Vandaag
bezocht een groep leerlingen het vluchtelingencentrum van het Rode Kruis in
Menen. Na een uitgebreide rondleiding en uitleg over de werking, verzamelden ze
in de eetzaal en mochten ze samen met de vluchtelingen Palestijnse koekjes
bakken. Helaas bleek tot tweemaal toe dat er ingrediënten te kort waren en zijn
ze dus ook tweemaal naar de winkel moeten gaan. Dariusch, die de rondleiding gegeven
had, vond het alleszins leuk. Nerveus was hij zeker, want het was nog maar de
tweede keer dat hij dit deed. Zelf vertelde hij dat hij hier al een tijdje is;
in zijn vrije tijd voetbalt hij met zijn huisgenoten en er is zelfs een fitness
beschikbaar voor hen op zolder. Jessy, die alles in goede banen leidt, wist te
vertellen dat er regelmatig Nederlandse lessen gegeven worden en dat de
vluchtelingen maximum 10 dagen per maand weg mogen om bijvoorbeeld familie te
bezoeken.
Hoewel
het anders verlopen was dan ze dachten, hebben Eva, Manon en Tine (3e jaar) er zeker van
genoten. Ze hoopten nog te kunnen praten met de mensen die hier leven nadat de
koekjes gebakken waren. Elise en Alexia (6e jaar) wilden vooral nieuwe mensen leren
kennen, en zien hoe zij hier leven en hoe ze hier zijn terechtgekomen. Ook voor
Lianna (6e jaar) was dit een bijzondere ervaring. 10 jaar geleden leefde zij hier ook.
Hoewel ze vindt dat er veel veranderd is, was ze blij hier nog eens terug te
kunnen komen. Uiteindelijk was iedereen zeer blij deze workshop gekozen te
hebben, het was zeker een ervaring om niet te vergeten! (Hanne en Miranda)
Ook SAM stapt mee in kunstproject âcomingworldremembermeâ
Zowel in
België als in de rest van de wereld vonden er de voorbije maanden al heel wat
herdenkingen van WO I plaats. Eén van de grootste initiatieven is het kunstproject
comingworldrememberme dat in samenwerking met kunstenaar Koen Vanmechelen de
600 000 gesneuvelden in de Westhoek herdenkt. Aan de hand van in klei
geboetseerde beeldjes zullen alle slachtoffers die hier in onze contreien
vielen, gesymboliseerd worden in een heus land
art kunstwerk.
Ook onze
leerlingen zullen hun steentje bijdragen en tijdens de workshop deze week hun
beeldje boetseren en bakken in een mobiel atelier, opgesteld aan het stadhuis
van Menen. Op elk beeldje komt een uniek
identificatieplaatje met de naam van een gesneuvelde soldaat en de naam van de
persoon die het beeldje maakte. In 2018 worden uiteindelijk de 600 000 beeldjes
uitgestald in het niemandsland van de frontzone rond Ieper aan de Palingbeek.
Ook uitwisseling op volle toeren tijdens projectweek
De
projectweek is ook het ideale moment om de verschillende uitwisselingsprojecten
waar onze school aan deelneemt, te laten doorgaan: volgende week trekt een
groep 5de jaars naar Bosnië voor een week, terwijl de Italiaanse
studenten uit Bergamo dan een week in Menen en omstreken zullen vertoeven. Ook
twee klassen uit het tweede jaar trekken voor het eerst op uitwisseling.
Op zondag 1
maart vliegen 23 leerlingen van onze school samen met leerkrachten mevrouw
Glorieux en meneer De Meyer naar Bosnië. Via de vader van Kenan Hasic (foto), een Bosnische
uitwisselingsstudent die vorig schooljaar op SAM school
liep, werden de eerste contacten voor een uitwisseling gelegd. Volgende week
zullen onze leerlingen samenwerken met hun Bosnische medestudenten rond het
thema oorlog en vrede. Op het programma staat onder andere een bezoek aan Srebrenica
en Sarajevo, steden die in het verleden zwaar getroffen werden door
gewelddadige conflicten. Na de paasvakantie brengen de Bosniërs dan een
tegenbezoek aan onze school.
Een andere
groep 5de jaars ontvangt volgende week dan weer hun collegas uit Bergamo.
In november van vorig jaar werden zij al hartelijk onthaald in de Italiaanse
stad, volgende week is het hun beurt om de plaatselijke gewoonten, monumenten
en geschiedenis uit de doeken te doen. Onder impuls van mevrouw Lemenu en
meneer Claeys werd een strak en uiterst boeiend programma uitgestippeld met als
centraal thema conflict en oorlog. Ze trekken onder andere naar Kortrijk, Ieper
(Flanders Fields, de Menenpoort, Passendale en de Last Post), het Fort van
Breendonk en de Dossinkazerne in Mechelen. Daarnaast wordt er ook nog
samengewerkt rond oorlogspropaganda en is er natuurlijk ook nog voldoende tijd
voor ontspanning en verbroedering.
Ook in het
tweede jaar is er dit schooljaar voor de eerste keer een uitwisselingsproject
van start gegaan. Bij dit pilootproject gaat 2LA1 en 2LA2 (begeleid door
mevrouw Vanhoutte en mevrouw Verhaeghe) drie dagen naar Nederland. Ze
vertrekken op donderdag 5 maart en keren zaterdagavond terug, terwijl de school
uit Silvolde eind april richting Menen komt. Onze leerlingen verblijven er in
een gastgezin en zullen er de culturele verschillen tussen België en Nederland
ontdekken.
Via deze blog
zal je alle verhalen en getuigenissen van deze uitwisselingen op de voet kunnen
volgen.
Naast de seminaries in de voormiddag krijgen onze
leerlingen tijdens de projectweek ook heel wat interessante workshops
voorgeschoteld. Daarvoor nodigden de organisatoren enkele bekende namen uit: de
Belgische auteur Willy Spillebeen
beantwoordt op dinsdag alle mogelijke vragen van de tweedejaars over het boek
Serge/Samuel dat zij lazen. Voor de derde graad komt schrijver en dichter Charles Ducal gedichten voorlezen over
WO I, Congo en Gaza. Kunstschilder Paul Vanhee
laat de deelnemers van zijn workshop kennis maken met de experimentele schilderkunst :
met behulp van vodden, houtskool en olieverf zullen ze trachten emoties uit te
drukken.
Daarnaast komen er een aantal docenten van de tekenacademie langs om onze leerlingen
te begeleiden bij het creëren van een oorlogsmaquette, het etsen van een bunker
of het bouwen van objecten geïnspireerd op vliegtuigen en zeppelins uit WO I.
Ook theatermaker en docente drama Sarah
Moens tekent present voor een workshop verbale en non-verbale
communicatieoverdracht bij conflicten.
Traditioneel
organiseert het College om de twee jaar een toneelvoorstelling, gespeeld door
leerlingen van de derde graad. Ook dit jaar staat er zon opvoering op het
programma, namelijk op donderdag 5 maart om 20u in Cultureel Centrum De
Steiger.
Het thema van
dit jaar is hoe kan het ook anders de Eerste Wereldoorlog: het leven van
een soldaat komt aan bod net als meer algemenere onderwerpen als afscheid
nemen, omgaan met verlies, koesteren van hoop, enz. Het stuk werd vorig jaar
zelf geschreven door onze leerlingen en zal dus op 5 maart opgevoerd worden
door zon 13-tal acteurs en actrices uit het 5de en het 6de
jaar. Opmerkelijk is dat de kostuums van de acteurs rechtstreeks afkomstig zijn
uit de één-serie In Vlaamse Velden.
De regie dit
jaar is in handen van twee leerkrachten, mevrouw Oosthuyse en mevrouw Corty. Zij
schreven vorig jaar al mee de teksten uit en kozen nadien de beste scènes uit.
Sinds dit schooljaar konden ze dan op zoek naar de acteurs en actrices en werd
er al heel intens gerepeteerd. De repetities vergen inderdaad heel wat tijd:
we komen zon drie maal per week samen om te oefenen en ook in de krokusvakantie
werd er druk gerepeteerd, verduidelijkt mevrouw Oosthuyse. Tijdens de projectweek hebben we dan repetities
op maandag- en dinsdagnamiddag en op donderdagnamiddag volgt dan de generale
repetitie als laatste test voor de opvoering op donderdagavond om 20u in De
Steiger. Speciaal is ook dat er tussendoor gedanst zal worden door enkele van
onze leerlingen, natuurlijk ook in het thema van het toneel. De voorstelling
wordt ook nog voorafgegaan door een tentoonstelling in De Steiger vanaf 19u. Wij
kijken er alvast naar uit! Kaarten zijn nog steeds te verkrijgen in het
secretariaat en via college@sialme.be.