Foto
Inhoud blog
  • Indrukwekkend slotmoment projectweek
  • Laatste avond in Bosnië...
  • Een vrije dag in Bosnië
  • 3des op excursie naar Ieper
  • SAM'ers leiden Bergamaschi rond in Vlaanderen
    Mijn favorieten
  • Sint-Aloysiuscollege Menen
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    WO I in(ge)beeld
    Sint-Aloysiuscollege Menen in de ban van WO I
    05-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Peace of cake": echt een piece of cake!

    Al 3 dagen zijn een groot aantal leerlingen bezig met het bakken van maar liefst 850 cupcakejes, versiering inbegrepen. De versiering heeft de vorm van een poppie en de uiteindelijke bedoeling is om die vrijdag aan heel de school uit te delen! En misschien mogen we er zelfs een verrassing bij verwachten…

    Margaux Bossuyt uit 5WW6 1 vond dit een erg leuke workshop. Zelf bakt ze ook af en toe en hier kan ze haar creativiteit tot uiting laten komen.  Sophie en Lauryne uit 3LA5 hebben zich laten leiden door hun kookpassie en zetten zich dan ook volop in om deze opdracht tot een goed einde te brengen.

    Er heerste een gezellige sfeer tussen de bloemwolken met de geur van versgebakken cupcakejes. (Hanne en Miranda)







    05-03-2015 om 16:28 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handwerk heel erg populair bij vrouwen tijdens WO I

    Ook in de workshop handwerken zijn ze ondertussen na drie namiddagen ook al goed opgeschoten. Hieronder ziet u al enkele van de bijna afgewerkte producten. We vroegen aan een aantal leerlingen wat ze van deze workshop vonden deze week. De meesten vonden het al bij al wel leuk, vooral omdat ze samen bij hun vrienden konden zijn. Allemaal hebben ze iets bijgeleerd en de meesten zullen het later misschien nog wel gebruiken, ook als ze wat ouder zijn. We vroegen aan mevrouw Debusschere en mevrouw Desmet waarom ze deze workshop geven. Mevrouw Debusschere antwoordde hierop dat dat vroeger de gewoonte was: terwijl de mannen aan het front streden, houden de vrouwen zich bezig met naaien, haken en breien. Het past dus perfect binnen deze projectweek. Mevrouw Desmet vertelde ons dat zij in het dagelijkse leven zelf haakt en ze doet het heel graag.  (Lara en Merel)







    05-03-2015 om 16:14 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3des maken Ieper onveilig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het kader van de projectweek over de oorlog, trokken ook de leerlingen van het derde jaar er woensdag op uit. Ze vertrokken allemaal naar Ieper. De leerlingen vertrokken met de bus naar het ‘In Flanders Field Museum (IFFM).’ Ze mochten het museum vrij bezoeken, maar moesten zich eerst en vooral aanmelden. Dit gebeurde met een bandje in de vorm van een ‘poppie’ en dat bandje konden ze nadien nog overal gebruiken en inscannen. Zo kregen ze informatie aangepast aan de leeftijd van de persoon. Ze bleven tot 14 uur in het museum, daarna was er nog een soort workshop.

    De leerlingen vonden het echt indrukwekkend: gebruikte wapens, uniforms en helmen, het was er allemaal te bewonderen. ‘We konden vooral de evolutie van de wapens, helmen en uniformen zien. Dat vond ik echt speciaal!’ zeiden enkele leerlingen.

    Na het museum gingen de leerlingen met de bus naar het Essex Farm Cemetery en de Yorkshire Trench. Daar kregen ze uitleg van een oud-leerkracht. Die vertelde hen over de verschillende ‘bridges’ om mensen van het slagveld te halen, een zeer gevaarlijk manoeuvre. Toen toonde hij ze waar de soldaten ‘verzorgd’ werden. Echte verzorging was dat niet, het was vooral morfine toedienen, eventueel een verband en daarna terug naar het slagveld of naar huis! Het was zeer indrukwekkend, de jongste persoon die op de begraafplaats lag, was slechts 15 jaar!

    Na dit indrukwekkend bezoek, keerden de derdes terug naar de stad. Daar moesten ze in groepjes in Ieper rondwandelen en een zoektocht afwerken. Na de zoektocht konden de leerlingen in een restaurantje gaan eten. Op het menu stonden frietjes met kip. Smakelijk dus!

    Na het eten vertrokken de leerlingen nog naar de ‘Last Post.’ Dat was echt speciaal, je wordt er letterlijk van door elkaar geschud! Al die namen die daar te zien zijn! Militairen kwamen hun dankbaarheid tonen, samen met andere mensen, en dus ook de derdes uit SAM. Zo eindigde dus een speciale dag. (Ophélie)

    05-03-2015 om 15:33 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5des op ontdekking in Diksmuide

    In het kader van de projectweek gingen de vijfdes woensdag op uitstap naar Diksmuide. Daar konden we de dodengang (die jammer genoeg gesloten was) bekijken van op een afstand. Een rondleiding in en op de IJzertoren hoorde daar ook bij. Door het mooie weer konden we enorm ver kijken en zelfs met de wind in onze haren van het uitzicht genieten.

    Daarnaast was er ook een rustige boottocht gepland. Door een klein misverstand ontbrak onze gids, maar dat hield ons, enthousiaste leerlingen, niet tegen zelf voor gids te spelen. Anderhalf uur zaten we in de gezellige, warme cabine terwijl de rivier ons traag voortstuwde. Al bij al konden we zeggen dat dit een geslaagde dag was! (Hanne en Miranda)







    05-03-2015 om 15:14 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waan je echt in oorlogstijd!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eén van de workshops waar je het best de oorlog kon herbeleven was het “Inleefspel Dilemma 14-18”. Dus wilde je altijd al eens een vaderlandslievende priester of een Vlaamsgezinde boerenzoon zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog? Dan was dit de ideale moment. 50 leerlingen namen de gelegenheid te baat en stonden voor heel even in de schoenen van mensen die leefden tijdens de eerste Wereldoorlog. We sprokkelden een reactie bij een begeleidende leerkracht.

    Waarom had u voor deze workshop gekozen?

    “Het is een leuke en actieve workshop en dat sprak me enorm aan.”

    Hoe heeft u de workshop georganiseerd?

    “We hebben die georganiseerd via een VZW die voor al het materiaal heeft gezorgd.”

    Wat is er nog speciaal aan deze workshop?

    “De leerlingen moeten dilemma’s proberen op te lossen en ze krijgen dan voedselbonnen. Hoe risicovoller de keuze die ze maken hoe meer loterijbonnetjes ze krijgen.”

    En wat kan je doen met die voedselbonnen?

    “Daarmee kunnen ze op het einde van de workshop een vieruurtje ‘kopen’.”

    Waarvoor dienen die loterijbonnetjes dan?

    “Die worden in een pot gedaan en een onschuldige hand trekt er dan een bonnetje met een groepsnaam uit, de groep die getrokken word is dood en moet al zijn voedselbonnen afgeven.” (Lander en Xander)

    05-03-2015 om 15:07 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook tweedes nu op uitwisseling naar Nederland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag (donderdag) vertrekken twee klassen uit het tweede jaar voor het eerst op uitwisseling. Onder leiding van mevrouw Vanhoutte en mevrouw Verhaeghe verblijven zij drie dagen in Silvolde om er de culturele verschillen tussen België en Nederland te ontdekken. We vroegen Leonie Beernaert (2LA2) naar een reactie aan de vooravond van haar vertrek:

    "Ik kijk uit naar de uitwisseling om eindelijk de persoon te zien waar ik al zoveel mee heb 'gepraat'. Het busgedeelte zie ik wat minder zitten, maar het hoort erbij. Ik heb net mijn tas nog eens gecheckt: sportgerief, pyjama, een trui, ... ik heb het allemaal mee! Voor in de bus neem ik ook UNO, Geen ja geen nee en een boek mee. Nu staat er nog maar één ding op mijn to-do-lijstje: op tijd gaan slapen. We moeten immers vroeg uit de veren morgen! Slaapwel."

    Hiernaast ziet u alvast een foto van hun eerste tussenstop.

    05-03-2015 om 09:33 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6de jaars op tocht door het Heuvelland
    De 6de jaars trokken op woensdag door het Heuvelland op zoek naar sporen uit WO I, WO II en de Koude Oorlog. Ze bezochten onder andere de site van Bayernwald in Wijtschate, de Maginotbunker op de Zwarteberg en de commandobunker onder de Kemmelberg. Enkele impressies...





    05-03-2015 om 09:20 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotoverslag driloefeningen (Het Nieuwsblad)
    Ook de lokale pers heeft onze projectweek rond WO I opgemerkt en kwam dinsdag eens een kijkje nemen bij de leerlingen die, onder leiding van een groep militairen, stevig gedrild werden tot echte soldaten. Bekijk via onderstaande link het fotoverslag uit Het Nieuwsblad.

    http://www.nieuwsblad.be/cnt/BLEVA_01560903?pid=4579113

    05-03-2015 om 09:10 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Excursie tweedes Poperinge en Zillebeke

    Op woensdag 4 maart stonden er heel wat excursies op het programma tijdens onze projectweek. Zo trokken de tweedes naar Lijssenthoek Military Cemetery in Poperinge en naar de Hooge Crater in Zillebeke. Hieronder alvast enkele sfeerbeelden.







    05-03-2015 om 09:01 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws uit Bosnië: dag 4

    Zdravo!

    Ondertussen zijn we al de 4e dag in Bosnië en het is tot nu toe al allemaal heel goed verlopen. De mensen hier hebben ons zeer goed ontvangen en zijn zeer vriendelijk. Deze morgen moesten we om 9u aan het gemeentehuis staan want er stond een speech van de burgemeester van Gračanica op het programma. De burgemeester was zeer vereerd om ons te mogen ontvangen en we sloten de speech af met een drankje. Daarna bezochten we de 2 grootste fabrieken, waar mensen 10 uur per dag aan handarbeid doen om op het eind van de maand de som van 150 euro op hun bankrekening te zien staan. De meeste arbeiders die daar werken doen hun werk ook niet zo graag… op zo'n moment besef je toch wel eens hoe goed je het hebt in België.

    In de namiddag stond er een wedstrijdje volleybal en voetbal op het programma. In volleybal moesten de Belgen toegeven dat de Bosniërs veel beter waren. In het voetbal was er een evenwichtige en leuke match. Vanavond is er ook een feest georganiseerd door de Bosniërs zelf, hopelijk wordt dit een leuke herinnering voor iedereen. Het is alvast een toffe groep en ondertussen hebben sommige onder ons ook al wat Bosnisch onder de knie. Het is zeker en vast een toffe en leerrijke ervaring.

    Joran Bonte







    05-03-2015 om 08:25 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak eens een LEGO-robot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de workshop LEGO robots bouwen was er heel wat interesse onder de leerlingen. We interviewden meneer Lefevere, die normaal techniek geeft op school en een aantal leerlingen die deelnamen. Deze workshop gaat door in het technieklokaal. 

    Wat heeft deze workshop te maken met wereldoorlog 1?

    Meneer Lefevere: “Het gaat niet specifiek over WOI maar meer over de hedendaagse oorlogen. Daar sturen ze nu robots naar toe in de plaats van mensen. De techniek gaat er erg op vooruit in de oorlogen.”

    Waarom geeft u deze workshop?

    Meneer Lefevere: “Om interesse op te wekken bij de leerlingen en omdat ik leerkracht techniek ben.

    Wat gaan de leerlingen precies doen?”

    Meneer Lefevere: “Het is de bedoeling dat ze een robot maken van LEGO die bommen kan ontmantelen en gewonde mensen kan evacueren. Donderdag zullen ze hun robot dan moeten voorstellen aan de hand van een PowerPoint. Ik zal dan ook een foto maken van alle robots.”

    Eens horen bij de leerlingen wat zij er van vinden…

    Mathis Bossuyt: “Het is heel leuk en rustig om te werken.”

    Dzico Jacobs: “Leuk om met vrienden samen te zijn.”

    Guilaume Degroote: “Ik werk graag met LEGO dus dat is wel tof en meneer Lefevere heeft een goeie muzieksmaak.”

    Is er iets speciaal  aan jullie robot?

    Mathis Bossuyt: “De onze zal heel erg stevig zijn

    Dzico Jacobs: “De robot die wij bouwen heb ik op internet gevonden

    Wij zijn alvast erg benieuwd naar het resultaat. (Lara en Merel)

    04-03-2015 om 17:09 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De SAM-poort: dag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag brengen we jullie weer een update over de SAM-poort die momenteel op onze speelplaats wordt gebouwd. We hebben een foto van de achterkant getrokken zodat er nog niet te veel te zien is want het moet natuurlijk nog even een verrassing blijven hoe de poort er effectief zal uitzien... We zien al meer een constructie vandaag en de leerlingen/timmermannen zijn heel goed bezig. Op het ritme van de muziek timmerden en zaagden ze het gebouw in elkaar.

    Donderdag zijn we terug met de laatste update.

    Tot dan! (Lander en Xander)

    04-03-2015 om 16:43 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAM en Academie Menen: twee handen op één buik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen enkele leraren van de Academie voor beeldende kunst zich kwamen voorstellen in het college, begin dit jaar, zagen enkele leerkrachten op SAM een mooie mogelijkheid tot samenwerking. In het kader van de projectweek besloten ze om samen enkele workshops te organiseren waarbij de leerlingen op een creatieve manier kunnen bezig zijn. Twee leraren en twee leraressen uit vier verschillende disciplines van de kunst, gingen aan de slag met leerlingen van verschillende leeftijden. De aanbieding: bunkers etsen en uitprinten, zeppelinskeletten bedenken en bouwen, oorlogslandschappen maken en schilderen of  animatiefilmpjes creëren en bewerken. “Ik vind het jammer dat we het niet allemaal eens kunnen uitproberen!” vertelt Emile Quartier (6MTWE) ons.

    De werkjes die de leerlingen de komende drie dagen zullen maken worden uitgestald op de tentoonstelling WO I in(ge)beeld (donderdagavond 5 maart in De Steiger). In komende blogberichten gaan we dieper in op elke workshop. (Gilles)

    03-03-2015 om 23:14 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijver Willy Spillebeen op bezoek in SAM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Schrijver Willy Spillebeen gaf vandaag een workshop aan enkele enthousiaste tweedes. We stelden hem enkele vragen.

    *Schrijft u vooral jeugdboeken of ook boeken voor volwassenen?

    -Eigenlijk schrijf ik een beetje voor iedereen, maar vooral vanaf 15 of 16 jaar. Je kan daar niet echt een leeftijd op plakken, het zijn al wat moeilijkere boeken maar als 12-jarige kan je ze zeker ook al lezen.

    *En welke soort boeken schrijft u vooral?

    -Verschillende soorten: poëzie, romans, jeugdromans, studies en ook vertalingen.

    *Uit welke talen vertaalt u dan allemaal?

    -Frans, Spaans en ook eens uit het Engels.

    *Wat wou u vroeger graag worden?

    -Van toen ik 11 of 12 jaar was, wou ik al schrijver worden. Ik schreef graag en had daar ook wel goede punten voor op mijn rapport. (lacht)

    *Gaat u veel naar scholen om te vertellen over uw boeken?

    -De laatste tijd eigenlijk niet echt meer maar vroeger deed ik het wel, vooral in de jaren 80.

    *Hoeveel boeken heeft u ongeveer geschreven?

    -Ik denk een 70-tal.

    *En wat was uw eerste boek?

    -Een boek over Latijns-Amerika en indianenstammen, getiteld “De hel bestaat”. Ik realiseerde mij niet voor wie het bestemd was maar de uitgeverij vertelde me dat ze het gingen uitgeven als jeugdboek. Ik heb er zelfs prijzen voor gekregen!

    * Bedankt voor het interessante interview. (Luna en Paulien)

    03-03-2015 om 23:05 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.This is Bosnia speaking...

    Vandaag stonden we op om 8 uur, het was een zonnige dag. Na ons lekker ontbijtje (eitje met worst) kwamen Selihana en Hasmik ons oppikken om samen naar school te vertrekken. Op de planning stond dat we om 9u45 op school moesten zijn, maar wij waren te laat, oepsss! In België gaan de meeste leerlingen met de fiets of de bus naar school, maar hier is dat anders. Meestal worden de leerlingen gevoerd door een familielid zoals bijvoorbeeld de opa of de papa en wij werden vandaag gevoerd door de opa van Naza. In België zijn we gewoon om te rijden met een auto maar hier was het een camionetje.

    Na een leuk ritje tussen de koeien en de schapen kwamen we toe op school, daar kregen we uitleg over de verschillende richtingen die je er kan volgen. Enkele voorbeelden zijn verpleegkunde, elektromechanica, haartooi, naaien ... Florence en Chloe gingen de uitdaging aan om hun haar te laten knippen door de studenten. Vervolgens volgden we een les geschiedenis samen met de Bosnische leerlingen over WO1. Hierna kregen we vrije tijd en gingen de meeste leerlingen naar een café in de buurt, daar dronken we samen iets.

    Daarna ging iedereen naar huis en ook wij wachtten op de papa van Selihana. Na een verfrissende douche kregen we weer een uitgebreide maaltijd voorgeschoteld. Tenslotte kwamen we met ons 4 samen in Selihana's huis om gezellig de dag af te sluiten. Ze vertelden ons onder andere wanneer en hoe ze bidden, ze legden de nadruk op het feit dat niet alle moslims terroristen zijn en dat vonden we heel interessant. Ook hier kregen we te veel eten aangeboden. We zullen al rollend naar België terugkeren met zeer mooie herinneringen.

    Groetjes 
    Florence en Hasmik







    03-03-2015 om 22:55 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boetseren voor soldaten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het gemeentehuis van Menen maakten een heleboel leerlingen vandaag beeldjes voor een grote tentoonstelling die zal plaatsvinden in 2018 bij de Palingbeek. Het is namelijk de bedoeling 600.000 beeldjes te maken over heel België als aandenken aan het grote aantal gesneuvelden, zowel soldaten als burgers. Elk beeldje krijgt een naamplaatje en de persoon die het beeldje gemaakt heeft, wordt er peter of meter van.

    Chantal Deman, vrijwillige begeleidster, vindt dit een erg mooi initiatief. “Mensen zouden hier meer over moeten nadenken”, vindt ze. “Zoiets mag niet vergeten worden. Jongeren van deze tijd worden hier te weinig mee geconfronteerd en dit is een uitstekende kans om erbij stil te staan.” (Hanne en Miranda)

    03-03-2015 om 16:48 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak je eigen documentaire met de tablet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onder leiding van Meneer Dollé hebben een 30-tal enthousiaste leerlingen uit alle jaren hun eigen filmpje gemaakt. Per twee moesten deze leerlingen een kort stukje maken over een onderwerp uit de beide wereldoorlogen. Deze filmpjes werden dan om beurt voorgesteld. Of het nu heel serieus was of een humoristische inslag had, alle filmpjes waren zeer informatief.

    Jeroen Moerman uit 6ecoMT3 had alvast dit te zeggen: “Deze workshop was niet mijn eerste keus, maar ik heb wel heel veel bijgeleerd: het gebruik van een iPad, het monteren van afbeeldingen en muziek. Over het algemeen vond ik het zeer tof.’’

    Kevin Skvortchevskij uit 1MO1 vond het een zeer leuke workshop om te beleven met zijn vrienden, hij heeft veel bijgeleerd over de Eerste Wereldoorlog en vond het indrukwekkend om zijn eigen filmpje in elkaar te steken. (Glenn)

    03-03-2015 om 16:37 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dramatisch toneel in SAM

    Onder leiding van theatermaker Sarah Moens hebben 15 enthousiaste leerlingen uit de eerste en tweede graad een klein toneelstuk in elkaar gestoken in de feestzaal van SAM. Eerst werden ze in twee groepen verdeeld en werd er een verhaal over twee loopgraven gespeeld, daarna hebben ze geleerd hoe je op het toneel doodgaat zonder humoristisch over te komen… Makkelijker gezegd dan gedaan.

    Mevrouw Moens vond dat de leerlingen zeer enthousiast en positief waren: “Eerst waren ze een beetje bescheiden en wisten ze niet goed wat te doen wat volledig normaal is voor studenten van die leeftijd, maar na een tiental minuten waren ze al wat meer relaxed en voor beiden was het een zeer leuke ervaring.’’

    Onze vliegende reporter gaf hun toneelstuk alvast een daverend applaus! (Glenn)

    03-03-2015 om 16:34 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op stap in "Bezet Kortrijk"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De leerlingen van de workshop “Bezet Kortrijk” waren vandaag op school om een opdracht af te werken. Ze moesten info opzoeken over één van de gestorven mensen, een nogal theoretische les die niet iedereen even graag deed…

    Gisteren zijn ze echter met de trein naar Kortrijk geweest en om daar een stadsspel af te werken. Het spel ging als volgt: twee groepen waren de Duitse politie en de andere groep waren spionnen. De spionnen moesten uit de handen van de politie blijven. De geïnterviewden, Nena Berqué, Lisa Verstraete en Charlotte Beyls (3de jaar) vonden het een heel leuk stadsspel. Ze kozen deze workshop omdat het hen aansprak. Donderdag zullen ze terugkeren naar Kortrijk, maar deze keer met de fiets. Daar zullen ze dan foto’s trekken van de verschillende oorlogsplaatsen in de stad. (Merel en Lara)

    03-03-2015 om 16:03 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg met Photoshop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15 leerlingen en hun 3 begeleiders trokken maandag, na een korte inleiding, met enkel een camera op pad. Ze fietsten naar het kerkhof voor Duitse soldaten in Menen en kregen daar een uurtje de tijd om foto’s te trekken.  Vandaag konden ze echt aan de slag met Photoshop. Elke leerling kreeg een bundel met uitleg zodat ze direct van start konden gaan met het programma.

    De meesten hebben hier weinig ervaring mee, zoals Hermien uit 4LA5, Caitlin uit 5LAMT3 en zelfs mevrouw Neyts. Voor anderen is het niet de eerste keer, zoals Margot en Margo uit 5WW.  Eén ding hadden de enthousiaste leerlingen en leraren alleszins gemeen: ze wilden ervaringen opdoen met de camera,  (leren) werken met Photoshop en plezier hebben, natuurlijk.

    De resultaten tot nu toe zijn al heel indrukwekkend maar uiteindelijk mogen we die pas bekijken op de tentoonstelling donderdagavond in De Steiger. (Hanne en Miranda)

    03-03-2015 om 15:47 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Projectweek WO I in(ge)beeld
    Foto

    Foto


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs