Foto
Inhoud blog
  • Indrukwekkend slotmoment projectweek
  • Laatste avond in Bosnië...
  • Een vrije dag in Bosnië
  • 3des op excursie naar Ieper
  • SAM'ers leiden Bergamaschi rond in Vlaanderen
    Mijn favorieten
  • Sint-Aloysiuscollege Menen
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    WO I in(ge)beeld
    Sint-Aloysiuscollege Menen in de ban van WO I
    08-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indrukwekkend slotmoment projectweek

    Vrijdagmiddag vond het plechtig slotmoment plaats van onze boeiende projectweek. Alle jaren startten de middag met een sponsor-wandeltocht over 8 kilometer naar de Duitse begraafplaats in Wevelgem. Daar speelden de acteurs en actrices van de toneelvoorstelling “WO I in(ge)beeld” nog eens enkele scènes uit hun stuk. Een ontroerend toneel in een al even ontroerende setting.

    Terug aangekomen op school werd er nog even stilgestaan bij de opzet en de doelstellingen van deze projectweek: de herinnering aan de oorlog levend houden en onze leerlingen doen beseffen dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Muzikaal werd dit slotmoment opgeluisterd door meneer Allegaert die een prachtige vertolking bracht van de Last Post onder de net gebouwde SAM-poort en door Cristina Claeys en meneer Heytens die een mooie versie zongen van de passende song ‘Sympathy’. Achteraf kregen al onze leerlingen nog een lekkere versnapering: één van de 850 cupcakes die in de workshop “Peace of cake” gebakken werden in de vorm van een poppie met een verborgen boodschap van geluk… Een geslaagd einde van een meer dan geslaagde projectweek.













    08-03-2015 om 09:57 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste avond in Bosnië...

    Na het concert van gisteren moesten we vroeg opstaan. We gingen namelijk op daguitstap naar Sarajevo. Onderweg stopten we om een oud kasteel te bezoeken in een klein dorpje. Het kasteel dateert uit de Ottomaanse tijd, maar is echter nooit veroverd geweest door de Ottomanen. De volgende stop was bij de Bosnische vallei van de piramides. Daar konden we het ondergrondse labyrint bezoeken. Het was interessant om te weten hoe ze de gangen ontdekt hebben enkele jaren geleden. Ze geloven dat er iets heel waardevol onder de Zonnepiramide ligt, maar het zal nog meer dan 100 jaar duren vooraleer ze daar de gangen kunnen uitgraven.

     

    Na het bezoek vertrokken we opnieuw richting de hoofdstad (via de enige snelweg in het land). Rond 14u kwamen we aan. Tijdens een stadswandeling zagen we veel mooie gebouwen en pleintjes. Het was leuk om eens een stad uit een andere cultuur te bezoeken. Na wat vrije tijd kwamen we samen in een gezellig cafeetje. Een Belgische diplomaat die al twee jaar in Sarajevo woont, startte de conversatie over wat we van Bosnië vonden en hoe we de toekomst van het land zien. Het was een leuke maar vermoeiende dag. Deze avond komen we nog eens allemaal samen om van onze laatste avond iets leuks te maken. (Louise Vervalle)







    08-03-2015 om 09:42 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vrije dag in Bosnië

    Vandaag hadden we allemaal een vrije dag, dus het was aan onze partners om te beslissen wat we zouden doen. Chloé en Evy gingen terug naar de plaats van gisteren waar de kinderen die ver van hun school wonen, verblijven. Ze hebben daar wat geknutseld en taart gebakken. De partner van Chloé doet daar namelijk vrijwilligerswerk. Joran en een paar andere mensen gingen naar Gracanica, de stad waar de school is. Daar hebben ze wat gedronken met vrienden. Florence en Hasmik hebben een wandeling gemaakt en daarna gebarbecued. Een groepje leerlingen bezocht het SOS Children´s Village in Gracanica. Daar konden ze zien hoe Bosnische kinderen toch een warme thuis krijgen.

    Michiel en wij gingen naar Lukavac. Dat is een stad niet ver van waar wij verblijven. Je kan het een beetje vergelijken met Kortrijk. We hebben iets gedronken en we zijn iets gaan eten in een restaurant. Vanavond is er eerst een toneelstuk, daarna een concert van een Bosnische band. Morgen moeten we vroeg opstaan, want we gaan naar Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië. We zullen nog genieten van de laatste dagen hier. (Femke Leers en Tess Bonte)





    07-03-2015 om 13:48 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3des op excursie naar Ieper
    Op woensdag trokken de 3des op excursie naar Ieper. Aan de Menenpoort woonden ze de Last Post bij en legden twee leerlingen (Noa Desmet (3LA5) en Marie Messely (3EC41)) een krans neer. Die krans werd gemaakt met vilten poppy's in de workshop handwerken op maandag en dinsdagnamiddag.







    07-03-2015 om 09:42 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAM'ers leiden Bergamaschi rond in Vlaanderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op woensdag 4 maart begonnen we de dag in school, waar we aan ons project werkten. Dit deden we in groepjes van 4. Het thema was propaganda, omdat Hitler hier erg veel gebruik van maakte in de oorlog. We moesten een propagandafolder maken met een bepaalde ideologie, zo deed ons groepje dit bijvoorbeeld tegen racisme. In de namiddag waren we vrij en zo hebben we allen samen afgesproken om naar Brugge te gaan. We hebben de Italianen de mooie plekjes van Brugge getoond en ze waren erg enthousiast, daarna zijn we nog iets gaan drinken in Brugge en dan namen we de trein naar huis. ’s Avonds zijn we dan nog met een groep gaan bowlen en dat heeft de dag superleuk afgesloten. (Hélène Decraene)

     

    Op donderdag stonden er twee uitstapjes op het programma in verband met de Tweede Wereldoorlog. In de voormiddag gingen we met de bus naar het Fort van Breendonk bij Mechelen, dat fort werd vroeger gebruikt om gevangenen, vaak politieke gevangenen, op te sluiten of door te sturen naar andere concentratiekampen. Het was er sowieso koud, maar vooral de kille verhalen brachten de sfeer onder het vriespunt. Het ergste was zonder twijfel de folterkamer, weten dat er op die plek zo vele mensen zijn gemarteld op zo’n onmenselijke wijze gaf iedereen een ongemakkelijk gevoel. Na de lunch in het centrum van Mechelen gingen we naar Kazerne Dossin (foto), een museum helemaal in het teken van de Holocaust, ook hier kwamen we vaak woorden te kort. Het verschrikkelijke verhaal van dat ontelbare aantal Joden is iets wat misschien niet altijd even goed tot ons doordringt. Het was een interessante, maar zeker ook zwaar beladen dag. (Leendert Acke)

    07-03-2015 om 09:17 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag vanuit Nederland (2des)
    Na een fietstochtje van 10 kilometer kwamen we aan in 's Heerenberg, een mooi Middeleeuws dorpje. We hebben net lekker gegeten en maken ons klaar voor een partijtje bowlen. Discobowlen: een schot in de roos!







    07-03-2015 om 09:03 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    06-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerlingen SAM ontvangen Italiaanse collega's uit Bergamo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na maandenlang verlangen was het zondag 1 maart, eindelijk tijd om onze Italiaanse partners terug in de armen te slaan. We haalden elk onze partner op in Charleroi om ze vervolgens te kunnen verwelkomen in ons huisje. ‘s Namiddags trok ik met mijn Italiaanse collega richting het Jan-Breydelstadion om de match Club Brugge-Moeskroen bij te wonen. We genoten er beiden met volle teugen van en gingen na een perfecte opener van deze week terug naar huis om te eten en vervolgens onder de wol te kruipen na een lange dag. Op maandagvoormiddag hebben we onze Italianen ontvangen met een quiz, enkele filmpjes en een welkomstlied dat in elkaar werd gestoken door enkele leerlingen. Na de middag speelden we het citygame ‘de spion’ in Kortrijk. Het was een leuke manier om de stad te verkennen. Erna trokken we naar een café om gezellig samen te zijn met een glaasje erbij. (Victor Seys)

    Op dinsdag zijn we met de bus naar Ieper geweest, daar hebben we eerst een wandelingetje gemaakt door een park, toen hebben we het “In Flanders Fields” museum. Daarna was er een middagpauze, waar een woordje uitleg gaven over de Menenpoort. Vervolgens trokken we richting het Tyne Cot Cemetary waar we een halfuur doorbrachten om de verschillende graven en monumenten te bekijken. 's Avonds gingen we allemaal samen eten en het was zeer gezellig. Ten slotte gingen we kijken naar The last post om nadien naar Menen terug te keren. (Bert Van Boven)

    06-03-2015 om 19:39 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    05-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAM'ers zwaar onder indruk na bezoek aan Srebrenica
    Na ons gisterenavond goed geamuseerd te hebben op de party werden we deze ochtend vroeg op school verwacht. Er stond ons namelijk een lange busrit naar Srebrenica te wachten. Hoewel we amper een afstand van 145 km moesten overbruggen deden we er, door het gebrek aan autostrades en de sneeuw, drie uur over om in Srebrenica te geraken. Eens aangekomen bezochten we er eerst een indrukwekkend kerkhof waar meer dan 8000 vooral mannen, maar ook vrouwen, begraven zijn. Zij zijn allen omgekomen bij de genocide praktijken in juli 1995. En in dit triestige thema gingen we verder. Eens we de straat overstaken liepen we op voormalig VN-gebied. We bezochten er een akelig gebouw dat in de Bosnische oorlog werd gebruikt als vluchtelingenkamp en nu is ingericht als museum. Ook bekeken we er een film over de genocide. Nadien waren we echt allemaal van de kaart. Ik heb nog nooit zo'n grote groep jongeren uit zichzelf zo stil weten zijn...

    Om ons middagmaal te nemen trokken we naar een opvangcentrum voor kindjes die ver van school wonen. De kinderen moeten vaak drie uur wachten op hun bus. Tijdens die drie uur kunnen ze er hun huiswerk maken en knutselen. Na de middag trokken we naar Tuzla, de tweede grootste stad van Bosnië, waar we enkele monumenten bezochten en er cevapi (iets wat op pita lijkt) gegeten hebben. Het Bosnisch eten proeven is wel een leuke ontdekking, maar we zullen toch blij zijn als we maandagmiddag terug een Scolarest-maaltijd kunnen eten. Na het eten in Tuzla stapten we opnieuw op de bus om terug naar onze gastgezinnen te gaan. We gingen zopas inkopen doen voor het avondmaal, riva pastrmka (= een Bosnisch visgerecht). We aten reeds een avondmaal in Tuzla maar met twee avondmalen heb je zeker genoeg hé!

    Op naar morgen, onze voorlaatste volledige dag!

    Groetjes
    Justine Soetaert (5WW6-2)






    05-03-2015 om 22:56 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2des zetten eerste voet op Nederlandse bodem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na een lange busrit met wat file rond Antwerpen konden we rekenen op een hartelijke verwelkoming door onze Nederlandse vrienden (want dat zijn ze ondertussen precies al).  Een mooi versierd lokaal, een rijkelijke maaltijd en al heel wat gezellige babbels - met tegelijk de eerste talige misverstanden- waren het startsein van een fijne namiddag. Een middag die echt op gang kwam met de kennismakingsspelletjes of 'theatersport', zoals ze dat hier zo mooi noemen. De sfeer zat er meteen in en het enthousiasme van de Nederlanders werkte aanstekelijk.

    Hierna was het tijd voor de meer ernstige zaak: ons project! Hebben Nederlanders dezelfde eetgewoonten als wij Belgen? Kloppen de vooroordelen die wij over elkaar hebben? Wat is het belang van familie hier in Nederland en bij ons? Morgen trekken wij op onderzoek uit om al uw en onze vragen te beantwoorden en daarvoor maakten we vandaag een onderzoeksplanning op. Het valt op hoe zelfstandig en vrij de leerlingen hier (mogen) zijn. Iets om van te leren?

    Om vier uur mocht iedereen de school verlaten. Sommigen bakten en aten pannenkoeken, anderen speelden FIFA en er zijn zelfs leerlingen al op Duitse bodem geweest omdat ze tegen de Duitse grens verblijven. Toen we om zeven uur terug verzamelden op school voor de film, zagen we al heel wat tevreden blikken die hongerden naar meer van deze “internationale vibe”.

    Benieuwd naar wat morgen brengt, wensen we u allen een goede avond en nachtrust! Doooeeg ...

    05-03-2015 om 22:01 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toneelvoorstelling "WO I in(ge)beeld": de generale repetitie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanavond vindt dus om 20u de toneelvoorstelling “WO I in(ge)beeld” plaats in De Steiger. Dit stuk werd geschreven door onze leerlingen en zal gespeeld worden door een enthousiaste groep 6de jaars. Wij gingen vanmiddag een stukje van de generale repetitie bijwonen en kunnen dus al een tipje van de sluier oplichten. .

    Eerst hebben we Jean-Philippe Moureau een paar vragen gesteld. Hij speelt de rol van Cyriel.

    Waarom doe je mee aan het toneel?

    “Ik doe eraan mee omdat ik al van kleins af aan geïnteresseerd ben in toneel en het leuk vind om te doen. Ik ga ook zo af en toe eens kijken naar toneelstukken en speelde vorig jaar al mee in een toneelstuk over de oorlog.”

    Vind je het leuk om in het stuk te spelen?

    “Ja, het verhaal is beter dan het stuk van vorig jaar maar de stress begint nu al een beetje te komen maar dat hoort er bij…”

    Dan hebben we ook nog Sofie (in de rol van Roseke):

    Waarom doe je mee?

    “Ik doe mee omdat ik graag toneel speel en omdat het al een jaar geleden is dat ik nog eens in een toneelstuk speelde.”

    Hoelang heb je dan al toneel gespeeld?

    “Drie jaar”

    Interesseert het onderwerp je?

    “Eerst dacht ik: ‘ Nee, niet weer oorlog!’ maar het valt mee omdat ik niet zelf een soldaat speel en dus niet echt het gevoel heb dat ik in de oorlog speel.”

    Het zal dus sowieso een spannend kijkstuk worden. Tot vanavond?? (Lander en Xander)

    05-03-2015 om 16:41 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Peace of cake": echt een piece of cake!

    Al 3 dagen zijn een groot aantal leerlingen bezig met het bakken van maar liefst 850 cupcakejes, versiering inbegrepen. De versiering heeft de vorm van een poppie en de uiteindelijke bedoeling is om die vrijdag aan heel de school uit te delen! En misschien mogen we er zelfs een verrassing bij verwachten…

    Margaux Bossuyt uit 5WW6 1 vond dit een erg leuke workshop. Zelf bakt ze ook af en toe en hier kan ze haar creativiteit tot uiting laten komen.  Sophie en Lauryne uit 3LA5 hebben zich laten leiden door hun kookpassie en zetten zich dan ook volop in om deze opdracht tot een goed einde te brengen.

    Er heerste een gezellige sfeer tussen de bloemwolken met de geur van versgebakken cupcakejes. (Hanne en Miranda)







    05-03-2015 om 16:28 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handwerk heel erg populair bij vrouwen tijdens WO I

    Ook in de workshop handwerken zijn ze ondertussen na drie namiddagen ook al goed opgeschoten. Hieronder ziet u al enkele van de bijna afgewerkte producten. We vroegen aan een aantal leerlingen wat ze van deze workshop vonden deze week. De meesten vonden het al bij al wel leuk, vooral omdat ze samen bij hun vrienden konden zijn. Allemaal hebben ze iets bijgeleerd en de meesten zullen het later misschien nog wel gebruiken, ook als ze wat ouder zijn. We vroegen aan mevrouw Debusschere en mevrouw Desmet waarom ze deze workshop geven. Mevrouw Debusschere antwoordde hierop dat dat vroeger de gewoonte was: terwijl de mannen aan het front streden, houden de vrouwen zich bezig met naaien, haken en breien. Het past dus perfect binnen deze projectweek. Mevrouw Desmet vertelde ons dat zij in het dagelijkse leven zelf haakt en ze doet het heel graag.  (Lara en Merel)







    05-03-2015 om 16:14 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3des maken Ieper onveilig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het kader van de projectweek over de oorlog, trokken ook de leerlingen van het derde jaar er woensdag op uit. Ze vertrokken allemaal naar Ieper. De leerlingen vertrokken met de bus naar het ‘In Flanders Field Museum (IFFM).’ Ze mochten het museum vrij bezoeken, maar moesten zich eerst en vooral aanmelden. Dit gebeurde met een bandje in de vorm van een ‘poppie’ en dat bandje konden ze nadien nog overal gebruiken en inscannen. Zo kregen ze informatie aangepast aan de leeftijd van de persoon. Ze bleven tot 14 uur in het museum, daarna was er nog een soort workshop.

    De leerlingen vonden het echt indrukwekkend: gebruikte wapens, uniforms en helmen, het was er allemaal te bewonderen. ‘We konden vooral de evolutie van de wapens, helmen en uniformen zien. Dat vond ik echt speciaal!’ zeiden enkele leerlingen.

    Na het museum gingen de leerlingen met de bus naar het Essex Farm Cemetery en de Yorkshire Trench. Daar kregen ze uitleg van een oud-leerkracht. Die vertelde hen over de verschillende ‘bridges’ om mensen van het slagveld te halen, een zeer gevaarlijk manoeuvre. Toen toonde hij ze waar de soldaten ‘verzorgd’ werden. Echte verzorging was dat niet, het was vooral morfine toedienen, eventueel een verband en daarna terug naar het slagveld of naar huis! Het was zeer indrukwekkend, de jongste persoon die op de begraafplaats lag, was slechts 15 jaar!

    Na dit indrukwekkend bezoek, keerden de derdes terug naar de stad. Daar moesten ze in groepjes in Ieper rondwandelen en een zoektocht afwerken. Na de zoektocht konden de leerlingen in een restaurantje gaan eten. Op het menu stonden frietjes met kip. Smakelijk dus!

    Na het eten vertrokken de leerlingen nog naar de ‘Last Post.’ Dat was echt speciaal, je wordt er letterlijk van door elkaar geschud! Al die namen die daar te zien zijn! Militairen kwamen hun dankbaarheid tonen, samen met andere mensen, en dus ook de derdes uit SAM. Zo eindigde dus een speciale dag. (Ophélie)

    05-03-2015 om 15:33 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5des op ontdekking in Diksmuide

    In het kader van de projectweek gingen de vijfdes woensdag op uitstap naar Diksmuide. Daar konden we de dodengang (die jammer genoeg gesloten was) bekijken van op een afstand. Een rondleiding in en op de IJzertoren hoorde daar ook bij. Door het mooie weer konden we enorm ver kijken en zelfs met de wind in onze haren van het uitzicht genieten.

    Daarnaast was er ook een rustige boottocht gepland. Door een klein misverstand ontbrak onze gids, maar dat hield ons, enthousiaste leerlingen, niet tegen zelf voor gids te spelen. Anderhalf uur zaten we in de gezellige, warme cabine terwijl de rivier ons traag voortstuwde. Al bij al konden we zeggen dat dit een geslaagde dag was! (Hanne en Miranda)







    05-03-2015 om 15:14 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waan je echt in oorlogstijd!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eén van de workshops waar je het best de oorlog kon herbeleven was het “Inleefspel Dilemma 14-18”. Dus wilde je altijd al eens een vaderlandslievende priester of een Vlaamsgezinde boerenzoon zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog? Dan was dit de ideale moment. 50 leerlingen namen de gelegenheid te baat en stonden voor heel even in de schoenen van mensen die leefden tijdens de eerste Wereldoorlog. We sprokkelden een reactie bij een begeleidende leerkracht.

    Waarom had u voor deze workshop gekozen?

    “Het is een leuke en actieve workshop en dat sprak me enorm aan.”

    Hoe heeft u de workshop georganiseerd?

    “We hebben die georganiseerd via een VZW die voor al het materiaal heeft gezorgd.”

    Wat is er nog speciaal aan deze workshop?

    “De leerlingen moeten dilemma’s proberen op te lossen en ze krijgen dan voedselbonnen. Hoe risicovoller de keuze die ze maken hoe meer loterijbonnetjes ze krijgen.”

    En wat kan je doen met die voedselbonnen?

    “Daarmee kunnen ze op het einde van de workshop een vieruurtje ‘kopen’.”

    Waarvoor dienen die loterijbonnetjes dan?

    “Die worden in een pot gedaan en een onschuldige hand trekt er dan een bonnetje met een groepsnaam uit, de groep die getrokken word is dood en moet al zijn voedselbonnen afgeven.” (Lander en Xander)

    05-03-2015 om 15:07 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook tweedes nu op uitwisseling naar Nederland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag (donderdag) vertrekken twee klassen uit het tweede jaar voor het eerst op uitwisseling. Onder leiding van mevrouw Vanhoutte en mevrouw Verhaeghe verblijven zij drie dagen in Silvolde om er de culturele verschillen tussen België en Nederland te ontdekken. We vroegen Leonie Beernaert (2LA2) naar een reactie aan de vooravond van haar vertrek:

    "Ik kijk uit naar de uitwisseling om eindelijk de persoon te zien waar ik al zoveel mee heb 'gepraat'. Het busgedeelte zie ik wat minder zitten, maar het hoort erbij. Ik heb net mijn tas nog eens gecheckt: sportgerief, pyjama, een trui, ... ik heb het allemaal mee! Voor in de bus neem ik ook UNO, Geen ja geen nee en een boek mee. Nu staat er nog maar één ding op mijn to-do-lijstje: op tijd gaan slapen. We moeten immers vroeg uit de veren morgen! Slaapwel."

    Hiernaast ziet u alvast een foto van hun eerste tussenstop.

    05-03-2015 om 09:33 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6de jaars op tocht door het Heuvelland
    De 6de jaars trokken op woensdag door het Heuvelland op zoek naar sporen uit WO I, WO II en de Koude Oorlog. Ze bezochten onder andere de site van Bayernwald in Wijtschate, de Maginotbunker op de Zwarteberg en de commandobunker onder de Kemmelberg. Enkele impressies...





    05-03-2015 om 09:20 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotoverslag driloefeningen (Het Nieuwsblad)
    Ook de lokale pers heeft onze projectweek rond WO I opgemerkt en kwam dinsdag eens een kijkje nemen bij de leerlingen die, onder leiding van een groep militairen, stevig gedrild werden tot echte soldaten. Bekijk via onderstaande link het fotoverslag uit Het Nieuwsblad.

    http://www.nieuwsblad.be/cnt/BLEVA_01560903?pid=4579113

    05-03-2015 om 09:10 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Excursie tweedes Poperinge en Zillebeke

    Op woensdag 4 maart stonden er heel wat excursies op het programma tijdens onze projectweek. Zo trokken de tweedes naar Lijssenthoek Military Cemetery in Poperinge en naar de Hooge Crater in Zillebeke. Hieronder alvast enkele sfeerbeelden.







    05-03-2015 om 09:01 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws uit Bosnië: dag 4

    Zdravo!

    Ondertussen zijn we al de 4e dag in Bosnië en het is tot nu toe al allemaal heel goed verlopen. De mensen hier hebben ons zeer goed ontvangen en zijn zeer vriendelijk. Deze morgen moesten we om 9u aan het gemeentehuis staan want er stond een speech van de burgemeester van Gračanica op het programma. De burgemeester was zeer vereerd om ons te mogen ontvangen en we sloten de speech af met een drankje. Daarna bezochten we de 2 grootste fabrieken, waar mensen 10 uur per dag aan handarbeid doen om op het eind van de maand de som van 150 euro op hun bankrekening te zien staan. De meeste arbeiders die daar werken doen hun werk ook niet zo graag… op zo'n moment besef je toch wel eens hoe goed je het hebt in België.

    In de namiddag stond er een wedstrijdje volleybal en voetbal op het programma. In volleybal moesten de Belgen toegeven dat de Bosniërs veel beter waren. In het voetbal was er een evenwichtige en leuke match. Vanavond is er ook een feest georganiseerd door de Bosniërs zelf, hopelijk wordt dit een leuke herinnering voor iedereen. Het is alvast een toffe groep en ondertussen hebben sommige onder ons ook al wat Bosnisch onder de knie. Het is zeker en vast een toffe en leerrijke ervaring.

    Joran Bonte







    05-03-2015 om 08:25 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak eens een LEGO-robot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de workshop LEGO robots bouwen was er heel wat interesse onder de leerlingen. We interviewden meneer Lefevere, die normaal techniek geeft op school en een aantal leerlingen die deelnamen. Deze workshop gaat door in het technieklokaal. 

    Wat heeft deze workshop te maken met wereldoorlog 1?

    Meneer Lefevere: “Het gaat niet specifiek over WOI maar meer over de hedendaagse oorlogen. Daar sturen ze nu robots naar toe in de plaats van mensen. De techniek gaat er erg op vooruit in de oorlogen.”

    Waarom geeft u deze workshop?

    Meneer Lefevere: “Om interesse op te wekken bij de leerlingen en omdat ik leerkracht techniek ben.

    Wat gaan de leerlingen precies doen?”

    Meneer Lefevere: “Het is de bedoeling dat ze een robot maken van LEGO die bommen kan ontmantelen en gewonde mensen kan evacueren. Donderdag zullen ze hun robot dan moeten voorstellen aan de hand van een PowerPoint. Ik zal dan ook een foto maken van alle robots.”

    Eens horen bij de leerlingen wat zij er van vinden…

    Mathis Bossuyt: “Het is heel leuk en rustig om te werken.”

    Dzico Jacobs: “Leuk om met vrienden samen te zijn.”

    Guilaume Degroote: “Ik werk graag met LEGO dus dat is wel tof en meneer Lefevere heeft een goeie muzieksmaak.”

    Is er iets speciaal  aan jullie robot?

    Mathis Bossuyt: “De onze zal heel erg stevig zijn

    Dzico Jacobs: “De robot die wij bouwen heb ik op internet gevonden

    Wij zijn alvast erg benieuwd naar het resultaat. (Lara en Merel)

    04-03-2015 om 17:09 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De SAM-poort: dag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag brengen we jullie weer een update over de SAM-poort die momenteel op onze speelplaats wordt gebouwd. We hebben een foto van de achterkant getrokken zodat er nog niet te veel te zien is want het moet natuurlijk nog even een verrassing blijven hoe de poort er effectief zal uitzien... We zien al meer een constructie vandaag en de leerlingen/timmermannen zijn heel goed bezig. Op het ritme van de muziek timmerden en zaagden ze het gebouw in elkaar.

    Donderdag zijn we terug met de laatste update.

    Tot dan! (Lander en Xander)

    04-03-2015 om 16:43 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAM en Academie Menen: twee handen op één buik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen enkele leraren van de Academie voor beeldende kunst zich kwamen voorstellen in het college, begin dit jaar, zagen enkele leerkrachten op SAM een mooie mogelijkheid tot samenwerking. In het kader van de projectweek besloten ze om samen enkele workshops te organiseren waarbij de leerlingen op een creatieve manier kunnen bezig zijn. Twee leraren en twee leraressen uit vier verschillende disciplines van de kunst, gingen aan de slag met leerlingen van verschillende leeftijden. De aanbieding: bunkers etsen en uitprinten, zeppelinskeletten bedenken en bouwen, oorlogslandschappen maken en schilderen of  animatiefilmpjes creëren en bewerken. “Ik vind het jammer dat we het niet allemaal eens kunnen uitproberen!” vertelt Emile Quartier (6MTWE) ons.

    De werkjes die de leerlingen de komende drie dagen zullen maken worden uitgestald op de tentoonstelling WO I in(ge)beeld (donderdagavond 5 maart in De Steiger). In komende blogberichten gaan we dieper in op elke workshop. (Gilles)

    03-03-2015 om 23:14 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijver Willy Spillebeen op bezoek in SAM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Schrijver Willy Spillebeen gaf vandaag een workshop aan enkele enthousiaste tweedes. We stelden hem enkele vragen.

    *Schrijft u vooral jeugdboeken of ook boeken voor volwassenen?

    -Eigenlijk schrijf ik een beetje voor iedereen, maar vooral vanaf 15 of 16 jaar. Je kan daar niet echt een leeftijd op plakken, het zijn al wat moeilijkere boeken maar als 12-jarige kan je ze zeker ook al lezen.

    *En welke soort boeken schrijft u vooral?

    -Verschillende soorten: poëzie, romans, jeugdromans, studies en ook vertalingen.

    *Uit welke talen vertaalt u dan allemaal?

    -Frans, Spaans en ook eens uit het Engels.

    *Wat wou u vroeger graag worden?

    -Van toen ik 11 of 12 jaar was, wou ik al schrijver worden. Ik schreef graag en had daar ook wel goede punten voor op mijn rapport. (lacht)

    *Gaat u veel naar scholen om te vertellen over uw boeken?

    -De laatste tijd eigenlijk niet echt meer maar vroeger deed ik het wel, vooral in de jaren 80.

    *Hoeveel boeken heeft u ongeveer geschreven?

    -Ik denk een 70-tal.

    *En wat was uw eerste boek?

    -Een boek over Latijns-Amerika en indianenstammen, getiteld “De hel bestaat”. Ik realiseerde mij niet voor wie het bestemd was maar de uitgeverij vertelde me dat ze het gingen uitgeven als jeugdboek. Ik heb er zelfs prijzen voor gekregen!

    * Bedankt voor het interessante interview. (Luna en Paulien)

    03-03-2015 om 23:05 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.This is Bosnia speaking...

    Vandaag stonden we op om 8 uur, het was een zonnige dag. Na ons lekker ontbijtje (eitje met worst) kwamen Selihana en Hasmik ons oppikken om samen naar school te vertrekken. Op de planning stond dat we om 9u45 op school moesten zijn, maar wij waren te laat, oepsss! In België gaan de meeste leerlingen met de fiets of de bus naar school, maar hier is dat anders. Meestal worden de leerlingen gevoerd door een familielid zoals bijvoorbeeld de opa of de papa en wij werden vandaag gevoerd door de opa van Naza. In België zijn we gewoon om te rijden met een auto maar hier was het een camionetje.

    Na een leuk ritje tussen de koeien en de schapen kwamen we toe op school, daar kregen we uitleg over de verschillende richtingen die je er kan volgen. Enkele voorbeelden zijn verpleegkunde, elektromechanica, haartooi, naaien ... Florence en Chloe gingen de uitdaging aan om hun haar te laten knippen door de studenten. Vervolgens volgden we een les geschiedenis samen met de Bosnische leerlingen over WO1. Hierna kregen we vrije tijd en gingen de meeste leerlingen naar een café in de buurt, daar dronken we samen iets.

    Daarna ging iedereen naar huis en ook wij wachtten op de papa van Selihana. Na een verfrissende douche kregen we weer een uitgebreide maaltijd voorgeschoteld. Tenslotte kwamen we met ons 4 samen in Selihana's huis om gezellig de dag af te sluiten. Ze vertelden ons onder andere wanneer en hoe ze bidden, ze legden de nadruk op het feit dat niet alle moslims terroristen zijn en dat vonden we heel interessant. Ook hier kregen we te veel eten aangeboden. We zullen al rollend naar België terugkeren met zeer mooie herinneringen.

    Groetjes 
    Florence en Hasmik







    03-03-2015 om 22:55 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boetseren voor soldaten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het gemeentehuis van Menen maakten een heleboel leerlingen vandaag beeldjes voor een grote tentoonstelling die zal plaatsvinden in 2018 bij de Palingbeek. Het is namelijk de bedoeling 600.000 beeldjes te maken over heel België als aandenken aan het grote aantal gesneuvelden, zowel soldaten als burgers. Elk beeldje krijgt een naamplaatje en de persoon die het beeldje gemaakt heeft, wordt er peter of meter van.

    Chantal Deman, vrijwillige begeleidster, vindt dit een erg mooi initiatief. “Mensen zouden hier meer over moeten nadenken”, vindt ze. “Zoiets mag niet vergeten worden. Jongeren van deze tijd worden hier te weinig mee geconfronteerd en dit is een uitstekende kans om erbij stil te staan.” (Hanne en Miranda)

    03-03-2015 om 16:48 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak je eigen documentaire met de tablet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onder leiding van Meneer Dollé hebben een 30-tal enthousiaste leerlingen uit alle jaren hun eigen filmpje gemaakt. Per twee moesten deze leerlingen een kort stukje maken over een onderwerp uit de beide wereldoorlogen. Deze filmpjes werden dan om beurt voorgesteld. Of het nu heel serieus was of een humoristische inslag had, alle filmpjes waren zeer informatief.

    Jeroen Moerman uit 6ecoMT3 had alvast dit te zeggen: “Deze workshop was niet mijn eerste keus, maar ik heb wel heel veel bijgeleerd: het gebruik van een iPad, het monteren van afbeeldingen en muziek. Over het algemeen vond ik het zeer tof.’’

    Kevin Skvortchevskij uit 1MO1 vond het een zeer leuke workshop om te beleven met zijn vrienden, hij heeft veel bijgeleerd over de Eerste Wereldoorlog en vond het indrukwekkend om zijn eigen filmpje in elkaar te steken. (Glenn)

    03-03-2015 om 16:37 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dramatisch toneel in SAM

    Onder leiding van theatermaker Sarah Moens hebben 15 enthousiaste leerlingen uit de eerste en tweede graad een klein toneelstuk in elkaar gestoken in de feestzaal van SAM. Eerst werden ze in twee groepen verdeeld en werd er een verhaal over twee loopgraven gespeeld, daarna hebben ze geleerd hoe je op het toneel doodgaat zonder humoristisch over te komen… Makkelijker gezegd dan gedaan.

    Mevrouw Moens vond dat de leerlingen zeer enthousiast en positief waren: “Eerst waren ze een beetje bescheiden en wisten ze niet goed wat te doen wat volledig normaal is voor studenten van die leeftijd, maar na een tiental minuten waren ze al wat meer relaxed en voor beiden was het een zeer leuke ervaring.’’

    Onze vliegende reporter gaf hun toneelstuk alvast een daverend applaus! (Glenn)

    03-03-2015 om 16:34 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op stap in "Bezet Kortrijk"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De leerlingen van de workshop “Bezet Kortrijk” waren vandaag op school om een opdracht af te werken. Ze moesten info opzoeken over één van de gestorven mensen, een nogal theoretische les die niet iedereen even graag deed…

    Gisteren zijn ze echter met de trein naar Kortrijk geweest en om daar een stadsspel af te werken. Het spel ging als volgt: twee groepen waren de Duitse politie en de andere groep waren spionnen. De spionnen moesten uit de handen van de politie blijven. De geïnterviewden, Nena Berqué, Lisa Verstraete en Charlotte Beyls (3de jaar) vonden het een heel leuk stadsspel. Ze kozen deze workshop omdat het hen aansprak. Donderdag zullen ze terugkeren naar Kortrijk, maar deze keer met de fiets. Daar zullen ze dan foto’s trekken van de verschillende oorlogsplaatsen in de stad. (Merel en Lara)

    03-03-2015 om 16:03 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg met Photoshop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15 leerlingen en hun 3 begeleiders trokken maandag, na een korte inleiding, met enkel een camera op pad. Ze fietsten naar het kerkhof voor Duitse soldaten in Menen en kregen daar een uurtje de tijd om foto’s te trekken.  Vandaag konden ze echt aan de slag met Photoshop. Elke leerling kreeg een bundel met uitleg zodat ze direct van start konden gaan met het programma.

    De meesten hebben hier weinig ervaring mee, zoals Hermien uit 4LA5, Caitlin uit 5LAMT3 en zelfs mevrouw Neyts. Voor anderen is het niet de eerste keer, zoals Margot en Margo uit 5WW.  Eén ding hadden de enthousiaste leerlingen en leraren alleszins gemeen: ze wilden ervaringen opdoen met de camera,  (leren) werken met Photoshop en plezier hebben, natuurlijk.

    De resultaten tot nu toe zijn al heel indrukwekkend maar uiteindelijk mogen we die pas bekijken op de tentoonstelling donderdagavond in De Steiger. (Hanne en Miranda)

    03-03-2015 om 15:47 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    02-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De SAM-poort: dag 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21 leerlingen en 4 leerkrachten gaan deze week een herdenkingspoort bouwen op de speelplaats. Zo zullen we op school altijd een herinnering hebben aan deze projectweek en dus ook aan WO I. Wij houden voor u elke dag de stand van zaken bij. Vandaag hebben we enkele mensen geïnterviewd.

    Waarom heb je de workshop gekozen?

    Tessa Donckels: “Ik heb de workshop gekozen omdat het me wel aansprak en omdat mijn vrienden het ook kozen.”

    We legden ons oor ook eens te luister bij één van de begeleidende leerkrachten, dhr. Dusselier.

    Waarom hebt u de workshop gekozen?

    “Het is eens iets anders dan heel de dag theorie geven. Alhoewel… het is ook fysica is want we mogen de constructie natuurlijk niet laten vallen. (lacht)”

    Is er al een ontwerp ondertussen?

    “Jazeker, de leerlingen hebben zelf mee het ontwerp mogen bepalen en het zullen twee torens worden die verbonden zijn door een soort boog.”

    Maar de afwerking, die is voor later. Nu eerst nog de basis. Overal op de speelplaats liggen losse planken en na een uur werken waren ze toch al toe aan het verzamelen van spijkers en vijzen… (Lander en Xander)

    02-03-2015 om 23:21 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breien en haken ouderwets? Helemaal niet!

    Zij die denken dat breien en haken volledig uit de mode is, vergissen zich schromelijk. De workshops handwerk zaten namelijk meteen vol tijdens onze projectweek. We gingen eens een kijkje nemen in lokaal 4.12 waar de sessie breien en naaien plaats vond. We interviewden Juline (1la2), Flore(1mo2) en Eva(1mo2).

    *Waarom kozen jullie voor handwerk?

    -Omdat we graag knutselen.

    *En wat maken jullie?

    -Een poppy die wordt gebruikt als broche of die we dan op een krans gaan steken voor aan de Menenpoort.

    *Welk materiaal hebben jullie daarvoor nodig?

    -Rode en zwarte vilt, schaar, draad en natuurlijk een naald.

    *Wat heb je al bijgeleerd vandaag?

    -We leerden al de basis van breien en naaien,  maar we zijn nog erg benieuwd naar wat nog volgt!

     

    Daarna gingen we naar lokaal 4.13, waar de andere helft aan het haken is. We interviewden een enthousiaste groep meisjes  J

    *Wat vinden jullie van deze workshop?

    -Het is heel moeilijk maar wel de moeite waard.

    *Hoe vinden jullie de sfeer?

    -Het is heel tof om met vriendinnen samen te kunnen zitten.

    *Wat leerden jullie al?

    -Halve steek, vaste knoop en losse steek en we maken nu de voorbereiding om later dan een accessoire voor een vaas te maken.

    *Oke, meisjes, dat klinkt heel moeilijk, wij laten jullie nog wat verder werken, maar eerst maken we nog een leuke sfeerfoto. (Luna en Paulien)





    02-03-2015 om 21:43 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorlogsdans tijdens toneelvoorstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de toneelvoorstelling donderdagavond in De Steiger, zullen er niet alleen acteurs en actrices op de scene te zien zijn maar ook dansers en danseressen. Mevrouw Roggeman danst in haar vrije tijd jazz-ballet in Pirouette en coacht mee deze dansworkshop, samen met Morgane, een professionele danseres van Passerelle. Deze enthousiaste bende is al sinds geruime tijd aan het oefenen en startte nu net de repetities van hun derde en laatste dans, die ook als centraal thema de oorlog heeft. Twee dansjes zijn modern de andere is meer hip-hop van stijl. We zijn benieuwd naar wat het wordt… afspraak op donderdag 5 maart om 20u in De Steiger. 
    Alvast een hint: één van de dansjes wordt via ‘Dokter Knobbel’ ingeleid. Later meer over dit… (Merel, Ophélie en Lara)

    02-03-2015 om 21:39 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotografie op Duits kerkhof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de workshop “Fotografie/Photoshop” trokken de leerlingen naar de Duitse begraafplaats in Menen en namen daar een aantal sfeerbeelden. De volgende dagen kunnen deze beelden dan bewerkt worden en uiteindelijk getoond aan het grote publiek.

    02-03-2015 om 20:58 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luisterverhaal "Voetballen of vechten"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de workshop « Maak een luisterspel » schreven zich vooral durvers en creatieve leerlingen in. De bedoeling is om fragmenten uit een boek om te zetten in een luisterverhaal, met de stemmen van onze leerlingen natuurlijk! Mevrouw Vermoortele, die deze workshop gaf, konden we niet meteen storen tijdens ons bezoek omdat ze druk bezig was met het voorlezen van het verhaal. Alle deelnemers waren één en al oor. Nadien konden we aan Jacob Dewulf nog een reactie ontfutselen. Hij legde ons het programma uit van de komende dagen. “Eerst en vooral was het vandaag luisteren naar het verhaal zelf. Morgen zullen we dan de delen en de personages kiezen die we in het luisterspel zullen omzetten. We kunnen dan ook al beginnen opnemen om dan donderdag de tekst en de opname te finaliseren. Vrijdag kunnen jullie het eindresultaat bewonderen tijdens het slotmoment. Het boek waarvan we een luisterspel zullen maken is ‘Voetballen of vechten.’” We kijken er naar uit! (Merel, Ophélie en Lara)

    02-03-2015 om 20:47 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Word soldaat voor één dag op SAM

    Op Overleie hebben ze alvast geen last van de koude temperaturen. Een 30-tal leerlingen uit de eerste, tweede en derde graad werden vandaag gedrild door vijf militairen om tot echte supersoldaten opgeleid te worden.

    Eerst doorliepen de soldaten in wording een parcours met vijf obstakels:op een balans lopen met een loodzware bal, door banden stappen, kruipen door de modder, slalommen langs kegels en ten slotte beklimmen ze een militaire vrachtwagen. En dit alles tegen de tijd. Naast het parcours worden ze ook getraind om met nepgranaten te leren gooien.

    De leerlingen die het parcours afgelegd hadden vonden het alvast supertof. Het was zeer zwaar en intensief maar wel een goede manier om van de koude af te geraken. En granaten gooien is makkelijker gezegd dan gedaan! Met precisie gooien is niet altijd simpel en er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de wind.

    Deze workshop was alvast een groot succes op deze koude maandagnamiddag. (Glenn)

    02-03-2015 om 20:41 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag uit Bosnië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren was het eindelijk zover, onze langverwachte uitwisseling ging van start. Wat we moesten verwachten was een groot mysterie: onbekend land, onbekende mensen en een onbekende cultuur. Ondertussen zijn de meeste vraagtekens verdwenen en voelen we ons al helemaal thuis in dit prachtige land. Na een vlotte vlucht over de machtige Alpen landden we in de luchthaven van Tuzla. Na wat formaliteiten vertrokken we met de bus naar onze eindbestemming. Daar wachtten de leerlingen ons al op en brachten ons naar hun huis. Wat een welkom! Hartelijke mensen, vreemd maar lekker eten en voetjes onder tafel. Kortom: we werden ontvangen als koningen. Het eerste contact, dat soms wat stroef verliep, was gelegd en hierop volgde een rustige nacht.

    Vandaag kregen we, na een heerlijk ontbijt, een rondleiding in de stad Gracanica. We bezochten de school, de plaatselijke kerk en de moskee waar de imam ons hartelijk welkom heette. Hierna volgde een Bosnisch feestmaal waar we waarschijnlijk nog voor 3 dagen kunnen van eten. Zoet en zout, vlees en gebak, er was voor ieder wat wils. In de namiddag waren we vrij en hebben we de stad verder verkend, alsook de prachtige omgeving. Een ware hemel voor wandelaars! Jammer genoeg was het weer niet om over naar huis te schrijven (al doe ik het toch). Wat nog veelbelovend begon als een dag vol zonneschijn, eindigde met typisch Belgische regen. Gelukkig leed noch de temperatuur (15°) noch de sfeer hieronder! We zijn hier pas 1 dag en ik voel me al volledig thuis, benieuwd wat we de volgende dagen nog zullen beleven.

    Bart Vanhee (5LMT4)

    02-03-2015 om 20:31 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderen om te herinneren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen die wel graag eens schilderen en creatief bezig zijn, konden deze middag terecht bij de workshop ‘experimenteel schilderen’. Een concept dat kunstenaar Paul Vanhee uitdacht om snel een volwaardig werk te kunnen maken. “Het is een simpele techniek waarbij de leerlingen met een vod en wat olieverf een portret creëren. Zo kunnen ze na deze drie dagen een afgeleverd schilderij bekomen”, verklaart meneer Vanhee. Mevrouw Kerkhof kwam in contact met de kunstenaar nadat hij een workshop deed op de school van haar dochter. 
     
    Het experimenteel schilderen is immers een project dat hij al vaak met mensen heeft kunnen delen. “Ik heb in zowel kleuterklassen als bejaardentehuizen gewerkt, veel verschil is er niet. Veel mensen hebben er altijd veel plezier aan. Hier op school merk ik dat de leerlingen extra gemotiveerd zijn door het materiaal dat ze mogen gebruiken. Wanneer je op een canvas schildert geeft dat een echter gevoel, meer dan op een blad papier.”  (Gilles)

    02-03-2015 om 18:16 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vliegende reporters staan paraat!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanaf vandaag gaat een groep van enthousiaste vliegende reporters de workshops af om een verslag te maken van deze ongetwijfeld boeiende projectweek rond WO I. Ze zullen voorzien van iPad, perskaart, pen en papier artikels schrijven die dagelijks op deze blog zullen gepubliceerd worden. Het team bestaat uit Paulien Battheu (1LA2), Luna Deryckere (1LA2), Lara Vandenbroucke (3LA5), Ophélie Gruard (3ECO42), Merel Vandeputte (3ECO5), Lander Haesaert (3WE), Xander Caesemaeker (3WE), Miranda Zhang (5WW6), Hanne Berghmans (5ECWI), Glenn Deceuninck (6ECMT3) en Gilles Vantyghem (6HW).

    02-03-2015 om 15:52 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seminarie Frans 5des "Un long dimanche de fiançailles"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanmorgen kregen de 5des hun eerste seminarie van de projectweek voorgeschoteld: een “les” Frans, maar geen gewone les. De eerste twee uren stond de vertoning van de Franse film “Un long dimanche de fiançailles” op het programma. In deze film die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog gaat het hoofdpersonage Mathilde (Audrey Tautou) halsstarrig op zoek naar haar verloofde die aan het front gaan vechten is. Ze wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen de gruwel van de oorlog en de hoop dat haar verloofde toch nog in leven is…

    In de nabespreking van deze Franse prent konden de leerlingen hun creativiteit de vrije loop laten. Naast een aantal algemene inhoudsvragen, kregen de ze ook de opdracht om zelf de voorpagina van een krant uit die tijd te schrijven: een interview, een reportage, een opsporingsbericht, een geheime boodschap, … het kwam allemaal aan bod. Benieuwd naar het resultaat? Op de tentoonstelling donderdagavond in CC De Steiger zullen er alvast een aantal “voorpagina’s” te zien zijn.

    02-03-2015 om 13:33 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen koken bij het Rode Kruis

    Vandaag bezocht een groep leerlingen het vluchtelingencentrum van het Rode Kruis in Menen. Na een uitgebreide rondleiding en uitleg over de werking, verzamelden ze in de eetzaal en mochten ze samen met de vluchtelingen Palestijnse koekjes bakken. Helaas bleek tot tweemaal toe dat er ingrediënten te kort waren en zijn ze dus ook tweemaal naar de winkel moeten gaan. Dariusch, die de rondleiding gegeven had, vond het alleszins leuk. Nerveus was hij zeker, want het was nog maar de tweede keer dat hij dit deed. Zelf vertelde hij dat hij hier al een tijdje is; in zijn vrije tijd voetbalt hij met zijn huisgenoten en er is zelfs een fitness beschikbaar voor hen op zolder. Jessy, die alles in goede banen leidt, wist te vertellen dat er regelmatig Nederlandse lessen gegeven worden en dat de vluchtelingen maximum 10 dagen per maand weg mogen om bijvoorbeeld familie te bezoeken.

    Hoewel het anders verlopen was dan ze dachten, hebben Eva, Manon en Tine (3e jaar) er zeker van genoten. Ze hoopten nog te kunnen praten met de mensen die hier leven nadat de koekjes gebakken waren. Elise en Alexia (6e jaar) wilden vooral nieuwe mensen leren kennen, en zien hoe zij hier leven en hoe ze hier zijn terechtgekomen. Ook voor Lianna (6e jaar) was dit een bijzondere ervaring. 10 jaar geleden leefde zij hier ook. Hoewel ze vindt dat er veel veranderd is, was ze blij hier nog eens terug te kunnen komen. Uiteindelijk was iedereen zeer blij deze workshop gekozen te hebben, het was zeker een ervaring om niet te vergeten! (Hanne en Miranda)







    02-03-2015 om 00:00 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Projectweek WO I in(ge)beeld
    Foto

    Foto


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs