21 leerlingen en 4 leerkrachten gaan
deze week een herdenkingspoort bouwen op de speelplaats. Zo zullen we op school
altijd een herinnering hebben aan deze projectweek en dus ook aan WO I. Wij
houden voor u elke dag de stand van zaken bij. Vandaag hebben we enkele mensen
geïnterviewd.
Waarom heb je de workshop gekozen?
Tessa
Donckels: Ik heb de workshop gekozen omdat het me wel aansprak en omdat mijn
vrienden het ook kozen.
We legden ons oor ook eens te luister
bij één van de begeleidende leerkrachten, dhr. Dusselier.
Waarom hebt u de workshop gekozen?
Het
is eens iets anders dan heel de dag theorie geven. Alhoewel het is ook fysica
is want we mogen de constructie natuurlijk niet laten vallen. (lacht)
Is er al een ontwerp ondertussen?
Jazeker,
de leerlingen hebben zelf mee het ontwerp mogen bepalen en het zullen twee
torens worden die verbonden zijn door een soort boog.
Maar de afwerking, die is voor later. Nu
eerst nog de basis. Overal op de speelplaats liggen losse planken en na een uur
werken waren ze toch al toe aan het verzamelen van spijkers en vijzen (Lander en Xander)
Zij die denken dat breien en haken volledig uit de mode is, vergissen zich schromelijk. De workshops handwerk zaten namelijk meteen vol tijdens onze projectweek. We gingen eens
een kijkje nemen in lokaal 4.12 waar de sessie breien en naaien plaats vond. We interviewden Juline (1la2), Flore(1mo2) en Eva(1mo2).
*Waarom kozen
jullie voor handwerk?
-Omdat we graag knutselen.
*En wat maken
jullie?
-Een
poppy die wordt gebruikt als broche of die we dan op een krans gaan steken voor
aan de Menenpoort.
*Welk
materiaal hebben jullie daarvoor nodig?
-Rode en zwarte vilt, schaar, draad en natuurlijk een
naald.
*Wat heb je al
bijgeleerd vandaag?
-We leerden al de basis van breien en naaien, maar we zijn nog erg benieuwd naar wat nog
volgt!
Daarna gingen we naar lokaal 4.13, waar de andere
helft aan het haken is. We interviewden een enthousiaste groep meisjes J
*Wat vinden
jullie van deze workshop?
-Het is heel moeilijk maar wel de moeite waard.
*Hoe vinden
jullie de sfeer?
-Het is heel tof om met vriendinnen samen te kunnen
zitten.
*Wat leerden
jullie al?
-Halve steek, vaste knoop en losse steek en we maken
nu de voorbereiding om later dan een accessoire voor een vaas te maken.
*Oke, meisjes,
dat klinkt heel moeilijk, wij laten jullie nog wat verder werken, maar eerst
maken we nog een leuke sfeerfoto. (Luna en Paulien)
Tijdens
de toneelvoorstelling donderdagavond in De Steiger, zullen er niet alleen
acteurs en actrices op de scene te zien zijn maar ook dansers en danseressen. Mevrouw
Roggeman danst in haar vrije tijd jazz-ballet in Pirouette en coacht mee deze
dansworkshop, samen met Morgane, een professionele danseres van Passerelle. Deze
enthousiaste bende is al sinds geruime tijd aan het oefenen en startte nu net de
repetities van hun derde en laatste dans, die ook als centraal thema de oorlog
heeft. Twee dansjes zijn modern de andere is meer hip-hop van stijl. We zijn
benieuwd naar wat het wordt afspraak op donderdag 5 maart om 20u in De
Steiger. Alvast
een hint: één van de dansjes wordt via Dokter Knobbel ingeleid. Later meer
over dit (Merel, Ophélie en Lara)
Voor
de workshop Fotografie/Photoshop trokken de leerlingen naar de Duitse
begraafplaats in Menen en namen daar een aantal sfeerbeelden. De volgende dagen
kunnen deze beelden dan bewerkt worden en uiteindelijk getoond aan het grote
publiek.
Voor
de workshop « Maak een luisterspel » schreven zich vooral durvers en
creatieve leerlingen in. De bedoeling is om fragmenten uit een boek om te
zetten in een luisterverhaal, met de stemmen van onze leerlingen natuurlijk! Mevrouw
Vermoortele, die deze workshop gaf, konden we niet meteen storen tijdens ons
bezoek omdat ze druk bezig was met het voorlezen van het verhaal. Alle
deelnemers waren één en al oor. Nadien konden we aan Jacob Dewulf nog een
reactie ontfutselen. Hij legde ons het programma uit van de komende dagen. Eerst
en vooral was het vandaag luisteren naar het verhaal zelf. Morgen zullen we dan
de delen en de personages kiezen die we in het luisterspel zullen omzetten. We
kunnen dan ook al beginnen opnemen om dan donderdag de tekst en de opname te finaliseren.
Vrijdag kunnen jullie het eindresultaat bewonderen tijdens het slotmoment. Het
boek waarvan we een luisterspel zullen maken is Voetballen of vechten. We
kijken er naar uit! (Merel, Ophélie en
Lara)
Op Overleie
hebben ze alvast geen last van de koude temperaturen. Een 30-tal leerlingen uit
de eerste, tweede en derde graad werden vandaag gedrild door vijf militairen om
tot echte supersoldaten opgeleid te worden.
Eerst doorliepen
de soldaten in wording een parcours met vijf obstakels:op een balans lopen met
een loodzware bal, door banden stappen, kruipen door de modder, slalommen langs
kegels en ten slotte beklimmen ze een militaire vrachtwagen. En dit alles tegen
de tijd. Naast het parcours worden ze ook getraind om met nepgranaten te leren gooien.
De leerlingen
die het parcours afgelegd hadden vonden het alvast supertof. Het was zeer zwaar
en intensief maar wel een goede manier om van de koude af te geraken. En
granaten gooien is makkelijker gezegd dan gedaan! Met precisie gooien is niet
altijd simpel en er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de wind.
Deze workshop
was alvast een groot succes op deze koude maandagnamiddag. (Glenn)
Gisteren was
het eindelijk zover, onze langverwachte uitwisseling ging van start. Wat we
moesten verwachten was een groot mysterie: onbekend land, onbekende mensen en
een onbekende cultuur. Ondertussen zijn de meeste vraagtekens verdwenen en
voelen we ons al helemaal thuis in dit prachtige land. Na een vlotte vlucht
over de machtige Alpen landden we in de luchthaven van Tuzla. Na wat
formaliteiten vertrokken we met de bus naar onze eindbestemming. Daar wachtten
de leerlingen ons al op en brachten ons naar hun huis. Wat een welkom!
Hartelijke mensen, vreemd maar lekker eten en voetjes onder tafel. Kortom: we
werden ontvangen als koningen. Het eerste contact, dat soms wat stroef verliep,
was gelegd en hierop volgde een rustige nacht.
Vandaag
kregen we, na een heerlijk ontbijt, een rondleiding in de stad Gracanica. We
bezochten de school, de plaatselijke kerk en de moskee waar de imam ons
hartelijk welkom heette. Hierna volgde een Bosnisch feestmaal waar we
waarschijnlijk nog voor 3 dagen kunnen van eten. Zoet en zout, vlees en gebak,
er was voor ieder wat wils. In de namiddag waren we vrij en hebben we de stad
verder verkend, alsook de prachtige omgeving. Een ware hemel voor wandelaars!
Jammer genoeg was het weer niet om over naar huis te schrijven (al doe ik het
toch). Wat nog veelbelovend begon als een dag vol zonneschijn, eindigde met
typisch Belgische regen. Gelukkig leed noch de temperatuur (15°) noch de sfeer
hieronder! We zijn hier pas 1 dag en ik voel me al volledig thuis, benieuwd wat
we de volgende dagen nog zullen beleven.
De
leerlingen die wel graag eens schilderen en creatief bezig zijn, konden deze
middag terecht bij de workshop experimenteel schilderen. Een concept dat
kunstenaar Paul Vanhee uitdacht om snel een volwaardig werk te kunnen maken.
Het is een simpele techniek waarbij de leerlingen met een vod en wat olieverf
een portret creëren. Zo kunnen ze na deze drie dagen een afgeleverd schilderij
bekomen, verklaart meneer Vanhee. Mevrouw Kerkhof kwam in contact met de
kunstenaar nadat hij een workshop deed op de school van haar dochter.
Het experimenteel
schilderen is immers een project dat hij al vaak met mensen heeft kunnen delen.
Ik heb in zowel kleuterklassen als bejaardentehuizen gewerkt, veel verschil is
er niet. Veel mensen hebben er altijd veel plezier aan. Hier op school merk ik
dat de leerlingen extra gemotiveerd zijn door het materiaal dat ze mogen
gebruiken. Wanneer je op een canvas schildert geeft dat een echter gevoel, meer
dan op een blad papier. (Gilles)
Vanaf vandaag
gaat een groep van enthousiaste vliegende reporters de workshops af om een
verslag te maken van deze ongetwijfeld boeiende projectweek rond WO I. Ze
zullen voorzien van iPad, perskaart, pen en papier artikels schrijven die
dagelijks op deze blog zullen gepubliceerd worden. Het team bestaat uit Paulien
Battheu (1LA2), Luna Deryckere (1LA2), Lara Vandenbroucke (3LA5), Ophélie
Gruard (3ECO42), Merel Vandeputte (3ECO5), Lander Haesaert (3WE), Xander Caesemaeker
(3WE), Miranda Zhang (5WW6), Hanne Berghmans (5ECWI), Glenn Deceuninck (6ECMT3)
en Gilles Vantyghem (6HW).
Seminarie Frans 5des "Un long dimanche de fiançailles"
Vanmorgen kregen de 5des hun eerste seminarie van de projectweek voorgeschoteld:
een les Frans, maar geen gewone les. De eerste twee uren stond de vertoning
van de Franse film Un long dimanche de fiançailles op het programma. In deze
film die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog gaat het hoofdpersonage
Mathilde (Audrey Tautou) halsstarrig
op zoek naar haar verloofde die aan het front gaan vechten is. Ze wordt
voortdurend heen en weer geslingerd tussen de gruwel van de oorlog en de hoop
dat haar verloofde toch nog in leven is
In de nabespreking van deze Franse prent konden de
leerlingen hun creativiteit de vrije loop laten. Naast een aantal algemene
inhoudsvragen, kregen de ze ook de opdracht om zelf de voorpagina van een krant
uit die tijd te schrijven: een interview, een reportage, een opsporingsbericht,
een geheime boodschap, het kwam allemaal aan bod. Benieuwd naar het
resultaat? Op de tentoonstelling donderdagavond in CC De Steiger zullen er alvast
een aantal voorpaginas te zien zijn.
Vandaag
bezocht een groep leerlingen het vluchtelingencentrum van het Rode Kruis in
Menen. Na een uitgebreide rondleiding en uitleg over de werking, verzamelden ze
in de eetzaal en mochten ze samen met de vluchtelingen Palestijnse koekjes
bakken. Helaas bleek tot tweemaal toe dat er ingrediënten te kort waren en zijn
ze dus ook tweemaal naar de winkel moeten gaan. Dariusch, die de rondleiding gegeven
had, vond het alleszins leuk. Nerveus was hij zeker, want het was nog maar de
tweede keer dat hij dit deed. Zelf vertelde hij dat hij hier al een tijdje is;
in zijn vrije tijd voetbalt hij met zijn huisgenoten en er is zelfs een fitness
beschikbaar voor hen op zolder. Jessy, die alles in goede banen leidt, wist te
vertellen dat er regelmatig Nederlandse lessen gegeven worden en dat de
vluchtelingen maximum 10 dagen per maand weg mogen om bijvoorbeeld familie te
bezoeken.
Hoewel
het anders verlopen was dan ze dachten, hebben Eva, Manon en Tine (3e jaar) er zeker van
genoten. Ze hoopten nog te kunnen praten met de mensen die hier leven nadat de
koekjes gebakken waren. Elise en Alexia (6e jaar) wilden vooral nieuwe mensen leren
kennen, en zien hoe zij hier leven en hoe ze hier zijn terechtgekomen. Ook voor
Lianna (6e jaar) was dit een bijzondere ervaring. 10 jaar geleden leefde zij hier ook.
Hoewel ze vindt dat er veel veranderd is, was ze blij hier nog eens terug te
kunnen komen. Uiteindelijk was iedereen zeer blij deze workshop gekozen te
hebben, het was zeker een ervaring om niet te vergeten! (Hanne en Miranda)
Ook SAM stapt mee in kunstproject âcomingworldremembermeâ
Zowel in
België als in de rest van de wereld vonden er de voorbije maanden al heel wat
herdenkingen van WO I plaats. Eén van de grootste initiatieven is het kunstproject
comingworldrememberme dat in samenwerking met kunstenaar Koen Vanmechelen de
600 000 gesneuvelden in de Westhoek herdenkt. Aan de hand van in klei
geboetseerde beeldjes zullen alle slachtoffers die hier in onze contreien
vielen, gesymboliseerd worden in een heus land
art kunstwerk.
Ook onze
leerlingen zullen hun steentje bijdragen en tijdens de workshop deze week hun
beeldje boetseren en bakken in een mobiel atelier, opgesteld aan het stadhuis
van Menen. Op elk beeldje komt een uniek
identificatieplaatje met de naam van een gesneuvelde soldaat en de naam van de
persoon die het beeldje maakte. In 2018 worden uiteindelijk de 600 000 beeldjes
uitgestald in het niemandsland van de frontzone rond Ieper aan de Palingbeek.
Ook uitwisseling op volle toeren tijdens projectweek
De
projectweek is ook het ideale moment om de verschillende uitwisselingsprojecten
waar onze school aan deelneemt, te laten doorgaan: volgende week trekt een
groep 5de jaars naar Bosnië voor een week, terwijl de Italiaanse
studenten uit Bergamo dan een week in Menen en omstreken zullen vertoeven. Ook
twee klassen uit het tweede jaar trekken voor het eerst op uitwisseling.
Op zondag 1
maart vliegen 23 leerlingen van onze school samen met leerkrachten mevrouw
Glorieux en meneer De Meyer naar Bosnië. Via de vader van Kenan Hasic (foto), een Bosnische
uitwisselingsstudent die vorig schooljaar op SAM school
liep, werden de eerste contacten voor een uitwisseling gelegd. Volgende week
zullen onze leerlingen samenwerken met hun Bosnische medestudenten rond het
thema oorlog en vrede. Op het programma staat onder andere een bezoek aan Srebrenica
en Sarajevo, steden die in het verleden zwaar getroffen werden door
gewelddadige conflicten. Na de paasvakantie brengen de Bosniërs dan een
tegenbezoek aan onze school.
Een andere
groep 5de jaars ontvangt volgende week dan weer hun collegas uit Bergamo.
In november van vorig jaar werden zij al hartelijk onthaald in de Italiaanse
stad, volgende week is het hun beurt om de plaatselijke gewoonten, monumenten
en geschiedenis uit de doeken te doen. Onder impuls van mevrouw Lemenu en
meneer Claeys werd een strak en uiterst boeiend programma uitgestippeld met als
centraal thema conflict en oorlog. Ze trekken onder andere naar Kortrijk, Ieper
(Flanders Fields, de Menenpoort, Passendale en de Last Post), het Fort van
Breendonk en de Dossinkazerne in Mechelen. Daarnaast wordt er ook nog
samengewerkt rond oorlogspropaganda en is er natuurlijk ook nog voldoende tijd
voor ontspanning en verbroedering.
Ook in het
tweede jaar is er dit schooljaar voor de eerste keer een uitwisselingsproject
van start gegaan. Bij dit pilootproject gaat 2LA1 en 2LA2 (begeleid door
mevrouw Vanhoutte en mevrouw Verhaeghe) drie dagen naar Nederland. Ze
vertrekken op donderdag 5 maart en keren zaterdagavond terug, terwijl de school
uit Silvolde eind april richting Menen komt. Onze leerlingen verblijven er in
een gastgezin en zullen er de culturele verschillen tussen België en Nederland
ontdekken.
Via deze blog
zal je alle verhalen en getuigenissen van deze uitwisselingen op de voet kunnen
volgen.
Naast de seminaries in de voormiddag krijgen onze
leerlingen tijdens de projectweek ook heel wat interessante workshops
voorgeschoteld. Daarvoor nodigden de organisatoren enkele bekende namen uit: de
Belgische auteur Willy Spillebeen
beantwoordt op dinsdag alle mogelijke vragen van de tweedejaars over het boek
Serge/Samuel dat zij lazen. Voor de derde graad komt schrijver en dichter Charles Ducal gedichten voorlezen over
WO I, Congo en Gaza. Kunstschilder Paul Vanhee
laat de deelnemers van zijn workshop kennis maken met de experimentele schilderkunst :
met behulp van vodden, houtskool en olieverf zullen ze trachten emoties uit te
drukken.
Daarnaast komen er een aantal docenten van de tekenacademie langs om onze leerlingen
te begeleiden bij het creëren van een oorlogsmaquette, het etsen van een bunker
of het bouwen van objecten geïnspireerd op vliegtuigen en zeppelins uit WO I.
Ook theatermaker en docente drama Sarah
Moens tekent present voor een workshop verbale en non-verbale
communicatieoverdracht bij conflicten.
Traditioneel
organiseert het College om de twee jaar een toneelvoorstelling, gespeeld door
leerlingen van de derde graad. Ook dit jaar staat er zon opvoering op het
programma, namelijk op donderdag 5 maart om 20u in Cultureel Centrum De
Steiger.
Het thema van
dit jaar is hoe kan het ook anders de Eerste Wereldoorlog: het leven van
een soldaat komt aan bod net als meer algemenere onderwerpen als afscheid
nemen, omgaan met verlies, koesteren van hoop, enz. Het stuk werd vorig jaar
zelf geschreven door onze leerlingen en zal dus op 5 maart opgevoerd worden
door zon 13-tal acteurs en actrices uit het 5de en het 6de
jaar. Opmerkelijk is dat de kostuums van de acteurs rechtstreeks afkomstig zijn
uit de één-serie In Vlaamse Velden.
De regie dit
jaar is in handen van twee leerkrachten, mevrouw Oosthuyse en mevrouw Corty. Zij
schreven vorig jaar al mee de teksten uit en kozen nadien de beste scènes uit.
Sinds dit schooljaar konden ze dan op zoek naar de acteurs en actrices en werd
er al heel intens gerepeteerd. De repetities vergen inderdaad heel wat tijd:
we komen zon drie maal per week samen om te oefenen en ook in de krokusvakantie
werd er druk gerepeteerd, verduidelijkt mevrouw Oosthuyse. Tijdens de projectweek hebben we dan repetities
op maandag- en dinsdagnamiddag en op donderdagnamiddag volgt dan de generale
repetitie als laatste test voor de opvoering op donderdagavond om 20u in De
Steiger. Speciaal is ook dat er tussendoor gedanst zal worden door enkele van
onze leerlingen, natuurlijk ook in het thema van het toneel. De voorstelling
wordt ook nog voorafgegaan door een tentoonstelling in De Steiger vanaf 19u. Wij
kijken er alvast naar uit! Kaarten zijn nog steeds te verkrijgen in het
secretariaat en via college@sialme.be.
De
honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog zal net zoals op zovele andere
plaatsen in de wereld ook in het Sint-Aloysiuscollege Menen niet onopgemerkt
voorbij gaan. Twee jaar geleden begonnen wij te broeden op het idee om een
projectweek te organiseren die volledig zou draaien om WO I. Nu, twee jaar
later, is het eindelijk zover: onze projectweek "WO I in(ge)beeld" staat voor de
deur.
In de week van 2 t.e.m. 6 maart zal onze school volledig in het teken staan van
WO I en bij uitbreiding van het thema vrede en conflict. En de leerlingen
zullen het geweten hebben: op de agenda staan seminaries, workshops,
studiereizen en zoveel meer.
Op deze blog kan u nu al meer te weten komen over de komende projectweek. Vanaf maandag 2 maart volgen dan dagelijks meerdere verslagen van onze vliegende reporters ter plaatse. Kom dus zeker geregeld een kijkje
nemen !