 32 Picco Bello 09.00 u
13
zondag 33 San Marco 09.00 u 20
zondag 34 San Marco 09.00 u
27
zondag 35 San Marco 09.00 u begin winteruur
Op zondag 28/10/2012 te 9 uur werd door een tiental moedigen, goed ingepakt, de laatste puntenrit , van onze club afgewerkt,in een ijzige koude zodat nadien de definitieve eindstand werd vastgelegd.
Zoals wij het al een tijdje zagen aankomen is onze kampioen 2012 Kurt Van den Brande.
Proficiat KURT.
Eindstand kampioenschap WTC SAN MARCO 2012
1 Van den Brande Kurt 124 2 Buyssens Luc 102 3 Buyssens Walter 88 4 Gysemans Johan 88
5 Mares Leo 85
6 De Groof Georges 83
7 Smet Luc 81 8 Morel Ronny 78 9 Van Hoydonck Gustaaf 72 10 Dirickx Dennis 68
11 Caluwe Sonja 67
12 Van Lysebetten Paul 66
13 Liessens Adhemar 62 14 Flach Peter 59
15 Van Bruysel Danny 54
16 Dingenen Henri 52
17 Van Roeyen Dirk 52 18 Van Havenbergh Danny 50
19 Hooftman Tim 49
20 Janssens Marc 48
21 Goevaerts Hugo 48
22 De Jonghe Joris 48 23 Adriaenssens Stefan 46
24 Verhelst Walter 44
25 Van Roeyen Luc 44
26 Meyvis Serge 40
27 De Coster Herbert 39
28 De Paepe Gilbert 39
29 Van Kerckhove Luc 39
30 De Jonghe Guy 39
31 Vergauwen Patrick 38
32 Slegers Armand 37
33 Van Gorp Kris 36
34 De Boes Timmy 36
35 Geerts Andre 34 36 Maris Danny 32
37 Uytdenhouwen Andre 30
38 Liebaert Renaat 24
39 Kina Dirk 23 40 Maes Dirk 23 41 Lenorst Jean 20
42 Maes Michel 16
43 Van Der Heyden Ronald 16
44 De Hoon Jerry 16 45 Indestege Marco 16
46 Van Havenbergh Philip 13
47 Bryssinckx Dirk 11
48 Van Havere Peter 8
49 Cleys Gino 0
50 Cleys Marc 0
51 Cloostermans Georges 0
52 De Belie Marc 0
53 Maes Mario 0
Even ter opfrissing reglementen gedrag bij wilerwedstrijden
Wielerwedstrijden gedrag andere weggebuikers
Artikel 41. Gedrag tegenover militaire kolonnes, stoeten, groepen voetgangers, processies, culturele, sportieve en toeristische evenementen, wielerwedstrijden, niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of -competities, groepen fietsers, groepen motorfietsers, groepen ruiters en werfopzichters op de openbare weg
41.1. Het is de weggebruikers verboden te breken :
1° door een afdeling van een militaire kolonne bestaande uit een op mars zijnde troep of een voertuigenkonvooi waarvan de gang geregeld wordt door bevoegde personen of door daartoe gemachtigde militairen;
2° door een stoet, een groep voetgangers, een samenkomst naar aanleiding van een cultureel, sportief of toeristisch evenement of een processie :
3° door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd of aan een niet-gemotoriseerde sportwedstrijd of -competitie;
4° [...] (opgeheven)
41.2. Bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen, moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen.
41.3.1. De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden :
1° ter vergemakkelijking van de beweging der legerkolonnes, door daartoe gemachtigde militairen;
2° om de veiligheid te verzekeren : a) van culturele, sportieve en toeristische evenementen, van wielerwedstrijden en van niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of -competities, door daartoe gemachtigde signaalgevers;
b) van de groepen fietsers en groepen motorfietsers, door wegkapiteins; c) van de groepen voetgangers en groepen ruiters, door groepsleiders;
d) van het personeel van de werken op de openbare weg door de werfopzichter het verkeersbord C3 afgebeeld is en waarvan de karakteristieken bepaald worden door de Minister van Verkeerswezen.
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven. 43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt. 43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer.