Foto
Inhoud blog
  • Indrukwekkend slotmoment projectweek
  • Laatste avond in Bosnië...
  • Een vrije dag in Bosnië
  • 3des op excursie naar Ieper
  • SAM'ers leiden Bergamaschi rond in Vlaanderen
    Mijn favorieten
  • Sint-Aloysiuscollege Menen
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    WO I in(ge)beeld
    Sint-Aloysiuscollege Menen in de ban van WO I
    04-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak eens een LEGO-robot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de workshop LEGO robots bouwen was er heel wat interesse onder de leerlingen. We interviewden meneer Lefevere, die normaal techniek geeft op school en een aantal leerlingen die deelnamen. Deze workshop gaat door in het technieklokaal. 

    Wat heeft deze workshop te maken met wereldoorlog 1?

    Meneer Lefevere: “Het gaat niet specifiek over WOI maar meer over de hedendaagse oorlogen. Daar sturen ze nu robots naar toe in de plaats van mensen. De techniek gaat er erg op vooruit in de oorlogen.”

    Waarom geeft u deze workshop?

    Meneer Lefevere: “Om interesse op te wekken bij de leerlingen en omdat ik leerkracht techniek ben.

    Wat gaan de leerlingen precies doen?”

    Meneer Lefevere: “Het is de bedoeling dat ze een robot maken van LEGO die bommen kan ontmantelen en gewonde mensen kan evacueren. Donderdag zullen ze hun robot dan moeten voorstellen aan de hand van een PowerPoint. Ik zal dan ook een foto maken van alle robots.”

    Eens horen bij de leerlingen wat zij er van vinden…

    Mathis Bossuyt: “Het is heel leuk en rustig om te werken.”

    Dzico Jacobs: “Leuk om met vrienden samen te zijn.”

    Guilaume Degroote: “Ik werk graag met LEGO dus dat is wel tof en meneer Lefevere heeft een goeie muzieksmaak.”

    Is er iets speciaal  aan jullie robot?

    Mathis Bossuyt: “De onze zal heel erg stevig zijn

    Dzico Jacobs: “De robot die wij bouwen heb ik op internet gevonden

    Wij zijn alvast erg benieuwd naar het resultaat. (Lara en Merel)

    04-03-2015 om 17:09 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De SAM-poort: dag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vandaag brengen we jullie weer een update over de SAM-poort die momenteel op onze speelplaats wordt gebouwd. We hebben een foto van de achterkant getrokken zodat er nog niet te veel te zien is want het moet natuurlijk nog even een verrassing blijven hoe de poort er effectief zal uitzien... We zien al meer een constructie vandaag en de leerlingen/timmermannen zijn heel goed bezig. Op het ritme van de muziek timmerden en zaagden ze het gebouw in elkaar.

    Donderdag zijn we terug met de laatste update.

    Tot dan! (Lander en Xander)

    04-03-2015 om 16:43 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAM en Academie Menen: twee handen op één buik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toen enkele leraren van de Academie voor beeldende kunst zich kwamen voorstellen in het college, begin dit jaar, zagen enkele leerkrachten op SAM een mooie mogelijkheid tot samenwerking. In het kader van de projectweek besloten ze om samen enkele workshops te organiseren waarbij de leerlingen op een creatieve manier kunnen bezig zijn. Twee leraren en twee leraressen uit vier verschillende disciplines van de kunst, gingen aan de slag met leerlingen van verschillende leeftijden. De aanbieding: bunkers etsen en uitprinten, zeppelinskeletten bedenken en bouwen, oorlogslandschappen maken en schilderen of  animatiefilmpjes creëren en bewerken. “Ik vind het jammer dat we het niet allemaal eens kunnen uitproberen!” vertelt Emile Quartier (6MTWE) ons.

    De werkjes die de leerlingen de komende drie dagen zullen maken worden uitgestald op de tentoonstelling WO I in(ge)beeld (donderdagavond 5 maart in De Steiger). In komende blogberichten gaan we dieper in op elke workshop. (Gilles)

    03-03-2015 om 23:14 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijver Willy Spillebeen op bezoek in SAM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Schrijver Willy Spillebeen gaf vandaag een workshop aan enkele enthousiaste tweedes. We stelden hem enkele vragen.

    *Schrijft u vooral jeugdboeken of ook boeken voor volwassenen?

    -Eigenlijk schrijf ik een beetje voor iedereen, maar vooral vanaf 15 of 16 jaar. Je kan daar niet echt een leeftijd op plakken, het zijn al wat moeilijkere boeken maar als 12-jarige kan je ze zeker ook al lezen.

    *En welke soort boeken schrijft u vooral?

    -Verschillende soorten: poëzie, romans, jeugdromans, studies en ook vertalingen.

    *Uit welke talen vertaalt u dan allemaal?

    -Frans, Spaans en ook eens uit het Engels.

    *Wat wou u vroeger graag worden?

    -Van toen ik 11 of 12 jaar was, wou ik al schrijver worden. Ik schreef graag en had daar ook wel goede punten voor op mijn rapport. (lacht)

    *Gaat u veel naar scholen om te vertellen over uw boeken?

    -De laatste tijd eigenlijk niet echt meer maar vroeger deed ik het wel, vooral in de jaren 80.

    *Hoeveel boeken heeft u ongeveer geschreven?

    -Ik denk een 70-tal.

    *En wat was uw eerste boek?

    -Een boek over Latijns-Amerika en indianenstammen, getiteld “De hel bestaat”. Ik realiseerde mij niet voor wie het bestemd was maar de uitgeverij vertelde me dat ze het gingen uitgeven als jeugdboek. Ik heb er zelfs prijzen voor gekregen!

    * Bedankt voor het interessante interview. (Luna en Paulien)

    03-03-2015 om 23:05 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.This is Bosnia speaking...

    Vandaag stonden we op om 8 uur, het was een zonnige dag. Na ons lekker ontbijtje (eitje met worst) kwamen Selihana en Hasmik ons oppikken om samen naar school te vertrekken. Op de planning stond dat we om 9u45 op school moesten zijn, maar wij waren te laat, oepsss! In België gaan de meeste leerlingen met de fiets of de bus naar school, maar hier is dat anders. Meestal worden de leerlingen gevoerd door een familielid zoals bijvoorbeeld de opa of de papa en wij werden vandaag gevoerd door de opa van Naza. In België zijn we gewoon om te rijden met een auto maar hier was het een camionetje.

    Na een leuk ritje tussen de koeien en de schapen kwamen we toe op school, daar kregen we uitleg over de verschillende richtingen die je er kan volgen. Enkele voorbeelden zijn verpleegkunde, elektromechanica, haartooi, naaien ... Florence en Chloe gingen de uitdaging aan om hun haar te laten knippen door de studenten. Vervolgens volgden we een les geschiedenis samen met de Bosnische leerlingen over WO1. Hierna kregen we vrije tijd en gingen de meeste leerlingen naar een café in de buurt, daar dronken we samen iets.

    Daarna ging iedereen naar huis en ook wij wachtten op de papa van Selihana. Na een verfrissende douche kregen we weer een uitgebreide maaltijd voorgeschoteld. Tenslotte kwamen we met ons 4 samen in Selihana's huis om gezellig de dag af te sluiten. Ze vertelden ons onder andere wanneer en hoe ze bidden, ze legden de nadruk op het feit dat niet alle moslims terroristen zijn en dat vonden we heel interessant. Ook hier kregen we te veel eten aangeboden. We zullen al rollend naar België terugkeren met zeer mooie herinneringen.

    Groetjes 
    Florence en Hasmik







    03-03-2015 om 22:55 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boetseren voor soldaten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In het gemeentehuis van Menen maakten een heleboel leerlingen vandaag beeldjes voor een grote tentoonstelling die zal plaatsvinden in 2018 bij de Palingbeek. Het is namelijk de bedoeling 600.000 beeldjes te maken over heel België als aandenken aan het grote aantal gesneuvelden, zowel soldaten als burgers. Elk beeldje krijgt een naamplaatje en de persoon die het beeldje gemaakt heeft, wordt er peter of meter van.

    Chantal Deman, vrijwillige begeleidster, vindt dit een erg mooi initiatief. “Mensen zouden hier meer over moeten nadenken”, vindt ze. “Zoiets mag niet vergeten worden. Jongeren van deze tijd worden hier te weinig mee geconfronteerd en dit is een uitstekende kans om erbij stil te staan.” (Hanne en Miranda)

    03-03-2015 om 16:48 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak je eigen documentaire met de tablet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onder leiding van Meneer Dollé hebben een 30-tal enthousiaste leerlingen uit alle jaren hun eigen filmpje gemaakt. Per twee moesten deze leerlingen een kort stukje maken over een onderwerp uit de beide wereldoorlogen. Deze filmpjes werden dan om beurt voorgesteld. Of het nu heel serieus was of een humoristische inslag had, alle filmpjes waren zeer informatief.

    Jeroen Moerman uit 6ecoMT3 had alvast dit te zeggen: “Deze workshop was niet mijn eerste keus, maar ik heb wel heel veel bijgeleerd: het gebruik van een iPad, het monteren van afbeeldingen en muziek. Over het algemeen vond ik het zeer tof.’’

    Kevin Skvortchevskij uit 1MO1 vond het een zeer leuke workshop om te beleven met zijn vrienden, hij heeft veel bijgeleerd over de Eerste Wereldoorlog en vond het indrukwekkend om zijn eigen filmpje in elkaar te steken. (Glenn)

    03-03-2015 om 16:37 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dramatisch toneel in SAM

    Onder leiding van theatermaker Sarah Moens hebben 15 enthousiaste leerlingen uit de eerste en tweede graad een klein toneelstuk in elkaar gestoken in de feestzaal van SAM. Eerst werden ze in twee groepen verdeeld en werd er een verhaal over twee loopgraven gespeeld, daarna hebben ze geleerd hoe je op het toneel doodgaat zonder humoristisch over te komen… Makkelijker gezegd dan gedaan.

    Mevrouw Moens vond dat de leerlingen zeer enthousiast en positief waren: “Eerst waren ze een beetje bescheiden en wisten ze niet goed wat te doen wat volledig normaal is voor studenten van die leeftijd, maar na een tiental minuten waren ze al wat meer relaxed en voor beiden was het een zeer leuke ervaring.’’

    Onze vliegende reporter gaf hun toneelstuk alvast een daverend applaus! (Glenn)

    03-03-2015 om 16:34 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op stap in "Bezet Kortrijk"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De leerlingen van de workshop “Bezet Kortrijk” waren vandaag op school om een opdracht af te werken. Ze moesten info opzoeken over één van de gestorven mensen, een nogal theoretische les die niet iedereen even graag deed…

    Gisteren zijn ze echter met de trein naar Kortrijk geweest en om daar een stadsspel af te werken. Het spel ging als volgt: twee groepen waren de Duitse politie en de andere groep waren spionnen. De spionnen moesten uit de handen van de politie blijven. De geïnterviewden, Nena Berqué, Lisa Verstraete en Charlotte Beyls (3de jaar) vonden het een heel leuk stadsspel. Ze kozen deze workshop omdat het hen aansprak. Donderdag zullen ze terugkeren naar Kortrijk, maar deze keer met de fiets. Daar zullen ze dan foto’s trekken van de verschillende oorlogsplaatsen in de stad. (Merel en Lara)

    03-03-2015 om 16:03 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg met Photoshop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    15 leerlingen en hun 3 begeleiders trokken maandag, na een korte inleiding, met enkel een camera op pad. Ze fietsten naar het kerkhof voor Duitse soldaten in Menen en kregen daar een uurtje de tijd om foto’s te trekken.  Vandaag konden ze echt aan de slag met Photoshop. Elke leerling kreeg een bundel met uitleg zodat ze direct van start konden gaan met het programma.

    De meesten hebben hier weinig ervaring mee, zoals Hermien uit 4LA5, Caitlin uit 5LAMT3 en zelfs mevrouw Neyts. Voor anderen is het niet de eerste keer, zoals Margot en Margo uit 5WW.  Eén ding hadden de enthousiaste leerlingen en leraren alleszins gemeen: ze wilden ervaringen opdoen met de camera,  (leren) werken met Photoshop en plezier hebben, natuurlijk.

    De resultaten tot nu toe zijn al heel indrukwekkend maar uiteindelijk mogen we die pas bekijken op de tentoonstelling donderdagavond in De Steiger. (Hanne en Miranda)

    03-03-2015 om 15:47 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    02-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De SAM-poort: dag 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21 leerlingen en 4 leerkrachten gaan deze week een herdenkingspoort bouwen op de speelplaats. Zo zullen we op school altijd een herinnering hebben aan deze projectweek en dus ook aan WO I. Wij houden voor u elke dag de stand van zaken bij. Vandaag hebben we enkele mensen geïnterviewd.

    Waarom heb je de workshop gekozen?

    Tessa Donckels: “Ik heb de workshop gekozen omdat het me wel aansprak en omdat mijn vrienden het ook kozen.”

    We legden ons oor ook eens te luister bij één van de begeleidende leerkrachten, dhr. Dusselier.

    Waarom hebt u de workshop gekozen?

    “Het is eens iets anders dan heel de dag theorie geven. Alhoewel… het is ook fysica is want we mogen de constructie natuurlijk niet laten vallen. (lacht)”

    Is er al een ontwerp ondertussen?

    “Jazeker, de leerlingen hebben zelf mee het ontwerp mogen bepalen en het zullen twee torens worden die verbonden zijn door een soort boog.”

    Maar de afwerking, die is voor later. Nu eerst nog de basis. Overal op de speelplaats liggen losse planken en na een uur werken waren ze toch al toe aan het verzamelen van spijkers en vijzen… (Lander en Xander)

    02-03-2015 om 23:21 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breien en haken ouderwets? Helemaal niet!

    Zij die denken dat breien en haken volledig uit de mode is, vergissen zich schromelijk. De workshops handwerk zaten namelijk meteen vol tijdens onze projectweek. We gingen eens een kijkje nemen in lokaal 4.12 waar de sessie breien en naaien plaats vond. We interviewden Juline (1la2), Flore(1mo2) en Eva(1mo2).

    *Waarom kozen jullie voor handwerk?

    -Omdat we graag knutselen.

    *En wat maken jullie?

    -Een poppy die wordt gebruikt als broche of die we dan op een krans gaan steken voor aan de Menenpoort.

    *Welk materiaal hebben jullie daarvoor nodig?

    -Rode en zwarte vilt, schaar, draad en natuurlijk een naald.

    *Wat heb je al bijgeleerd vandaag?

    -We leerden al de basis van breien en naaien,  maar we zijn nog erg benieuwd naar wat nog volgt!

     

    Daarna gingen we naar lokaal 4.13, waar de andere helft aan het haken is. We interviewden een enthousiaste groep meisjes  J

    *Wat vinden jullie van deze workshop?

    -Het is heel moeilijk maar wel de moeite waard.

    *Hoe vinden jullie de sfeer?

    -Het is heel tof om met vriendinnen samen te kunnen zitten.

    *Wat leerden jullie al?

    -Halve steek, vaste knoop en losse steek en we maken nu de voorbereiding om later dan een accessoire voor een vaas te maken.

    *Oke, meisjes, dat klinkt heel moeilijk, wij laten jullie nog wat verder werken, maar eerst maken we nog een leuke sfeerfoto. (Luna en Paulien)





    02-03-2015 om 21:43 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorlogsdans tijdens toneelvoorstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens de toneelvoorstelling donderdagavond in De Steiger, zullen er niet alleen acteurs en actrices op de scene te zien zijn maar ook dansers en danseressen. Mevrouw Roggeman danst in haar vrije tijd jazz-ballet in Pirouette en coacht mee deze dansworkshop, samen met Morgane, een professionele danseres van Passerelle. Deze enthousiaste bende is al sinds geruime tijd aan het oefenen en startte nu net de repetities van hun derde en laatste dans, die ook als centraal thema de oorlog heeft. Twee dansjes zijn modern de andere is meer hip-hop van stijl. We zijn benieuwd naar wat het wordt… afspraak op donderdag 5 maart om 20u in De Steiger. 
    Alvast een hint: één van de dansjes wordt via ‘Dokter Knobbel’ ingeleid. Later meer over dit… (Merel, Ophélie en Lara)

    02-03-2015 om 21:39 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotografie op Duits kerkhof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de workshop “Fotografie/Photoshop” trokken de leerlingen naar de Duitse begraafplaats in Menen en namen daar een aantal sfeerbeelden. De volgende dagen kunnen deze beelden dan bewerkt worden en uiteindelijk getoond aan het grote publiek.

    02-03-2015 om 20:58 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luisterverhaal "Voetballen of vechten"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de workshop « Maak een luisterspel » schreven zich vooral durvers en creatieve leerlingen in. De bedoeling is om fragmenten uit een boek om te zetten in een luisterverhaal, met de stemmen van onze leerlingen natuurlijk! Mevrouw Vermoortele, die deze workshop gaf, konden we niet meteen storen tijdens ons bezoek omdat ze druk bezig was met het voorlezen van het verhaal. Alle deelnemers waren één en al oor. Nadien konden we aan Jacob Dewulf nog een reactie ontfutselen. Hij legde ons het programma uit van de komende dagen. “Eerst en vooral was het vandaag luisteren naar het verhaal zelf. Morgen zullen we dan de delen en de personages kiezen die we in het luisterspel zullen omzetten. We kunnen dan ook al beginnen opnemen om dan donderdag de tekst en de opname te finaliseren. Vrijdag kunnen jullie het eindresultaat bewonderen tijdens het slotmoment. Het boek waarvan we een luisterspel zullen maken is ‘Voetballen of vechten.’” We kijken er naar uit! (Merel, Ophélie en Lara)

    02-03-2015 om 20:47 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Word soldaat voor één dag op SAM

    Op Overleie hebben ze alvast geen last van de koude temperaturen. Een 30-tal leerlingen uit de eerste, tweede en derde graad werden vandaag gedrild door vijf militairen om tot echte supersoldaten opgeleid te worden.

    Eerst doorliepen de soldaten in wording een parcours met vijf obstakels:op een balans lopen met een loodzware bal, door banden stappen, kruipen door de modder, slalommen langs kegels en ten slotte beklimmen ze een militaire vrachtwagen. En dit alles tegen de tijd. Naast het parcours worden ze ook getraind om met nepgranaten te leren gooien.

    De leerlingen die het parcours afgelegd hadden vonden het alvast supertof. Het was zeer zwaar en intensief maar wel een goede manier om van de koude af te geraken. En granaten gooien is makkelijker gezegd dan gedaan! Met precisie gooien is niet altijd simpel en er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de wind.

    Deze workshop was alvast een groot succes op deze koude maandagnamiddag. (Glenn)

    02-03-2015 om 20:41 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag uit Bosnië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren was het eindelijk zover, onze langverwachte uitwisseling ging van start. Wat we moesten verwachten was een groot mysterie: onbekend land, onbekende mensen en een onbekende cultuur. Ondertussen zijn de meeste vraagtekens verdwenen en voelen we ons al helemaal thuis in dit prachtige land. Na een vlotte vlucht over de machtige Alpen landden we in de luchthaven van Tuzla. Na wat formaliteiten vertrokken we met de bus naar onze eindbestemming. Daar wachtten de leerlingen ons al op en brachten ons naar hun huis. Wat een welkom! Hartelijke mensen, vreemd maar lekker eten en voetjes onder tafel. Kortom: we werden ontvangen als koningen. Het eerste contact, dat soms wat stroef verliep, was gelegd en hierop volgde een rustige nacht.

    Vandaag kregen we, na een heerlijk ontbijt, een rondleiding in de stad Gracanica. We bezochten de school, de plaatselijke kerk en de moskee waar de imam ons hartelijk welkom heette. Hierna volgde een Bosnisch feestmaal waar we waarschijnlijk nog voor 3 dagen kunnen van eten. Zoet en zout, vlees en gebak, er was voor ieder wat wils. In de namiddag waren we vrij en hebben we de stad verder verkend, alsook de prachtige omgeving. Een ware hemel voor wandelaars! Jammer genoeg was het weer niet om over naar huis te schrijven (al doe ik het toch). Wat nog veelbelovend begon als een dag vol zonneschijn, eindigde met typisch Belgische regen. Gelukkig leed noch de temperatuur (15°) noch de sfeer hieronder! We zijn hier pas 1 dag en ik voel me al volledig thuis, benieuwd wat we de volgende dagen nog zullen beleven.

    Bart Vanhee (5LMT4)

    02-03-2015 om 20:31 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schilderen om te herinneren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen die wel graag eens schilderen en creatief bezig zijn, konden deze middag terecht bij de workshop ‘experimenteel schilderen’. Een concept dat kunstenaar Paul Vanhee uitdacht om snel een volwaardig werk te kunnen maken. “Het is een simpele techniek waarbij de leerlingen met een vod en wat olieverf een portret creëren. Zo kunnen ze na deze drie dagen een afgeleverd schilderij bekomen”, verklaart meneer Vanhee. Mevrouw Kerkhof kwam in contact met de kunstenaar nadat hij een workshop deed op de school van haar dochter. 
     
    Het experimenteel schilderen is immers een project dat hij al vaak met mensen heeft kunnen delen. “Ik heb in zowel kleuterklassen als bejaardentehuizen gewerkt, veel verschil is er niet. Veel mensen hebben er altijd veel plezier aan. Hier op school merk ik dat de leerlingen extra gemotiveerd zijn door het materiaal dat ze mogen gebruiken. Wanneer je op een canvas schildert geeft dat een echter gevoel, meer dan op een blad papier.”  (Gilles)

    02-03-2015 om 18:16 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vliegende reporters staan paraat!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanaf vandaag gaat een groep van enthousiaste vliegende reporters de workshops af om een verslag te maken van deze ongetwijfeld boeiende projectweek rond WO I. Ze zullen voorzien van iPad, perskaart, pen en papier artikels schrijven die dagelijks op deze blog zullen gepubliceerd worden. Het team bestaat uit Paulien Battheu (1LA2), Luna Deryckere (1LA2), Lara Vandenbroucke (3LA5), Ophélie Gruard (3ECO42), Merel Vandeputte (3ECO5), Lander Haesaert (3WE), Xander Caesemaeker (3WE), Miranda Zhang (5WW6), Hanne Berghmans (5ECWI), Glenn Deceuninck (6ECMT3) en Gilles Vantyghem (6HW).

    02-03-2015 om 15:52 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seminarie Frans 5des "Un long dimanche de fiançailles"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanmorgen kregen de 5des hun eerste seminarie van de projectweek voorgeschoteld: een “les” Frans, maar geen gewone les. De eerste twee uren stond de vertoning van de Franse film “Un long dimanche de fiançailles” op het programma. In deze film die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog gaat het hoofdpersonage Mathilde (Audrey Tautou) halsstarrig op zoek naar haar verloofde die aan het front gaan vechten is. Ze wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen de gruwel van de oorlog en de hoop dat haar verloofde toch nog in leven is…

    In de nabespreking van deze Franse prent konden de leerlingen hun creativiteit de vrije loop laten. Naast een aantal algemene inhoudsvragen, kregen de ze ook de opdracht om zelf de voorpagina van een krant uit die tijd te schrijven: een interview, een reportage, een opsporingsbericht, een geheime boodschap, … het kwam allemaal aan bod. Benieuwd naar het resultaat? Op de tentoonstelling donderdagavond in CC De Steiger zullen er alvast een aantal “voorpagina’s” te zien zijn.

    02-03-2015 om 13:33 geschreven door SAM  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Projectweek WO I in(ge)beeld
    Foto

    Foto


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs