RZL: Kinderen met ouders van hetzelfde geslacht
Inhoud blog
  • Stap 7: Logboek
  • Stap 6: Lezersbrief aan Klasse
  • Politieke partijen over het levensbeschouwelijk onderwijs
  • Het christendom volgens Obama
  • Bibliografie

    Foto

    Foto

    Foto

    Mama en papa of papa en papa, mama en mama, het maakt niet uit als een kind maar in liefde opgroeit!
    10-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Bronnen raadplegen
    4. Bronnen raadplegen

    Wanneer ik bronnen raadpleeg, ga ik eerst eens een kijkje nemen op allerlei zoekmachines. Zo kies ik er telkens voor om te starten met Google Scholar omdat deze zoekmachine veel wetenschappelijke bronnen bevat. Daarna surf ik naar Limo om ook daar beroep te doen op mogelijke wetenschappelijke geschreven bronnen.  Hierbij maak ik ook telkens gebruik van Booleaanse operatoren zoals AND, NOT, OR maar dan ook vertaald naar het Nederlands aangezien ik voor het grootste deel Nederlandstalige zoektermen gebruik. De site van het magazine Klasse passeerde ook de revue aangezien deze bron een goudmijn is voor de leerkracht. Verder ging ik ook eens een kijkje nemen in de bib, maar hier vond ik geen bronnen die mij geschikt leken. Bij leervraag 2 maakte ik ook gebruik van de zoekmachine Google aangezien het moeilijk was om voldoende informatie te vinden in wetenschappelijke bronnen. Tot slot koos ik ervoor om naast literaire bronnen bij leervraag 1 ook gebruik te maken van levende bronnen bij leervraag 2. Deze levende beroepsmatige bronnen zijn beide jonge kleuterjuffen en vertellen mij iets meer over het aanbod van het thema holebi-ouderschap in de kleuterklas. 


    Leervraag 1: "Hoe staan het christendom en de islam tegenover holebi-ouderschap?"
    * Zoektermen en zoekmachines

          ° Google Scholar: "islam" EN "homoseksualiteit", "islam EN "holebiseksualiteit", "christendom" EN "homeseksualiteit"
             "christendom" EN "holebiseksualiteit", "islam" EN "holebi", "christendom" EN "holebi", "islam" EN "homohuwelijk", 
             "christendom" EN "homohuwelijk", "islam" EN "holebi-ouderschap", "christendom" EN "holebiouderschap", "islam" AND 
             "gay parenting", "christianity" AND "gay parenting", "islam" AND "same-sex parents", "christianity" AND 
             "same sex parents" 

          ° Limo"islam" EN "homoseksualiteit", "islam EN "holebiseksualiteit", "christendom" EN "homeseksualiteit"
             "christendom" EN "holebiseksualiteit", "islam" EN "holebi", "christendom" EN "holebi", "islam" EN "homohuwelijk", 
             "christendom" EN "homohuwelijk", "islam" EN "holebi-ouderschap", "christendom" EN "holebi-ouderschap","islam" AND 
             "gay parenting", "christianity" AND "gay parenting", "islam" AND "same-sex parents", "christianity" AND 
             "same sex parents" 

          ° Klasse: "holebi"

    * Bibliotheek van Tongeren: een kijkje gaan nemen maar niet gevonden wat ik zocht. 


    Leervraag 2:  "Hoe wordt het thema holebi-ouderschap aanbod gebracht in de kleuterklas? 
    * Zoektermen en zoekmachines
     
          ° Google: aanbod kleuterklas EN holebi, lespakket EN holebi, kleuterklas EN holebi, lagere school EN holebi, aanbod lagere
             school EN holebi 

          ° Google Scholar: "kleuters" EN "holebi", "kleuterklas" EN "holebi", "kleuters" EN "gender", "kleuters" EN 
             "genderverschillen", "kleuters" EN "holebi-ouderschap", "kleuterklas" EN "gender", "kleuterklas" EN "genderverschillen",
             "preschool" AND "same-sex parenting", "kindergarten" AND "same-sex parenting", "preschool" AND "same-sex parents",
             "kindergarten" AND "same-sex parents", "toddlers" AND lesbigay", "toddlers" AND "same-sex parents", "preschool" AND
             "lesbigay", "kindergarten" AND "lesbigay" 
     

          ° Limo: "kleuters" EN "holebi", "kleuterklas" EN "holebi", "kleuters" EN "gender", "kleuters" EN 
             "genderverschillen", "kleuters" EN "holebi-ouderschap", "kleuterklas" EN "gender", "kleuterklas" EN "genderverschillen",
             "preschool" AND "same-sex parenting", "kindergarten" AND "same-sex parenting", "preschool" AND "same-sex parents",
             "kindergarten" AND "same-sex parents", "toddlers" AND lesbigay", "toddlers" AND "same-sex parents", "preschool" AND
             "lesbigay", "kindergarten" AND "lesbigay" 

          ° Klasse: "holebi"

    * Contacteren van levende bronnen op beroepsmatig en ervaringsdeskundig vlak
          ° Kleuterjuf Lotte 
          ° Kleuterjuf Katrien

    * Bibliotheek van Tongeren: een kijkje gaan nemen maar niet gevonden wat ik zocht. 

    10-08-2014, 09:48 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: Twee leervragen JUIST
    3. Twee leervragen

    De leervragen die ik eerst geformuleerd had, waren toch niet zo goed als ik gehoopt had nadat ik de feedback te horen had gekregen. Hierdoor ging ik opnieuw opzoek en ging ik dieper graven naar mijn eigen wensen en interesses. Ik stelde me de vraag: 'Wat wil ik te weten komen in verband met de gekozen thematiek?' 
    Dit leverde mij twee uiteenlopende maar toch samenhangende vragen op. 

    Leervraag 1: "Hoe staan het christendom en de islam tegenover het holebi-ouderschap?"
    --> Deze vraag formuleerde ik omdat ik al gemerkt had binnen mijn stages dat een gemiddeld kleuterklasje enorm multicultureel is. We leven ook in een multiculturele samenleving waardoor zelfs katholieke scholen te maken krijgen met andere geloofsovertuigingen. Daarom had ik mij graag wat meer verdiept in de holebi-ouderschapsthematiek binnen verschillende geloofsovertuigingen. Ik koos voor het christendom en de islam omdat deze geloofsovertuigingen al het vaakst ben tegengekomen in de kleuterklas.

     

    Leervraag 2: "Hoe wordt het thema holebi-ouderschap aanbod gebracht in de kleuterklas?" 
     --> Deze vraag formuleerde ik omdat het heel belangrijk vind als toekomstig leerkracht om van alle markten thuis te zijn. Het gebeurt niet elke dag dat je een kindje in de klas hebt met twee mama's of twee papa's. Waardoor het gevaar bestaat dat wanneer je te maken krijgt met zo'n kind je moeilijkheden ondervindt om dit thema aan te snijden in de klas. Ik vraag me dan ook af of deze kinderen zich uitgestoten voelen, met vragen zitten of net heel fier zijn dat ze twee mama's of twee papa's hebben. Daarom wil ik graag kennismaken met mogelijke manieren om deze thematiek aan te bieden in de kleuterklas. Ook wanneer ik geen kindje in de klas heb waarvan de ouders holebi's zijn, zou ik dit thema aanbod durven laten komen in de kleuterklas. 




    Deze vragen lijken op zich heel uiteenlopend maar zijn toch samenhangend omdat een kleuterklas vandaag de dag enorm multicultureel is. Ik wil dus langs de ene kant meer te weten komen over de religies christendom en islam zodat ik het geloof van de kinderen beter kan begrijpen. Maar langs de andere kant wil ik ook kennis maken met mogelijke manieren om de thematiek van holebi-ouderschap in de toekomst aan te snijden in de kleuterklas. Geloof en achtergrond komen hier dus uitvoerig aanbod. 
    Fictief voorbeeld: In mijn kleuterklasje zit Achmed, een moslimjongetje dat enkele maanden geadopteerd is door twee vaders. Achmed komt uit een islamitische omgeving en de adoptieouders hebben ervoor gekozen om zijn geloof te respecteren. 
     


    P.S. Mijn twee leervragen stammen niet af uit mijn startartikel. Het startartikel sprak mij aan doordat de thematiek kinderen met ouders van hetzelfde geslacht behandeld werd. Het deelthema omtrent schoolprestaties begaf zich niet op het terrein van peuters en kleuters. Hierdoor wou ik het deelthema niet verder bespreken omdat dit project mij net de kans gaf om leervragen te onderzoeken met het oog op de toekomst. Aangezien ik kleuteronderwijs studeer, wou ik mij meer op dit terrein gaan toespitsen. 

    08-08-2014, 00:00 geschreven door Mirteph  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 24/02-02/03 2014

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs