Voor
de workshop LEGO robots bouwen was er heel wat interesse onder de leerlingen. We
interviewden meneer Lefevere, die normaal techniek geeft op school en een aantal
leerlingen die deelnamen. Deze workshop gaat door in het technieklokaal.
Wat
heeft deze workshop te maken met wereldoorlog 1?
Meneer
Lefevere: Het gaat niet specifiek over
WOI maar meer over de hedendaagse oorlogen. Daar sturen ze nu robots naar toe
in de plaats van mensen. De techniek gaat er erg op vooruit in de oorlogen.
Waarom
geeft u deze workshop?
Meneer
Lefevere: Om interesse op te wekken bij
de leerlingen en omdat ik leerkracht techniek ben.
Wat gaan de leerlingen precies doen?
Meneer
Lefevere: Het is de bedoeling dat ze een
robot maken van LEGO die bommen kan ontmantelen en gewonde mensen kan
evacueren. Donderdag zullen ze hun robot dan moeten voorstellen aan de hand van
een PowerPoint. Ik zal dan ook een foto maken van alle robots.
Eens
horen bij de leerlingen wat zij er van vinden
Mathis
Bossuyt: Het is heel leuk en rustig om
te werken.
Dzico
Jacobs: Leuk om met vrienden samen te
zijn.
Guilaume
Degroote: Ik werk graag met LEGO dus dat
is wel tof en meneer Lefevere heeft een goeie muzieksmaak.
Is
er iets speciaal aan jullie robot?
Mathis
Bossuyt: De onze zal heel erg stevig
zijn.
Dzico
Jacobs: De robot die wij bouwen heb ik
op internet gevonden.
Wij
zijn alvast erg benieuwd naar het resultaat. (Lara en Merel)
Vandaag
brengen we jullie weer een update over de SAM-poort die momenteel op onze
speelplaats wordt gebouwd. We hebben een foto van de achterkant getrokken zodat
er nog niet te veel te zien is want het moet natuurlijk nog even een verrassing
blijven hoe de poort er effectief zal uitzien... We zien al meer een
constructie vandaag en de leerlingen/timmermannen zijn heel goed bezig. Op het
ritme van de muziek timmerden en zaagden ze het gebouw in elkaar.
Toen
enkele leraren van de Academie voor beeldende kunst zich kwamen voorstellen in
het college, begin dit jaar, zagen enkele leerkrachten op SAM een mooie
mogelijkheid tot samenwerking. In het kader van de projectweek besloten ze om
samen enkele workshops te organiseren waarbij de leerlingen op een creatieve
manier kunnen bezig zijn. Twee leraren en twee leraressen uit vier
verschillende disciplines van de kunst, gingen aan de slag met leerlingen van
verschillende leeftijden. De aanbieding: bunkers etsen en uitprinten, zeppelinskeletten
bedenken en bouwen, oorlogslandschappen maken en schilderen of animatiefilmpjes creëren en bewerken. Ik vind
het jammer dat we het niet allemaal eens kunnen uitproberen! vertelt Emile Quartier
(6MTWE) ons.
De werkjes die de leerlingen de komende drie dagen zullen maken worden uitgestald
op de tentoonstelling WO I in(ge)beeld
(donderdagavond 5 maart in De Steiger). In komende blogberichten gaan we dieper
in op elke workshop. (Gilles)
Schrijver Willy Spillebeen gaf vandaag een workshop
aan enkele enthousiaste tweedes. We stelden hem enkele vragen.
*Schrijft u vooral jeugdboeken of ook boeken voor
volwassenen?
-Eigenlijk
schrijf ik een beetje voor iedereen, maar vooral vanaf 15 of 16 jaar. Je kan
daar niet echt een leeftijd op plakken, het zijn al wat moeilijkere boeken maar
als 12-jarige kan je ze zeker ook al lezen.
*En welke soort boeken schrijft u vooral?
-Verschillende
soorten: poëzie, romans, jeugdromans, studies en ook vertalingen.
*Uit welke talen vertaalt u dan allemaal?
-Frans, Spaans
en ook eens uit het Engels.
*Wat wou u vroeger graag worden?
-Van toen ik 11
of 12 jaar was, wou ik al schrijver worden. Ik schreef graag en had daar ook
wel goede punten voor op mijn rapport. (lacht)
*Gaat u veel naar scholen om te vertellen over uw
boeken?
-De laatste
tijd eigenlijk niet echt meer maar vroeger deed ik het wel, vooral in de jaren
80.
*Hoeveel boeken heeft u ongeveer geschreven?
-Ik denk een
70-tal.
*En wat was uw eerste boek?
-Een boek over
Latijns-Amerika en indianenstammen, getiteld De hel bestaat. Ik realiseerde
mij niet voor wie het bestemd was maar de uitgeverij vertelde me dat ze het
gingen uitgeven als jeugdboek. Ik heb er zelfs prijzen voor gekregen!
* Bedankt voor het interessante interview. (Luna en Paulien)
Vandaag stonden we op om 8 uur, het was een zonnige
dag. Na ons lekker ontbijtje (eitje met worst) kwamen Selihana en Hasmik ons
oppikken om samen naar school te vertrekken. Op de planning stond dat we om
9u45 op school moesten zijn, maar wij waren te laat, oepsss! In België gaan de
meeste leerlingen met de fiets of de bus naar school, maar hier is dat anders.
Meestal worden de leerlingen gevoerd door een familielid zoals bijvoorbeeld de
opa of de papa en wij werden vandaag gevoerd door de opa van Naza. In België
zijn we gewoon om te rijden met een auto maar hier was het een camionetje.
Na een leuk ritje tussen de koeien en de schapen
kwamen we toe op school, daar kregen we uitleg over de verschillende richtingen
die je er kan volgen. Enkele voorbeelden zijn verpleegkunde, elektromechanica,
haartooi, naaien ... Florence en Chloe gingen de uitdaging aan om hun haar te
laten knippen door de studenten. Vervolgens volgden we een les geschiedenis
samen met de Bosnische leerlingen over WO1. Hierna kregen we vrije tijd en
gingen de meeste leerlingen naar een café in de buurt, daar dronken we
samen iets.
Daarna ging iedereen naar huis en ook wij
wachtten op de papa van Selihana. Na een verfrissende douche kregen we
weer een uitgebreide maaltijd voorgeschoteld. Tenslotte kwamen we met ons
4 samen in Selihana's huis om gezellig de dag af te sluiten. Ze vertelden ons
onder andere wanneer en hoe ze bidden, ze legden de nadruk op het feit dat niet
alle moslims terroristen zijn en dat vonden we heel interessant. Ook hier
kregen we te veel eten aangeboden. We zullen al rollend naar België terugkeren
met zeer mooie herinneringen.
In het
gemeentehuis van Menen maakten een heleboel leerlingen vandaag beeldjes voor
een grote tentoonstelling die zal plaatsvinden in 2018 bij de Palingbeek. Het
is namelijk de bedoeling 600.000 beeldjes te maken over heel België als
aandenken aan het grote aantal gesneuvelden, zowel soldaten als burgers. Elk
beeldje krijgt een naamplaatje en de persoon die het beeldje gemaakt heeft,
wordt er peter of meter van.
Chantal
Deman, vrijwillige begeleidster, vindt dit een erg mooi initiatief. Mensen
zouden hier meer over moeten nadenken, vindt ze. Zoiets mag niet vergeten
worden. Jongeren van deze tijd worden hier te weinig mee geconfronteerd en dit
is een uitstekende kans om erbij stil te staan. (Hanne en Miranda)
Onder leiding
van Meneer Dollé hebben een 30-tal enthousiaste leerlingen uit alle jaren hun
eigen filmpje gemaakt. Per twee moesten deze leerlingen een kort stukje maken
over een onderwerp uit de beide wereldoorlogen. Deze filmpjes werden dan om
beurt voorgesteld. Of het nu heel serieus was of een humoristische
inslag had, alle filmpjes waren zeer informatief.
Jeroen
Moerman uit 6ecoMT3 had alvast dit te zeggen: Deze workshop was niet mijn
eerste keus, maar ik heb wel heel veel bijgeleerd: het gebruik van een iPad,
het monteren van afbeeldingen en muziek. Over het algemeen vond ik het zeer
tof.
Kevin
Skvortchevskij uit 1MO1 vond het een zeer leuke workshop om te beleven met zijn
vrienden, hij heeft veel bijgeleerd over de Eerste Wereldoorlog en vond het indrukwekkend
om zijn eigen filmpje in elkaar te steken. (Glenn)
Onder leiding
van theatermaker Sarah Moens hebben 15 enthousiaste leerlingen uit de eerste en
tweede graad een klein toneelstuk in elkaar gestoken in de feestzaal van SAM.
Eerst werden ze in twee groepen verdeeld en werd er een verhaal over twee
loopgraven gespeeld, daarna hebben ze geleerd hoe je op het toneel doodgaat zonder
humoristisch over te komen Makkelijker gezegd dan gedaan.
Mevrouw Moens
vond dat de leerlingen zeer enthousiast en positief waren: Eerst waren ze een
beetje bescheiden en wisten ze niet goed wat te doen wat volledig normaal is
voor studenten van die leeftijd, maar na een tiental minuten waren ze al wat
meer relaxed en voor beiden was het een zeer leuke ervaring.
Onze
vliegende reporter gaf hun toneelstuk alvast een daverend applaus! (Glenn)
De leerlingen
van de workshop Bezet Kortrijk waren vandaag op school om een opdracht af te
werken. Ze moesten info opzoeken over één van de gestorven mensen, een nogal
theoretische les die niet iedereen even graag deed
Gisteren zijn
ze echter met de trein naar Kortrijk geweest en om daar een stadsspel af te
werken. Het spel ging als volgt: twee groepen waren de Duitse politie en de
andere groep waren spionnen. De spionnen moesten uit de handen van de politie
blijven. De geïnterviewden, Nena Berqué, Lisa Verstraete en Charlotte Beyls (3de
jaar) vonden het een heel leuk stadsspel. Ze kozen deze workshop omdat het hen
aansprak. Donderdag zullen ze terugkeren naar Kortrijk, maar deze keer met de
fiets. Daar zullen ze dan fotos trekken van de verschillende oorlogsplaatsen
in de stad. (Merel en Lara)
15 leerlingen
en hun 3 begeleiders trokken maandag, na een korte inleiding, met enkel een
camera op pad. Ze fietsten naar het kerkhof voor Duitse soldaten in Menen en
kregen daar een uurtje de tijd om fotos te trekken. Vandaag konden ze echt aan de slag met
Photoshop. Elke leerling kreeg een bundel met uitleg zodat ze direct van start
konden gaan met het programma.
De meesten
hebben hier weinig ervaring mee, zoals Hermien uit 4LA5, Caitlin uit 5LAMT3 en
zelfs mevrouw Neyts. Voor anderen is het niet de eerste keer, zoals Margot en
Margo uit 5WW. Eén ding hadden de
enthousiaste leerlingen en leraren alleszins gemeen: ze wilden ervaringen
opdoen met de camera, (leren) werken met
Photoshop en plezier hebben, natuurlijk.
De resultaten
tot nu toe zijn al heel indrukwekkend maar uiteindelijk mogen we die pas bekijken
op de tentoonstelling donderdagavond in De Steiger. (Hanne en Miranda)
21 leerlingen en 4 leerkrachten gaan
deze week een herdenkingspoort bouwen op de speelplaats. Zo zullen we op school
altijd een herinnering hebben aan deze projectweek en dus ook aan WO I. Wij
houden voor u elke dag de stand van zaken bij. Vandaag hebben we enkele mensen
geïnterviewd.
Waarom heb je de workshop gekozen?
Tessa
Donckels: Ik heb de workshop gekozen omdat het me wel aansprak en omdat mijn
vrienden het ook kozen.
We legden ons oor ook eens te luister
bij één van de begeleidende leerkrachten, dhr. Dusselier.
Waarom hebt u de workshop gekozen?
Het
is eens iets anders dan heel de dag theorie geven. Alhoewel het is ook fysica
is want we mogen de constructie natuurlijk niet laten vallen. (lacht)
Is er al een ontwerp ondertussen?
Jazeker,
de leerlingen hebben zelf mee het ontwerp mogen bepalen en het zullen twee
torens worden die verbonden zijn door een soort boog.
Maar de afwerking, die is voor later. Nu
eerst nog de basis. Overal op de speelplaats liggen losse planken en na een uur
werken waren ze toch al toe aan het verzamelen van spijkers en vijzen (Lander en Xander)
Zij die denken dat breien en haken volledig uit de mode is, vergissen zich schromelijk. De workshops handwerk zaten namelijk meteen vol tijdens onze projectweek. We gingen eens
een kijkje nemen in lokaal 4.12 waar de sessie breien en naaien plaats vond. We interviewden Juline (1la2), Flore(1mo2) en Eva(1mo2).
*Waarom kozen
jullie voor handwerk?
-Omdat we graag knutselen.
*En wat maken
jullie?
-Een
poppy die wordt gebruikt als broche of die we dan op een krans gaan steken voor
aan de Menenpoort.
*Welk
materiaal hebben jullie daarvoor nodig?
-Rode en zwarte vilt, schaar, draad en natuurlijk een
naald.
*Wat heb je al
bijgeleerd vandaag?
-We leerden al de basis van breien en naaien, maar we zijn nog erg benieuwd naar wat nog
volgt!
Daarna gingen we naar lokaal 4.13, waar de andere
helft aan het haken is. We interviewden een enthousiaste groep meisjes J
*Wat vinden
jullie van deze workshop?
-Het is heel moeilijk maar wel de moeite waard.
*Hoe vinden
jullie de sfeer?
-Het is heel tof om met vriendinnen samen te kunnen
zitten.
*Wat leerden
jullie al?
-Halve steek, vaste knoop en losse steek en we maken
nu de voorbereiding om later dan een accessoire voor een vaas te maken.
*Oke, meisjes,
dat klinkt heel moeilijk, wij laten jullie nog wat verder werken, maar eerst
maken we nog een leuke sfeerfoto. (Luna en Paulien)
Tijdens
de toneelvoorstelling donderdagavond in De Steiger, zullen er niet alleen
acteurs en actrices op de scene te zien zijn maar ook dansers en danseressen. Mevrouw
Roggeman danst in haar vrije tijd jazz-ballet in Pirouette en coacht mee deze
dansworkshop, samen met Morgane, een professionele danseres van Passerelle. Deze
enthousiaste bende is al sinds geruime tijd aan het oefenen en startte nu net de
repetities van hun derde en laatste dans, die ook als centraal thema de oorlog
heeft. Twee dansjes zijn modern de andere is meer hip-hop van stijl. We zijn
benieuwd naar wat het wordt afspraak op donderdag 5 maart om 20u in De
Steiger. Alvast
een hint: één van de dansjes wordt via Dokter Knobbel ingeleid. Later meer
over dit (Merel, Ophélie en Lara)
Voor
de workshop Fotografie/Photoshop trokken de leerlingen naar de Duitse
begraafplaats in Menen en namen daar een aantal sfeerbeelden. De volgende dagen
kunnen deze beelden dan bewerkt worden en uiteindelijk getoond aan het grote
publiek.
Voor
de workshop « Maak een luisterspel » schreven zich vooral durvers en
creatieve leerlingen in. De bedoeling is om fragmenten uit een boek om te
zetten in een luisterverhaal, met de stemmen van onze leerlingen natuurlijk! Mevrouw
Vermoortele, die deze workshop gaf, konden we niet meteen storen tijdens ons
bezoek omdat ze druk bezig was met het voorlezen van het verhaal. Alle
deelnemers waren één en al oor. Nadien konden we aan Jacob Dewulf nog een
reactie ontfutselen. Hij legde ons het programma uit van de komende dagen. Eerst
en vooral was het vandaag luisteren naar het verhaal zelf. Morgen zullen we dan
de delen en de personages kiezen die we in het luisterspel zullen omzetten. We
kunnen dan ook al beginnen opnemen om dan donderdag de tekst en de opname te finaliseren.
Vrijdag kunnen jullie het eindresultaat bewonderen tijdens het slotmoment. Het
boek waarvan we een luisterspel zullen maken is Voetballen of vechten. We
kijken er naar uit! (Merel, Ophélie en
Lara)
Op Overleie
hebben ze alvast geen last van de koude temperaturen. Een 30-tal leerlingen uit
de eerste, tweede en derde graad werden vandaag gedrild door vijf militairen om
tot echte supersoldaten opgeleid te worden.
Eerst doorliepen
de soldaten in wording een parcours met vijf obstakels:op een balans lopen met
een loodzware bal, door banden stappen, kruipen door de modder, slalommen langs
kegels en ten slotte beklimmen ze een militaire vrachtwagen. En dit alles tegen
de tijd. Naast het parcours worden ze ook getraind om met nepgranaten te leren gooien.
De leerlingen
die het parcours afgelegd hadden vonden het alvast supertof. Het was zeer zwaar
en intensief maar wel een goede manier om van de koude af te geraken. En
granaten gooien is makkelijker gezegd dan gedaan! Met precisie gooien is niet
altijd simpel en er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de wind.
Deze workshop
was alvast een groot succes op deze koude maandagnamiddag. (Glenn)
Gisteren was
het eindelijk zover, onze langverwachte uitwisseling ging van start. Wat we
moesten verwachten was een groot mysterie: onbekend land, onbekende mensen en
een onbekende cultuur. Ondertussen zijn de meeste vraagtekens verdwenen en
voelen we ons al helemaal thuis in dit prachtige land. Na een vlotte vlucht
over de machtige Alpen landden we in de luchthaven van Tuzla. Na wat
formaliteiten vertrokken we met de bus naar onze eindbestemming. Daar wachtten
de leerlingen ons al op en brachten ons naar hun huis. Wat een welkom!
Hartelijke mensen, vreemd maar lekker eten en voetjes onder tafel. Kortom: we
werden ontvangen als koningen. Het eerste contact, dat soms wat stroef verliep,
was gelegd en hierop volgde een rustige nacht.
Vandaag
kregen we, na een heerlijk ontbijt, een rondleiding in de stad Gracanica. We
bezochten de school, de plaatselijke kerk en de moskee waar de imam ons
hartelijk welkom heette. Hierna volgde een Bosnisch feestmaal waar we
waarschijnlijk nog voor 3 dagen kunnen van eten. Zoet en zout, vlees en gebak,
er was voor ieder wat wils. In de namiddag waren we vrij en hebben we de stad
verder verkend, alsook de prachtige omgeving. Een ware hemel voor wandelaars!
Jammer genoeg was het weer niet om over naar huis te schrijven (al doe ik het
toch). Wat nog veelbelovend begon als een dag vol zonneschijn, eindigde met
typisch Belgische regen. Gelukkig leed noch de temperatuur (15°) noch de sfeer
hieronder! We zijn hier pas 1 dag en ik voel me al volledig thuis, benieuwd wat
we de volgende dagen nog zullen beleven.
De
leerlingen die wel graag eens schilderen en creatief bezig zijn, konden deze
middag terecht bij de workshop experimenteel schilderen. Een concept dat
kunstenaar Paul Vanhee uitdacht om snel een volwaardig werk te kunnen maken.
Het is een simpele techniek waarbij de leerlingen met een vod en wat olieverf
een portret creëren. Zo kunnen ze na deze drie dagen een afgeleverd schilderij
bekomen, verklaart meneer Vanhee. Mevrouw Kerkhof kwam in contact met de
kunstenaar nadat hij een workshop deed op de school van haar dochter.
Het experimenteel
schilderen is immers een project dat hij al vaak met mensen heeft kunnen delen.
Ik heb in zowel kleuterklassen als bejaardentehuizen gewerkt, veel verschil is
er niet. Veel mensen hebben er altijd veel plezier aan. Hier op school merk ik
dat de leerlingen extra gemotiveerd zijn door het materiaal dat ze mogen
gebruiken. Wanneer je op een canvas schildert geeft dat een echter gevoel, meer
dan op een blad papier. (Gilles)
Vanaf vandaag
gaat een groep van enthousiaste vliegende reporters de workshops af om een
verslag te maken van deze ongetwijfeld boeiende projectweek rond WO I. Ze
zullen voorzien van iPad, perskaart, pen en papier artikels schrijven die
dagelijks op deze blog zullen gepubliceerd worden. Het team bestaat uit Paulien
Battheu (1LA2), Luna Deryckere (1LA2), Lara Vandenbroucke (3LA5), Ophélie
Gruard (3ECO42), Merel Vandeputte (3ECO5), Lander Haesaert (3WE), Xander Caesemaeker
(3WE), Miranda Zhang (5WW6), Hanne Berghmans (5ECWI), Glenn Deceuninck (6ECMT3)
en Gilles Vantyghem (6HW).
Seminarie Frans 5des "Un long dimanche de fiançailles"
Vanmorgen kregen de 5des hun eerste seminarie van de projectweek voorgeschoteld:
een les Frans, maar geen gewone les. De eerste twee uren stond de vertoning
van de Franse film Un long dimanche de fiançailles op het programma. In deze
film die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog gaat het hoofdpersonage
Mathilde (Audrey Tautou) halsstarrig
op zoek naar haar verloofde die aan het front gaan vechten is. Ze wordt
voortdurend heen en weer geslingerd tussen de gruwel van de oorlog en de hoop
dat haar verloofde toch nog in leven is
In de nabespreking van deze Franse prent konden de
leerlingen hun creativiteit de vrije loop laten. Naast een aantal algemene
inhoudsvragen, kregen de ze ook de opdracht om zelf de voorpagina van een krant
uit die tijd te schrijven: een interview, een reportage, een opsporingsbericht,
een geheime boodschap, het kwam allemaal aan bod. Benieuwd naar het
resultaat? Op de tentoonstelling donderdagavond in CC De Steiger zullen er alvast
een aantal voorpaginas te zien zijn.